Το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι επιστρέφει αυτό το Σαββατοκύριακο καθώς με το επερχόμενο Ράλι Μόντε Κάρλο ξεκινά η δεύτερη σεζόν των υβριδικών κανονισμών Rally1.
Αφού κυριάρχησε το 2022, ο Kalle Rovanpera, ο νεότερος παγκόσμιος πρωταθλητής στην ιστορία του WRC, θα επιδιώξει να γίνει ο μόλις έκτος οδηγός που υπερασπίζεται με επιτυχία το στέμμα του.
Ένας συνδυασμός καινούργιων οδηγικών διδύμων, ανανεωμένων αυτοκινήτων Rally1 και ενός νέου προγράμματος αγώνων υπόσχεται μια έντονη μάχη για τον τίτλο του 2023.
Καινούργια οδηγικά δίδυμα
Μια από τις πιο ενδιαφέρουσες χειμερινές σεζόν είχε ως αποτέλεσμα και οι τρεις ομάδες της Rally1 να οδεύουν προς το 2023 με αλλαγές στα ρόστερ των οδηγών τους.
M-Sport Ford – Ford Puma Rally1
Οδηγοί: #8 Ott Tanak/Martin Jarveoja, #7 Pierre-Louis Loubet/Nicolas Gilsoul, #9 Jourdan Serderidis/Frederic Miclotte (Μόντε Κάρλο, Μεξικό, Σαρδηνία και Κένυα)
Οι αλλαγές στα ρόστερ των ομάδων πυροδοτήθηκαν από τον παγκόσμιο πρωταθλητή του 2019, Ott Tanak, ο οποίος αποχώρησε από τη Hyundai με ένα χρόνο να απομένει στο συμβόλαιό του. Ο Εσθονός εξασφάλισε την επιστροφή του στην M-Sport, εκεί όπου ξεκίνησε την καριέρα του στο WRC το 2011, και θα ηγηθεί ενός ολοκαίνουργιου ρόστερ οδηγών με δύο αυτοκίνητα τα οποία θα λάβουν μέρος σε όλους του αγώνες του πρωταθλήματος.
Ο Γάλλος ανερχόμενος αστέρας Pierre-Louis Loubet θα καλύψει τη δεύτερη θέση στην ομάδα αφού εντυπωσίασε κατά τη διάρκεια των επτά αγώνων στους οποίους έλαβε μέρος το 2022 για την M-Sport. Ο 25χρονος θα συνεργαστεί με τον πρώην συνοδηγό του Thierry Neuville, Nicolas Gilsoul. Ένα τρίτο Puma θα οδηγηθεί σε επιλεγμένα ράλι, με τον Έλληνα ιδιώτη Jourdan Serderdis να είναι δηλωμένος στις συμμετοχές για το Μόντε Κάρλο, το Μεξικό, τη Σαρδηνία και την Κένυα.
Η M-Sport εξακολουθεί να ελπίζει ότι θα καταφέρει να προσελκύσει τον εννέα φορές παγκόσμιο πρωταθλητή Sebastien Loeb για κάποια ράλι φέτος, αφού σημείωσε τη μια και μοναδική νίκη της ομάδας πέρυσι στο Μόντε Κάρλο, ως μέρος ενός προγράμματος τεσσάρων ράλι για τον ίδιο.
Hyundai Motorsport – Hyundai i20 N Rally1
Οδηγοί: #11 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe, #4 Esapekka Lappi/Janne Ferm, #6 Dani Sordo/Candido Carrera (θα μοιράζονται το 3ο αυτοκίνητο), #42 Craig Breen/James Fulton (θα μοιράζονται το 3ο αυτοκίνητο)
Η Hyundai γέμισε το κενό που άφησε ο Tanak υπογράφοντας τον νικητή ενός μέχρι τώρα ράλι, Esapekka Lappi, από την Toyota, στην οποία μοιραζόταν το τρίτο GR Yaris με τον Sebastien Ogier το 2022. Με την συμφωνία αυτή ο Lappi θα επιστρέψει σε πλήρες πρόγραμμα αγώνων στο WRC για πρώτη φορά από το 2020.
