Τα τελευταία χρόνια στην Silly Season πολλά ονόματα δίνουν και παίρνουν, με νέους οδηγούς να μπαίνουν στον “χορό” αρκετά συχνά πια. Είναι όμως κοινό πια η μπίλια να κάθεται πολύ συχνά, ίσως περισσότερο από κάθε άλλη φορά, σε οδηγούς που πίσω από το όνομά τους φέρουν και τεράστιες χρηματικές χορηγίες…
Πριν από 1.5 περίπου χρόνο, με την πανδημία του COVID-19 να είναι στα πρώτα στάδιά της εξάπλωσής της, ο αγώνας της Αυστραλίας μετά από μια “οδύσσεια” ακυρώνεται. Για όλες αυτές τις παράλογες καθυστερήσεις που άφηναν κοινό, ομάδες και οδηγούς στο “περίμενε” μέχρι τις τελευταίες ώρες, ο Hamilton απάντησε λακωνικά πως η αιτία ήταν μία: Cash is king!
Λίγο καιρό μετά, φτάνουμε στο 2021 και στο ρόστερ της Haas εντάσσεται ο Nikita Mazepin, γόνος μιας απίστευτα πλούσιας οικογένειας. Και με την τελευταία θέση του grid για την Alfa Romeo για το 2022 να είναι κενή, φαβορί για αυτήν μοιάζει o Κινέζος Guanyu Zhou. Το θετικότερο χαρακτηριστικό του Zhou; Ότι μπορεί να αποτελέσει ένα καλό άνοιγμα για την Ασιατική αγορά. Όλα αυτά, ενώ ο Giovinazzi φέτος διανύει μάλλον την καλύτερη σεζόν της καριέρας του…
Οπότε κάπως έτσι άρχισα να σκέφτομαι μέχρι που εκτείνεται η επιρροή των χρημάτων και πόσους ικανούς οδηγούς χάνουμε στον βωμό του. Τα παραπάνω παραδείγματα είναι μόνο τα πιο πρόσφατα. Τα προηγούμενα χρόνια επίσης είχαμε την παρολίγον έξοδο του Perez, την μόνιμη έξοδο τoυ Hulkenberg και το προσωρινό διάλειμμα του Ocon. Αυτά συνέβησαν ενώ ταυτόχρονα στην F1 έμπαιναν οι Stroll, Sirotkin και Latifi με μεγάλη άνεση και εξασφαλισμένη θέση.
Φέτος το θέμα αυτό είναι πιο επίκαιρο από ποτέ με την παρουσία του Mazepin. Ο Ρώσος έφτασε στην F1, με κάποιες θετικές εμφανίσεις στο ενεργητικό του, όντας στην πρώτη πεντάδα της F2 το 2020. Ωστόσο, πολύ καλύτεροι οδηγοί που βρέθηκαν ψηλότερα στην κατάταξη (Calum Ilott & Robert Shwartzman) ακόμη και αν είχαν την υποστήριξη της Ferrari ως οδηγοί των ακαδημιών της, δεν μπόρεσαν και φαίνεται αβέβαιο το αν θα βρουν αργότερα μια θέση για την F1. Άρα, μάλλον το μεγαλύτερο προσόν του Ρώσου ήταν η σχέση του με την Uralkali, μεγαλομέτοχος της οποίας είναι ο πατέρας του Dmitry. Η εταιρία αυτή είναι πια βασικός χορηγός της Haas, με την πιθανότητα να εξαγοράσει πλήρως την ομάδα από τον Αμερικανό Eugene Haas να φαίνεται πια αρκετά ρεαλιστική για τα σχέδια του δισεκατομμυριούχου Dmitry.
