Η Pirelli προετοιμάζει από τον Μάιο ένα πείραμα για τις διαθέσιμες γόμες στο Grand Prix Βελγίου, στην πίστα του Spa-Francorchamps, το οποίο αναμένεται να προχωρήσει αν ο καιρός το επιτρέψει.
Είναι βέβαια εύλογο ερώτημα το γιατί η εταιρεία ελαστικών επέλεξε έναν αγώνα με τόσο απρόβλεπτες καιρικές συνθήκες για τέτοια πειράματα. Ο καιρός στη βορειοσυτική Ευρώπη έχει γυρίσει από έναν αρκετά έντονο για τα δεδομένα των περιοχών καύσωνα σε βαρομετρικά χαμηλά που προμηνύουν ισχυρές βροχές και το κλίμα στις Αρδέννες είναι ήδη από μόνο του ένα αίνιγμα.
Σε περίπτωση πάντως που η πίστα μείνει στεγνή, το πλάνο της Pirelli είναι να υπάρχει ένα «κενό» ανάμεσα στις διαθέσιμες γόμες.
Το 2025 έχει δει τη συντήρηση των ελαστικών να παίζει κομβικό ρόλο, ειδικά στους πρώτους αγώνες της σεζόν, και τις ομάδες να ψάχνουν τρόπους εφαρμογής στρατηγικής ενός pit stop, με τους οδηγούς να πιέζουν λιγότερο προκειμένου να κάνουν αυτές τις στρατηγικές εφικτές. Ορισμένοι αγώνες υπολείπονταν σαφώς σε θέαμα λόγω αυτής της προσέγγισης – Κίνα και Ιαπωνία έρχονται εύκολα στο νου – και έτσι ο προμηθευτής έχει αναζητήσει λύσεις που να δίνουν περισσότερο ενδιαφέρον.
Για το Spa, αυτό που επέλεξε η Pirelli είναι να κάνει τη σκληρότερη σύνθεση πολύ πιο ανεπιθύμητη. Ενώ λοιπόν η μαλακή και η μεσαία γόμα αντίστοιχα θα είναι η C4 και η C3, η σκληρή δε θα είναι η C2 αλλά η C1, αυξάνοντας αρκετά την απώλεια χρόνου σε περίπτωση επιλογής της. Τουλάχιστον θεωρητικά.
«Δεν είναι ότι προσπαθούμε να τους υποχρεώσουμε σε δύο pit stops επειδή είναι καλύτερο, είναι περισσότερη δράση, πιο απρόβλεπτο και είναι καλύτεροι οι αγώνες. Αλλά με τρεις συνθέσεις που είναι τόσο κοντά μεταξύ τους προσπαθούν πάντα να χρησιμοποιήσουν τη σκληρή και τη μεσαία για να κάνουν ένα stop,» σχολίασε ο επικεφαλής motorsport της Pirelli Mario Isola για την επιλογή της εταιρείας.
Η μία αλλαγή ελαστικών έχει προφανώς αρκετά πλεονεκτήματα. Βοηθά στη διατήρηση της θέσης στην πίστα, ζήτημα καίριας σημασίας καθώς τα προσπεράσματα έχουν (ξανά) δυσκολέψει αρκετά, ειδικά σε ορισμένες χαράξεις. Σημαίνει επίσης ότι ο οδηγός δε χρειάζεται να πιέσει πάρα πολύ για να καλύψει την απώλεια χρόνου μιας δεύτερης αλλαγής, κατάσταση που σημαίνει και μικρότερη ροπή σε λάθη. Και φυσικά, τα stops έρχονται πάντα με το ενδεχόμενο λάθους ενός μηχανικού ή ατυχίας όπως κολλημένα μπουλόνια, αστοχίες κλειδιών και επικίνδυνες απασφαλίσεις.
Με τα πιο ανθεκτικά φετινά ελαστικά λοιπόν, η μία αλλαγή έχει καταστεί σχεδόν αυτοσκοπός και η παράκαμψή της είναι το νέο πρόβλημα της Pirelli. Στο Μονακό είδαμε μια πρώτη τέτοια απόπειρα, με τις ομάδες να υποχρεώνονται λόγω εκτάκτου κανονισμού σε δύο αλλαγές με αρκετά ανάμεικτα αποτελέσματα, και το Spa είναι επόμενο βήμα με το «άλμα» από τη μεσαία στη σκληρή γόμα.
Αν φυσικά μπορέσει να εφαρμοστεί, γιατί σε περίπτωση βροχής τα σλικ ελαστικά δε θα παίξουν ρόλο. Ο αγώνας θα αποκτήσει βέβαια άλλου είδους ενδιαφέρον, αλλά οι προοπτικές της Pirelli θα γίνουν αρκετά πιο στενές. Το Βέλγιο, παρά τον απρόβλεπτο καιρό, θεωρούνταν αρκετά καλή επιλογή για το πείραμα λόγω της ποικιλίας στη χάραξη της πίστας, των απαιτήσεων από τα ελαστικά, τις υψηλές ταχύτητες και το εξαρχής ενδεχόμενο διαφοροποίησης των ελαστικών. Η μετάβαση δύο βημάτων από τη μια γόμα στην άλλη δεν μπορεί να γίνει χωρίς σκέψη, γιατί υπερβολικά μεγάλες διαφορές σε χρόνο σημαίνουν πως η πολύ σκληρότερη γόμα απλά θα αγνοηθεί και όλες ή σχεδόν όλες οι ομάδες θα επιλέξουν την ίδια στρατηγική, χρησιμοποιώντας μόνο τις δύο μαλακότερες.
Σε περίπτωση που το πείραμα δεν μπορέσει να γίνει λόγω καιρού λοιπόν, είναι άγνωστο που και αν η Pirelli θα επιλέξει να το επαναλάβει.
Πηγή: motorsport.com
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!