Ένα ακόμα Rally Acropolis μπήκε στο χρονοντούλαπο της ιστορίας, με τη φετινή εκδοχή να ήταν ίσως η σκληρότερη της σύγχρονης επανεμφάνισης του θεσμού στο WRC, θυμίζοντας άλλες εποχές. Τί είδαμε φέτος στα ελληνικά βουνά;
Το 4ο Rally Acropolis από την επιστροφή του θεσμού στο καλεντάρι του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Rally μόλις τελείωσε. Μετά από λίγο αναγκαίο ύπνο και ένα πολύ πιο αναγκαίο μπάνιο, είναι ίσως η κατάλληλη στιγμή για να ειπωθούν μερικά λόγια για τη φετινή διοργάνωση.
Spoiler alert: Σε γενικές γραμμές καλά, αλλά…
Βασικό δεκανίκι του φετινού Acropolis, πριν καν ξεκινήσει ο Thierry Neuville το πρωί της Παρασκευής από την SS1 της Άνω Παύλιανης ήταν πως ο 10ος γύρος του φετινού πρωταθλήματος φιλοξενούσε μια μάχη για το πρωτάθλημα που είχαμε χρόνια να δούμε στο WRC.
Με τη Hyundai να έχει εξελίξει σημαντικά το πακέτο της και να έχει ξανά φέτος δύο No.1 οδηγούς, αλλά και την Toyota να χάνει τις υπηρεσίες του ταχύτερου οδηγού των προηγούμενων δύο σεζόν, Kalle Rovanpera, όλη η φετινή σεζόν είναι μια μάχη ανάμεσα στους δύο μεγαλύτερους πυλώνες του WRC για το ποιος θα επικρατήσει.
Δεν θα πρέπει, ακόμα, να αμελήσουμε πως έχει μπει και νέο βαθμολογικό σύστημα στην εξίσωση φέτος που κάνει τα πράγματα ακόμα πιο αβέβαια.
Το Rally
Αγωνιστικά και μόνο, το φετινό Acropolis ήταν ένας κανονικός, χωρίς ίχνος υπερβολής, αγώνας επιβίωσης για τα 72 πληρώματα που πήραν εκκίνηση. Η ξηρασία που έχει χτυπήσει τη χώρα μας φέτος το καλοκαίρι, μαζί με τις υψηλές θερμοκρασίες, έκαναν τα χωμάτινα και πετρώδη τερέν της Παύλιανης, της Δάφνης, του Λουτρακίου, της Ελάτειας-Ρεγγίνης και της Θήβας…κάρβουνα πάνω στα οποία έπρεπε τα αγωνιστικά να επιβιώσουν και, στο βαθμό που αυτό ήταν εφικτό, να κινηθούν όσο πιο γρήγορα γίνεται.
Δεν αποτελεί καθόλου έκπληξη, λοιπόν, ότι οι εγκαταλείψεις και τα προβλήματα φέτος…περίσσευαν. Με εξαίρεση τον Neuville, όλοι οι υπόλοιποι οδηγοί έπεσαν σε προβλήματα που τους στοίχισαν χρόνο και βαθμούς. Από το διπλό κλατάρισμα του Tanak στη Ρεγγίνη το πρωί του Σαββάτου, μέχρι και την τούμπα του Ogier, μερικά χιλιόμετρα απ’ τον τερματισμό του Rally, ήταν εμφανές πως το φετινό Acropolis δεν θα έκανε χάρες σε κανέναν. Ακόμα και ο Neuville βοηθήθηκε απ’ το γεγονός πως απολαμβάνει ένα βαθμολογικό πλεονέκτημα ικανό να τον οδηγήσει στην σκέψη να σηκώσει το γκάζι όπου το ρίσκο είναι μεγάλο.
Οι ειδικές που επελέγησαν φέτος (βγάζω εκτός την υπερειδική του Σείριου προς το παρόν) ήταν μια ωραία μίξη παράδοσης και φρεσκαρίσματος. Για τα πατροπαράδοτα και ακλόνητα Ελευθεροχώρι και Ταρζάν, υπήρξε το ολοκαίνουριο Οινοχώρι και η σε μεγάλο βαθμό αναθεωρημένες Άνω Παύλιανη και Δάφνη. Η Θήβα που τραβάει παραδοσιακά μεγάλο κοινό έμεινε σταθερή, ενώ το “slot” των Κορινθιακών ειδικών έμεινε σε μεγάλο βαθμό σταθερό, αλλάζοντας ημέρα σε σχέση με προηγούμενες εκδοχές του event.
