O Michael Schumacher έγραψε με ανεξίτηλα γράμματα το όνομά του στο πάνθεον των θρύλων της Formula 1, όντας με διαφορά ο πιο πετυχημένος οδηγός που βρέθηκε πίσω από το τιμόνι των μονοθεσίων της Ferrari
.
Πέραν από το αδιαμφισβήτητο ταλέντο του, ο Γερμανός είχε την τύχη – και την ικανότητα – να βρεθεί στην Ferrari στα πιο παραγωγικά της χρόνια, όταν, με την συμπαράσταση ανθρώπων όπως ο Jean Todt και ο Ross Brawn, η Scuderia σάρωσε τα πάντα για μία πενταετία (2000-04).
Δημιουργώντας κορυφαία μονοθέσια στο Maranello, η ιταλική ομάδα έδωσε στον Schumi όλα τα εχέγγυα για να «διαλύσει» τον ανταγωνισμό, με αποκορύφωμα την Ferrari F2004, την ταχύτερη V10 Ferrari όλων των εποχών.
Με τα θεμέλια να μπαίνουν ήδη με την F2002, η F2004 αποτέλεσε την τελειοποίηση όλων όσων έμαθε η ομάδα από τις αρχές της νέας χιλιετίας, τόσο για την καλύτερη δυνατή αεροδυναμική απόδοση, όσο και για την αξιοπιστία του κινητήρα και την σωστή εκμετάλλευση των ελαστικών της Bridgestone.
Το τελευταίο αποτέλεσε ιδιαίτερα κρίσιμο κομμάτι στον σχεδιασμό της F2004, καθώς η προκάτοχός της, η F2003 GA, αντιμετώπισε πολλά προβλήματα με τα ελαστικά, τα οποία δεν μπορούσαν να τεθούν εύκολα σε ιδανική θερμοκρασία λειτουργίας, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα οι καλοκαιρινοί αγώνες να αποτελέσουν «μαρτύριο» για την Scuderia, με τις ομάδες της Michelin να έχουν ξεκάθαρα το πλεονέκτημα. Επιπλέον, τα ιαπωνικά ελαστικά φθείρονταν ταχύτερα έναντι των γαλλικών, δημιουργώντας την ανάγκη για πιο συντηρητική οδήγηση.
Έτσι λοιπόν, για το 2004, το τεχνικό team, με επικεφαλείς τους Rory Byrne και Aldo Costa, ήξερε ότι έπρεπε να κάνει την υπέρβαση για να διατηρήσει την Scuderia στην κορυφή. H F2003-GA αποτελούσε ήδη μια πολύ καλή βάση, και η ομάδα εστίασε στην τελειοποίηση όλων των τμημάτων του μονοθεσίου που της χάρισε ένα ακόμη «νταμπλ» το 2003.
Αεροδυναμικά, η F2004 διέθετε μικρές διαφορές στο μπροστινό τμήμα του μονοθεσίου σε σχέση με την προκάτοχό της, ανασχεδιασμένη ανάρτηση, διαφορετικό σχεδιασμό στα ψυγεία, ενώ η πιο εμφανής διαφορά ήταν η μεγαλύτερη πίσω αεροτομή, όπως και η τοποθέτηση των εξατμίσεων (με διαφορετικό σχήμα) πιο μπροστά στο σώμα του μονοθεσίου.
Να σημειωθεί ότι δόθηκε μεγάλη βαρύτητα στον πλήρη επανασχεδιασμό της ανάρτησης, τόσο για την καλύτερη οδηγική συμπεριφορά, όσο και για την προστασία των ελαστικών, με τις διαφορές στο πίσω τμήμα να είναι σαρωτικές ακόμη και με γυμνό μάτι. Αλλαγές που όπως αποδείχθηκε κατά τη διάρκεια της σεζόν, ήταν απόλυτα επιτυχημένες.
Επιπλέον, η μείωση του βάρους αποτέλεσε πρωταρχικό μέλημα των μηχανικών, με το σασί να είναι ελαφρύτερο κατά αρκετά κιλά, ενώ και το κέντρο βάρους ήταν βελτιωμένο, δίνοντας στην F2004 τέλειο ζύγισμα, και κατά συνέπεια σταθερότητα και προβλέψιμη οδηγική συμπεριφορά σε κάθε είδους στροφή.
Στο κομμάτι του κινητήρα, η ομάδα γνώριζε ότι έπρεπε να βελτιώσει την αξιοπιστία, καθώς με βάση τους νέους κανονισμούς της χρονιάς, κάθε μονάδα έπρεπε να διαρκεί ένα ολόκληρο αγωνιστικό σαβ/κο. Με την χρήση νέων υλικών στην κατασκευή, επετεύχθη και εκεί μείωση του βάρους, ενώ παράλληλα αυξήθηκε η απόδοση και η αντοχή. Ο «053», όπως ήταν η κωδική ονομασία του, ήταν τοποθετημένος κατά μήκος, αποτελώντας λειτουργικό κομμάτι του σασί, ενώ συνεργαζόταν με ένα νέο, επτά ταχυτήτων κιβώτιο, κατασκευασμένο από τιτάνιο. Στα τελευταία στάδια της εξέλιξής του, ο κινητήρας απέδιδε περίπου 950 ίππους στις 19.000 στροφές /λεπτό, όντας εκ των δυνατότερων της σεζόν, και σίγουρα ο πιο αξιόπιστος. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα κόκκινα μονοθέσια εγκατέλειψαν σε μόλις δύο αγώνες κατά τη διάρκεια της χρονιάς – όμως λόγω συγκρούσεων, και όχι μηχανικών προβλημάτων!
