Η ασφάλεια ήταν ψηλά στην ατζέντα καθώς το Βέλγιο φιλοξένησε το τελευταίο Grand Prix πριν από τις καλοκαιρινές διακοπές. Τέσσερις εβδομάδες νωρίτερα ο Dilano van ‘t Hoff έχασε άδοξα την ζωή του σε ατύχημα στο Spa-Francorchamps ενώ συμμετείχε στο Formula Regional European Championship.
Με αφορμή το βροχερό σαββατοκύριακο στη πίστα Spa-Francorchamps που φιλοξένησε το τελευταίο Grand Prix πριν από τις καλοκαιρινές διακοπές της Formula 1, οι Martin Brundle, Anthony Davidson και Naomi Schiff εξήγησαν πώς οι οδηγοί αντιμετωπίζουν τους κινδύνους του αθλήματος που έχουν επιλέξει.
Η F1 έφτασε στο Βέλγιο με φυσικά και μεταφορικά σύννεφα να βρίσκονται πάνω από τη διοργάνωση.
Μόλις τέσσερις εβδομάδες νωρίτερα, ο Dilano van ‘t Hoff πέθανε σε ένα ατύχημα στο Formula Regional European Championship, το οποίο πραγματοποιήθηκε υπό βρεγμένες συνθήκες που περιόρισαν την ορατότητα για τους οδηγούς.
Το γεγονός του θανατηφόρου δυστυχήματος και η πρόβλεψη βροχής για μεγάλο μέρος του Σαββατοκύριακου σήμαιναν ότι το θέμα της ασφάλειας κυριάρχησε την ημέρα των μέσων ενημέρωσης πριν από το Grand Prix, με τον οδηγό της Mercedes, George Russell, ο οποίος είναι διευθυντής του Grand Prix Drivers’ Association, να καλεί τη FIA να λάβει «τολμηρές αποφάσεις» για την προστασία των οδηγών.
Όταν έπεσε δυνατή βροχή την Παρασκευή και το Σάββατο, ο διευθυντής αγώνων Niels Wittich άκουσε τις εκκλήσεις των οδηγών για προσεκτική προσέγγιση, επιτρέποντας στην πίστα να στεγνώσει σημαντικά πριν από την επανέναρξη των sessions.
Το Spa δημιουργεί ιδιαίτερα προβλήματα λόγω των χαρακτηριστικών της πίστας και του περιβάλλοντός της, αλλά η τελευταία γενιά των αυτοκινήτων της F1, λόγω του ground effect άλλα και του spray που αφήνουν πίσω τους σε υγρές συνθήκες είναι ένα ζήτημα που προσπαθεί να αντιμετωπίσει η FIA.
Οι λασπωτήρες στους πίσω τροχούς δοκιμάστηκαν μετά το Βρετανικό Grand Prix στο Silverstone τον Ιούλιο, αλλά δεν είχαν σημαντικό αντίκτυπο.
Το άθλημα στο σύνολό του, και ιδιαίτερα στο Spa, όπου είναι πίστα υψηλής ταχύτητας, παραμένει επικίνδυνη σε στεγνές συνθήκες, όπως αποδείχθηκε από τον θάνατο του Γάλλου οδηγού Anthoine Hubert το 2019 στον αγώνα της F2.
Εκτός από τη συζήτηση για την ασφάλεια υπό βρόχινες συνθήκες, υπήρξαν επίσης προτάσεις ότι η διάταξη στο Spa πρέπει να αλλάξει για να μειωθεί η ταχύτητα στην προσέγγιση στην εμβληματική γωνία Eau Rouge.
Ενώ το Σαββατοκύριακο ευτυχώς ολοκληρώθηκε χωρίς κάποιο σημαντικό γεγονός ή ζημιά σε κανέναν οδηγό, η τεταμένη κατάσταση άφησε την τριάδα πρώην οδηγών του Sky Sports F1 να σκεφτεί πώς αντιμετώπιζαν τον κίνδυνο κατά τη διάρκεια των ημερών τους στο cockpit.
Brundle: Πρέπει να αποδεχθείς τους κινδύνους του επαγγέλματος
Ο Martin Brundle, ο οποίος αγωνίστηκε για 12 σεζόν στη F1 από το 1984 εώς το 1996:
«Πρέπει απλώς να το αποδεχθείς, πρέπει να το διαχειριστείς και να συνειδητοποιήσεις ότι μπορεί να τραυματιστείς, να παραλύσεις ή να σκοτωθείς σε ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο, και μιλώ για αγωνιστικά αυτοκίνητα όλων των ειδών ταχύτητας».
«Είναι επικίνδυνη υπόθεση όταν συνδυάζεις μια ομάδα αυτοκινήτων και ανταγωνιστικών ανθρώπων και ανταμείβεις μόνο τους τρεις πρώτους».
«Πρόκειται για αυτό. Η ουσία του κομματιού μου είναι είτε να πηγαίνω αργά προσεγγίζοντας μια στροφή συντηρητικά, είτε να παίρνω γρήγορα τις στροφές και να υπάρχει η συγκίνηση του μηχανοκίνητου αθλητισμού και ο κίνδυνος που τον συνοδεύει».
«Αλλά τότε άνθρωποι τραυματίζονται και πεθαίνουν, και σε άλλες κατηγορίες σε φουρκέτες και chicanes, είναι μια επικίνδυνη δουλειά, οπότε όταν οδηγείς πρέπει να το έχεις συνειδητοποιήσει και να μην φοβάσαι γιατί το έχεις διαχειριστεί στο μυαλό σου».