Στους πιο παραδοσιακούς φίλους του θεσμού σίγουρα έλειψαν ειδικές όπως οι Βωξίτες στα δυτικά της Ιτέας και της Άμφισσας, ενώ Μενδενίτσα και Λιλαία είναι σίγουρα κάποια ονόματα που θα ήθελαν να δουν διακαώς το 2025, με το event να επιστρέφει στην παλιά του θέση, αν και μετά το θερινό ηλιοστάσιο. Είναι όμως προφανές πως θα πρέπει το event να αλλάζει διαρκώς και να προσαρμόζεται, ώστε να μένει σχετικό με μια διοργάνωση που “ψάχνεται” και προσπαθεί σταδιακά να συρρικνώσει τις αποστάσεις από τις ειδικές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το φετινό Rally Σαρδηνίας και το format των 48 ωρών που δείχνει τον δρόμο για το μέλλον…
Και εκεί που η ξηρασία είχε βαρέσει κόκκινο, ήρθε μια έντονη καταιγίδα το βράδυ του Σαββάτου για να αλλάξει άρδην το σκηνικό, κάνοντας το event κανονική λοταρία στην τελευταία του ημέρα. Μπορεί το Οινοχώρι να μην επηρεάστηκε, όμως στο Ελευθεροχώρι οι κατασκηνωτές…πνίγηκαν, ενώ η ειδική έγινε έντονα λασπώδης κατά τόπους, φέρνοντας σε θέση τα πληρώματα να πρέπει στο παρά πέντε του αγώνα να αλλάξουν τη στρατηγική τους, ειδικά όσα δεν είχαν σημειώσεις από παλαιότερα event με πιο βρόχινο σκηνικό.
Όσο για το πως διασκορπίστηκαν οι ειδικές μέσα στο τριήμερο 6-8 Σεπτεμβρίου, το 2024 είχε αλλαγές. Το “κορινθιακό γκρουπ” γύρω από Λουτράκι και Αγίους Θεοδώρους πήγε Σάββατο, ενώ Δάφνη, Άνω Παύλιανη και Ταρζάν μετακινήθηκαν στην Παρασκευή.
Στόχος ήταν να γίνουν λιγότερα χιλιόμετρα από τα πληρώματα, εξ’ ου και ένα επιπλέον κίνητρο για την τελετή εκκίνησης να γίνει στο Service Park της Λαμίας και όχι κάτω από τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης.
Μέρος αυτών των εναλλαγών, ωστόσο, ήταν και ο σχεδιασμός και η απόφαση για την υπερειδική του φετινού αγώνα.
Η υπερειδική
Ας ξεκινήσουμε με τα βασικά, προσπαθώντας να αποδομήσουμε τους λόγους και τα κίνητρα που οδήγησαν στο να γίνει η υπερειδική του φετινού Acropolis στο συγκεκριμένο σημείο και να προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις.
Είναι αλήθεια πως η υπερειδική ενός event έχει περισσότερο να κάνει με επίδειξη και λιγότερο με ουσία. Σε όλους τους γύρους του προγράμματος του WRC, οι υπερειδικές είναι μικρές διαδρομές, συνήθως όχι πάνω από 5 km. Στόχος τους δεν είναι να δοκιμάσουν οδηγό/συνοδηγό, αλλά να φέρουν κοντύτερα στον πληθυσμό τα αγωνιστικά, ιδανικά με τον πιο εντυπωσιακό και ασυνήθιστο τρόπο.
Από το 2021 που έχει επιστρέψει το Acropolis στο WRC, έχουμε δει κάθε χρόνο διαφορετικές υπερειδικές: Σύνταγμα, ΟΑΚΑ, Πλατεία Νερού, όλα είχαν μια λογική από πίσω. Συνήθως αυτή ήταν να συστήσουν στο ξένο κοινό μέρη της πρωτεύουσας.
