Το πόσο επικίνδυνος είναι ο μηχανοκίνητος αθλητισμός είναι κάτι που όλοι γνωρίζουν. Ωστόσο, πολλοί το ξεχνούν μέχρι να γίνει κάτι σοβαρό. Ένα ατύχημα όπως αυτό το Zhou στο Silverstone. Ή όπως αυτό του Romain Grosjean το 2020 στο Μπαχρέιν. Εκεί που η ομάδα, οι συνάδελφοι, η οικογένεια, ο θεατής, όλοι προσεύχονται για την υγεία του πιλότου. Σαν να γίνεται θαύμα ο οδηγός του μονοθεσίου βγαίνει από αυτό δίχως σοβαρά τραύματα. Μάλιστα, μερικές φορές, σωματικά, είναι απόλυτα υγιής. Γιατί το ψυχολογικό σοκ μιας σφοδρής σύγκρουσης δεν ξεπερνιέται σε δευτερόλεπτα.
Το halo μπήκε στην ζωή όσων ασχολούνται με την Formula 1 το 2018 έπειτα από αρκετούς μήνες δοκιμών. Είναι κατασκευασμένο από τιτάνιο. Ζυγίζει μόνο 7 κιλά αλλά μπορεί να αντέξει μέχρι και 12 τόνους. Ή, πιο απλά, το βάρος ενός διώροφου λεωφορείου.
Στις πρώτες μέρες εφαρμογής και τοποθέτησης του, τόσο οι οδηγοί όσο κι ο κόσμος αντέδρασαν. Όμως, καθώς οι μέρες περνούσαν και το halo έδειχνε την αξία του όλοι άλλαξαν γνώμη. Πλέον, το halo αποτελεί τον φύλακα-άγγελο των οδηγών όχι μόνο της F1 αλλά και των άλλων κατηγοριών.
Τελευταίο σοβαρό, προ halo, συμβάν στην Formula 1 ήταν ο θάνατος του Jules Bianchi έπειτα από σύγκρουση με γερανό που μετέφερε άλλο μονοθέσιο εκτός πίστας στο Grand Prix του 2014 που γινόταν στην Ιαπωνία. Ο Γάλλος πέθανε στα 25 του χρόνια αλλά ήταν η αφορμή για μια νέα εποχή στον μηχανοκίνητο αθλητισμό.
Μόνο το περασμένο Σαββατοκύριακο, στο Silverstone το halo έσωσε δυο ζωές. Η μια είναι αυτή του Guanyu Zhou σε αγώνα για την Formula 1. Η άλλη είναι στην πιο κάτω κατηγορία, την Formula 2 όπου ο, Ισραηλινός, Roy Nissany προστατεύθηκε από το τεχνολογικό θαύμα.
Οι 5 φορές που το halo έσωσε πιλότο στην F1
Το μικρό αυτό κατασκεύασμα που ζυγίζει μόνο 7 κιλά έχει σώσει πέντε ανθρώπινες ζωές. Σε πέντε χρόνια εφαρμογής του, μόνο στην F1! Παρακάτω, θα θυμηθούμε τα πιο σοβαρά ατυχήματα στην F1 από την έναρξη εφαρμογής του halo, ξεκινώντας από το πιο πρόσφατο…
- Στο Silverstone, η επαφή του Gasly με τους Russell και Zhou έφερε την σύγκρουση του Βρετανού με τον πιλότο της Alfa Romeo. Το μονοθέσιο του Κινέζου πιλότου ανατράπηκε, σύρθηκε για αρκετά μέτρα ανάποδα και κατέληξε πάνω από τις προστατευτικές μπάρες, στα συρματοπλέγματα που χωρίζουν τους θεατές από την πίστα. Όσο το μονοθέσιο σερνόταν ανάποδα το κεφάλι του Guanyu Zhou προστατευόταν από το halo το οποίο δέχτηκε όλη την δύναμη της σύγκρουσης με το έδαφος. Ο νεαρός οδηγός, προς ανακούφιση όλων, βγήκε από το διαλυμένο αυτοκίνητο σώος και αβλαβής.
