Λίγο πριν την έναρξη της αγωνιστικής σεζόν του 2023, δες την ιστορία του αστέρα του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος MotoGP κι ενός από τους μεγαλύτερους αναβάτες στην ιστορία των αγώνων μοτοσυκλέτας.
Ο Marc Márquez πρόκειται να ξεκινήσει τη 17η σεζόν του στους αγώνες MotoGP™ με στόχο να κερδίσει τον ένατο τίτλο του στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα και τον έβδομο στην κατηγορία MotoGP™. Παρά την επιτυχία του, που περιλαμβάνει 59 νίκες, 100 βάθρα και πολλά ακόμα, ο Ισπανός αναβάτης έχει δώσει πολλές μάχες κι αυτή είναι η ιστορία του.
Δυνατό ξεκίνημα
Ο Márquez γεννήθηκε στην Cervera της Ισπανίας το 1993 (για αυτό και αγωνίζεται με νούμερο 93 στην μοτοσυκλέτα του) από τους γονείς Juliá και Roser. Η μοτοσυκλέτα έμοιαζε σαν να ήταν στο αίμα του, καθώς πριν καν γίνει τεσσάρων ετών ζήτησε από τους γονείς του μία. Από εκεί και πέρα δεν υπήρχε γυρισμός.
Το 2001, σε ηλικία επτά ετών, κέρδισε το Πρωτάθλημα Enduro της Καταλονίας, πριν αποφασίσει ότι το μέλλον του ήταν οι αγώνες στην άσφαλτο κι όχι εκτός δρόμου. Την επόμενη χρονιά μετακόμισε κοντά στην πίστα και σε ηλικία 10 ετών διεκδίκησε τον πρώτο του τίτλο και στους αγώνες ταχύτητας, το Champion Open Race 50, πριν ανέβει στην κατηγορία των 125cc. Κατέκτησε το πρωτάθλημα στη δεύτερη του χρονιά με ένα Honda
CBR125, ένα επίτευγμα που επανέλαβε την επόμενη χρονιά. Ο Márquez στη συνέχεια άφησε το τοπικό πρωτάθλημα της Καταλονίας και επέλεξε το Ισπανικό Πρωτάθλημα Ταχύτητας για τη σεζόν του 2007. Εκεί αγωνίστηκε για μία μόνο σεζόν, με ένα KTM 125 RRF, όπου κέρδισε την πρώτη του νίκη σε εθνικό αγώνα και
τερμάτισε ένατος συνολικά. Ήταν πλέον καιρός να βγει στην παγκόσμια σκηνή και να αρχίσει να σπάει ρεκόρ.
Καταιγιστική είσοδος στο Παγκόσμιο
Το 2008, σε ηλικία μόλις 15 ετών και 127 ημερών, ο Márquez, ως μέλος της ομάδας KTM Repsol, ανέβηκε για πρώτη φορά σε βάθρο στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα 125cc (τώρα ονομάζεται Moto3™), κάτι που τον έκανε τον νεότερο Ισπανό αναβάτη που το κατάφερε.
Εκείνη την εποχή άρχισε να τον αποκαλούν «Το μυρμήγκι της Cervera» λόγω του μικρού του αναστήματος που συνδυαζόταν με την απίστευτη ικανότητά του να ελέγχει βαριές και ισχυρές μοτοσυκλέτες.
Για τη δεύτερη σεζόν του στην κατηγορία των 125cc, ο Márquez έτρεξε με την ομάδα Red Bull KTM Motorsport, σημειώνοντας άλλο ένα βάθρο και δύο pole position, που έδειχναν σημάδια της ταχύτητάς του.
