Ειδικοί πάνω στις δημόσιες σχέσεις γνωρίζουν πως οι Παρασκευές είναι οι καλύτερες ημέρες προκειμένου να πεις κακά νέα. Επίσης, είναι η καλύτερη περίπτωση για να πεις κάτι και αυτό να περάσει “ξυστά”. Το να πεις κάτι τέτοιο το απόγευμα μιας πολυάσχολης Παρασκευής, όπου η προσοχή όλων είναι στραμμένη αλλού βοηθάει.
Έτσι, κατά τη διάρκεια των τελευταίων λεπτών των δοκιμών της F1, όταν η FIA έβγαλε δήλωση ξαφνικά, με την οποία ολοκλήρωνε τη διερεύνηση πάνω στον περσινό κινητήρα της Ferrari, οι υποψίες άμεσα ήλθαν στην επιφάνεια, με πολλούς να θεωρούν ότι υπήρχαν στο παρασκήνιο πολλά περισσότερα απ’ όσα λέγονταν.
Μέχρι να μαθευτεί ευρέως αυτό το νέο, οι επικεφαλείς των ομάδων είχαν ήδη φύγει από την πίστα της Βαρκελώνης και η προσοχή του κοινού ήταν στραμμένη στο ποιος έκανε τον ταχύτερο γύρο στις δοκιμές. Η αναμονή για αυτό το χρονικό σημείο φαίνεται πως είναι μια επιτηδευμένη τακτική, στην προσπάθεια ελαχιστοποίησης των αντιδράσεων μετά από τη δήλωση.
Πράγματι, εάν κάποιος έβλεπε με μια γρήγορη ματιά τη δήλωση της FIA, θα μπορούσε να το παρεξηγήσει, μπερδεύοντας το με άλλη μια τυπική γραφειοκρατική ανακοίνωση, με την οποία αναφέρεται πως ένας έλεγχος πάνω στον κινητήρα της Ferrari έλαβε τέλος και πως τίποτα περίεργο δεν είχε βρεθεί.
Με μια πιο προσεκτική ματιά όμως στην ανακοίνωση, που μπορείτε να διαβάσετε εδώ, μπορείτε αμέσως να διαπιστώσετε πως κάποια πράγματα δεν ειπώθηκαν ξεκάθαρα.
Το έγγραφο δεν αναφέρει κάπου ρητά πως η Ferrari δεν παρανομούσε με τον κινητήρα της. Ομοίως, δεν ανέφερε πως η ομάδα βρέθηκε να είναι σε πλήρη συμμόρφωση με τους κανονισμούς επίσης.
Η έλλειψη μιας ξεκάθαρης απάντησης είτε με τον ένα είτε με τον άλλο τρόπο έριξε λάδι στη φωτιά πως κάτι ήταν περίεργο σχετικά με τον περσινό κινητήρα της Ferrari.
Για να γίνει η κατάσταση πλήρως κατανοητή, πρέπει να κάνουμε αναδρομή στο ξεκίνημα της περσινής σεζόν. Από τον δεύτερο αγώνα στο Μπαχρέιν, οι αντίπαλες ομάδες της Ferrari είχαν ήδη προσέξει την δύναμη του κινητήρα της Scuderia στις ευθείες.
Ενώ λίγες μέρες πριν στη Μελβούρνη η Ferrari έδειχνε να χάνει χρόνο έναντι των αντιπάλων της σε όλα τα μήκη και πλάτη της πίστας, στην πίστα του Sahkir η ομάδα είχε ξεκάθαρο πλεονέκτημα στις ευθείες.
Καθώς η σεζόν συνεχιζόταν, όλοι συνέχισαν να προσέχουν τον κινητήρα της Ferrari. Στη Monza, όπου σημασία έχει ξεκάθαρα ο κινητήρας και όχι η αεροδυναμική, με τις ομάδες να τρέχουν με ρυθμίσεις χαμηλότερης δυνατής αντίστασης, η τηλεμετρία έδειξε πως η Ferrari κέρδιζε μέχρι και 1 δευτερόλεπτο στον γύρο.
