Η πρώτη περίοδος των χειμερινών δοκιμών για το 2020 βρίσκονται πλέον στο παρελθόν. Το τριήμερο αυτό το ενδιαφέρον μονοπώλησαν πράγματα όπως το σύστημα DAS της Mercedes, οι ισχυρισμοί για αντιγραφές μονοθεσίων, καθώς και ένας ταχύτατος γύρος από τον Valtteri Bottas. Ποια είναι τα συνολικά συμπεράσματα όμως από τη Βαρκελώνη;
Η Mercedes συνεχίζει να παίζει παιχνίδια με τους αντιπάλους της
Η Mercedes έχει κάνει πάγια στρατηγική της το παιχνίδι της γάτας με το ποντίκι, στο οποίο έχει γίνει και ειδήμων ως οργανισμός πλέον. Τα ασημί βέλη, τα προηγούμενα χρόνια συνήθιζαν να κάνουν “sandbagging”, δηλαδή επί ουσιαστικά να υποαποδίδουν σκόπιμα, με στόχο την παραπλάνηση του ανταγωνισμού.
Ωστόσο, φέτος η τακτική τους άλλαξε τελείως. Εξ αρχής έχουν αρχίσει να δείχνουν τα δόντια τους, μονοπωλώντας για διάφορους λόγους το ενδιαφέρον αυτές τις μέρες. Αυτό που φαίνεται όμως πως μπορούν να κάνουν στη Mercedes καλύτερα από τη Ferrari είναι το να διαχειρίζονται όλο αυτόν τον “ντόρο” γύρω από το όνομά τους.
Μετά από έξι διαδοχικά double στη F1, θα ήταν αναμενόμενο πως στη Mercedes θα υπήρχε κάποιος κορεσμός. Και όμως, αυτό το τριήμερο στη Βαρκελώνη, δεν φάνηκε καθόλου κάτι τέτοιο. Η ομάδα είχε να επιδείξει, όχι μια αλλά δύο καινοτομίες, οι οποίες σίγουρα έκαναν πολλούς να σηκώσουν τα φρύδια τους στα paddock.
Αρχής γενομένης από το σύστημα DAS, ένα σύστημα που μεταβάλλει τη σχετική κλίση των εμπρός τροχών με το κυρίως σώμα του μονοθεσίου, στο κυνήγι της ελαχιστοποίησης της αντίστασης στις ευθείες. Ακόμα, δεν έχει γίνει ξεκάθαρο το κέρδος που αποκομίζει η ομάδα από αυτό το σύστημα, ούτε και το κατά πόσο είναι σύμφωνο με το γράμμα του νόμου, παρ’ όλο που οι ενδείξεις συνηγορούν σε κάτι τέτοιο.
Αυτό που έγινε σίγουρα όμως ήταν πως προκάλεσε πολλούς πονοκεφάλους στα paddock των υπόλοιπων ομάδων, οι οποίες πέρα από τη δική τους εξέλιξη καλούνται να αναλύσουν τον συγκεκριμένο μηχανισμό προκειμένου να βρουν τα πιθανά του οφέλη. Στη Mercedes πάντως δείχνουν να δουλεύουν πάνω σε αυτό το σύστημα καιρό, κάτι που επιβεβαιώθηκε δια στόματος Valtteri Bottas.
Βέβαια, οι επερχόμενοι κανονισμοί του 2021 θα έχουν ως αποτέλεσμα να μην μακροημερεύσει το DAS. Όμως στη Mercedes πιθανώς να βρήκαν την καινοτομία που θα τους κάνει να ξεχωρίσουν για φέτος.
Αν και τα φώτα στράφηκαν, και δικαιολογημένα, στο DAS, η Mercedes αθόρυβα εισήγαγε και μια ακόμα καινοτομία. Μετακίνησε ουσιαστικά τη γωνία του κάτω βραχίονα στις πίσω αναρτήσεις τις W11, πιο μακριά από την οπίσθια γεωμετρία σχήματος V (αλλιώς ονομάζεται και Coke bottle), κάτι που τους δίνει χώρο για αεροδυναμικά κέρδη μέχρι και εκεί.