Ο Craig Breen διεκδικούσε επίσης τη θέση αυτή, έχοντας αποχωρήσει από την M-Sport έπειτα από μόλις ένα χρόνο, παρά το διετές συμβόλαιο που είχε με την ομάδα, μετά από μια πολύ απογοητευτική σεζόν το 2022. Ωστόσο ο Ιρλανδός εξασφάλισε μια συμφωνία για να μοιραστεί το τρίτο i20 N μαζί με τον έμπειρο Dani Sordo, αντικαθιστώντας ουσιαστικά τον Oliver Solberg μετά την αποχώρησή του από την ομάδα. Ο Thierry Neuville θα συνεχίσει να ηγείται της ομάδας μαζί με τον συνοδηγό του Martijn Wydaeghe.
Toyota Gazoo Racing – Toyota GR Yaris Rally1
Οδηγοί: #69 Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen, #33 Elfyn Evans/Scott Martin, #17 Sebastien Ogier/Vincent Landais, #18 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston
Στην πρωταθλήτρια Toyota, η αιφνιδιαστική αποχώρηση του Lappi οδήγησε στην προαγωγή του Takamoto Katsuta. Πλέον θα μοιράζεται το τρίτο GR Yaris με τον οκτώ φορές παγκόσμιο πρωταθλητή Ogier, ο οποίος θα πραγματοποιήσει μια δεύτερη συνεχόμενη σεζόν μερικών αγώνων.
Ο Katsuta θα οδηγήσει ένα τέταρτο GR Yaris στους γύρους όπου ο θα Ogier οδηγεί το τρίτο αυτοκίνητο. Ο τελευταίος θα αγωνιστεί με τον νέο συνοδηγό Vincent Landais, ένα ζευγάρι που έκανε το ντεμπούτο του στο φινάλε της σεζόν, στο Ράλι Ιαπωνίας το 2022. Ο παγκόσμιος πρωταθλητής Kalle Rovanpera και ο Elfyn Evans συμπληρώνουν το line-up της ομάδας, δίχως κάποια αλλαγή.
Λίστα συμμετοχών Rally1
#69 Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen – Toyota Gazoo Racing – GR Yaris Rally1
#33 Elfyn Evans/Scott Martin – Toyota Gazoo Racing – GR Yaris Rally1
#17 Sebastien Ogier/Vincent Landais – Toyota Gazoo Racing – GR Yaris Rally1 **
#18 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston – Toyota Gazoo Racing – GR Yaris Rally1**
#11 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe – Hyundai Motorsport – i20 N Rally1
#4 Esapekka Lappi/Janne Ferm – Hyundai Motorsport – i20 N Rally1
#6 Dani Sordo/ Candido Carrera – Hyundai Motorsport – i20 N Rally1*
#42 Craig Breen/James Fulton – Hyundai Motorsport – i20 N Rally1*
#8 Ott Tanak/Martin Jarveoja – M-Sport Ford World Rally Team – Puma Rally1
#7 Pierre-Louis Loubet/Nicolas Gilsoul – M-Sport Ford World Rally Team – Puma Rally1
#9 Jourdan Serderidis/Frederic Miclotte – M-Sport Ford World Rally Team – Puma Rally1 ***
#37 Lorenzo Bertelli/ Simone Scattolin – Toyota Gazoo Racing – GR Yaris Rally1 ****
* Θα μοιράζονται το τρίτο αυτοκίνητο
** Θα μοιράζονται το τρίτο αυτοκίνητο όταν λείπει ο Ogier
*** Θα πάρει μέρος σε Μόντε Κάρλο, Μεξικό, Σαρδη και Κένυα
**** Έχει νοικιάσει ένα GR Yaris για το ράλι Σουηδίας
Νέο αφεντικό στη Hyundai
Η Hyundai διόρισε τον πρώην επικεφαλή της Renault στη Formula 1, Cyril Abiteboul, ως νέο επικεφαλή της ομάδας για το αγωνιστικό πρόγραμμα της εταιρείας στο WRC καθώς και στο πρόγραμμα πελατών της.
Ο Abiteboul θα αντικαταστήσει ουσιαστικά τον Julien Moncet, ο οποίος ήταν ο de facto ηγέτης της ομάδας το 2022 μετά την αποχώρηση του επί χρόνια επικεφαλής της ομάδας Andrea Adamo στα τέλη του 2021.
