Η Formula 1 έχει κάνει ξεκάθαρη τη θέση της όσον αφορά τους κινητήρες του μακροπρόθεσμου μέλλοντος, κινούμενη σε επίπεδο υβριδικών με οικολογικά καύσιμα.
Ενώ οι κατασκευαστές αυτοκινήτων ανά τον κόσμο επενδύουν στον ηλεκτρισμό, αποσκοπώντας σε πλήρη στροφή στην ηλεκτροκίνηση ακόμα και μέσα στη δεκαετία, η F1 κοιτά προς τα οφέλη που ενδεχομένως να προκύψουν αν βρεθεί σε θέση πρωτοπόρου της αξιοποίησης φτηνού καυσίμου με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα. Υπάρχουν εξάλλου δύο και πλέον δισεκατομμύρια συμβατικά οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης αυτήν τη στιγμή στον πλανήτη και πολλά από αυτά πιθανότατα θα συνεχίσουν να οδηγούνται για πολλά χρόνια αφότου τα ηλεκτροκίνητα οχήματα γίνουν η μόνη νέα επιλογή.
Η χρήση τέτοιων καυσίμων από τη Formula 1 αναμένεται να ξεκινήσει το 2026, με τους νέους κανονισμούς κινητήρων που θα αποτελέσουν την επόμενη μεγάλη και συναρπαστική αλλαγή στην τεχνολογία των μονοθεσίων. Το ερώτημα στα χείλη πολλών όμως δεν είναι κατά πόσο υπάρχει μέλλον σε τέτοια καύσιμα, αλλά για ποιο λόγο η Formula 1 καθυστερεί τόσο τη μετάβαση σε αυτά.
Τέτοιες φωνές υπάρχουν ανάμεσα και στους ίδιους τους οδηγούς, με τον ακτιβιστή Sebastian Vettel να δηλώνει την προηγούμενη χρονιά ότι θα επιθυμούσε να δει τη μετάβαση στα βιώσιμα καύσιμα να γίνεται ταχύτερα. Η διοργάνωση έκανε ένα πρώτο βήμα φέτος, αλλά ο πιλότος, δικαίως, σχολίασε ότι αυτό δεν είναι μεγάλο.
«Έχουμε έναν κινητήρα για το 2022 που θα τροφοδοτείται μόνο κατά 10% από οικολογικό καύσιμο – το οποίο από τεχνολογικής σκοπιάς δεν αποτελεί και επανάσταση. Μπορείς ήδη να αγοράσεις τέτοιο καύσιμο σε αντλίες ως ιδιώτης εδώ και αρκετά χρόνια. Οπότε δεν είναι καινοτόμο.»
Η θέση της Formula 1, τουλάχιστον θεωρητικά, είναι στην πρώτη γραμμή των τεχνολογικών εξελίξεων της αυτοκίνησης, και ο Vettel υπέδειξε ότι, με την καθυστέρηση υιοθέτησης βιώσιμων καυσίμων, το άθλημα αποκτά περισσότερο ρόλο μιμητή ή και ουραγού, καθώς θα χρειαστεί να αντιμετωπίσει πέντε χρόνια στασιμότητας.
«Δε νομίζω ότι ικανοποιεί το είδος των φιλοδοξιών που έχει η Formula 1 στο να είναι τεχνολογικός πρωτοπόρος. Οπότε αντιδρούμε, αντί να προνοούμε και να ηγούμαστε της πορείας.
Πιστεύω ότι το άθλημά μας είναι κάτω από τεράστια πίεση επειδή νιώθω ότι σε αυτά τα πέντε χρόνια θα υπάρξουν, αν όλα πάνε καλά, πολλές αλλαγές στον κόσμο που θα πιέσουν όσους έχουν μείνει πίσω.»
Συγκρίσεις γίνονται και εκτός του χώρου, καθώς ήδη υπάρχουν πρωταθλήματα υψηλού επιπέδου που έχουν πραγματοποιήσει τη στροφή προς τα βιώσιμα καύσιμα, όπως το WRC και το WTCR. Η Formula 1 ωστόσο παραμένει σταθερή στα σχέδιά της για το 2026.
Η αιτία δεν έχει να κάνει με αδυναμία αντίληψης, με τους ιθύνοντες να δηλώνουν ότι κατανοούν τη σημασία της κίνησης. Ο λόγος που δεν την πραγματοποιούν είναι η δίκαιη μεταχείριση των ομάδων σε αθλητικό επίπεδο.
