Για όλους και όλα μίλησε ο Lin Jarvis της Yamaha, που αποκάλυψε ότι η φετινή μηχανή του Quartararo ήταν προδιαγραφών 2021! Παράλληλα σχολίασε την απόδοση του Franco Morbidelli, καθώς και την απόσταση που υπάρχει πλέον από την Ducati.
Η πρώτη, πολύ βαριά επιβεβαίωση αφορά τον περσινό παγκόσμιο πρωταθλητή. Ο Quartararo έζησε μια πολύ δύσκολη σεζόν, καθώς στο πρώτο μέρος των αγώνων στην Ευρώπη, από το Portimao έως το Sachsenring, κατάφερε να συγκεντρώσει τεράστιο βαθμολογικό πλεονέκτημα έναντι του Bagnaia, 91 βαθμών, για να το χάσει σταδιακά από το καλοκαίρι και μετά.
Ο Jarvis εξήγησε σε ξένα μέσα ενημέρωσης την πηγή των προβλημάτων της Yamaha: «Είχαμε πρόβλημα αξιοπιστίας με την μονάδα ισχύος που έπρεπε να παρουσιάσουμε το 2022 και την οποία αναπτύσσαμε το 2021. Δεν μπορούσαμε να την εγκρίνουμε. Δεν έχει νόημα να χρησιμοποιείτε έναν ισχυρότερο κινητήρα εάν δεν είναι αξιόπιστος». Εν ολίγοις, ο κινητήρας 2022 της Yamaha δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ για την Ιαπωνική μάρκα.
Το χειρότερο μέρος σύμφωνα με τον μάνατζερ της Yamaha ήταν όταν έπρεπε να το πει στον Fabio: «Το πρώτο πρόβλημα που έπρεπε να αντιμετωπίσουμε ήταν να το πούμε στον Fabio, έναν παγκόσμιο πρωταθλητή. Φέτος έτρεξε με το ίδιο επίπεδο ισχύος όπως το 2021 και προφανώς δεν του άρεσε».
Βασικά, ενώ όλες οι άλλες μοτοσυκλέτες ξεκίνησαν από μια βάση καινούργια και αναπτυσσόμενη, η Quartararo παρέμεινε στα ίδια επίπεδα με πέρυσι. Μια απίστευτη κατάσταση: «Ο Fabio θα μπορούσε να ήταν πολύ πιο σκληρός μαζί μας από ό,τι ήταν και τον ευχαριστούμε για αυτό», πρόσθεσε ο Jarvis.
Για να πειστεί ο Γάλλος αναβάτης να ανανεώσει με την ομάδα, ήταν απαραίτητες οι εγγυήσεις για επενδύσεις στην ανάπτυξη της μοτοσυκλέτας. Έτσι η Yamaha υπέγραψε τον ειδικό κινητήρων Luca Marmorini που έφερε τον νέο κινητήρα του 2023 στη δοκιμή Misano. Ο Quartararo εντυπωσιάστηκε θετικά με την απόδοση του.
Ο οδηγός δοκιμών της Yamaha Cal Crutchlow, βρέθηκε στην πίστα της Jerez, όπου συνέχισε να εργάζεται στο συντονισμό του κινητήρα: «Έχουμε περάσει τέσσερις εξελίξεις του κινητήρα – εξήγησε ο Άγγλος αναβάτης -. Δεν υπάρχει ακόμη σαφής κατεύθυνση. Η τελική έκδοση μπορεί να μην είναι έτοιμη στη Βαλένθια. Χρειαζόμαστε περισσότερη ισχύ, περισσότερη τελική ταχύτητα. Χρειαζόμαστε όμως και άλλα πράγματα που δεν επιτυγχάνονται σε μια εβδομάδα».
Ο διευθύνων σύμβουλος της Yamaha μίλησε επίσης για τον Franco Morbidelli, ο οποίος μόλις επιβίωσε από μια καταστροφική σεζόν: «Ο τραυματισμός στο γόνατο ήταν σίγουρα δύσκολος – είπε ο Jarvis– αλλά αυτό ήταν κυρίως μια σωματική πάθηση. Επηρέασε την απόδοση του Franky την άνοιξη του 2021. Όταν εντάχθηκε στην εργοστασιακή ομάδα, μετά την εγχείρηση στο Misano το 2021, ήταν ακόμα πολύ νωρίς.»
