Μετά την επίσημη διακοπή των διαπραγματεύσεων τους, οι δύο κατασκευαστές στρέφονται αλλού ενόψει 2026. Ποια είναι η δυναμική του Red Bull Powertrains, ποιος ο ρόλος της Honda, αλλά και σε ποιες ιστορικές μάρκες στρέφεται τώρα η Porsche.
Η Porsche ήταν έτοιμη να νυμφευθεί τη Red Bull για 10 χρόνια, συνεργαζόμενη με το πρόγραμμα κινητήρων των πρωτοπόρων του πρωταθλήματος F1 2022 και αγοράζοντας το 50% της αγωνιστικής της ομάδας. Η συμφωνία συζητήθηκε να ανακοινωθεί στο Grand Prix της Αυστρίας στις αρχές Ιουλίου προτού η FIA καθυστερήσει την τελική διατύπωση των κανονισμών της μονάδας ισχύος του 2026. Σύντομα ήρθαν τα μαροκινά νομικά έγγραφα που δήλωναν μια ημερομηνία για την επίσημη ανακοίνωση της συμφωνίας στις 4 Αυγούστου, μόνο που η μέρα ήρθε και παρήλθε.
Πριν από τις καλοκαιρινές διακοπές του Αυγούστου, ο διευθυντής της ομάδας της Red Bull, Christian Horner, άρχισε να δηλώνει πόσο σημαντικό ήταν για οποιονδήποτε νέο ενδιαφερόμενο να ταιριάζει με τη «φιλοσοφία και το DNA» του outfit και δήλωσε ότι η διαδικασία αξιολόγησης ήταν ακόμη αναμενόμενη. Στη συνέχεια, στο Spa, η Audi απροσδόκητα αιφνιδίασε τον έτερο κατασκευαστή του Ομίλου Volkswagen για να ανακοινώσει τη συμμετοχή του στην F1 το 2026 (αρχικά αποκαλύπτοντας τα σχέδιά της να κατασκευάσει μόνο κινητήρα, με τα νέα για την επένδυσή της στη Sauber να ακολουθούν αργότερα).
Καθώς τα θεμέλια της συμφωνίας άρχισαν να τρέμουν σχετικά με το πώς θα συνεργάζονταν τα δύο μέρη, αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην επιθυμία της Porsche να αναλάβει έναν πιο πρακτικό ρόλο από ό,τι επιθυμούσε η Red Bull συν τις επιπλέον εμπορικές δεσμεύσεις και δεσμεύσεις δημοσίων σχέσεων, με αποτέλεσμα οι συζητήσεις τους να καταρρεύσουν εντελώς. Δεδομένης της τρέχουσας φόρμας της Red Bull, είναι αντικειμενικά λογικό να μην θέλει να συμβιβάσει την τρέχουσα προσέγγισή της.
Το πρωί της Παρασκευής του Σαββατοκύριακου GP της Ιταλίας, η Porsche επιβεβαίωσε επιτέλους ότι ο γάμος δεν θα γίνει. Η σύντομη ανακοίνωσή της ανέφερε: «Τους τελευταίους μήνες, οι ιθύνοντες των δύο εταιριών είχαν συνομιλίες σχετικά με την πιθανότητα εισόδου της Porsche στη Formula 1. Σας ενημερώνουμε ότι αυτές οι συνομιλίες δεν θα συνεχιστούν πλέον.»
«Η προϋπόθεση ήταν πάντα ότι μια συνεργασία θα βασιζόταν σε ισότιμη βάση, η οποία θα περιλάμβανε όχι μόνο μια συνεργασία που αφορά τον κινητήρα αλλά και την ομάδα. Αυτό δεν μπορούσε να επιτευχθεί. Με τις οριστικές αλλαγές κανόνων, η σειρά αγώνων της Formula 1 παραμένει ωστόσο ένα ελκυστικό περιβάλλον για Porsche, η οποία θα συνεχίσει να το παρακολουθεί».