Βέβαια, μια τέτοια κίνηση αύξησε το βάρος του μονοθεσίου σε σχέση με τη W10, καθώς πλέον είναι αυξημένα τα φορτία που δέχεται ο κάτω βραχίονας. Στο Brackley όμως πιστεύουν ότι αυτό που χάνουν σε βάρος, μπορούν να το κερδίσουν και με το παραπάνω από τα αεροδυναμικά οφέλη.
Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, η Mercedes έκανε επίδειξη δύναμης στα χρονόμετρα. Την τρίτη ημέρα των δοκιμών, ο Valtteri Bottas έκανε τον ταχύτερο γύρο, όντας μισό δευτερόλεπτο πιο γρήγορος από τον περσινό γύρο του Sebastian Vettel πάλι για τις χειμερινές δοκιμές. Επίσης, έκαναν και τους περισσότερους συνολικά γύρους, με 494.
Έντονοι προβληματισμοί στο κόκκινο garage;
Την ώρα που η Mercedes βλέπει τα πράγματα να πηγαίνουν από το καλύτερο στο πολύ καλύτερο, η Ferrari βρίσκεται κάτω από τα ραντάρ, θυμίζοντας ίσως την φιλοσοφία της Mercedes πέρυσι.
Η αίσθηση που έδινε η SF1000 αυτές τις ημέρες ήταν αρκετά ίδια με αυτή της W10. Σκόπιμη υπαπόδοση με απώτερο σκοπό την παραπλάνηση. Η συγκεκριμένη αίσθηση ήρθε να συμπληρωθεί από τις δηλώσεις του Binotto στο τέλος των δοκιμών.
Ο Ιταλός δήλωσε: “Κοιτώντας τη γενική εικόνα σχετικά με εμάς, φαίνεται πως δεν είμαστε τόσοι γρήγοροι όσο αυτοί (Mercedes). Δεν είμαι τόσο αισιόδοξος όσο πέρυσι. Οι άλλοι είναι ταχύτεροι από εμάς αυτή τη στιγμή θεωρώ”.
“Εάν έχουμε ανησυχίες; Σίγουρα έχουμε, όταν δεν είμαστε τόσο γρήγοροι όσο θα θέλαμε”.
Εάν οι συγκεκριμένες δηλώσεις αποτελούν κομμάτι διάφορων mindgames, θα φανεί στον πρώτο αγώνα στη Μελβούρνη. Αυτό που δείχνουν τα νούμερα όμως είναι πως στις μετρήσεις τελικών ταχυτήτων η Ferrari έδειχνε να βρίσκεται αρκετά χαμηλά, ενώ μετά τις Haas και Williams είναι η πιο αργή ομάδας, όντας 1,8 δευτ. εκτός ρυθμού σε σχέση με πέρυσι.
Εκεί που σίγουρα στη Scuderia υστερούν σε σχέση με τους κύριους αντιπάλους τους, Mercedes και Red Bull, είναι οι συνολικοί γύροι που διένυσαν αυτό το τριήμερο. Η Mercedes, όπως προαναφέρθηκε, ήταν στην κορυφή με 494, ενώ η Red Bull στη 2η θέση με 471. Η Ferrari αρκετά πιο πίσω τους, έκανε συνολικά 354 γύρους. Αυτή η διαφορά μετουσιώνεται σε 652 km παραπάνω δοκιμών για τη Mercedes.
Ο Leclerc αναγκάστηκε να περάσει αρκετές ώρες στα garage της ομάδας, ενώ ο Vettel το πρωί της Τετάρτης εγκατέλειψε με μηχανικό πρόβλημα, με τους μηχανικούς του να κάνουν αντικατάσταση κινητήρα.
Σίγουρα η Ferrari έχει να καλύψει χαμένο έδαφος σε κάποιους τομείς, αλλά το να θεωρηθεί πως βρίσκονται εκτός ανταγωνισμού σίγουρα είναι λανθασμένο, ειδικά προς ώρας.
Η McLaren και η Renault συνιστούν προσοχή για τις αντιγραφές
Πριν τον πανικό που προκάλεσε το σύστημα DAS, το ενδιαφέρον ήταν στραμμένο στην RP20, η οποία έθετε τον ρυθμό στη Βαρκελώνη, με ένα μονοθέσιο που σε πολλά πράγματα θύμιζε την περσινή Mercedes.