Η Ferrari είχε επίσης δύο πολύ σημαντικούς άσσους στο μανίκι της , τους πιστούς της συνεργάτες – η Shell έφερνε συνέχεια αναβαθμίσεις στα καύσιμα και τα λιπαντικά, ενώ και η Bridgestone έκανε τα πάντα για να αποφύγει τα προβλήματα του 2003, συμπληρώνοντας χιλιάδες χιλιόμετρα δοκιμών, εντός και εκτός πίστας.
Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω; 15 νίκες σε 18 αγώνες, 12 pole positions, 8 συνολικά 1-2, και 262 βαθμοί στο πρωτάθλημα κατασκευαστών, 143 (!) περισσότεροι από τη δεύτερη, BAR – Honda. Ο Michael Schumacher πήρε τον έβδομο τίτλο του μετρώντας 13 νίκες, ενώ εξασφάλισε το πρωτάθλημα τέσσερις αγώνες πριν το τέλος της σεζόν. Ο team-mate του, Rubens Barrichello, τερμάτισε δεύτερος στην κατάταξη, επιβεβαιώνοντας την απόλυτη κυριαρχία της Scuderia.
Εν κατακλείδι, η Ferrari F2004 αποτέλεσε το «αποκορύφωμα» – ένα τέλειο αγωνιστικό μονοθέσιο, το καλύτερο που παρήγαγε ποτέ η Scuderia Ferrari, τόσο από άποψη απόδοσης, όσο και από άποψη κατασκευαστικής αρτιότητας. Ήταν ό,τι καλύτερο είχε να επιδείξει η “Dream Team” των Byrne – Todt – Brawn, όντας κορυφαίο σε κάθε τομέα, χωρίς καμία υστέρηση.
«Ήταν απολύτως το τέλειο αγωνιστικό αυτοκίνητο, απλά εντυπωσιακό! Ήταν επικό σε κάθε τομέα, στις κατατακτήριες, στον αγώνα – όποιος και να το οδηγούσε, ήταν πάντα πολύ γρήγορο και ισορροπημένο».
«Δεν μπορούσα να πιστέψω τα επίπεδα τελειότητας της ομάδας, ήταν αδιανόητο το πόσο γρήγορα φέρναμε αναβαθμίσεις και νέα εξαρτήματα. Η εξέλιξη ήταν συνεχής και αποδοτική».
Τάδε έφη Rob Smedley, μιλώντας για τη σεζόν του 2004, την πρώτη του στη Scuderia.
Τέλος, πέρα από τη μηχανική της αρτιότητα, για τους απλούς φιλάθλους η F2004 αποτελεί το καλύτερο εκ των πιο ακραίων μονοθεσίων που είδε η F1 – είναι χαρακτηριστικό ότι η F2004 κατείχε μέχρι πρόσφατα το ρεκόρ ταχύτερου γύρου σε πολλές πίστες, ενώ δεν μπορεί να συγκριθεί με τα τωρινά μονοθέσια, τα οποία έχουν πολύ μεγαλύτερο βάρος, αλλά και το πλεονέκτημα των σλικ ελαστικών. Αν πριν 15 χρόνια η γενιά των V1O χρησιμοποιούσε σλικ, κανένα ρεκόρ ταχύτερου γύρου δε θα είχε σπάσει.
Και για τους ρομαντικούς, το «ουρλιαχτό» των δεκακύλινδρων, τρίλιτρων κινητήρων του 2004 δεν μπορεί να ξεχαστεί – το 2005 μπήκαν αρκετοί περιορισμοί στα μοτέρ, ενώ το 2006 αντικαταστάθηκαν με τους V8.
Εν ολίγοις, το 2004 είδαμε τα τελευταία «τέρατα» της σύγχρονης F1. Και η F2004 αποτελεί το τελειότερο δείγμα τους.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά Ferrari F2004
Σασί – «655», ανθρακονημάτινο
Βάρος – 605 κιλά, χωρίς υγρά και οδηγό
Ανάρτηση – ανεξάρτητη pushrod με διπλά ψαλίδια, εμπρός και πίσω
Κινητήρας – «Tipo 053», ατμοσφαιρικός V10 (περιεχόμενη γωνία 90 μοιρών), 2.997 κ.εκ, τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο, ψεκασμός Magneti – Marelli
Περίπου 950 ίπποι, 19.000 σ/λ σε τελικό στάδιο εξέλιξης (865 ίπποι στην αρχή της σεζόν)
Κιβώτιο – 7 ταχυτήτων, ηλεκτρο-υδραυλικό, με διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης
Καύσιμα, λιπαντικά – Shell
Ελαστικά – Bridgestone
Τροχοί – 13 ιντσών, BBS
Στο παρακάτω βίντεο, δείτε (και κυρίως ακούστε) την F2004 να γυρίζει στην Monza στα χέρια του Rubens Barrichello, σε προσπάθεια για γρήγορο γύρο. Ιδανικά, χρησιμοποιείστε τα ακουστικά σας!
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!