Το 2010 ήταν η χρονιά που ο κόσμος άρχισε να προσέχει πραγματικά τον Márquez. Είχε μετακομίσει στην εργοστασιακή ομάδα της Derbi και ακόμη και στην περίοδο των χειμερινών δοκιμών ο ρυθμός του ήταν αξιοσημείωτος. Αμέσως έγινε φαβορί για να πάρει το πρωτάθλημα των 125cc. Εκείνη τη σεζόν ο Márquez κέρδισε 10 αγώνες από τους 17 του ημερολογίου, εκ των οποίων πέντε στη σειρά. Είχε πάρει επίσης 11 pole position. Ήταν έτοιμος να ανέβει στο Moto2™ και το έκανε ως πρωταθλητής για πρώτη φορά. Ο Márquez πέρασε δύο σεζόν στο Moto2™. Αφού τα κατάφερε με τη μοτοσυκλέτα των 600 κυβικών το 2011, συνέχισε να διεκδικεί τον τίτλο το 2012. Ολοκλήρωσε τη χρονιά του στη “μεσαία” κατηγορία με μια μεγαλοπρεπή εμφάνιση στον τελευταία αγώνα, στη Βαλένθια της Ισπανίας, όπου ξεκίνησε από την 33η θέση στη σχάρα εκκίνησης. Πέρασε 20 αναβάτες μόνο στον πρώτο γύρο κι έφτασε στη νίκη σαν σίφουνας. Αυτή η νίκη ήταν η μεγαλύτερη, για αναβάτη που ξεκίνησε από τις τελευταίες θέσεις, στην ιστορία του αθλήματος.
Στη μεγάλη κατηγορία
Ο Márquez είχε αποδείξει ότι είχε ό,τι χρειαζόταν για να ανταγωνιστεί τους καλύτερους, αλλά η “άνοδος” στην κατηγορία MotoGP™ ήταν μια νέα δοκιμασία εντελώς διαφορετική. Όχι μόνο αντιμετώπισε μερικά από τα μεγαλύτερα αστέρια που είχε δει ποτέ το άθλημα, συμπεριλαμβανομένων των Valentino Rossi, Jorge Lorenzo, Nicky Hayden και Dani Pedrosa, αλλά ήταν μέρος μιας από τις πιο διάσημες ομάδες του αθλήματος, της Repsol Honda. Αμέσως έδειξε πως είναι γεννημένος για την κορυφαία κατηγορία και ήδη στο ντεμπούτο του στο Κατάρ πήρε το πρώτο βάθρο ενώ στη συνέχεια κέρδισε τον δεύτερο αγώνα της σεζόν στο Circuit of the Americas στο Τέξας των ΗΠΑ. Ο Márquez δεν σταμάτησε εκεί και κέρδισε πέντε φορές ακόμα στην πρώτη του χρονιά, κατακτώντας τον τίτλο, μπροστά από τον Jorge Lorenzo. Έγινε έτσι ο πρώτος rookie που στέφθηκε Παγκόσμιος Πρωταθλητής μετά το 1978 και τον Kenny Roberts.
Στη δεύτερη σεζόν του, ο Márquez το έκανε να φαίνεται πολύ εύκολο. Κέρδισε τους πρώτους 10 αγώνες του πρωταθλήματος και πήρε τον τίτλο 67 βαθμούς μπροστά από τον Valentino Rossi. Το 2015 κέρδισε επτά αγώνες στη σεζόν, αλλά δεν ήταν αρκετό για να σταματήσει τον Jorge Lorenzo και τον Valentino Rossi και έπρεπε να συμβιβαστεί με την τρίτη θέση στο πρωτάθλημα.
Το «Μυρμήγκι» ήταν ξανά στην κορυφή το 2016 διεκδικώντας το τρίτο του στέμμα στο MotoGP™ και τον πέμπτο παγκόσμιο τίτλο του συνολικά. Πήρε πέντε νίκες σε όλη τη σεζόν και κέρδισε το πρωτάθλημα με τρία Grand Prix να απομένουν.
