Το Σάββατο 24 Οκτωβρίου, θα ξεκινήσει η 20η έκδοση του πρωταθλήματος GT και τον αγώνα 24 ωρών του Spa. Έπρεπε να περιμένουμε λίγο περισσότερο από το αναμενόμενο για να γιορτάσουμε αυτόν τον αγώνα ορόσημο, και μία εκδήλωση όπου είναι πολύ διαφορετική λόγο των συνεχόμενων προκλήσεων από την πανδημία του COVID-19, αλλά η αγωνιστική δράση προβλέπετε να είναι πιο σκληρή από ποτέ.
Ένα σύνολο 56 πληρωμάτων θα συγκεντρωθεί στις Αρδέννες για τον φετινό αγώνα, με 28 πληρώματα στην κατηγορία Pro και με τον ίδιο αριθμό να συμπληρώνουν οι υπόλοιπες κατηγορίες Silver Cup, Pro-Am και Am Cup. Παρακάτω είναι οι βασικές πληροφορίες που πρέπει να γνωρίζει κάθε λάτρης πριν την 72η έκδοση του Βελγικού αγώνα αντοχής.
Κατηγορίες
Φέτος θα υπάρχουν τέσσερις κατηγορίες στην πίστα, στις οποίες θα αγωνίζονται όλες οι ομάδες από το πρωτάθλημα GT World Challenge Europe Endurance Cup. Ένα από τα μοναδικά χαρακτηριστικά του Spa είναι ότι οι κατηγορίες βασίζονται αποκλειστικά και μόνο στην κατηγοριοποίηση των οδηγών, ενώ και με τα 56 αυτοκίνητα να συμμορφώνονται στους ίδιους κανονισμούς της κατηγορίας GT3. Από τεχνικής άποψης, δεν υπάρχει διαφορά μεταξύ του αυτοκινήτου που ξεκινάει από την pole position και εκείνου που βρίσκεται στην τελευταία σειρά του grid.
Το μεγαλύτερο μέρος των συμμετεχόντων είναι εκείνο που αγωνίζονται αποκλειστικά και μόνο για την νίκη. Αυτή η παράταξη φέρει την ονομασία “PRO” στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου τους, ενώ δεν υπάρχει ξεχωριστή κατηγορία. Κάθε πλήρωμα περιορίζεται στους τρεις οδηγούς, χωρίς όρους σχετικά με την κατηγοριοποίηση.
Στο Silver Cup κάθε πλήρωμα αποτελείται από έως και 4 οδηγούς κατηγορίας Silver, χωρίς επιπλέον όρια στο χρονικό όριο οδήγησης. Φέτος θα αγωνιστούν συνολικά 12 αυτοκίνητα, με διαχωρισμό μεταξύ 3 και 4 οδηγών στα πληρώματα.
Στην Pro-Am, ο μέγιστος αριθμός οδηγών που επιτρέπονται είναι 2 οδηγοί κατηγορίας Platinum και 2 οδηγοί κατηγορίας Bronze. Πρέπει να υπάρχει πίσω από το τιμόνι ένας οδηγός κατηγορίας Bronze για τουλάχιστον 8 ώρες οδήγησης καθ’ όλη την διάρκεια του αγώνα, και τουλάχιστον 1 ώρα για συνολικά 6 ώρες από την αρχή του αγώνα. Εάν το αυτοκίνητο αγωνιστεί με τρεις οδηγούς, τότε οι δύο πρέπει να είναι κατηγορίας Bronze. 12 αυτοκίνητα επιβεβαιώνονται για την κατηγορία Pro-Am για το 2020, δύο από τα οποία ξεπερνούν τον μέγιστο επιτρεπόμενο αριθμό.
Τα πληρώματα του AM Cup αποτελούνται από 4 οδηγούς κατηγορίας Bronze ή τρεις της Bronze και ένας της Silver. Ο οδηγός κατηγορίας Silver μπορεί να βρίσκεται πίσω από το τιμόνι για συνολικά 6 ώρες και για 2 ώρες το πολύ σε κάθε διάστημα 6 ωρών. 4 πληρώματα έχουν επιβεβαιωθεί για τον φετινό αγώνα, ενώ όλοι τους έχουν αποφασίσει να αγωνιστούν με οδηγούς κατηγορίας Silver.
Όλοι οι συμμετέχοντες από οποιαδήποτε κατηγορία δικαιούνται να κερδίσουν τον αγώνα 24 ωρών του Spa, αν και από τότε που ο αγώνας έγινε μέρος του Endurance Cup το 2011 κερδίζει πάντα ένα αυτοκίνητο κατηγορίας Pro. Ως εκ τούτου, οι διεκδικητές των κατηγοριών Silver Cup, Pro-Am και Am Cup θα αγωνίζονται για την τιμή στην κατηγορία τους στις Βελγικές Αρδέννες.