Η Formula 1 είναι ανταγωνιστικό άθλημα και οι κατασκευαστές ξοδεύουν εκατοντάδες εκατομμύρια κάθε χρόνο προκειμένου οι εκάστοτε κινητήρες τους να λειτουργούν σε πλήρη αρμονία με το καύσιμο που τους διατίθεται από τους προμηθευτές τους και ένα εντελώς νέο καύσιμο θα διαταράξει τις ισορροπίες, με διαφορετικούς κινητήρες να αντιδρούν με διαφορετικούς τρόπους, δίνοντας πλεονέκτημα σε κάποιες ομάδες και μειονέκτημα σε άλλες.
Κάτι τέτοιο είναι αναπόφευκτο και εξάλλου αποτελεί προϊόν κάθε σημαντικής αλλαγής των κανονισμών. Όσοι δεν προσαρμόζονται και δεν αντεπεξέρχονται γρήγορα μένουν πίσω. Σε αυτήν την περίπτωση ωστόσο, υπάρχει και το ζήτημα της παύσης στην εξέλιξη των κινητήρων μέχρι το 2026.
Με το πάγωμα που ανακοινώθηκε την προηγούμενη χρονιά, τυχόν ομάδες των οποίων ο κινητήρας θα παρουσίαζε προβλήματα απόδοσης ή αξιοπιστίας με το νέο καύσιμο θα έμεναν ουσιαστικά ανήμπορες να κάνουν κάτι για τρία χρόνια. Οι χαμένοι της μετάβασης δε θα είχαν καμία ελπίδα ανάκαμψης μέχρι το 2026, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το ποιον του ανταγωνισμού.
Η Formula 1 έχει κάνει ξεκάθαρο ότι θέλει να δώσει σε όλους τους διαγωνιζόμενους και τους κατασκευαστές κινητήρων τις ίδιες ευκαιρίες εκμετάλλευσης του νέου καυσίμου και για αυτό περιμένει μέχρι το 2026 και τους νέους κινητήρες, οι οποίοι θα εξελιχθούν με βάση αυτό το καύσιμο.
Επιπλέον, με τη Formula 2 και τη Formula 3 να κάνουν τη στροφή στο οικολογικό καύσιμο ήδη από του χρόνου, τόσο η Formula 1 όσο και η Aramco, που προμηθεύει τη διοργάνωση, θα έχουν την ευκαιρία να μελετήσουν τον αντίκτυπο της μετάβασης και να προετοιμαστούν έτσι ώστε να βρίσκονται στην καλύτερη δυνατή θέση όταν αυτή περάσει και στην κορυφαία κατηγορία.
Αυτές ήταν οι εξηγήσεις του Ross Brawn, σε συνέντευξή του στο motorsport.com.
«Πιστεύω ότι, όταν παρουσιάζεις νέο καύσιμο, δεν μπορείς να είσαι σίγουρος πως θα επηρεάσει τους διαφορετικούς κινητήρες.
Για αυτό περιμένουμε στη Formula 1, για να προειδοποιήσουμε τις ομάδες και τους κατασκευαστές των εξαρτημάτων ότι, όταν έρθουν οι νέοι κινητήρες το 2026, θα είναι με οικολογικό καύσιμο.»
Ο Βρετανός συνέχισε με το ζητούμενο της δίκαιης μεταχείρισης, τον κυρίως πυλώνα της σχετικής απόφασης.
«Σημαίνει ότι δεν υπάρχει κέρδος ή απώλεια στην ανταγωνιστικότητα ενός οδηγού σε σχέση με τους κινητήρες που έχουμε σήμερα. Θα ήταν άδικο να εισάγουμε αμέσως βιώσιμο καύσιμο επειδή τα χαρακτηριστικά τους είναι διαφορετικά και η Formula 1 βρίσκεται πάντα σε τεχνολογικά άκρα.
Μπορεί με το βιώσιμο καύσιμο κάποιοι να βρεθούν χειρότερα από άλλους. Αλλά με τους νέους κινητήρες, όλοι ξεκινούν από το ίδιο σημείο και αυτό το θέμα μας απασχολεί πολύ λιγότερο.»
Ο Brawn πρόσθεσε ότι τα βιώσιμα καύσιμα, ιδίως τα συνθετικά, είναι μια ταχύτατα εξελισσόμενη τεχνολογία στην οποία δεν υπάρχουν περιθώρια να μείνει κανείς πίσω.