«Προσπαθήσαμε να αντιστρέψουμε την κατάσταση στο δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους και αλλάξαμε λίγο τον τρόπο που δουλεύουμε στα pits στους δύο πρώτους αγώνες μετά τις καλοκαιρινές διακοπές. Στην αρχή φαινόταν να αποδίδει καρπούς, όχι απαραίτητα βαθμολογικά, αλλά διακρίναμε ξεκάθαρα την πρόοδο του.»
Σχετικά με το ψυχολογικό θέμα του Morbidelli: «Είχε ήδη κάνει μερικούς αγώνες με την εργοστασιακή μοτοσυκλέτα, ήταν συνηθισμένος στην ομάδα, οπότε περιμέναμε μια πολύ καλύτερη σεζόν. Δεν ήταν όμως έτσι. Η κατάσταση είναι δύσκολη. Είναι διανοητικό πράγμα. Ο Franky έχει ψυχικό μπλοκ».
Ο Jarvis εξήγησε ότι ο Morbidelli «δεν νιώθει αρκετή ασφάλεια για να οδηγεί με έναν πραγματικά επιθετικό τρόπο, όπως επιβεβαιώνουν αρκετοί αναβάτες ότι απαιτεί η Yamaha M1. Πρέπει να κουβαλήσεις την ταχύτητα μαζί σου στις στροφές και αυτό λείπει από τον Franky.»
Μια άλλη επιβεβαίωση που αναμένεται να προκαλέσει συζήτηση είναι αυτή του πλεονεκτήματος απόδοσης που έχει η Ducati έναντι της Yamaha και ότι σύμφωνα με τον Jarvis δεν θα καλυφθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα: «Τώρα δεν έχουμε κανένα πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού. Η Ducati, από την άλλη, διαθέτει ισχυρό κινητήρα και έχει βελτιωμένη ταχύτητα στα φρένα και τις στροφές. Όπως είμαστε τώρα, είναι απίθανο να μπορέσουμε να κλείσουμε τη διαφορά με τις πιο δυνατές μοτοσυκλέτες μέχρι την έναρξη της σεζόν του 2023.»
Σύμφωνα με τον Jarvis, αυτά είναι τα λάθη που έκανε η Yamaha: «Δεν έχουμε επενδύσει αρκετό χρόνο, ενέργεια και προσπάθεια στην αεροδυναμική. Φυσικά αυτό δεν είναι το μεγαλύτερο πρόβλημά μας αυτή τη στιγμή: μας λείπει η ισχύς στον κινητήρα. Αλλά η αεροδυναμική και η ταχύτητα σχετίζονται. Αν υπάρχει καλό αεροδυναμικό πακέτο, μπορείς να επιταχύνεις καλύτερα, χωρίς να κόψεις πολύ ισχύ. Δυστυχώς, όσον αφορά την αεροδυναμική ανάπτυξη, δεν τολμούσαμε όπως η Ducati και η Aprilia.»
Είναι σαφές ότι η Yamaha μετά από μια σύντομη περιόδο κυριαρχίας βρίσκεται ξανά σε δύσκολη θέση, καθώς περισσότερο η Ducati και λιγότερο η Aprilia βρίσκονται μπροστά από την ιστορική Ιαπωνική ομάδα τόσο σε εξέλιξη όσο και σε απόδοση. Ο μόνος λόγος που η Yamaha βρέθηκε ως τον τελευταίο αγώνα να διεκδικεί έναν τίτλο ήταν ο Fabio Quartararo κι ο υπερβάλλων ζήλος που έδειχνε κάθε τριήμερο βρίσκοντας απόδοση εκεί που δεν υπήρχε.
Κι ας μην ξεχνάμε ότι του χρόνου θα υπάρχουν μόλις 2 μοτοσυκλέτες Yamaha σε όλο το grid, οι εργοστασιακές. Οι Honda, Aprilia, KTM, θα έχουν από τέσσερις, ενώ η Ducati όπως και φέτος θα έχει οκτώ και είναι ήδη φαβορί για το πρωτάθλημα κατασκευαστών του 2023.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!