Από την πρώτη μέρα των χειμερινών δοκιμών ενόψει 2022, η F1-75 έδειξε την ανωτερότητά της στο grid, με τον ρυθμό αυτό να έχει παραμείνει και στους τρεις πρώτους αγώνες της σεζόν.
Στην Αυστραλία μάλιστα, η Ferrari έδειξε ξεκάθαρα ανώτερη της Red Bull, εν συγκρίσει με τα GP σε Bahrain και Σαουδική Αραβία, όπου τα δύο πακέτα ήταν αρκετά κοντά μεταξύ τους.
Ένα από τα πράγματα που έχουν τραβήξει την προσοχή, ήδη από τους πρώτους αυτούς τρεις αγώνες της σεζόν είναι πως η Ferrari έχει αλλάξει ελάχιστα πράγματα στην F1-75 μέχρι στιγμής, με το μονοθέσιο να είναι σχεδόν ίδιο με αυτό που πάτησε πίστα στη Βαρκελώνη για το πρώτο σκέλος των χειμερινών δοκιμών.
Υπάρχουν αρκετές εκφάνσεις στη στρατηγική αυτή που ακολουθεί η Ferrari και την έχει δει να μην φέρνει κάποιο γενναίο πακέτο αναβαθμίσεων ούτε στην Imola σε λίγες μόλις μέρες.
Αρχικά, το μονοθέσιο εξ’ αρχής είχε ανώτερο ρυθμό σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Όπως και άλλα μονοθέσια, η F1-75 αντιμετωπίζει porpoising, ωστόσο στη Scuderia φαίνεται πως έχουν βρει τρόπο να ζουν με αυτό και να μην βλέπουν την επίδοσή τους να πέφτει σημαντικά, όπως στην περίπτωση της Mercedes.
Η σημασία της ύπαρξης ενός σταθερού πακέτου σε κάθε αγώνα μέχρι στιγμής είναι μεγάλη, καθώς δίνει μια πλατφόρμα πάνω στην οποία οι μηχανικοί της ομάδας μπορούν να δουλέψουν ώστε να βελτιστοποιούν πιο αποτελεσματικά το μονοθέσιο και να κατανοήσουν τον τρόπο που συμπεριφέρεται, δεδομένου ότι πρόκειται για εντελώς νέα μονοθέσια.
Η ύπαρξη ενός ίδιου μονοθεσίου βοηθά επίσης και τους οδηγούς να προσαρμοστούν ταχύτερα σε αυτό και να καταλάβουν τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να το οδηγήσουν αποτελεσματικά. Βέβαια, φαίνεται πως ο Carlos Sainz ίσως χρειάζεται λίγο περισσότερο χρόνο σε σχέση με τον ομόσταβλό του, Charles Leclerc για να το πετύχει αυτό.
Η μεγαλύτερη εικόνα στην όλη κατάσταση είναι πως η Ferrari δεν αναγκάζεται να φέρνει συνεχώς νέα εξαρτήματα τα οποία θα “πετά” πάνω στην F1-75 περιμένοντας να βρει κέρδη. Αυτό της δίνει τη δυνατότητα να καταστρώσει συγκεκριμένη στρατηγική όσον αφορά το τμήμα R&D της, φέρνοντας εξαρτήματα που θα είναι εγγυημένο πως θα αποδίδουν όπως πρέπει όταν πατήσουν πίστα.
Σε μια εποχή που το budget cap περιορίζει την ελευθερία κινήσεων των ομάδων, η γνώση ότι κάθε αναβάθμιση που φέρνεις θα σου δίνει επιπλέον ρυθμό είναι άσσος στο μανίκι.
“Ευτυχώς, το μονοθέσιο ήταν καλό από την αρχή”, δήλωσε ο Claudio Albertini, επικεφαλής του τμήματος σασί. “Αυτό είναι καλά νέα για μας, επειδή μπορούμε πλέον να κοιτάμε περισσότερο την σωστή εξέλιξη”.
“Με τους νέους αυτούς κανονισμούς, η προσέγγιση που πρέπει να ακολουθήσουμε είναι διαφορετική απ’ ότι στο παρελθόν, επειδή με το budget cap θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί. Κάθε αναβάθμιση που δεν δουλεύει σωστά είναι σπατάλη χρημάτων, όχι μόνο έλλειψη νέας επίδοσης στο μονοθέσιο”.