Αυτή θα είναι η πρώτη εμπειρία του Γάλλου σε αγώνες ράλι, αφού πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της καριέρας του ως τώρα δουλεύοντας στη Formula 1, έχοντας καθοδηγήσει την Caterham από το 2012 ως το 2014 και τη Renault μέχρι την μετονομασία της σε Alpine το 2021.
«Δεν νομίζω ότι κάποιος θα εκπλαγεί αν μάθει ότι στοχεύουμε και τους δύο τίτλους πρωταθλήματος στο WRC», δήλωσε ο Abiteboul.
«Η ομάδα έχει κερδίσει στο παρελθόν δύο φορές τον τίτλο κατασκευαστών, αλλά ποτέ τον τίτλο οδηγών. Και οι δύο λένε μια διαφορετική ιστορία, αλλά είναι εξίσου σημαντικοί».
«Η ομάδα κέρδισε πέντε ράλι πέρυσι και ο στόχος είναι να βελτιωθεί σε αυτό. Και πάλι, το λέω με ταπεινότητα. Δεν μπορώ να πω πόσα ράλι θα κερδίσουμε αυτή τη σεζόν, καθώς είμαι ακόμα νέος στον κόσμο του ράλι. Πρώτα πρέπει να καταλάβω που βρίσκομαι και μετά να προσδιορίσω που μπορώ να συνεισφέρω».
Ανανεωμένα αυτοκίνητα Rally1
Οι ομάδες του WRC πέρασαν τη χειμερινή σεζόν τελειοποιώντας τα αυτοκίνητα Rally1 πριν από μια δεύτερη χρονιά με τους νέους υβριδικούς κανονισμούς.
Η πρωταθλήτρια Toyota δεν έχει μείνει στάσιμη στο κομμάτι αυτό. Οι έντονοι αεραγωγοί που κοσμούσαν τις πλευρές του αυτοκινήτου για την ψύξη της υβριδικής μονάδας έχουν αντικατασταθεί με μια πολύ πιο ομαλή και πιο αεροδυναμική σχεδίαση, καθώς διαπιστώθηκε ότι η σχεδίαση του 2022 υπερεκτίμησε την ποσότητα ψύξης που θα απαιτείτο για την υβριδική μονάδα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τον επανασχεδιασμό των πίσω φτερών και θόλων. Η πίσω αεροτομή έχει επίσης τροποποιηθεί για να αντισταθμίσει το νέο πακέτο αεροδυναμικών αλλαγών.
Εκτός από τις αλλαγές στην αεροδυναμική του αυτοκινήτου, η Toyota επέλεξε να αναβαθμίσει τον κινητήρα 1,6 λίτρων προκειμένου να βελτιώσει την απόδοση ισχύος και ροπής του.
Η Hyundai αποκάλυψε επίσης αξιοσημείωτες αεροδυναμικές αλλαγές στο i20 N. Το αυτοκίνητο του 2023 διαθέτει αναβαθμισμένο αμάξωμα στο εμπρός και πίσω μέρος του αυτοκινήτου. Το καπό έχει πεπλατυνθεί και έχει επεκταθεί, ενώ έχουν τροποποιηθεί και οι μπροστινοί θόλοι. Η ομάδα επέλεξε επίσης μια ιδιαίτερα αναθεωρημένη πίσω αεροτομή ενώ αλλαγές είναι ορατές ακόμη και στους πλευρικούς καθρέφτες.
Το εκτεταμένο μπροστινό μέρος με τη νέα του εμφάνιση έχει μετατρέψει τη μύτη του αυτοκινήτου σε έναν επιπλέον διαχωριστή αέρα. Στο πίσω μέρος, έχει σχεδιαστεί μια νέα αεροτομή με την περσινή κεντρική πτέρυγα και την τελική πλάκα της αεροτομής να έχουν μετατραπεί σε ένα συνεχές φτερό που καλύπτει όλο το πλάτος του αυτοκινήτου.
