Οι ομάδες της Formula 1 δεν θα μπορούν πλέον να χρησιμοποιούν 3D κάμερες και περίπλοκα λογισμικά για να αντιγράφουν αντίπαλα σχέδια, καθώς η FIA αποκάλυψε κανονισμούς που απαγορεύουν μια επανάληψη της “ροζ Mercedes”.
Η αντιγραφή της W10 της Mercedes από τη Racing Point είχε προκαλέσει έντονη αντιπαράθεση νωρίτερα μέσα στη χρονιά, με τις αντίπαλες ομάδες να είναι δυσαρεστημένες που η ομάδα του Silverstone έχει αποκτήσει τέτοιο πλεονέκτημα από την αντιγραφή ενός αντίπαλου μονοθεσίου.
Μετά από επίσημη διαμαρτυρία της Renault, η Racing Point βρέθηκε ένοχη για παράνομη χρήση των Πνευματικών Δικαιωμάτων της Mercedes σχετικά με τον σχεδιασμό των αεραγωγών στα πίσω φρένα. Έτσι, στην ομάδα επιβλήθηκε πρόστιμο 400.000 ευρώ και αφαίρεση 15 βαθμών στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών.
Εν μέσω ανησυχιών πως οι τακτικές της Racing Point θα μπορούσαν να ανοίξουν την πόρτα και για άλλες ομάδες ώστε να πάρουν τον δρόμο της αντιγραφής προκειμένου να γίνουν επιτυχημένες, η FIA είχε αποφασίσει νωρίτερα μέσα στη σεζόν να προβεί σε μέτρα που θα απέτρεπαν κάτι τέτοιο.
Ο επικεφαλής της FIA σε ζητήματα μονοθεσίων, Νικόλας Τομπάζης, δήλωνε τότε: “Αυτό θα αποτρέψει τις ομάδες από το να χρησιμοποιούν εκτεταμένα μέρη φωτογραφιών ώστε να αντιγράφουν ολόκληρα κομμάτι από άλλα μονοθέσιο με τον τρόπο που έκανε η Racing Point”.
“Θα δεχτούμε και πάλι μεμονωμένα μέρη να αντιγράφονται σε μικρές περιοχές, αλλά δεν θέλουμε όλο το μονοθέσιο να είναι επί της ουσίας αντιγραφή άλλου μονοθεσίου”.
Οι νέοι τεχνικοί κανονισμοί αποκαλύφθηκαν πριν λίγες μέρες και εξηγούν με λεπτομέρειες πως οι ομάδες δεν θα μπορούν πλέον να μοιράζονται Πνευματικά Δικαιώματα με άλλες ομάδες ή να κάνουν αντίστροφη μηχανική (reverse engineering) σε αντίπαλα σχέδια για όσα εξαρτήματα πρέπει να δημιουργούνται αποκλειστικά από τις ίδιες τις ομάδες.
Οι κανονισμοί ξεκαθαρίζουν πως οι ομάδες μπορούν να “επηρεαστούν από το σχέδιο ή τη φιλοσοφία του σχεδιασμού ενός ανταγωνιστή τους”.
Ωστόσο, μπορούν μονάχα να το κάνουν αυτό “χρησιμοποιώντας πληροφορίες που θα πρέπει εν δυνάμει να είναι διαθέσιμες σε όλους τους ανταγωνιστές”. Τέτοια γνώση μπορεί να αποκτηθεί μονάχα σε αγώνες και δοκιμές, έτσι δεν μπορεί να γίνει δουλειά σε αυτό το κομμάτι εκτός πίστας.
Για να αποτραπεί από τις ομάδες να αντιγράφουν αντίπαλα σχέδια με τη διαδικασία της αντίστροφης μηχανικής, η FIA επέβαλε αυστηρούς περιορισμούς σε ορισμένες ενέργειες που μέχρι πρότινος ήταν διαθέσιμες στις ομάδες.
Αυτές είναι:
- Η χρήση φωτογραφιών ή εικόνων, σε συνδυασμό με λογισμικό που τις μετατρέπει σε νέφη σημείων, καμπυλών, επιφανειών ή επιτρέπει σε γεωμετρία CAD (Computer Aided Design) να διαμορφωθεί πάνω σε αυτές ή να εξαχθεί από τις φωτογραφίες ή τις εικόνες.
- Η χρήση στερεοφωτογραμμετρίας (η τεχνική δηλαδή με την οποία συνδυάζονται εικόνες του ίδιου στοιχείου από διαφορετικές οπτικές με σκοπό να εκτιμηθούν οι τρισδιάστατες συντεταγμένες των σημείων αυτού) 3D καμερών ή οποιωνδήποτε στερεοσκοπικών 3D τεχνικών.
- Οποιαδήποτε μορφή σάρωσης επιφανείας είτε με επαφή είτε χωρίς επαφή.
- Οποιαδήποτε τεχνική η οποία προβάλει σημεία ή καμπύλες πάνω σε επιφάνειες ώστε να διευκολύνει τις διαδικασίες αντίστροφης μηχανικής.
Εάν υπάρξουν περιπτώσεις όπου εντοπιστούν μεγάλες ομοιότητες ανάμεσα σε εξαρτήματα που φτιάχνουν μόνες τους οι ομάδες (listed components) ανάμεσα σε δύο ομάδες, η FIA έχει το δικαίωμα να διερευνήσει το ζήτημα και θα ζητήσει από τις ομάδες να αποδείξουν πως ο σχεδιασμός έγινε ανεξαρτήτα.
Οι κανονισμοί αναφέρουν: “Θα είναι ρόλος της FIA να καθορίσει εάν αυτή η ομοιότητα είναι αποτέλεσμα αντίστροφης μηχανικής ή νόμιμης ανεξάρτητης δουλειάς”.
Στις ομάδες θα ζητηθεί επίσης να δώσουν δεδομένα και πληροφορίες που θα αποδεικνύουν πως έχουν συμμορφωθεί με τους κανονισμούς και τα σχεδιασμένα αυτά εξαρτήματα από την αρχή του project.
Την ώρα που το σχέδιο της Racing Point για το 2020 παραβιάζει τους κανονισμούς, και θα χρησιμοποιηθεί εκ νέου και του χρόνου, η FIA δήλωσε πως θα υπάρξει ένα σημείο από το οποίο και πέρα θα κρίνει εάν τα εξαρτήματα ήταν φτιαγμένα με αντίστροφη μηχανική, έτσι η ομάδα δεν θα χρειαστεί να κάνει αλλαγές για την επόμενη σεζόν.
Τονίζει πως οποιαδήποτε εξαρτήματα χρησιμοποιήθηκαν το 2019 ή στον πρώτο αγώνα του 2020, θα κατηγοριοποιηθούν ως κατασκευασμένα από τις ίδιες τις ομάδες και όχι ως προϊόν αντίστροφης μηχανικής.
Ωστόσο, οποιαδήποτε νέα εξαρτήματα χρησιμοποιηθούν μετά από αυτή την περίοδο θα πρέπει να συμμορφώνονται με τους νέους περιορισμούς.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!