Οι ομάδες της Formula 1 πιέζουν για τον τριπλασιασμό του τέλους απομείωσης αξίας (anti-dilution fee), το οποίο αυτή τη στιγμή βρίσκεται στα 200 εκατομμύρια δολάρια, ποσό το οποίο θα πρέπει να πληρώσει ένας 11ος συμμετέχων όπως ο Andretti προκειμένου να λάβει μέρος στο παγκόσμιο πρωτάθλημα.
Οι πηγές αναφέρουν ότι οι 10 υπάρχουσες ομάδες θέλουν να αυξηθεί το τέλος απομείωσης αξίας σε τουλάχιστον 600 εκατομμύρια δολάρια, με έναν επικεφαλής ομάδας να δηλώνει στο Motorsport.com ότι ήταν το χαμηλότερο ποσό που αναφέρθηκε και ότι θα μπορούσε να αυξηθεί.
Εάν συμφωνηθεί, το νέο ποσό θα μπορούσε να αναγκάσει τον Michael Andretti να επανεξετάσει τα σχέδιά του να εισέλθει στο πρωτάθλημα με την Cadillac της General Motors, η οποία βασίζει τη συμμετοχή της στο τρέχον ποσό.
Ο Andretti έχει ωστόσο ακόμα την επιλογή να αγοράσει μια υπάρχουσα ομάδα, αφού προηγουμένως είχε απορριφθεί από τη Sauber και άλλες ομάδες του grid.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει ακόμη πως η πιθανή αύξηση του ποσού εισόδου έρχεται τη στιγμή που, όπως αναφέρθηκε τη προηγούμενη εβδομάδα, οι ιδιοκτήτες της Red Bull εξετάζουν το μέλλον της AlphaTauri, με επιλογές που περιλαμβάνουν τη διάθεσή της προς πώληση ή τη διατήρησή της και τη μεταφορά της στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Ο Andretti είναι γνωστό ότι είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον για την αγορά της ιταλικής ομάδας στο παρελθόν και οι συζητήσεις θα μπορούσαν τώρα να ξαναρχίσουν.
Η τιμή της Red Bull κατά πάσα πιθανότητα θα είναι πολύ πάνω από το αναφερόμενο ποσό των 600 εκατομμυρίων δολαρίων μιας νέας εισόδου, αλλά ο Andretti θα είχε ένα καλό σημείο εκκίνησης με το εργοστάσιο της ομάδας στη Faenza και το αεροδυναμικό τμήμα της με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ παράλληλα δεν θα χρειαζόταν να αποζημιώσει τους αντιπάλους του.
Το αρχικό τέλος απομείωσης αξίας των 200 εκατομμυρίων δολαρίων συμφωνήθηκε αρχικά ως μέρος της τρέχουσας συμφωνίας Concorde, η οποία υπογράφηκε τον Αύγουστο του 2020 και η οποία καλύπτει τις σεζόν 2021-25.
Σύμφωνα με την συμφωνία, το εν λόγω τέλος εγγυάται μια εφάπαξ πληρωμή 20 εκατομμυρίων δολαρίων από οποιοδήποτε νεοεισερχόμενη ομάδα σε καθεμία από τις 10 υπάρχουσες ομάδες.
Σκοπός ήταν να αντισταθμίσει τη πιθανή απώλεια χρηματικού έπαθλου για τις τρέχουσες ομάδες με βάση το γεγονός ότι μία νέα ομάδα θα μπορούσε να συμμετάσχει ήδη από το 2022, και έτσι να λάβει μερίδιο από το συνολικό χρηματικό έπαθλο για τις τελευταίες τέσσερις σεζόν της συμφωνίας Concorde.
Αφού δεν κατάφερε να βρει έναν τρόπο για να μπει στη Formula 1 αγοράζοντας μια υπάρχουσα ομάδα, ο Andretti άλλαξε τα πλάνα του στο να ξεκινήσει από το μηδέν και να διεκδικήσει την είσοδό του με μια νέα ομάδα. Είναι έτσι έτοιμος να κάνει την πληρωμή των 200 εκατομμυρίων δολαρίων και να εισέλθει στο πρωτάθλημα από το 2025, το τελευταίο έτος της συμφωνίας Concorde.
Η περίοδος για νέες συμμετοχές άνοιξε επίσημα τον Ιανουάριο από τη FIA, όταν ανακοίνωσε την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για συμμετοχή το 2025, το ’26 ή το ‘27, ως το πρώτο στάδιο της διαδικασίας. Τρεις πιθανές ομάδες φαίνεται ότι έκαναν αυτό το βήμα, με τον Andretti να συνοδεύεται από την Hitech και την Panthera Asia.
Το τέλος απομείωσης αξίας θα είναι σχετικό μόνο εάν μια μελλοντική ομάδα περάσει όλους τους ελέγχους και γίνει προσωρινά αποδεκτή από τη FIA. Εάν συμβεί αυτό, πρόκειται να γίνει το κύριο σημείο συζήτησης.