Ένα τέτοιο πλεονέκτημα δύσκολα μπορούσαν να εξηγήσουν οι υπόλοιπες ομάδες. Στον αγώνα, ακόμα και με το πλεονέκτημα του slipstream και του DRS, ο Lewis Hamilton αδυνατούσε να περάσει τον Charles Leclerc, ο οποίος εν τέλει κέρδισε τον αγώνα.
Με τη σεζόν να φτάνει ως προς το κλείσιμο της αυλαίας της, οι αντίπαλοι κατασκευαστές, συνεχίζοντας να είναι μπερδεμένοι από αυτό το πλεονέκτημα της Ferrari, έβγαλαν δύο θεωρίες σχετικά με το τί μπορεί να κάνει η Ιταλική ομάδα.
Αρχικά, θα μπορούσε να χρησιμοποιεί ελεγχόμενη διαρροή στο intercooler προκειμένου να επιτρέπει στο λάδι να εισέρχεται στη διαδικασία της καύσης, με σκοπό την προσωρινή συνδρομή σε αύξηση ισχύος.
Η δεύτερη θεωρία έλεγε πως η Ferrari μπορούσε να διαχειρίζεται τη ροή καυσίμου, ξεπερνώντας το όριο των 100 kg/h, ανάμεσα στους ελέγχους που διεξήγαγε η FIA στο μονοθέσιο. Το επιπλέον καύσιμο, μπαίνοντας στον κινητήρα θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για περισσότερη ισχύ.
Παρά τις υποψίες, η Ferrari ελέγχθηκε από τη FIA και δεν βρέθηκε κάτι το περίεργο. Το μονοθέσιο περνούσε από αναλυτικούς ελέγχους σε κάθε αγώνα.
Πριν το Grand Prix του Μεξικό, ωστόσο, η Red Bull έκανε αναφορά στη FIA ζητώντας για διαλεύκανση σχετικά με το κατά πόσο επιτρέπεται η χρήση ενός συστήματος που παρακάμπτει τους αισθητήρες ροής καυσίμου. Μια τέτοια τακτική χρησιμοποιείται συχνά με σκοπό να βρεθεί τί είναι αυτό που μπορεί να κάνει ένας αντίπαλος.
Το κυβερνόν σώμα απάντησε στο αίτημα της Red Bull, αναφέροντας πως ένα τέτοιο σύστημα δεν επιτρέπεται. Ήταν ξεκάθαρο πως το να πειράζει το ρυθμό ροής καυσίμου για να αυξήσεις τη συνολική απόδοση, μεταξύ των ελέγχων, ήταν κάτι ενάντια στους κανονισμούς.
Ο επικεφαλής της FIA σε τεχνικά ζητήματα μονοθεσίων, Νικόλας Τομπάζης, υπενθύμισε στις ομάδες, με μια τεχνική ντιρεκτίβα, τις παραμονές του Grand Prix των ΗΠΑ, πως υπήρχαν δύο τεχνικοί κανονισμοί που καθιστούσαν τον έλεγχο της ροής του καυσίμου παράνομο.
Συγκεκριμένα: Άρθρο 5.10.3: Όλα τα μονοθέσια πρέπει να είναι εξοπλισμένα με έναν αισθητήρα ροής καυσίμου, εντελώς μέσα στη δεξαμενή καυσίμου, η οποία έχει κατασκευαστεί από τον ενδεδειγμένο προμηθευτή της FIA, με προδιαγραφές που έχει θέσει η FIA. Αυτός ο αισθητήρας μπορεί μονάχα να χρησιμοποιηθεί όπως καθορίζεται από τη FIA. Επιπλέον, όλο το καύσιμο που παροχετεύεται στον κινητήρα πρέπει να περάσει από αυτόν τον εγκεκριμένο αισθητήρα και πρέπει να εγχυθεί στον θάλαμο καύσης μέσω τον εγχυτών καυσίμου ‘fuel injector’, όπως ορίζει το Άρθρο 5.10.2.
Άρθρο 5.10.5: Οποιαδήποτε συσκευή, σύστημα ή διαδικασία, σκοπός της οποίας ή/και αποτέλεσμα είναι να αυξήσει τη ροή καυσίμου ή να αποθηκεύσει και να ανακυκλώσει καύσιμο μετά το σημείο μέτρησης, είναι απαγορευμένη.