«Όταν δεν μπορείς να δεις πού πας μια βροχερή μέρα, όταν πιέζεις το γκάζι λίγο πιο δυνατά, ξέρεις ότι θέλεις ακόμα να το κάνεις, όταν δεν οδηγείς στο όριο επειδή φοβάσαι, πρέπει να βγεις από το αυτοκίνητο».
Davidson: Η φωνή της λογικής γίνεται πιο δυνατή με την ηλικία
Ο Anthony Davidson, ο οποίος οδήγησε σε 24 Grand Prix μεταξύ του 2002 και του 2008:
«Δεν περιμένω από τους ανθρώπους που κάθονται στο σπίτι να είναι σε θέση να αντιληφθούν την λογική στην οποία πρέπει να βρίσκεσαι όταν μπαίνεις σε ένα από αυτά τα αυτοκίνητα ή σε οποιοδήποτε αυτοκίνητο γύρω από μια πίστα οποιασδήποτε φύσης».
«Το έκανες αυτό από νεαρή ηλικία – μεγάλωσα στο καρτ, από οκτώ χρονών, παθαίνεις με πολλούς τρόπους ανοσία στους κινδύνους που εμπεριέχονται στην πορεία. Και μπορείς ως αθλητής να το βάλεις στο πίσω μέρος του μυαλού σου, ούτε καν να το σκέφτεσαι στην πραγματικότητα, μόλις κλείσει η προσωπίδα».
«Αυτό είναι ένα κόλπο για κάθε αθλητή που ασχολείται με οποιοδήποτε extreme sport, στα οποία κατατάσσω και την F1».
«Καθώς μεγάλωσα, ίσως αυτή η φωνή της λογικής άρχισε να γίνεται λίγο πιο δυνατή, και τελικά αυτό είναι που με ώθησε στην απόσυρση».
«Φοβόμουν περισσότερο να είμαι αργός παρά να τρακάρω ή να τραυματιστώ, αυτός ήταν ο μεγαλύτερος φόβος μου από όλους».
«Αλλά μαθαίνεις τους κινδύνους στην πορεία, ξέρεις ότι είναι μια βροχερή μέρα, ξέρεις την Eau Rouge, ξέρεις ότι αυτές είναι πιθανές παγίδες και μπορείς να τις διαχειριστείς».
«Η αξιοπιστία μπαίνει επίσης στο παιχνίδι, αλλά είσαι πολύ καλός στο να την αποκλείεις, αλλά μόλις αυτή η φωνή έγινε λίγο πιο δυνατή, τότε κατάλαβα ότι ήταν ώρα να σταματήσω».
Schiff: Το να εμπιστεύομαι τους ανθρώπους γύρω μου ήταν σημαντικό
Η Naomi Schiff αγωνίστηκε πρόσφατα στη σειρά W το 2019:
«Κάθε οδηγός είναι πολύ διαφορετικός και ο τρόπος που διαχειρίζεται τα πράγματα ελαφρώς διαφέρει, αλλά προφανώς καταλαβαίνουμε ότι αν και το άθλημα έχει εξελιχθεί τόσο πολύ όσον αφορά την ασφάλεια, όταν μπαίνεις στο αυτοκίνητο, τελικά ξέρεις ότι υπάρχει κίνδυνος, κάτι μπορεί να πάει στραβά, έτσι είναι ο μηχανοκίνητος αθλητισμός, είναι ακόμα επικίνδυνος».
«Αλλά αν φοβάσαι, δεν είναι αυτό που πρέπει να κάνεις. Επομένως, δεν μπορείς να μπεις στο αυτοκίνητο και να σκεφτείς ποιο είναι το χειρότερο σενάριο, γιατί τότε δεν θα οδηγάς γρήγορα, και τελικά σε αυτό το επάγγελμα πρέπει να είσαι γρήγορος για να έχεις δουλειά».
«Ξέρεις το ρίσκο που παίρνεις, αλλά πραγματικά δεν το αφήνεις να παίζει με το μυαλό σου γιατί τότε απλά δεν μπορείς να κάνεις τη δουλειά».
«Όσον αφορά εμένα, ανησυχούσα περισσότερο όταν δεν εμπιστευόμουν την ομάδα γύρω μου. Αν ήξερα ότι εμπιστεύομαι τους ανθρώπους γύρω μου δεν ήμουν προβληματισμένη, ερχόμενη σε μια πίστα, μπορούσες να δεις ότι τα standards είναι υψηλά, οι αγωνοδίκες ασχολούνται έντονα με αυτό – νιώθεις καλά να πας και να κάνεις τη δουλειά σου. Αν συμβεί κάτι, τότε πραγματικά είσαι πολύ άτυχος».
«Αλλά αν γνωρίζεις ότι η ομάδα γύρω σου δεν κάνει επαρκή δουλειά και ξέρεις ότι βρίσκεσαι σε εξοπλισμό που είναι κατώτερος, τότε μπορεί να φοβάσαι λίγο περισσότερο να μπεις στο αυτοκίνητο».
«Είχα αστοχία φρένων σε ένα αυτοκίνητο με μια ομάδα που δεν εμπιστευόμουν πολύ, και αυτό για μένα ήταν κάτι που δυσκολευόμουν να αντιμετωπίσω. Προχωρώντας προς τα εμπρός, είχα πάντα μεγάλη επίγνωση των ανθρώπων με τους οποίους συνεργαζόμουν, γιατί τελικά αυτό ήταν που έπρεπε να καθησυχάσω τον εαυτό μου ότι όταν φτάσω σε αυτό το σημείο φρεναρίσματος, το πεντάλ θα είναι εκεί».
«Είναι ένα από αυτά τα πράγματα, απλά πρέπει να το αντιμετωπίσεις. Σηκώνεσαι, ανεβαίνεις στο άλογο και συνεχίζεις».
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!