Είναι λογικό πως η διοργάνωση του ελληνικού event θέλει κάθε χρόνο να διαφοροποιείται στο πού και πώς θα στήσει την υπερειδική. Το ξαναζεσταμένο φαγητό σπανίως αρέσει στον κόσμο και, με το WRC να γνωρίζει διαρκώς και περισσότερους μνηστήρες που επιθυμούν να πάρουν ένα από τα “μαγικά” χαρτάκια του προγράμματος (14 slot από το 2025). εάν μένεις στάσιμος στο θέαμα, είσαι καταδικασμένος να πηγαίνεις προς τα πίσω.
Εάν σε αυτό προστεθεί πως ο μεγάλος χορηγός του Rally Acropolis διαθέτει δύο πολύ αναγνωρίσιμα πρατήρια στα ΣΕΑ Μαλακάσας, τότε είναι πολύ λογικό να έγινε σχετικά εύκολα η σύνδεση “υπερειδική-Σείριος”.
Από εκεί και μετά ξεκίνησαν τα προβλήματα, ωστόσο. Τα αρχικά πλάνα έκαναν λόγο για κλείσιμο και των δύο ρευμάτων στην Αθηνών-Λαμίας, και δη ένα μόλις Σαββατοκύριακο πριν το άνοιγμα των σχολείων, σε μια περίοδο που είναι γνωστό τοις πάσι πως η Αθήνα “πήζει”.
Μπορεί αυτό να διορθώθηκε στην πορεία, με ένα ρεύμα να κλείνει και το άλλο να αμφιδρομείται, όμως αυτό δεν απέφυγε το να δημιουργηθεί γκρίνια και μποτιλιαρίσματα σε μια περίοδο αυξημένης κίνησης.
Και μπορεί η γκρίνια να είναι κάτι που σπάνια μπορεί να αποφευχθεί, το να περιορίζεται η ασφαλής διέλευση οχημάτων με αμφιδρόμηση του ενός ρεύματος χωρίς αναγκαίο λόγο, για να διοργανωθεί ένα event που προωθεί στην ατζέντα του την ασφάλεια (και μπράβο στην κα. Mouton γι’ αυτό) είναι από οξύμωρο έως ειρωνικό.
Cash is king που λέει και μια ψυχή από ένα άλλο, γειτονικό, άθλημα. Τουλάχιστον θα μπορούσε αυτό το cash να είχε προσπαθήσει να πέσει για να αξιοποιηθεί το επαρχιακό δίκτυο και να μείνει απείραχτη η Ν.Ε.Ο. Είπαμε, τα πάντα για να μείνουμε σχετικοί, με φρέσκο και ελκυστικό προϊόν.
Η αντίδραση των εκτός Ελλάδας στη συγκεκριμένη ειδική ήταν ανάμεικτη επίσης. Κατά την τηλεοπτική μετάδοση, οι σχολιαστές δήλωναν εντυπωσιασμένοι για το αποτέλεσμα και την τοποθεσία. Το ίδιο, με περισσότερη δόση αλήθειας, σχολίασε και ο Colin Clark του DirtFish, καθώς στάθηκε στη μοναδικότητα του να κλειστεί ρεύμα αυτοκινητόδρομου για αγώνα του WRC.
Τα πληρώματα το βρήκαν ωραία ιδέα, όμως καθόλου ωραία ιδέα δεν βρήκαν ότι γύρισαν από τις 11 και μετά στη Λαμία, έχοντας κλείσει το Σάββατο πάνω από 16 ώρες στη “γύρα”. Περιθώρια βελτίωσης στο παραπάνω; Σίγουρα.
Διοργάνωση και κοινό
Εδώ φέτος όλα δείχνουν πως σκοράραμε καλά. Τα προηγούμενα χρόνια, και ιδίως 2021 και 2023 είχαμε ακυρώσεις ειδικών διαδρομών, με την αιτία να είναι το κοινό σε αρκετές περιπτώσεις.
Φέτος, ανάλογες περιπτώσεις δεν υπήρξαν. Τουλάχιστον όχι στον βαθμό που να θέτει υπ’ ατμόν την ολοκλήρωση μιας ειδικής.
Ασφαλώς και το κοινό, ελληνικό και μη, θέλησε να βρεθεί όσο πιο κοντά μπορούσε στα 500 άλογα των Rally1. Από τη διοργάνωση, ωστόσο, είχαν παρθεί μαθήματα και είχαν υπάρξει βελτιώσεις.