Για το λόγο αυτό, πιστεύει ότι η Formula 1 και η FIA πρέπει να παραμείνουν ευέλικτες στη προσέγγισή τους και να εξασφαλίσουν πως ό,τι γίνει τελικά το 2026 θα είναι λειτουργικό για όλους τους κατασκευαστές και ότι ο σκοπός της πρόοδου της τεχνογνωσίας θα επιτευχθεί.
Το βάρος έτσι πέφτει στη Formula 2 και στη Formula 3, προκειμένου να φανεί πως επηρεάζει το οικολογικό καύσιμο τα μονοθέσια.
«Οι κανονισμοί για το καύσιμο διαμορφώνονται και θα πρέπει να αντικατοπτρίζουν τις τεχνολογίες που εξελίσσονται ταχύτατα αυτά τα χρόνια,» δήλωσε συγκεκριμένα.
«Πιστεύω ότι με την Aramco, δουλεύοντας μεταξύ μας, δουλεύοντας με την FIA, θα έχουμε ένα εργαστήριο όπου θα εξασφαλίσουμε ότι οι κανονισμοί θα είναι δίκαιοι. Αν υπάρχουν προκλήσεις ή διαφορές από το σημείο που ξεκινήσαμε, ή περαιτέρω εξελίξεις, τότε οι κανονισμοί μπορούν να το αναγνωρίσουν.
Αυτό δε θα συμβεί μέχρι να αρχίσουν να χρησιμοποιούνται αυτά τα καύσιμα σε αγωνιστικό περιβάλλον. Οπότε είναι ένα τέλειο πεδία δοκιμών για να αξιολογήσουμε αυτά τα καύσιμα και να είμαστε σίγουροι ότι οι κανονισμοί θα είναι σωστοί όταν μπουν στη Formula 1.»
Ο Brawn επίσης βρίσκεται σε επιφυλακή για τυχόν προσπάθειες ανταγωνιζόμενων προμηθευτών να εκμεταλλευτούν την κατάσταση προωθώντας ιδέες χρήσιμες σε αυτούς αλλά που δε στηρίζουν τις προθέσεις του αθλήματος.
«Νομίζω ότι εκεί που μας βοηθά η Aramco είναι ότι μας δίνουν πραγματικές και χρήσιμες πληροφορίες.
Οπότε όταν έρχεται κάποιος με μια περίπλοκη λύση η οποία υποστηρίζουν πως είναι η μοναδική, ξέρουμε κατά πόσο αληθεύει αυτό,» πρόσθεσε.
«Οι ομάδες θα ψάχνουν πάντα για κάποιο πλεονέκτημα και η FIA θα πρέπει να εξασφαλίσει ότι αυτό θα έχει περιορισμούς και ότι όποιες τεχνολογίες προκύψουν θα είναι δίκαιες και διαθέσιμες σε όλους τους διαγωνιζόμενους.
Είμαστε ιδιαίτερα ευαίσθητοι όσον αφορά περιπτώσεις μοναδικών τεχνολογιών που είναι διαθέσιμες μόνο σε μία εταιρεία καυσίμων, γιατί αυτό δε θα ενθαρρύνει την ενασχόληση των υπόλοιπων με αυτό που θέλουμε.»
Από κει και πέρα, ο Brawn έχει καταστήσει σαφές ότι θεωρεί τα οφέλη της στροφής της Formula 1 προς τα βιώσιμα καύσιμα μακροπρόθεσμα και με ευρεία επίδραση στη βιομηχανία, ελκύοντας έτσι και νέους κατασκευαστές όπως η Audi.
«Πιστεύουμε ότι είναι μια από τις λύσεις στην περιβαλλοντική πρόκληση. Το έχουμε πει κατ’επανάληψιν, αλλά υπάρχουν δύο δισεκατομμύρια οχήματα εσωτερικής καύσης στους δρόμους. Δεν πρόκειται να εξαφανιστούν,» δήλωσε.
«Αλλά αν μπορούμε να έχουμε ένα έτοιμο καύσιμο, με ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα, και ξεκινήσουμε να το διαθέτουμε ανά τον κόσμο, τότε έχουμε λύση για τους υπάρχοντες κινητήρες και ειλικρινά λύση για τα μέρη όπου οι υποδομές για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απλά δεν υπάρχει και δε θα υπάρχει για μερικά χρόνια ακόμα.
Προωθούμε μια εναλλακτική τεχνολογία. Και νομίζω ότι οι κατασκευαστές βλέπουν αξία σε αυτό και για αυτό ασχολούνται με τη Formula 1.»
Πηγή: motorsport.com
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!