Ο Horner, εν τω μεταξύ, δήλωσε: «Η Porsche είναι μια σπουδαία μάρκα. Αλλά το DNA της είναι αρκετά διαφορετικό. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης έγινε σαφές ότι υπήρχε μια στρατηγική μη ευθυγράμμιση. Η Red Bull έχει αποδείξει τι μπορεί να κάνει στην F1. Και προφανώς, ως ανεξάρτητη ομάδα και τώρα κατασκευαστής κινητήρων, ανυπομονούμε να αγωνιστούμε ενάντια στους OEM με το σύστημα μετάδοσης κίνησης καθώς και με το σασί μας.»
Οι διαθέσιμες επιλογές της Red Bull
Η Red Bull συνεχίζει να προχωρά με το εργοστάσιο της Red Bull Powertrains, το οποίο κατασκευάστηκε και άνοιξε σε μόλις 55 εβδομάδες.
Έχοντας αντισταθμίσει κάπως τα ρίσκα της με τις ακριβείς προδιαγραφές πιστονιών και αναλογίας συμπίεσης για τους κανονισμούς κινητήρα του 2026, έχει προχωρήσει στην ανάπτυξη του V6 κινητήρα εσωτερικής καύσης 1,6 λίτρων. Πριν από τις καλοκαιρινές διακοπές, η ομάδα είχε ήδη αρχίσει να βάζει τους ρυθμούς της στο δυναμό.
Μέρος της αιτίας της κατάρρευσης της συμφωνίας με την Porsche είναι ότι η Red Bull έκρινε ότι ο κατασκευαστής ήταν δυνητικά υπερβολικά παρεμβατικός. Επομένως, ο ιδανικός σύντροφος πιθανότατα θα είναι αυτός που επενδύει καλά, αλλά κρατά αποστάσεις. Μια επιστροφή στην άσκηση επωνυμίας τύπου Tag Heuer που η Red Bull έτρεξε αντί για τα αυτοκόλλητα της Renault μεταξύ 2016 και 2018 θα ήταν ελκυστική σε αυτό το σημείο.
Εναλλακτικά, η Red Bull θα μπορούσε να δημιουργήσει μια συμμαχία με έναν άλλο κατασκευαστή που παρομοίως είναι διατεθειμένος να είναι ανοιχτός. Όπως και όταν κουβαλούσε το φτερωτό σήμα της Aston Martin. Αυτή τη φορά, για παράδειγμα, η Hyundai θα μπορούσε να είναι μια διαθέσιμη επιλογή. Η κορεατική εταιρεία πιέζει για τη μετάβασή της στα ηλεκτρικά οχήματα, αλλά παρόλα αυτά, η μετάβαση του WRC στο υβριδικό για το 2022 αρκεί για να τους κρατήσει ζωντανούς αγωνιστικά. Οι παρόμοιοι κανονισμοί της F1 θα μπορούσαν να είναι αρκετοί για να την δελεάσουν να διαθέτει τα λογότυπά της σε μελλοντικές δημιουργίες του Adrien Newey.
Είναι επίσης γνωστό ότι η Honda σκέφτεται να επιστρέψει, έχοντας ολοκληρώσει το εργοστασιακό της πρόγραμμα κινητήρων F1 στα τέλη του 2021 καθώς ο Max Verstappen στέφθηκε πρωταθλητής οδηγών για πρώτη φορά. Με τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της F1 του Ιάπωνα κατασκευαστή, Masashi Yamamoto, να ενώνεται με την Red Bull Powertrains ώστε ο κινητήρας της Honda να ζει στη σειρά των αυτοκινήτων RB ως ανανεωμένη μονάδα μέχρι το τέλος του 2025, αυτή η συμμαχία έχει σημαντικές πιθανότητες να αναζωπυρωθεί. Άλλωστε ο Helmut Marko ενόψει του GP στην Monza, δήλωσε πως είναι πάντα σε ανοιχτή επικοινωνία με την Honda.
Σε κάθε περίπτωση, δεδομένου ότι η Red Bull Powertrains βρίσκεται ήδη σε καλό δρόμο για να προετοιμάσει τον κινητήρα της για το 2026 και αναφέρεται ως κατασκευαστής μονάδων ισχύος, μια αποτελεσματική χορηγία έχει μπροστά της τριάμισι χρόνια για να ολοκληρωθεί. Η Porsche δεν έχει αυτή την πολυτέλεια χρόνου.