O Mazepin μέχρι τώρα φαίνεται να τα κάνει όλα λάθος, με αλλεπάλληλες εξόδους, τετ-α-κε, επικίνδυνη οδήγηση σε κάθε αγώνα. H διαφορά του με τον παρομοίως rookie teammate του, Mick Schumacher, είναι σε αρκετούς αγώνες χαοτική. Και σα να μην έφταναν όλα αυτά λίγες ημέρες πριν την εκκίνηση της σεζόν ο Nikita έγινε αρνητικό πρωτοσέλιδο, καθώς ανέβασε ο ίδιος (!) βίντεο που φαίνεται ξεκάθαρα να παρενοχλεί μια γυναίκα. Για τους περισσότερους αυτά θα ήταν ένα εισιτήριο χωρίς επιστροφή μακριά από την Formula 1. Ωστόσο, ο Ρώσος έχει εξασφαλίσει τη θέση του για το 2022 και ποιος ξέρει για πόσο ακόμα…
To θέμα βέβαια με τους pay drivers, δεν είναι καινούριο και δεν είναι απολύτως κακό. Αυτό το αναφέρω γιατί υπάρχουν παλαιότεροι οδηγοί που θα εκπλήξουν πολλούς, καθώς βρήκαν την δίοδο μέσω μιας μεγάλης χορηγίας για να μπουν στην F1. Για παράδειγμα ένα χαρακτηριστικότατο όνομα είναι ο θρύλος Niki Lauda. O Αυστριακός ίσως είναι ο πρώτος και ο πιο γνωστός που έφερε τον τίτλο αυτό, αλλά δικαιολόγησε σε κάθε ευκαιρία την είσοδό του στο άθλημα. Είναι ευρέως γνωστό πως ο Niki πλήρωσε 2 φορές, με δικό του δάνειο ομάδες, για να μπει στο κορυφαίο μηχανοκίνητο άθλημα.
Επίσης, με την οικονομική βοήθεια του Flavio Briatore, o Alonso έκανε την πρώτη του εμφάνισή του με την αδύναμη τότε Minardi. Τέλος, ακόμη και ο θρυλικός Michael Schumacher έκανε την πρώτη του εμφάνιση σε αγώνα στην F1 “επί πληρωμή”, με την Mercedes να πληρώνει περί τις 150000$ στην Jordan για να συμμετάσχει στο Βελγικό Grand Prix. Ωστόσο, ο Γερμανός έπειτα ενσωματώθηκε άμεσα στην Benetton και η ιστορία είναι γνωστή…
Για να γίνει το θέμα πιο επίκαιρο, μια ιδιότυπη περίπτωση που απασχόλησε το κοινό της F1 πριν λίγα χρόνια για το εάν αξίζει ή όχι την ευκαιρία της Formula 1 ήταν ο γνωστός μας Lance Stroll! Ο Καναδός φέρει την οικονομική ενίσχυση ενός απίστευτα δυνατού επιχειρηματία, του πατέρα του Lawrence Stroll. Η είσοδός του στην Williams θυμίζει πολύ την είσοδο του Mazepin, ωστόσο η πορεία από εκεί και έπειτα είναι αρκετά διαφορετική. Μάλιστα και οι περγαμηνές του ήταν πολύ καλύτερες, με πρωτάθλημα στην Ευρωπαϊκή F3 στην δεύτερή του σεζόν το 2016, τίτλο που έχουν επίσης κατακτήσει οι Ocon και Norris…
Αν και ο Lance εντάχθηκε στην Williams σε μια στιγμή πολύ καλύτερη από την αντίστοιχη της Haas σήμερα, ο Stroll κατάφερε ήδη από την πρώτη του σεζόν να πετύχει σημαντικά ορόσημα. Συγκεκριμένα, στον 7ο του αγώνα πήρε τον πρώτο του βαθμό, ενώ στον ακριβώς επόμενο αγώνα πήρε και το πρώτο του βάθρο στο Αζερμπαϊτζάν. Έγινε έτσι ο νεότερος rookie που παίρνει βάθρο και ο δεύτερος νεότερος που ανεβαίνει σε βάθρο μετά τον Max Verstappen. Ακόμη είναι ο νεότερος οδηγός στην F1 που ξεκινά από την πρώτη σειρά, αποτέλεσμα που πέτυχε στις βρεγμένες κατατακτήριες της Ιταλίας πάλι το 2017. Όχι και άσχημα για πρώτη σεζόν!