Το 2017 κέρδισε και πάλι τον τίτλο και την επόμενη χρονιά ο Márquez έσπασε περισσότερα ρεκόρ παίρνοντας το πέμπτο του πρωτάθλημα MotoGP™. Σε ηλικία μόλις 25 ετών έγινε ο νεότερος αναβάτης στην ιστορία που κέρδισε επτά παγκόσμιους τίτλους και πέντε στην κορυφαία κατηγορία του αθλήματος.
Το 2019 ήταν μια ακόμη σεζόν απόλυτης κυριαρχίας για τον Márquez, αν και αρχικά υπήρχαν αμφιβολίες για το πόσο καλά θα μπορούσε να αποδώσει μετά από χειρουργική επέμβαση που είχε στον ώμο πριν την έναρξη της σεζόν. Έδωσε την απάντησή του παίρνοντας 12 νίκες και νικώντας τον Andrea Dovizioso της Ducati κατά 151 βαθμούς.
Σκληρό διάλειμμα
Οι αγώνες μοτοσυκλέτας είναι επικίνδυνοι και ελάχιστοι αναβάτες τελειώνουν την καριέρα τους χωρίς λίγους τουλάχιστον τραυματισμούς. Ο Márquez δεν αποτελεί εξαίρεση. Χρειάστηκε να υποβληθεί σε χειρουργική επέμβαση στον ώμο του στο τέλος της σεζόν του 2018, αλλά μπόρεσε να ανακτήσει πλήρως την κίνηση μέχρι την έναρξη της σεζόν του 2019.
Είναι δύσκολο για έναν αναβάτη να μην είναι πάνω στη μοτοσυκλέτα του και στα πλαίσια της ανάρρωσής του, η ομάδα του Márquez έπρεπε να βγάλει τους τροχούς από το motocross του και να τους κρύψει, ώστε να μην προσπαθήσει να οδηγήσει όσο βρισκόταν σε αυτό το στάδιο. Ωστόσο, οι τραυματισμοί του θα επιδεινωθούν. Στην έναρξη της σεζόν MotoGP™ 2020 στη Χερέθ της Ισπανίας, ο Marquez είχε ένα highsiding και απογειώθηκε από τη Honda του με αποτέλεσμα να πέσει άσχημα στην αμμοπαγίδα. Η πτώση έσπασε το βραχιόνιο οστό (άνω
βραχίονα) στο δεξί του χέρι και χρειάστηκε να υποβληθεί αμέσως σε χειρουργική επέμβαση. Επέστρεψε στη δράση για τον δεύτερο γύρο της σεζόν και οδήγησε στις ελεύθερες δοκιμές αλλά ανακοίνωσε ότι πονούσε πάρα πολύ για να οδηγήσει και αποσύρθηκε από τον αγώνα και μετά από την υπόλοιπη σεζόν για να προσπαθήσει να αναρρώσει πλήρως. Η ανάρρωσή του διήρκεσε μέχρι την αρχή της σεζόν του 2021, όπου ο Márquez έχασε τους δύο πρώτους γύρους. Αγωνίστηκε στους επόμενους 14 αγώνες, παίρνοντας τρεις νίκες, αλλά όταν ήταν ξεκάθαρο ότι δεν επρόκειτο να κερδίσει τον τίτλο, αποχώρησε από τους δύο τελευταίους αγώνες καθώς το δεξί του χέρι δεν ήταν ακόμα σωστό.
Στον δεύτερο αγώνα της σεζόν του 2022, ο Márquez έπεσε τρεις φορές στα δοκιμαστικά και μια τέταρτη φορά στο warm-up πριν από τον αγώνα. Η τέταρτη πτώση ήταν αρκετά βίαιη και μεταφέρθηκε εσπευσμένα στο νοσοκομείο. Δεν είχε τραυματιστεί αλλά δεν του επετράπη να πάρει μέρος στον αγώνα.