Αυτό το είδος εμπορικού ενδιαφέροντος φαίνεται να επιβεβαιώνει την άποψη του Domenicali ότι εκτός από την Porsche, υπάρχουν αρκετοί άλλοι κατασκευαστές που έχουν όρεξη να μπουν στην F1 αυτή τη στιγμή. Μιλώντας ενόψει του ιταλικού GP, είπε: «Μπορώ μόνο να πω ότι η Porsche είναι αναπόσπαστο μέρος της ομάδας που έχει συζητήσει και συνεχίζει να συζητά τους κανόνες πίσω από τη νέα μονάδα ισχύος που θα τεθεί σε ισχύ το 2026.»
«Όλοι έχουμε διαβάσει σχόλια από την Porsche και τη Red Bull, και αυτοί θα αποφασίσουν τι θα κάνουν. Αλλά πιστεύω ότι εμείς ως F1 είμαστε αυτή τη στιγμή μια πλατφόρμα που δεν περιλαμβάνει αποκλεισμούς. Υπάρχουν επίσης άλλοι κατασκευαστές που κάθονται στο τραπέζι των μηχανικών που προτιμούν να μην βγαίνουν στο φως της δημοσιότητας».
Ποια είναι τα επόμενα βήματα της Porsche
Ο Όμιλος Volkswagen ήταν ξεκάθαρος σχετικά με το τι μπορεί να προσφέρει στην Porsche η F1. Η δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο εξακολουθεί να πιστεύει απόλυτα ότι το ρητό «Κέρδισε την Κυριακή, πούλα τη Δευτέρα» ισχύει.
Και καθώς η μάρκα της Στουτγάρδης είναι η πιο σπορ μάρκα υπό την ομπρέλα του ομίλου, θέλει να μπει ανταγωνιστικά στη ναυαρχίδα της σειράς μηχανοκίνητου αθλητισμού που προσφέρει πολύ μεγαλύτερη απήχηση στο κοινό αλλά και εμπορικά, από ό,τι μπορεί ποτέ να ελπίζει επεκτείνοντας το ρεκόρ νικών της στο Le Mans 24 Hours.
Εναλλακτικά, εάν η Porsche απομακρυνθεί από τον όμιλο και θεσπίσει σχέδια να εισαχθεί στο χρηματιστήριο ως κύρια εταιρία, η επιτυχία στην F1 δεν θα επηρεάσει καθόλου αρνητικά την τιμή της μετοχής της.
Συνδυάστε τα πλεονεκτήματα που προσφέρει η F1 όπως είναι με την υπογραφή των κανονισμών κινητήρα του 2026 που εισάγουν ανώτατο όριο κόστους, μεγαλύτερα περιβαλλοντικά διαπιστευτήρια και μερική επαναφορά για να δώσετε στην Porsche περισσότερες πιθανότητες να είναι ανταγωνιστική από το μηδέν και θα έχετε την τελική γραμμή της δήλωσης. Ακριβώς επειδή η Porsche δεν θα μπει στην F1 με τη Red Bull δεν σημαίνει ότι δεν θα μπει καθόλου στην F1. «Με τις οριστικές αλλαγές των κανόνων, η σειρά αγώνων της Formula 1 παραμένει ωστόσο ένα ελκυστικό περιβάλλον για την Porsche, το οποίο θα συνεχίσει να παρακολουθείται».
Παρόλο που η Porsche θέλει να έρθει ως κάτι περισσότερο από συνεργάτης του κινητήρα και επιθυμεί να πάρει μέρος σε μια αγωνιστική ομάδα, υπάρχουν πολλοί τρόποι να μπει. Όταν η Audi σκεφτόταν σε ποια αγωνιστική ομάδα θα έγραφε μια τεράστια επιταγή, πριν έρθει η Sauber στην κορυφή της λίστας, έκανε τη δέουσα επιμέλεια και αξιολόγησε αρκετούς άλλους. Η εξαγορά της McLaren έπεσε στο κενό μετά από αρχικές συζητήσεις προτού εξετάσουν τη Williams και την Aston Martin.