Έκτοτε ακολούθησε μια απρόσμενη pole position στην Τουρκία πέρυσι και ακόμη 2 βάθρα σε μια αρκετά δυνατή σεζόν με την Racing Point!
Μέσα σε αυτή την ανάλυση νομίζω πως έγινε σαφές το που θέλω να καταλήξω. Οι pay drivers είναι ένα φαινόμενο γνωστό εδώ και χρόνια, που υπάρχει πολύ βαθιά ριζωμένο στους κόλπους της F1 και δεν πρόκειται να αλλάξει. Ειδικά στην σημερινή κοινωνία που τα χρήματα είναι το παν, θα συνεχίσει να αποτελεί μια κανονικότητα. Το θέμα ωστόσο είναι να υπάρχουν και κάποια όρια για το που δίνονται οι ευκαιρίες. Το ζήτημα αυτό αποκτά μεγαλύτερη σημασία, εάν σκεφτούμε πως οι θέσεις που υπάρχουν κάθε σεζόν είναι μόλις 20. Το νούμερο αυτό είναι πολύ αυστηρό και δεν αφήνει χώρους για τα “παιχνίδια” του κάθε επιχειρηματία που έχει ένα όνειρο για τον γιο του.
Αν το αναλύσουμε πολύ σύντομα και απλά με μαθηματικά, συνήθως οι νέες θέσεις που προκύπτουν ανά σεζόν στην F1 είναι 3-4. Άρα μιλάμε για ένα μέγιστο της τάξης του 20% σε μία καλή, για την είσοδο νέων οδηγών, σεζόν. Εάν αυτό το 20% το καλύπτουν κάθε χρόνο 1-2 pay drivers υπάρχει μια ενσωμάτωση τέτοιων οδηγών της τάξης του 5-10% κάθε χρόνο. Συσσωρευτικά αυτό το νούμερο μπορεί να γίνει πολύ επικίνδυνο για την δυναμική του αθλήματος. Άρα που είναι η χρυσή τομή;
Χρυσή τομή δεν υπάρχει και εάν υπάρχει δεν θα την βρούμε ποτέ. Το άθλημα ωστόσο πρέπει σύντομα να γίνει πιο ανοικτό για όλους τους χώρους και να αποφύγει τον πολύ ορατό κίνδυνο να γίνει “ελιτίστικο”. Διότι στις σημερινές συνθήκες φαίνεται δύσκολο ο νεαρός Hamilton ή Ocon, παιδιά πολύ φτωχών οικογενειών να έβρισκαν μια θέση για να ανέλθουν στις τάξεις της F1. Μπορούμε λοιπόν να συνεχίσουμε να ρισκάρουμε να μένουν εκτός του χώρου παιδιά όπως ο Hamilton;
Άρα, όπως είναι προφανές, το σημαντικότερο είναι η επιλογή ενός οδηγού να καλύπτει πέρα από τις “τσέπες της ομάδας” και τις απαραίτητες προϋποθέσεις για να οδηγήσει ανταγωνιστικά ένα μονοθέσιο της F1! O κόσμος της Formula 1 έχει θέση για τους Stroll και φυσικά για τους Norris και Perez, άτομα με σημαντική οικονομική ενίσχυση αλλά και διαπιστευτήρια ότι έχουν ταλέντο και χαρακτήρα να διαπρέψουν…
Αλλά εάν “οι Mazepin” συνεχίζουν να πληθαίνουν, ποιος ο λόγος να παρακολουθούμε το άθλημα;
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!