Η M-Sport απ’ τη πλευρά της αποκάλυψε μια νέα τολμηρή εμφάνιση για το Puma Rally1 με ένα ηλεκτρικό μπλε και ροζ χρώμα, αντικαθιστώντας τα δημοφιλή μωβ χρώματα της περασμένης σεζόν. Ενώ το αυτοκίνητο μοιάζει εμφανισιακά με το μοντέλο του 2022, η ομάδα σχεδιάζει να συνεχίσει την ανάπτυξή του κατά τη διάρκεια της σεζόν.
Πώς λειτουργεί το υβριδικό σύστημα Rally1;
Οι οδηγοί θα έχουν διαθέσιμη τη χρήση της υβριδικής ισχύος σε κάθε ειδική διαδρομή, με τις ενισχύσεις ισχύος να ενεργοποιούνται από το πεντάλ του γκαζιού, ενώ οι περαιτέρω ενισχύσεις θα ξεκλειδώνονται μέσω της αναγέννησης ενέργειας κατά το φρενάρισμα στη διάρκεια των ειδικών διαδρομών.
Οι οδηγοί θα πρέπει να αναγεννήσουν 30 kilojoules ενέργειας προτού χορηγηθεί άλλη ώθηση που θα χρησιμοποιηθεί την επόμενη φορά που θα αγγίξουν το πεντάλ του γκαζιού. Η πρόσθετη ισχύς των 130 ίππων παρέχεται μέσω της χρήσης τριών αναγνωρισμένων χαρτογραφήσεων του κινητήρα οι οποίες επιλέγονται από τις ομάδες ανάλογα με τον τύπο της ειδικής διαδρομής και των συνθήκων που επικρατούν.
Σύμφωνα με απόφαση της FIA και των διοργανωτών των ράλι, οι οδηγοί θα πρέπει να κυκλοφορούν στα οδικά τμήματα και γύρω από τα service parks σε πλήρη ηλεκτρική λειτουργία.
Σε πλήρη ηλεκτρική λειτουργία, το αυτοκίνητο έχει αυτονομία 20 km, ενώ η μπαταρία των 3,9 KWH, που λειτουργεί με έως και 750 volt, μπορεί να συνδεθεί και να επαναφορτιστεί στο service park μέσα σε 30 λεπτά. Η υβριδική μονάδα μπορεί να αντέξει σύγκρουση μέχρι και 70G.
Τα αυτοκίνητα θα τροφοδοτούνται από 100% βιώσιμο καύσιμο.
Μείωση δοκιμών και άλλες αλλαγές κανόνων
Οι αθλητικοί κανονισμοί επίσης έχουν υποστεί αλλαγές με τη μεγαλύτερη να είναι η μείωση των δοκιμών.
Οι ομάδες του WRC θα έχουν στη διάθεσή τους μόνο 21 ημέρες δοκιμών (επτά ανά οδηγό) αντί των 28 που είχαν για την περασμένη σεζόν, σε μια προσπάθεια μείωσης του κόστους και βελτίωσης της βιωσιμότητας. Πέρυσι, κάθε οδηγός ολοκλήρωσε μια ημέρα δοκιμής πριν από όλους τους ευρωπαϊκούς γύρους. Η κίνηση έχει προκαλέσει ανάμεικτες απόψεις μεταξύ ομάδων και οδηγών.
Επίσης σε μια νέα αλλαγή για φέτος, οι οδηγοί των Rally1 αυτοκινήτων θα περιοριστούν στη χρήση συνολικά 28 ελαστικών κατά τη διάρκεια κάθε διοργάνωσης. Επίσης, δεν θα τους παραδίδονται πλέον τέσσερα επιπλέον ελαστικά για χρήση στα shakedown.
Πλέον, μόνο στα χωμάτινα ράλι, οι διοργανωτές έχουν αφαιρέσει το service των 15 λεπτών που συνήθως πραγματοποιούνταν πριν από την έναρξη κάθε ημέρας.
«Με την αφαίρεση του πρωινού service στα χωμάτινα ράλι και τη μείωση της διάρκειας του flexi-service για τα αυτοκίνητα P1, μπορούμε να μειώσουμε την εργάσιμη ημέρα έως και τρεις ώρες, κάτι που θα ωφελήσει τα μέλη της ομάδας αλλά και τους πολλούς εθελοντές υπαλλήλους, συμπεριλαμβανομένων των τεχνικών ελεγκτών και των υπευθύνων του service park», εξήγησε ο διευθυντής ράλι της FIA, Andrew Wheatley.