- Την προηγούμενη σεζόν, στην Μόντσα γινόταν ακόμα μια μάχη μεταξύ των διεκδικητών του πρωταθλήματος. Max Verstappen και Lewis Hamilton συγκρούστηκαν, ο Ολλανδός βρέθηκε πάνω από τον Hamilton με την ρόδα του να ακουμπά περισσότερο το halo και λιγότερο το κεφάλι του επτά φορές παγκόσμιου πρωταθλητή. Οι περισσότεροι δεν αντιλήφθηκαν εκείνη την στιγμή το τι θα μπορούσε να συμβεί. Ωστόσο, μια εικόνα ισούται με χίλιες λέξεις…
- Το αμέσως επόμενο περιστατικό είναι το πιο τρομακτικό. Φυσικά, το ατύχημα του Romain Grosjean στο Μπαχρέιν το 2020 άφησε άπαντες άναυδους. Ο χρόνος που περνούσε, το μονοθέσιο του Γάλλου κομμένο στα δυο, η μεγάλη φωτιά και οι μπαριέρες που φυλάκισαν τον οδηγό δεν ήταν θετικά μηνύματα. Κάθε δευτερόλεπτο που κυλούσε έσπερνε τον φόβο. Λίγοι περίμεναν την τελική κατάληξη. Ο Grosjean με ηρωική προσπάθεια και την βοήθεια των ανθρώπων του αυτοκινήτου ασφαλείας βγήκε από τις φλόγες έχοντας τις αισθήσεις του. Ο Γάλλος την γλίτωσε με εγκαύματα, κυρίως, στα χέρια αλλά το halo ήταν το τείχος προστασίας για το κεφάλι του.
- Στον ίδιο αγώνα, δυο γύρους μετά την επανεκκίνηση από το ατύχημα του Grosjean, ο Lance Stroll είχε επαφή με τον Kvyat. Το μονοθέσιο του Καναδού αναποδογύρισε και σταμάτησε ανάποδα. Η αντίδραση των ανθρώπων της πίστας ήταν και πάλι άμεση. Όμως, την μεγαλύτερη δουλειά την έκανε το halo προστατεύοντας το κεφάλι του πιλότου της Racing Point.
- Το 2018 στην εκκίνηση του Grand Prix του Βελγίου, η Renault του Nico Hulkenberg με μπλοκαρισμένους τροχούς χτυπά την McLaren του Fernando Alonso. Εκείνη απογειώνεται, «πετά» πάνω από την Sauber του Charles Leclerc, συγκρούεται με το halo του μονοθεσίου του Μονεγάσκου και συνεχίζει την πορεία του εκτός grid. Ο Leclerc βγήκε από την σύγκρουση δίχως γρατζουνιά. Δεν ισχύει το ίδιο και για το halo… Ήταν η πρώτη φορά που το halo έδειξε πόσο σημαντικό ρόλο μπορεί να παίξει στην ασφάλεια των οδηγών.
Το γεγονός πως οι πιλότοι βγαίνουν αλώβητοι από τόσο σφοδρές ή επικίνδυνες συγκρούσεις αποδεικνύει πως η Formula 1 έχει βελτιωθεί πολύ σε θέματα ασφαλείας. Δηλαδή, ο Zhou ή ο Grosjean έχουν βγει υγιείς από παραμορφωμένα σίδερα. Γιατί έτσι κατέληξαν τα αυτοκίνητα τους. Ωστόσο, το ζητούμενο είναι ο οδηγός κι όχι το μονοθέσιο οπότε κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει τα βήματα προόδου που έχουν γίνει για την ασφάλεια των πιλότων της F1. Και συγκεκριμένα το halo καθώς προστατεύει το κεφάλι του οδηγού που ανέκαθεν ήταν εκτεθειμένο.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!