Η συγκεκριμένη ομοιότητα άμεσα αναφέρθηκε από πολλούς, όπως ο Guenther Steiner, ο οποίος μιλούσε για υποκρισία, καθώς η Racing Point ήταν από τους πρώτους που σχολίαζαν για αντιγραφή της Ferrari από τη Haas.
Βέβαια, η συγκεκριμένη πρακτική της αντιγραφής από μεγάλες ομάδες δεν είναι κάτι νέο. Και αυτό γιατί στο παρελθόν οι Haas και Alfa Romeo έχουν αντιγράψει πράγματα από τη Ferrari, ενώ το ίδιο μπορεί να ειπωθεί και για τις Red Bull και AlphaTauri.
Σίγουρα όμως θέτει ηθικούς προβληματισμούς, σχετικά με το κατά πόσο τέτοιες κινήσεις ανήκουν στο πνεύμα του αθλήματος. Το ιδανικό θα ήταν και οι 10 ομάδες να έχουν τη δικιά τους φιλοσοφία και στυλ. Όμως, οι τωρινοί κανονισμοί δίνουν χώρο για τέτοιες πρακτικές. Επίσης, τα μεγάλα κόστη σημαίνουν πως το να μεταφέρονται εξαρτήματα αυτούσια από τη μια ομάδα στην άλλη έχει θετικό αντίκτυπο στα budget αλλά και στον χρόνο που επενδύεται για εξέλιξη από τις μικρές ομάδες.
Αυτοί που σίγουρα προβληματίζονται από το φαινόμενο των αντιγραφών είναι οι ανεξάρτητες ομάδες, δηλαδή οι McLaren, Renault και Williams. Οι δυο πρώτες έχοντας βρεθεί στην κορυφή του midfield πέρσι, σίγουρα βλέπουν μια μεγάλη επικείμενη μάχη φέτος, η οποία ενδεχομένως να είναι και άνιση.
Υπάρχει (ίσως;) ζωή στον πλανήτη Williams
Η καλή ημέρα από το πρωί φάνηκε για τη βρετανική ομάδα σε αυτές τις δοκιμές. Σε σχέση με την περσινή, πολύ δύσκολη εξ αρχής, χρονιά, η ομάδα ήταν στην ώρα της φέτος για τις δοκιμές, στις οποίες έκανε πολλά και χρήσιμα χιλιόμετρα.
Σαν συμβολική κίνηση, η Williams ήταν και το πρώτο μονοθέσιο που πάτησε πίστα τη Δευτέρα, θέλοντας πιθανότατα να δείξουν πως υπάρχει κανονικότητα μέσα στην ομάδα.
Μέσα στις 3 ημέρες δοκιμών, η ομάδα του Grove συμπλήρωσε 324 km δοκιμών. Πέρυσι, αυτό τον αριθμό συμπλήρωσε μέσα στον διπλάσιο χρόνο.
Σίγουρα και τα πράγματα δεν έφτιαξαν ξαφνικά για την ιστορική ομάδα. Πιθανότατα και φέτος θα βρίσκεται στο τέρμα του grid, καθώς η FW43 δεν διαθέτει κάποιες θεμελιώδεις αλλαγές σε σχέση με πέρυσι.
Αυτό που μπορεί να ειπωθεί με βεβαιότητα όμως είναι πως η αφετηρία είναι ευνοϊκή για την ομάδα φέτος ώστε να βρεθεί πιο κοντά στους υπόλοιπους, διαγράφοντας τις περσινές, θλιβερές, επιδόσεις της.
Με αυτά, οι ομάδες σίγουρα έχουν πολλά να κάνουν πίσω στα εργοστάσιά τους. Το δεύτερο τριήμερο δοκιμών, την περίοδο 26-28 Φεβρουαρίου θα δείξει πολλά περισσότερα στοιχεία απ’ όλους, όντας πιο κοντά στο Albert Park, εκεί που θα φανεί το πρώτο ρεαλιστικό δείγμα δυνατών και αδύναμων στοιχείων από τις ομάδες!
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!