“Οι συνθήκες έχουν αλλάξει από το παρελθόν. Θα πρέπει να δουλεύουμε διαφορετικά. Αλλά σίγουρα, έχουμε προγραμματίσει μελλοντικές αναβαθμίσεις. Επίσης, καθώς η φιλοσοφία του μονοθεσίου είναι πολύ νέα, υπάρχουν πολλά που ακόμα εξερευνούμε και θέλουμε να τεστάρουμε”.
Επί της ουσίας, η Ferrari δεν έχει αναγκαστεί να πιέσει για αναβαθμίσεις λόγω της ύπαρξης ενός ήδη καλού πακέτου, με ρυθμό ικανό να της φέρει 2 νίκες στους πρώτους 3 αγώνες.
“Ευτυχώς, πετύχαμε τις προσδοκίες που είχαμε”, πρόσθεσε ο Albertini. “Έτσι, βλέπουμε πως το μονοθέσιο έχει προοπτικές όντως. Και, όπως είπα, μπορούσαμε ευθύς εξ’ αρχής να εντοπίσουμε τα μέρη του μονοθεσίου που απέδιδαν καλύτερα και να προσηλωθούμε σε αυτά”.
“Πλέον, κατανοούμε πως η πρώτη ιδέα που είχαμε για το μονοθέσιο ήταν καλή, επειδή τα καίρια μέρη του μονοθεσίου δείχνουν καλά και άρα οδεύουμε πως την κατεύθυνση αυτή. Ακόμα ακολουθούμε το βασικό πλάνο που είχαμε από πέρυσι”.
Στο Albert Park η Ferrari έφερε αναβάθμιση, και συγκεκριμένα ένα νέο πάτωμα. Ωστόσο, αυτό χρησιμοποιήθηκε μόνο από τον Leclerc και μόνο για τις δοκιμές της Παρασκευής, με τον Μονεγάσκο να χρησιμοποιεί το προηγούμενο πάτωμα σε κατατακτήριες και αγώνα.
Η συγκεκριμένη αλλαγή έγινε από τη Ferrari ώστε να συλλεχθούν δεδομένα που θα βοηθήσουν την ομάδα να φέρει μόνιμες αλλαγές μέσα στη σεζόν και ήταν ένα καλό παράδειγμα αξιοποίησης του χρόνου των δοκιμών της Παρασκευής.
“Φέραμε έναν διαφορετικό packer για τον διαχύτη”, εξήγησε ο Albertini. “Επί της ουσίας, είναι ένα εξάρτημα που άλλαξε το σχήμα του πατώματος. Ήταν δοκιμαστικό αντικείμενο. Γνωρίζαμε εξ’ αρχής πως δεν θα το είχαμε στο μονοθέσιο για κατατακτήριες και αγώνα. Είναι φυσιολογικό πλέον, δεδομένου και του λιγότερου χρόνου για δοκιμές πάνω στο μονοθέσιο, να αξιοποιείς τις Παρασκευές για εξέλιξη”.
“Ήταν κάτι που, προφανώς σχετιζόταν με την αεροδυναμική του μονοθεσίου. Και στοχεύουμε στο να κατανοήσουμε καλύτερα την ροή του αέρα γύρω από το μονοθέσιο, ειδικά στην περιοχή του πατώματος και τα κατώτερα μέρη του μονοθεσίου”.
“Αυτά τα ειδικά εξαρτήματα έχουν τον στόχο να συλλέξουν δεδομένα. Έτσι, επί της ουσίας τρέχαμε με το εξάρτημα αυτό, είχαμε αισθητές στο μονοθέσιο και κάναμε μετρήσεις ώστε να πάρουμε πίσω την πληροφορία”.
“Και ύστερα μπορούμε να συσχετίσουμε τα πειραματικά αυτά δεδομένα με τους υπολογισμούς που είχαμε κάνει και τα δεδομένα από την αεροσήραγγα. Είναι ένας τρόπος ώστε να δούμε εάν το πραγματικό μονοθέσιο ‘ταιριάζει’ με το θεωρητικό μας μοντέλο και έτσι θα έχουμε και μεις καλύτερη εικόνα του τί έχουμε όντως. Πρόκειται για το πρώτο βήμα ώστε να γίνει μεταγενέστερη εξέλιξη στο μονοθέσιο μέσα στη σεζόν”.