Μετά την εξαγορά της από τον επενδυτικό όμιλο Dorilton Capital το 2020, και παράλληλα με την αυξανόμενη δημοτικότητα της F1 επί του παρόντος, η τιμή μιας πιθανής συνεργασίας με τη Williams έχει αυξηθεί σημαντικά. Ωστόσο, υπάρχει ήδη ουσιαστική αλληλοεπικάλυψη με την Porsche χάρη στον πλούτο των παλαιών μοτοσυκλετών του μηχανοκίνητου αθλητισμού της VW που οδήγησαν στο outfit. Το ότι ο αρχηγός της ομάδας Jost Capito, ο τεχνικός διευθυντής Francois-Xavier Demaison και ο αθλητικός διευθυντής Sven Smeets εργάστηκαν στο κυρίαρχο πρόγραμμα του Polo WRC και είναι όλοι γνωστοί στον οργανισμό δεν είναι αρνητικό.
Ομοίως, η Audi διεξήγαγε επίσης μια μελέτη βιωσιμότητας της Aston Martin. Ενώ ο Lawrence Stroll εκτοξεύει δημόσια τα μετρητά δεσμευόμενος σε ένα εντελώς νέο εργοστάσιο στο Silverstone, υπάρχει θόρυβος στη μάντρα ότι ο Καναδός δισεκατομμυριούχος έχει διάθεση να πουλήσει, δεδομένων των τεράστιων ποσών που έχει καταναλώσει το έργο μέχρι στιγμής με περιορισμένη μόνο επιτυχία. Δεν θα ήταν αδιανόητο να επωφεληθεί και η πλευρά των αυτοκινήτων δρόμου της Aston Martin, αποχωρώντας εύλογα από τον επενδυτή της Mercedes και ευθυγραμμίζοντας περισσότερο τον εαυτό της και την τεχνολογία της με αυτή της Porsche.
Και μετά υπάρχει τι μπορεί να προσφέρει ο επενδυτικός όμιλος του Michael Andretti. Ο Domenicali και οι άλλες ομάδες έχουν εκφράσει αντίσταση στο να μπει ο πρώην οδηγός της McLaren GP σαν 11η ομάδα με το σκεπτικό ότι πρέπει να επαναμοιραστούν τα κέρδη, κάτι που όπως λένε θα υποτιμήσει τις υπάρχουσες ομάδες. Ωστόσο, μια συνεργασία με την Porsche μπορεί να λειτουργήσει ως κερκόπορτα για την F1.
Το αφεντικό της Mercedes, Toto Wolff, θεωρεί ότι ο Andretti έχει λιγότερα να προσφέρει από έναν OEM. Αλλά μια σχέση Porsche-Andretti θα μπορούσε να κατευνάσει κάποιες από τις ανησυχίες της μάντρας. Ο Αυστριακός σχολίασε: «Εάν ένας ΟΕΜ ή ένας διεθνής, πολυεθνικός όμιλος ενταχθεί στην F1 και μπορεί να αποδείξει ότι πρόκειται να ξοδέψει Χ ποσό δολαρίων για την ενεργοποίηση, το μάρκετινγκ στις διάφορες αγορές, αυτή είναι προφανώς μια εντελώς διαφορετική πρόταση αξίας για όλες τις άλλες ομάδες.»
Η Porsche προμηθεύοντας το πλήρως ηλεκτρικό της σύστημα κίνησης στην ομάδα πελατών Andretti για το Gen3 στη Formula E δημιουργεί μια υπάρχουσα συνεργασία που θεωρητικά θα μπορούσε να ανοίξει το δρόμο για μια ένωση και στην F1.
Για να καταφθάσει όμως στο grid του 2026, ωστόσο, οι συνομιλίες πρέπει να είναι γρήγορες. Η Porsche έχει μέχρι τις 15 Οκτωβρίου για να οριστεί ως κατασκευαστής κινητήρων από τη FIA εάν θέλει να εισέλθει.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!