Εκτός από το πρωτάθλημα GT World Challenge Europe, ο αγώνας 24 ωρών του Spa αντιπροσωπεύει και την εκδήλωση του Intercontinental GT Challenge. Ενώ αυτό είναι ένα ξεχωριστό πρωτάθλημα, το ρεκόρ των 39 υποψήφιων αυτοκινήτων θα έχει την ίδια δομή κατηγορίας με τα υπόλοιπα πληρώματα. Όσον αφορά τον αγώνα, δεν διαφέρουν από οποιονδήποτε άλλο συμμετέχοντα. Τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα θα είναι εύκολα αναγνωρίσιμα χάρη σε ένα λευκό αυτοκόλλητο στο παρμπρίζ, με το συνηθισμένο μαύρο decal.
Η διεξαγωγή των δοκιμών και κατατακτήριων έως την έναρξη του αγώνα
Η αγωνιστική δράση ξεκίνησε την Τρίτη. Οι εναρκτήριες περίοδοι περιλάμβαναν κυρίως τα πληρώματα του Intercontinental GT Challenge που έχασαν την ημέρα ελεύθερων δοκιμών στον αγώνα 8 ωρών της Indianapolis.
Έτσι ακολούθησαν οι καθιερωμένες ελεύθερες δοκιμές Bronze. Όπως υποδηλώνει και το όνομα, αυτό είναι για τους οδηγούς με βαθμολογία Bronze και τους επιτρέπει να προσαρμοστούν με την πίστα του Spa-Francorchamps.
Η βασική δράση ξεκινάει την Πέμπτη στις 12:10. Μία περίοδος ελεύθερων δοκιμών 90 λεπτών θα είναι η πρώτη ευκαιρία για κάθε διαγωνιζόμενο να βρεθεί στην πίστα, ακολουθώντας αργότερα την ίδια μέρα στις 16:10 η περίοδος πριν τις κατατακτήριες διάρκειας 60 λεπτών. Παρόλο που μοιάζουν με ελεύθερες δοκιμές, αυτό εξυπηρετεί δύο σκοπούς: εάν οι κατατακτήριες δεν διεξαχθούν, τα αποτελέσματα της περιόδου πριν από τις κατατακτήριες θα χρησιμοποιηθούν για την παρουσία των ομάδων στο grid. Ως εκ τούτου, οι οδηγοί έχουν ένα επιπλέον κίνητρο να πραγματοποιήσουν έναν καλό χρόνο.
Οι κατατακτήριες θα λάβουν μέρος την Πέμπτη το απόγευμα στις 19:50. Θα υπάρξουν τέσσερεις περίοδοι 15 λεπτών, μία για κάθε οδηγό (τα πληρώματα των τριών οδηγών θα παρακάμψουν το Q1). Ο τελικός χρόνος των κατατακτήριων θα είναι ο μέσος όρος των ταχύτερων γύρων που έκανε ο κάθε οδηγός στην αντίστοιχη περίοδο του, με τα ίδια κριτήρια που εφαρμόζονται στα πληρώματα τριών και τεσσάρων οδηγών. Σε περίπτωση που ένας οδηγός αποτύχει να ορίσει ένα χρόνο, το αυτοκίνητο του θα εκκινήσει πίσω από όλα τα αυτοκίνητα που έχουν ορίσει ένα πλήρες χρονικό διάστημα. Πιο αργά το απόγευμα, η νυχτερινή περίοδος ελεύθερων δοκιμών θα ξεκινήσει τις 21:35 και θα είναι πιο σημαντική από ποτέ φέτος, καθώς η διάρκεια της νύχτας θα είναι μεγαλύτερη.
Την Παρασκευή θα υπάρχει μία περίοδο warm-up 30 λεπτών στις 18:30 πριν την Super Pole. Ξεκινώντας στις 19:20, αυτή η περίοδος θα περιλαμβάνει τα 20 ταχύτερα αυτοκίνητα από τις κατατακτήριες που θα μάχονται για τις πρώτες 10 σειρές του grid. Κάθε ομάδα πρέπει να επιλέξει έναν μόνο οδηγό, ο οποίος θα ολοκληρώσει δύο γύρους.
Και το Σάββατο, η αναμονή φτάνει στο τέλος της: στις 16:30 θα εκκινήσει η 72η έκδοση του αγώνα 24 ωρών του Spa – και η 20η από την δημιουργία των νέων κανονισμών της κατηγορίας GT το 2001. Η ολοκλήρωση του αγώνα θα γίνει την επόμενη ημέρα στις 15:30, με το τέλος της θερινής ώρα που σημαίνει ότι τα ρολόγια θα γυρίσουν μία ώρα πίσω τα ξημερώματα της Κυριακής.