“Δεν ήταν ένα εξάρτημα που έπρεπε να μας βελτιώνει ή να μας κάνει χειρότερους. Ήταν κάτι χρήσιμο ώστε να πάρουμε διαφορετικά δεδομένα που θα εξετάζαμε πίσω στο εργοστάσιο”.
“Το πάτωμα είναι προφανώς το σημαντικότερο μέρος του μονοθεσίου. Και η φιλοσοφία των μονοθεσίων φέτος είναι νέα. Έτσι, ακόμα κατανοούμε νέα πράγματα. Ο χρόνος περνά και άρα προσηλωνόμαστε σε διαφορετικά εξαρτήματα του πατώματος, προσπαθώντας να βελτιώσουμε τη συγκεκριμένη περιοχή συνολικά”.
Η χρήση τέτοιων δοκιμαστικών εξαρτημάτων, πριν την ευρείας κλίμακας κατασκευή εξαρτημάτων για τα μονοθέσια και για εφεδρεία είναι ακόμα ένα παράδειγμα τρόπου μείωσης του κόστους για τις ομάδες, με το budget cap να αλλάζει τον τρόπο που έρχονται οι αναβαθμίσεις πλέον.
“Σίγουρα, όπως είπα, το budget cap έχει επηρεάσει το πώς λειτουργούμε φέτος”, τόνισε ο Albertini. “Είναι πολύ σημαντικό το να έρχεται ένα νέο εξάρτημα και να λειτουργεί σωστά, αλλιώς πρόκειται για σπατάλη χρημάτων και χρόνου”.
“Η επιτυχημένη κατανόηση των κανονισμών εξ’ αρχής μας οδήγησε σε μια διαδικασία πλέον βελτίωσης του τί έχουμε και όχι εισαγωγής νέων εξαρτημάτων στην θέση των παλιών. Αυτό δεν θα ήταν καλό και από πλευράς κόστους επίσης”.
“Μερικές φορές υπάρχει και τζόγος επίσης. Φέρνεις ένα εξάρτημα, και εάν το φέρεις νωρίτερα και πάει καλά τότε νιώθεις πιο άνετος και εξελίσσεις το μονοθέσιό σου. Αλλά εάν ρισκάρεις περισσότερο και φέρεις το νέο εξάρτημα στις δεύτερες δοκιμές και δεν λειτουργήσει σωστά, τότε είναι χειρότερα για σένα τα πράγματα”.
Παρ’ όλο που το μεγάλο βάρος στη φετινή εξέλιξη αφορά την αεροδυναμική, τόσο για τη Ferrari όσο και για τις άλλες ομάδες, στη Scuderia προσπαθούν να βρουν και τρόπους να μειώσουν το βάρος των μονοθεσίων τους.
“Αυτή τη στιγμή τα δύο project εξέλιξης (αεροδυναμικής και μείωσης βάρους) τρέχουν παράλληλα”, ξεκαθάρισε ο Albertini. “Το βάρος είναι πολύ σημαντικό επειδή άλλα μονοθέσια είναι βαρύτερα. Σίγουρα, η μείωση του βάρους είναι σημείο προσοχής για το πρόγραμμα εξέλιξής μας”.
“Έχουμε επίσης την εξέλιξη στην αεροδυναμική, τη μηχανική εξέλιξη, το βάρος, έτσι λειτουργούμε παράλληλα σε όλα τα προγράμματα, και εστιάζουμε όπου βλέπουμε πως πρέπει περισσότερο. Είναι κάτι που τρέχει παράλληλα αυτή τη στιγμή”.
Η μείωση του βάρους μειώνει τα κόστη, και σύμφωνα με τον Albertini, το ίδιο πιστεύουν και οι άλλες ομάδες.
“Ακόμα και ένα ελαφρύ εξάρτημα, όπως το πάτωμα, μπορεί να είναι υπερβολικά ακριβό με τον τρόπο του. Σίγουρα, το να έχεις ένα ελαφρύ μονοθέσιο σημαίνει πως θα πρέπει τα μεταλλικά εξαρτήματα να μετασκευαστούν με διαφορετικά υλικά. Έτσι, πρόκειται για ένα μεγάλο κόστος κατά κάποιο τρόπο. Αλλά μπορώ να σας πω πως επίσης και η αεροδυναμική εξέλιξη, ακόμα και εάν το εξάρτημα δεν σχετίζεται με το βάρος, είναι πολύ, πολύ ακριβή”.