Όταν το πλεονέκτημα στις ευθείες της Ferrari εξανεμίστηκε στο Austin, και αυτό ήταν απόλυτα ξεκάθαρο τις εβδομάδες πριν από το Αμερικάνικο GP, οι αντίπαλοι αμέσως συμπέραναν πως κάτι δεν πήγαινε πολύ καλά.
Στην πραγματικότητα, ο Max Verstappen προκάλεσε αρκετό ντόρο όταν, μιλώντας στο ολλανδικό τηλεοπτικό κανάλι Ziggo Sport, ανέφερε πως η πτώση της απόδοσης της Ferrari στο Austin είχε σοβαρές αιτίες από πίσω της.
Συγκεκριμένα, ο Ολλανδός είχε δηλώσει: “Αυτά παθαίνεις όταν σταματάς τις παρανομίες φυσικά. Αλλά ναι, το εξέτασαν καλά το θέμα. Έτσι, θα πρέπει και μεις τώρα θα προσέχουμε από κοντά την κατάσταση”.
Η Ferrari ήταν εξοργισμένη με τις δηλώσεις Verstappen, με τον Leclec να σχολιάζει πως οι δηλώσεις του Ολλανδού ήταν ανεξέλεγκτες.
Ο Μονεγάσκος, είχε δηλώσει τότε: “Πιστεύω πως είναι γελοίο, για να είμαι απόλυτα ειλικρινής. Δεν έχει ιδέα. Δεν είναι εντός της ομάδας. Γνωρίζουμε ακριβώς τι κάνουμε. Δεν γνωρίζω γιατί μιλά. Δεν γνωρίζει απολύτως τίποτα για εμάς”.
Όταν του ασκήθηκε αργότερα πίεση για να εξηγήσει την πτώση απόδοσης της Ferrari στο Austin, ο Mattia Binotto είχε δηλώσει πως αυτό ήταν συνδυασμός παλιάς έκδοσης κινητήρα στο μονοθέσιο του Leclerc, ύστερα από αστοχία του νεότερου κινητήρα στις δοκιμές, μαζί με δοκιμές στην αεροδυναμική από την ομάδα, η οποία έτρεχε με περισσότερη κάθετη δύναμη στις πτέρυγές της, σε μια προσπάθεια για καλύτερα περάσματα από τις στροφές.
Οι αντίπαλοι της Scuderia δεν πείθονταν όμως. Υπήρχαν φήμες πως μια από τις αντιπάλους της Ferrari θα έφτανε μέχρι το σημείο να διαμαρτυρηθεί σε κάποιον από τους τελευταίους αγώνες της σεζόν, με σκοπό να λήξει οριστικά το συγκεκριμένο θέμα. Βέβαια, κάτι τέτοιο ποτέ δεν έγινε.
Καθώς η σεζόν της Ferrari τελείωνε, μια νέα τεχνική ντιρεκτίβα ανέκυψε, αναφέροντας πως οι ομάδες θα πρέπει να έχουν δύο αισθητήρες ροής καυσίμου για το 2020, με σκοπό την αποτροπή παράκαμψης των κανονισμών. Αυτό, έφερε εκ νέου στο προσκήνιο το ζήτημα του κινητήρα της ομάδας.
Σε δημόσια θέα τουλάχιστον, οι αντίπαλοι έδειχναν χαρούμενοι που η αλλαγή των κανονισμών για το 2020 θα απέτρεπε τις ομάδες από το να εκμεταλλευτούν το ζήτημα των αισθητήρων ροής καυσίμου (παρά την ανεξήγητη ακόμα διακύμανση του επιπέδου των καυσίμων από τη Ferrari λίγο πριν το Grand Prix του Abu Dhabi).
“Η FIA έκανε ό,τι μπορούσε προκειμένου να διασφαλίσει πως η πολυπλοκότητα αυτών των κινητήρων αστυνομεύεται σε όλους τους τομείς”, είχε δηλώσει τότε ο Christian Horner.