“Spectator power!” 💪#WRC | #AcropolisRally 🇬🇷 pic.twitter.com/9yYR3tiwFj
— FIA World Rally Championship (@OfficialWRC) September 9, 2024
Αρχικά, σε πολλά σημεία στις ειδικές μπήκαν οι πλέον γνωστές, κίτρινες κορδέλες. Επρόκειτο για ευδιάκριτα σημάδια, τα οποία καθιστούσαν άμεσα αντιληπτό το εάν είχαν καταπατηθεί από κοινό που είχε βρεθεί εμπρός τους αντί για πίσω.
Επίσης, άνθρωποι ασφαλείας τοποθετήθηκαν σε πιο πυκνά σημεία, ακόμα και βαθιά μέσα στις ειδικές, με στόχο το να κατευθύνουν τον κόσμο και να αναφέρουν παραβάσεις που δύσκολα θα μπορούσε ακόμα και το ελικόπτερο ασφαλείας να πιάσει.
Με την ίδια τη Mouton να κυκλοφορεί σε κάθε ειδική σε όχημα ασφαλείας και να επιβλέπει την τήρηση των μέτρων, τα πράγματα δούλεψαν όπως έπρεπε.
Και αφού εξασφαλίσαμε ότι από πλευράς ασφαλείας ήμασταν ΟΚ, υπήρχε το περιθώριο να περάσουμε και καλά!
Με τον γράφοντα να βρίσκεται αυτοπροσώπως και τις τρεις ημέρες σε Δάφνη, Ρεγγίνη και Οινοχώρι, αυτό που παρατήρησε ήταν κόσμος να χαίρεται τη διοργάνωση, να κάνει παρέες, να βρίσκει χαρά μέσα σε αυτό τον μοναδικό συνδυασμό φύσης-μηχανής.
Μπορεί ο καιρός το βράδυ του Σαββάτου να δημιούργησε θέματα σε πολλούς κατασκηνωτές στο Ελευθεροχώρι, ωστόσο τα βίντεο που κυκλοφόρησαν στο διαδίκτυο μόνο “κατσουφιασμένα” πρόσωπα δεν έδειχναν. Το Acropolis βγάζει προς τα έξω ένα πιο εξωστρεφές και ανοιχτό προφίλ στον Έλληνα, και αυτά είναι καλό να γίνονται.
Και τώρα; Τί γίνεται τώρα;
Σε 9 μήνες από σήμερα θα έχουμε ξανά Acropolis, το οποίο επιστρέφει στον Ιούνιο. Μπορεί η συγκεκριμένη κίνηση να εξυπηρετεί καλύτερα τον διοργανωτή του WRC, αλλά θέτει κάποιους προβληματισμούς. Αρχικά, η Motorsport Greece θα έχει μπροστά της την πρόκληση να παρουσιάσει ένα φρεσκαρισμένο Acropolis σε λιγότερο χρόνο απ’ όσο έχει συνήθως.
Σε event παγκοσμίου φήμης όπως αυτό, ακόμα και η μία εβδομάδα μπορεί να κάνει τη διαφορά. Θα πρέπει να γίνει υπερπροσπάθεια για να πετύχει αυτή η αλλαγή. Μέχρι στιγμής, το πρόσημο είναι θετικό. Μπροστά τους όμως υπάρχει μια συνθήκη πρωτοφανής που καλούνται να διαχειριστούν.
Ένας ακόμα προβληματισμός είναι αυτός του καιρού. Το φετινό καλοκαίρι ήταν ιδιαίτερα θερμό, με τα 30+ να χτυπάνε από τον Ιούνιο. Σε μια ημερομηνία τόσο κοντά στο θερινό ηλιοστάσιο, το Acropolis του 2025 ίσως αποδειχτεί ιδιαίτερα σκληρό όχι μόνο για τα πληρώματα αλλά και για τους θεατές.
Τέλος, υπάρχει και η φυσιολογική περιέργεια για το πώς θα είναι το πρόγραμμα της επόμενης σεζόν. Ποια ειδική θα πάει που; Ποια θα επιστρέψει και ποια θα αποχωρήσει; Που θα κάνουμε υπερειδική ώστε να κάνουμε τη διαφορά ακόμα μια φορά; Τίθεται θέμα μετακίνησης του Service Park από τη Λαμία;
Πρόκειται για ερωτήσεις που θα απαντηθούν σταδιακά. Καιρός γαρ εγγύς λοιπόν. Με το καλό να ξανανταμώσουμε στα βουνά!
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!