Stints
Η μέγιστη διάρκεια του κάθε stint είναι 65 λεπτά, εκτός από εάν η full-course yellow ή την περίοδο αυτοκινήτου ασφαλείας βρίσκονται σε ισχύ και δεν έχει τελειώσει το stint. Σε αυτή την περίπτωση, επιτρέπονται επιπλέον πέντε λεπτά για να επιτραπεί στο αυτοκίνητο να επιστρέψει στο pit lane με πιο αργό ρυθμό.
Ένας οδηγός μπορεί να ολοκληρώσει μόνο τρία πλήρη stints στην σειρά. Μετά από αυτό, αυτοί πρέπει να ξεκουραστούν για τουλάχιστον μία ώρα. Ο μέγιστος επιτρεπόμενος χρόνος οδήγησης σε ολόκληρο τον αγώνα είναι 14 ώρες. Η υπέρβαση των ωρών θα οδηγήσει σε ποινή.
Ελαστικά
Πρέπει να χρησιμοποιηθούν 3 ή 4 σετ ελαστικών στις κατατακτήριες, ανάλογα με τον αριθμό των οδηγών σε ένα πλήρωμα, με κάθε διαγωνιζόμενο να μπορεί να χρησιμοποιήσει ένα νέο σετ. Ένα από αυτά τα σετ πρέπει να χρησιμοποιηθεί για την εκκίνηση του αγώνα, αλλά η επιλογή των ελαστικών είναι ελεύθερη μετά τον 1ο γύρο. Στα αυτοκίνητα που θα συμμετέχουν στην Superpole επιτρέπεται ένα νέο σετ ελαστικών για την παρουσία τους σε αυτή την περίοδο.
Pit Stops
Την φετινή χρονιά, πρέπει να πληρούνται οι χρόνοι των ανεφοδιασμών σε κάθε pit stop. Οι αλλαγές των ελαστικών μπορούν να πραγματοποιηθούν μόνο αφού έχει α
φαιρεθεί το ακροφύσιο του ανεφοδιασμού και δεν θα χρονομετρηθεί. Επιπλέον, θα υπάρχει η ανοχή 1 δευτερολέπτου που μπορεί να χρησιμοποιηθεί εάν ο διαγωνιζόμενος πέσει κάτω από τον ελάχιστο χρόνο pit stop κατά ένα δευτερόλεπτο ή λιγότερο. Τέσσερα χρονόμετρα θα είναι διαθέσιμα καθ’ όλη την διάρκεια του αγώνα, αλλά αυτά δεν μπορούν να μετρήσουν από κοινού.
Σε ορισμένα αυτοκίνητα, αντικείμενα όπως οι δίσκοι φρένων και οι δαγκάνες μπορούν να αλλάξουν πολύ πιο γρήγορα από ότι σε άλλα. Για να διατηρηθεί η έμφαση στον ανταγωνισμό, κάθε αυτοκίνητο πρέπει να κάνει ένα τεχνικό pit stop για τουλάχιστον 4 λεπτά από το pit-in έως το pit-out. Σε μία αλλαγή από τους περσινούς κανονισμούς η τεχνική στάση πρέπει να ξεκινάει από την 12η ώρα και πριν από το τέλος της 22ης και μπορεί να ολοκληρωθεί υπό συνθήκες full-course yellow ή αυτοκινήτου ασφαλείας.
Βαθμοί και δόξα
Ένας βαθμός απονέμεται στην ομάδα και τους οδηγούς από το αυτοκίνητο που θα ξεκινήσει στην pole position σε κάθε κατηγορία. Οι μισοί βαθμοί απονέμονται στους πρώτους 9 αγωνιζόμενους σε κάθε κατηγορία μετά από 6 και 12 ώρες με σειρά (12, 9, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1). Οι πλήρεις βαθμοί θα απονεμηθούν στους πρώτους 10 διαγωνιζόμενους μετά από 24 ώρες και είναι (25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1).
Τέλος, το βραβείο Coupe du Roi απονέμεται στον κατασκευαστή που σημείωσε το καλύτερο αποτέλεσμα στις κατηγορίες, με βαθμούς σε κάθε αυτοκίνητο ανά 6, 12 και 24 ώρες. Αυτό το βραβείο το κέρδισε τα τελευταία δύο χρόνια η Mercedes-AMG, η οποία παρουσίασε εντυπωσιακή απόδοση το 2018 και το 2019.
Με αυτές τις πληροφορίες που έχετε στα χέρια σας, είστε πλήρως έτοιμοι για τον αγώνα 24 ωρών του Spa. Ο φετινός αγώνας μεταδίδεται ελεύθερα στο YouTube από το κανάλι GT World, ενώ μεταδίδεται και από το Facebook.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!