Ένα σταθερό πακέτο βοηθά τους οδηγούς να πάρουν το μέγιστο από αυτό κάθε Σαββατοκύριακο, καθώς εξοικειώνονται όλο και περισσότερο με τις ‘παραξενιές’ του. Ωστόσο, είναι σημαντικότερο να προσαρμοστούν οι οδηγοί στο μονοθέσιο ή αυτό να στηθεί με τρόπο που να βολεύει τους οδηγούς;
Σύμφωνα με τον Albertini η αλήθεια είναι κάπου στη μέση. “Έχει να κάνει και με τα δύο. Το φετινό μονοθέσιο ήταν νέο και για τους δύο οδηγούς, αλλά και για μας. Έπρεπε να το κατανοήσουμε περισσότερο, επειδή οι οδηγοί έπρεπε να αλλάξουν και τον τρόπο που το οδηγούν, καθώς το μονοθέσιο έχει διαφορετικό αεροδυναμικό φορτίο και μηχανολογική διαρρύθμιση σε σχέση με το προηγούμενο”.
“Θα πρέπει να οδηγηθεί με διαφορετικό τρόπο. Έτσι, ως ομάδα, πρέπει να κατανοήσουμε ποιος είναι ο βέλτιστος τρόπος να οδηγηθεί με βάση τις ικανότητες του οδηγού. Και ο οδηγός θα πρέπει κατά κάποιο τρόπο να προσαρμοστεί σε αυτό. Και τα δύο συμβαίνουν, και θα πρέπει να βρεθούν στη μέση οι δύο πλευρές”.
Τα νέα ελαστικά αποτελούν επίσης σημείο-κλειδί που θα πρέπει τόσο η ομάδα όσο και ο οδηγός να κατανοήσουν. Ξανά, η ύπαρξη μιας σταθερής βάσης σε ένα μονοθέσιο βοηθά την καλύτερη κατανόηση των ελαστικών.
Η Ferrari έχει δει πως δύο γύροι προθέρμανσης ταιριάζουν καλύτερα για τη μαλακή γόμα στο μονοθέσιό της, παραδείγματος χάριν.
“Εξαρτάται πολύ κι από την πίστα θεωρώ”, δήλωσε ο Albertini. “Είναι κατά κάποιο τρόπο το ταίριασμα των ελαστικών, της ασφάλτου και των συνθηκών περιβάλλοντος. Σίγουρα, είναι επίσης μέρος των δοκιμών που κάνουμε την Παρασκευή. Δεν είναι πως ερχόμαστε στην πίστα και ξέρουμε απ’ την αρχή που χρειαζόμαστε τον γύρο προετοιμασίας ή όχι”.
“Είναι κάτι που θα πρέπει επίσης να εξετάζουμε. Και βλέπουμε πως κάποιες ομάδες το κάνουν και κάποιες όχι”.
Back on home turf for the week 🥳 🇮🇹
Feels so good 😍#essereFerrari 🔴 pic.twitter.com/UoJAn02xzS
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) April 18, 2022
Με το Maranello πολύ κοντά στην Imola, αλλά και την προφανή ανάγκη για να διασκεδάσει το εγχώριο πλήθος, η Ferrari θα μπορούσε να φέρει αναβαθμίσεις στην F1-75. Αυτό, ωστόσο δεν πρόκειται να συμβεί σε ένα αγωνιστικό τριήμερο με Sprint Qualifying, άρα και λιγότερο χρόνο για δοκιμές την Παρασκευή.
Η ερώτηση του ενός εκατομμυρίου για την F1-75 είναι το πόσα κέρδη μπορούν να βρουν απ’ τη Ferrari σε σχέση με την RB18, κάτι που θα γίνει γνωστό μονάχα με την εξέλιξη της φετινής σεζόν, καθώς οδεύουμε από την μια πίστα στην άλλη στο φετινό, πρόγραμμα-μαμούθ των 23 αγώνων.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!