Οι καινούργιοι αγώνες του 2023
Ένα ολοκαίνουργιο ασφάλτινο ράλι περιλαμβάνεται σε μια σειρά αλλαγών στο ημερολόγιο του WRC, το οποίο θα περιλαμβάνει 13 ράλι για τη φετινή σεζόν.
Το Ράλι Κεντρικής Ευρώπης θα φιλοξενήσει τον προτελευταίο γύρο του πρωταθλήματος από τις 26 έως τις 29 Οκτωβρίου και θα δει τα πληρώματα να αντιμετωπίζουν ειδικές διαδρομές στη Γερμανία, την Αυστρία και την Τσεχία. Το ράλι με έδρα το Passau, στη νοτιοανατολική Γερμανία, υπέγραψε τριετές συμβόλαιο με το WRC.
Θα αντικαταστήσει ουσιαστικά το Ράλι Ισπανίας, το οποίο χάνει τη θέση του στο πρόγραμμα του WRC, έχοντας μόνιμη παρουσία από το 1991.
Οι χωμάτινες ειδικές διαδρομές του Μεξικού επιστρέφουν στο πρόγραμμα για πρώτη φορά από το 2020, όταν η διοργάνωση συντομεύτηκε λόγω της πανδημίας COVID-19. Το ράλι αυτό είναι μέρος της επιστροφής του WRC στην Κεντρική και Νότια Αμερική, με τη Χιλή επίσης να επανέρχεται στο ημερολόγιο αφού έκανε το ντεμπούτο της το 2019. Το χωμάτινο ράλι επρόκειτο να φιλοξενήσει έναν γύρο το 2020 αλλά ακυρώθηκε λόγω πολιτικής αναταραχής στην περιοχή.
Το WRC ήλπιζε να επεκταθεί σε 14 αγώνες προτού τα σχέδια για ένα ράλι στη Μέση Ανατολή μπουν στο ράφι μέχρι το 2024. Ως αποτέλεσμα, το αγωνιστικό ημερολόγιο θα περιλαμβάνει οκτώ χωμάτινα ράλι, τέσσερα στην άσφαλτο και ένα ράλι στο χιόνι της Σουηδία.
Η Νέα Ζηλανδία και το Βέλγιο ωστόσο είχαν την ίδια τύχη με την Ισπανία και βρέθηκαν εκτός προγράμματος. Η Νέα Ζηλανδία ελπίζει ότι θα μπορέσει να επιστρέψει το 2024 μετά την επιτυχημένη επιστροφή του ράλι το 2022, μετά από μια παύση 10 ετών, ενώ το WRC δεν έχει αποκλείσει το ενδεχόμενο η Ισπανία να επανέλθει στο πρόγραμμα στο μέλλον.
Η Ιαπωνία θα φιλοξενήσει ξανά τον τελευταίο γύρο της σεζόν μετά την επιστροφή της πέρυσι.
Το πλήρες πρόγραμμα του WRC για το 2023
Μόντε Κάρλο – 19-22 Ιανουαρίου (Άσφαλτος)
Σουηδία – 9-12 Φεβρουαρίου (Χιόνι)
Μεξικό – 16-19 Μαρτίου (Χώμα)
Κροατία – 20-23 Απριλίου (Άσφαλτος)
Πορτογαλία – 11-14 Μάϊου (Χώμα)
Ιταλία – 1-4 Ιουνίου (Χώμα)
Κένυα – 22-25 Ιουνίου (Χώμα)
Εσθονία – 20-23 Ιουλίου (Χώμα)
Φινλανδία – 3-6 Αυγούστου (Χώμα)
Ελλάδα – 7-10 Σεπτεμβρίου (Χώμα)
Χιλή – 28 Σεπτεμβρίου – 1 Οκτωβρίου (Χώμα)
Ράλι Κεντρικής Ευρώπης – 26-29 Οκτωβρίου (Άσφαλτος)
Ιαπωνία – 16-19 Νοεμβρίου (Άσφαλτος)
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!