Η αλήθεια είναι ότι η σημερινή ανακοίνωση της Honda περί αποχώρησής της από την Formula 1 στο τέλος του 2021 έπεσε ως κεραυνός εν αιθρία. Κανείς δεν περίμενε ότι ο ιαπωνικός κολοσσός θα έθετε τέλος στην ενασχόλησή του με το σπορ, σε μία περίοδο που οι συνθήκες ήταν θετικές.
Πρώτον, η συνεργασία της Honda με την Red Bull (και την AlphaTauri κατ’ επέκταση) μόνο ως πετυχημένη μπορεί να κριθεί. Μετά την λήξη της συνεργασίας με την McLaren, η πορεία της Honda στο πρωτάθλημα είναι ανοδική. Με την Red Bull να είναι φέτος με διαφορά το μόνο μονοθέσιο που μπορεί να διεκδικήσει κάτι από την κυριαρχία της Mercedes, η Honda είχε δυνητικά την καλύτερη ευκαιρία να διεκδικήσει στο άμεσο μέλλον έναν τίτλο. Για πρώτη φορά μετά το 1991, θυμίζουμε.
Επιπλέον, εκτός από το μονοθέσιο, η Red Bull διαθέτει και έναν κορυφαίο οδηγό – τον Max Verstappen, ο οποίος ενσαρκώνει πολλά από τα στοιχεία που ταιριάζουν στην ιαπωνική νοοτροπία. Κάποιος που μπορεί με σιγουριά να κερδίσει τον τίτλο αν του δοθεί ικανό μονοθέσιο. Κάτι που μας φέρνει στις δυνατότητες που υπήρχαν για το μέλλον.
Οι αλλαγές των κανονισμών (2022) αποτελούν την μεγάλη ευκαιρία για να επιστρέψει ο ανταγωνισμός στο πρωτάθλημα, και αν κρίνουμε από την τεχνική αρτιότητα η οποία διακατέχει πάντα τις κατασκευές της Red Bull (σασί-αεροδυναμική απόδοση-λειτουργία ως ομάδα), η Honda είχε θεωρητικά την ευκαιρία να αποτελεί βασικό κομμάτι ενός πιθανού τίτλου…. Σε συνδυασμό με τον έλεγχο του κόστους μέσω του ορίου στον προϋπολογισμό, το κόστος συμμετοχής θα ήταν επίσης πολύ μικρότερο.
Όμως φαίνεται ότι οι παρούσες επιτυχίες (3 νίκες πέρυσι, 2 φέτος αλλά και πολλά βάθρα) δεν ήταν αρκετές για να πείσουν την Honda να παραμείνει στην F1. Επικαλούμενη τις αλλαγές που έρχονται στον κόσμο της αυτοκίνησης και το οικονομικό βάρος της εξέλιξης νέων τεχνολογιών, η Honda αποσύρεται από την F1. Πάνω που τα πράγματα δείχνουν να πηγαίνουν στον σωστό δρόμο για αυτήν, βάζει τέλος. Όπως περίπου έκανε το περίφημο 2008, που όλοι ξέρουμε την συνέχεια…
Πάντως, ας μην παραβλέψουμε ότι οι συγκυρίες όντως δεν βοήθησαν ώστε να παρθεί μία θετική απόφαση. Η πανδημία έπληξε σημαντικά τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, ενώ η κατάσταση στην F1 είναι περίπλοκη. Οι νέοι κανονισμοί καθυστέρησαν έναν χρόνο, ενώ από το 2015 η ιαπωνική εταιρία έχει ξοδέψει για την συμμετοχή της στο πρωτάθλημα εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια. Ενώ ας μην ξεχνάμε και την αρνητική δημοσιότητα της περιόδου 2015-2017, που πλήγωσε πολύ την περηφάνια των Ιαπώνων.
Αλλά και πάλι, η απόφαση έρχεται σε αντίθεση με την ανοδική ροή των πραγμάτων. Ή απλώς, οι ιθύνοντες της Honda αποφάσισαν ότι ακόμη και μία πιθανή σημαντική επιτυχία στο μέλλον, δεν μπορεί να δικαιολογήσει το κόστος συμμετοχής – ούτε σε εμπορικό επίπεδο, ούτε σε επίπεδο προβολής της μάρκας παγκοσμίως.
Ίσως το τελευταίο να είναι αρκετά ανησυχητικό για την F1. Όταν ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων αποφασίζει ότι δεν αξίζει πλέον να αποτελεί μέρος του πρωταθλήματος, το σπορ πρέπει να κοιτάξει και τις δικές του ενέργειες. Αν αναλογιστούμε ότι απομένουν πλέον μόλις 3 κατασκευαστές κινητήρων (Mercedes – Ferrari – Renault), οι ίδιοι δηλαδή που υπήρχαν και στο τέλος της εποχής των V8, ερχόμαστε αντιμέτωποι με την πικρή αλήθεια.
Οι κανονισμοί που υποτίθεται ότι εισήχθησαν το 2014 για να προσελκύσουν νέους κατασκευαστές – καθώς ήταν σχετικοί με το μέλλον της αυτοκίνησης (λόγω της υβριδικής τεχνολογίας) – δεν προσέλκυσαν κανέναν πλην της Honda, η οποία αποχωρεί πρόωρα, πριν να ολοκληρωθεί ο παρών κύκλος των κανονισμών για τις μονάδες ισχύος.
Μεσοπρόθεσμα αυτό δεν εγείρει προβλήματα, ούτε για τις Red Bull – AlphaTauri, καθώς οι κανονισμοί δηλώνουν ρητά ότι αν μία ομάδα δεν έχει συμβόλαιο για προμήθεια μονάδων ισχύος, ένας από τους κατασκευαστές υποχρεούται να δώσει – ειδικότερα, αυτός που δίνει τους λιγότερους σε άλλες ομάδες. Δηλαδή, προς το παρόν η Renault. Χρειάζεται να επισημάνουμε την ειρωνεία του πράγματος, να ενώσουν δηλαδή και πάλι τις δυνάμεις τους Red Bull και Renault;
Με τις αλλαγές στους κανονισμούς για τους κινητήρες της F1 να αργούν ακόμη, το σπορ βρίσκεται ίσως στην πιο κρίσιμή περίοδό του. Η αυτοκίνηση αλλάζει, και η Formula 1 πρέπει να κρίνει πώς θα κάνει το προϊόν της πιο ενδιαφέρον και ελκυστικό. Τόσο για τους κατασκευαστές, όσο και για τους ιδιώτες. Γιατί σκεφτείτε, τι θα συμβεί αν δεν υπάρξει ενδιαφέρον από νέους κατασκευαστές, ενώ αποχωρήσει και ένας από τους υπάρχοντες;
Όσο για την Honda, η ιαπωνική εταιρία αποφάσισε να γυρίσει ξανά την πλάτη στην F1, κρίνοντας ότι τα οφέλη από την συμμετοχή της δεν είναι επαρκή Το ίδιο είχε κάνει και το 2008. Και δεν θα θέλαμε να βρισκόμαστε στην θέση των ιθυνόντων αυτής, αν η Red Bull μπορέσει να παλέψει το 2021 με την Mercedes, ή αν έχει τον πρώτο λόγο το 2022 με την αλλαγή των κανονισμών…
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!