Σε νέο έλεγχο στη συνέχει ανακαλύφθηκε ότι ο Márquez έπασχε από διπλωπία (διπλή όραση), η οποία χρειαζόταν επίσης χειρουργική επέμβαση. Αργότερα αποχώρησε και πάλι για να υποβληθεί σε μια τέταρτη χειρουργική επέμβαση στο βραχιόνιο, αυτή τη φορά για να διορθωθεί μια περιστροφή 30 μοιρών του οστού. Τελικά επέστρεψε για τους τελευταίους έξι αγώνες της σεζόν και κατάφερε να πάρει τη δεύτερη θέση στο Phillip Island της Αυστραλίας που ήταν και το 100ο βάθρο της καριέρας του.
Άφθονα ρεκόρ
Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι με όλη αυτή την επιτυχία και τα τρόπαια που τη συνοδεύουν, ο Márquez έχει σημειώσει ουκ ολίγα ρεκόρ στο άθλημα.
Θα χρειαζόταν πάρα πολύς χρόνος για να τα απαριθμήσουμε όλα εδώ, αλλά μερικές από τις διακρίσεις του περιλαμβάνουν τις περισσότερες pole positions σε όλες τις κατηγορίες, τις περισσότερες νίκες σε μια σεζόν ως rookie, τις περισσότερες νίκες σε μια σεζόν, τις περισσότερες pole position σε μια σεζόν και πολλά άλλα. Έχει επίσης συγκεντρώσει πολλά ρεκόρ που σχετίζονται με την ηλικία, συμπεριλαμβανομένου του νεότερου νικητή αγώνα, του νεότερου αναβάτη έως 100 βάθρων και του νεότερου Παγκόσμιου Πρωταθλητή MotoGP™.
Οι δύο οικογένειες του Marquez
Δεν μπορείς να έχεις τόσες επιτυχίες όσες ο Márquez χωρίς να έχεις ένα ισχυρό δίκτυο υποστήριξης κι ο συγκεκριμένος αναβάτης έχει πει συχνά ότι έχει «δύο οικογένειες που με στηρίζουν – τη μητέρα, τον πατέρα και τον αδερφό μου και την αγωνιστική μου ομάδα». Ο πατέρας του, o Juliá είναι σε κάθε αγώνα και η μητέρα του έρχεται επίσης σε μερικούς, αλλά η πιο στενή σχέση του Marc είναι με τον αδελφό του, τον Alex.
Ο Alex Márquez είναι επίσης αναβάτης στο MotoGP™ και όταν κέρδισε το παγκόσμιο πρωτάθλημα Moto2™ το 2019 ο μεγαλύτερος υποστηρικτής του ήταν ο Marc. Ο οκτώ φορές παγκόσμιος πρωταθλητής λέει ότι η σχέση του με τον αδερφό του είναι πολύ σημαντική, καθώς προπονούνται μαζί και πιέζουν ο ένας τον άλλον να γίνουν καλύτεροι.
Η ομάδα της Repsol Honda είναι επίσης απαραίτητη για την επιτυχία του. Ο ίδιος έχει πει: «Έχω τον μάνατζερ μου και τον προπονητή μου και όταν έχεις καλή ατμόσφαιρα στην ομάδα μπορείς να ανέβεις πολύ».
Τι ακολουθεί;
Ο Márquez θα επιστρέψει στην πίστα με την ομάδα της Repsol Honda το 2023, οδηγώντας το Honda RCV213V. Στις φετινές χειμερινές δοκιμές ανέφερε ότι η μοτοσυκλέτα είναι «ακόμα μακριά από την κορυφή», αλλά μετά από δύο σεζόν τραυματισμών, δήλωσε ότι επέστρεψε στα καλύτερά του σωματικά και είναι έτοιμος να αγωνιστεί. Και όπως λέει ο πρώην αναβάτης και ανταγωνιστής του MotoGP™ Cal Crutchlow, «Κανείς δεν οδηγεί μοτοσυκλέτα όπως ο Marc Márquez!»
Κατέβασε τη δωρεάν εφαρμογή Red Bull TV και παρακολούθησε τη δράση MotoGP™ σε όλες τις συσκευές σου!
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!