“Και πιστεύω πως κάνουν συνεχώς βήματα προόδου προκειμένου να διασφαλίζουν ότι οι γκρίζες ζώνες θα διαλευκανθούν”.
Όμως, στο παρασκήνιο, και άγνωστο προς τον έξω κόσμο, η FIA ξεκίνησε επίσημη έρευνα στη μονάδα ισχύος της Ferrari για να κατανοήσει πλήρως τί είχε συμβεί.
Η μακροχρόνια και ενδελεχής διερεύνηση του κινητήρα, είχε ως αποτέλεσμα την δήλωση-έκπληξη το απόγευμα της Παρασκευής, η οποία έπιασε τις αντίπαλες ομάδες στον ύπνο, τόσο ως προς το timing όσο και ως προς τα λεγόμενά της.
Και αυτό γιατί ήταν ξεκάθαρο από τη δήλωση της FIA πως είχε υπάρξει κάποιου είδους συμφωνία με τη Ferrari. Συγκεκριμένα, για να βοηθήσει η Ferrari τη FIA να αστυνομεύει καλύτερα τους κανονισμούς γύρω από τη ροή καυσίμου στη F1, καθώς και στην έρευνα περί βιωσιμότητας, θα θεωρείτο λήξαν το συμβάν με την έρευνα του κινητήρα της ομάδας.
Αυτό γίνεται ορατό κυρίως από τον “συμβιβασμό” στον οποίο ήρθαν οι δύο πλευρές, οι όροι του οποίου θα παρέμεναν μεταξύ τους. Αυτό, υποδείκνυε πως μάλλον δεν θα μαθευτεί σε τρίτους το τί έγινε. Το πιο πιθανό είναι, ωστόσο, πως η δήλωση βγήκε σε μια προσπάθεια να ξεπεραστεί το τέλμα στο οποίο βρίσκονταν FIA και Ferrari πάνω σε αυτό το θέμα.
Από τη μία, μπορεί να σημαίνει πως η FIA δεν ήταν ικανή να αποδείξει πέραν πάσας υποψίας πως η Ferrari είχε όντως παραβεί τους κανονισμούς σχετικά με τη μονάδα ισχύος της το 2019.
Από την άλλη, η Ferrari σίγουρα δεν μπορούσε να αποδείξει στη FIA πέραν πάσας υποψίας πως ακολουθούσε κατά γράμμα τους κανονισμούς. Σε αυτό το σενάριο, θα υπήρχαν μονάχα δύο επιλογές.
Η πρώτη, θα ήταν η υπόθεση να πάει σε δίκη για μια οριστική επίλυση, κάτι που είχε το ρίσκο της μακροχρόνιας νομικής διαδικασίας, η οποία πιθανότατα θα έληγε με κανέναν ως νικητή και το άθλημα να σέρνεται με τη βία σε μια τεράστια και πιθανώς επιζήμια σύγκρουση.
Η δεύτερη, η οποία εν τέλει και προτιμήθηκε, θα ήταν η συμφωνία σχετικά με τη διαφωνία των δύο πλευρών πάνω στο θέμα, η προσπάθεια να αφεθεί στο παρελθόν και να προχωρήσουν στο 2020 με πιο υγιείς διαδικασίες σε εφαρμογή για να σιγουρευτούν πως καμία ομάδα δεν θα μπορούσε να παραπλανήσει το σύστημα μελλοντικά.
Όμως, οι ελπίδες πως φέρνοντας στη δημοσιότητα το θέμα στα “μουλωχτά” σε μια προσπάθεια να θαφτεί, δεν πέτυχε απόλυτα ξεχαστεί αυτό. Η ασάφεια της δήλωσης της FIA το μόνο που έκανε ήταν να φουντώσει τις εικασίες για το τί είχε συμβεί.
Και πιθανώς σημαίνει πως όταν οι ομάδες της F1 μαζευτούν σε λίγες ημέρες στη Μελβούρνη πριν τον πρώτο αγώνα της σεζόν, η συζήτηση μάλλον δεν θα γίνεται γύρω από τη νέα χρονιά, αλλά σχετικά με το τί συνέβη και τί όχι το 2019.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!