Παρά το ότι η προσφορά του Andretti συγκέντρωσε δυναμική πέρυσι, οι υπάρχουσες ομάδες κατέστησαν σαφές πως πιστεύουν ότι το ποσό των 200 εκατομμυρίων δολαρίων δεν ήταν πλέον αρκετό.
Το ποσό αυτό συμφωνήθηκε το καλοκαίρι του 2020 στο απόγειο της πανδημίας COVID, με την καθυστερημένη σεζόν της F1 να έχει μόλις ξεκινήσει και τους αγώνες να διεξάγονται χωρίς θεατές.
Εκείνη την εποχή, αρκετές ομάδες βρίσκονταν υπό σοβαρή οικονομική πίεση και υπήρχαν πραγματικοί φόβοι ότι κάποια ομάδα θα μπορούσε να χαθεί, ενώ ορισμένες έψαχναν ενεργά για νέους αγοραστές ή επενδυτές. Η πώληση της Williams στην Dorilton εκείνο το καλοκαίρι δημιούργησε επίσης μια νέα προοπτική για την αξία μίας ομάδας εκείνη την εποχή.
Τα τελευταία τρία χρόνια η κατάσταση έχει αλλάξει δραματικά, με το ανώτατο όριο κόστους να μειώνει τις δαπάνες και τα κέρδη από το Drive to Survive να συμβάλλουν στην αύξηση των εσόδων για τις ομάδες, οι οποίες βρίσκονται πλέον σε υγιή θέση, με ορισμένες να απορρίπτουν πιθανούς αγοραστές.
Οι αξία των σημερινών ομάδων έχουν ανέβει δραματικά και είναι επιφυλακτικές για τον αντίκτυπο μιας 11ης συμμετοχής στο πρωτάθλημα.
Δημόσια, η κοινή γραμμή από τους επικεφαλής των ομάδων είναι ότι εμπιστεύονται την FIA και τη Formua 1 να διεξάγουν μια δίκαιη διαδικασία εισόδου και να καθορίσουν εάν κάποια από τις προσφορές είναι βιώσιμη ενώ τονίζουν ότι κάθε νεοεισερχόμενη ομάδα θα πρέπει να προσφέρει κάτι στο άθλημα.
Ωστόσο, ενώ η προσφορά του Andretti φαινομενικά ενισχύθηκε από την ανακοίνωση μιας συνεργασίας GM/Cadillac, οι αντίπαλες ομάδες πίσω από κλειστές πόρτες παραμένουν αποφασισμένες να διατηρήσουν το grid στα 20 μονοθέσια, με την ανακοίνωση για την εργοστασιακή υποστήριξη της ομάδας να απορρίπτεται ως μία κίνηση marketing.
Από το 2026 κι έπειτα, θα υπάρχει νέα συμφωνία Concorde με ενσωματωμένο αναπόφευκτα ένα πολύ μεγαλύτερο τέλος απομείωσης αξίας, γεγονός που εξηγεί γιατί ο Andretti θέλει να έρθει το 2025 και έτσι να τρέξει μια μόλις σεζόν με τους υπάρχοντες κανονισμούς κινητήρα.
Ωστόσο, οι υπάρχουσες ομάδες θέλουν επίσης να αλλάξουν το τέλος από το 2025 όπως συμφωνήθηκε στη τρέχουσα συμφωνία Concorde, παρά το γεγονός ότι η διαδικασία υποβολής προσφορών έχει ήδη ξεκινήσει.
Υπάρχει διαδικασία για μια τέτοια αλλαγή, σύμφωνα με την οποία και οι 10 σημερινές ομάδες και ο οργανισμός της Formula 1 θα πρέπει να συμφωνήσουν ομόφωνα για την αύξηση του τέλους. Μετά από μήνες συζητήσεων φαίνεται ότι μια τέτοια κίνηση είναι κοντά στο να συμβεί.
Ενώ ο Andretti έχει ξεκαθαρίσει ότι είναι διατεθειμένος να ξοδέψει τα 200 εκατομμύρια δολάρια, μένει να δούμε πώς θα αντιδράσουν ο ίδιος και οι επενδυτές του εάν ξαφνικά ισχύσει το υψηλότερο ποσό.
Θα μπορούσε ακόμη να υπάρξει και νομική αμφισβήτηση για μια τέτοια αλλαγή, η οποία θα μπορούσε να θεωρηθεί ως εμπόδιο στην είσοδο.
Όπως σημειώθηκε, το τέλος απομείωσης αξίας σχετίζεται τεχνικά με την πιθανή απώλεια χρηματικού έπαθλου που προκύπτει από την προσθήκη μιας 11ης ομάδας, ενώ οι υπάρχουσες ομάδες το συνδέουν με την πιθανή συνολική αξία μιας συμμετοχής, με τα 600 εκατομμύρια δολάρια να πιστεύεται πως αντικατοπτρίζουν την πιο πρόσφατη συμφωνία, τη πώληση της Sauber στην Audi, και αυτό είναι πιθανό να αποτελέσει ένα ακόμη σημείο διαμάχης.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!