Ήρθε η στιγμή που πολλοί από τους φίλους της Formula 1 περίμεναν: μια πρώτη ματιά στα μονοθέσια του 2021, καθώς και στους κανονισμούς που θα διαμορφώνουν τα αγωνιστικά τριήμερα.
Ύστερα από περισσότερα από 2 χρόνια εντατικής δουλειάς πάνω στο θέμα, η Formula 1 και η FIA επικύρωσαν τη μελλοντική κατεύθυνση του αθλήματος, με τη δημοσιοποίηση ενός αντιπροσωπευτικού δείγματος των νέων κανονισμών που θα ορίσουν τους αγώνες από το 2021 και έπειτα.
Σήμερα, στο CoTA στο Austin, ο πρόεδρος και CEO της Formula 1, Chase Carey, και ο πρόεδρος της FIA, Jean Todt, παρουσίασαν, ύστερα και από την επικύρωση από το Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού, τους κανονισμούς. Αυτοί, στοχεύουν σε πιο έντονες μάχες μεταξύ μονοθεσίων και οδηγών και πιο ισορροπημένο ανταγωνισμό. Επίσης, σκοπός αποτελεί και η οικονομική και αγωνιστική βιωσιμότητα του αθλήματος.
Οι κανονισμοί, οι οποί εγκρίθηκαν ομόφωνα, θα συνοδευτούν από μια νέα δομή σχετικά με τη διανομή των κερδών και τη διακυβέρνηση. Αυτό, θα επιτρέψει στο άθλημα να αναπτυχθεί περαιτέρω και να ενδυναμώσει το μοντέλο λειτουργίας του.
“H Formula 1 είναι ένα απίθανο άθλημα με εξαιρετική ιστορία, ήρωες, και φιλάθλους σε όλο τον κόσμο”, σχολίασε ο Chase Carey. “Σεβόμαστε βαθιά το DNA της Formula 1, το οποίο είναι συνδυασμός έντονου ανταγωνισμού, μοναδικά ταλαντούχων και θαρραλέων οδηγών, αφοσιωμένων ομάδων και τεχνολογίας αιχμής. Ο στόχος πάντα είναι η βελτίωση του ανταγωνισμού και της δράσης στην πίστα. Την ίδια στιγμή, θέλουμε να κάνουμε το άθλημα πιο υγιές και πιο ελκυστικό για επενδύσεις”.
“Η έγκριση των κανονισμών από το Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού είναι μια χαρούμενη στιγμή, η οποία θα συνεισφέρει στο να έχουμε πιο συναρπαστικές μάχες ρόδα με ρόδα. Οι νέοι κανονισμοί προέκυψαν από μια λεπτομερή διετή μελέτη πάνω σε τεχνικά, αγωνιστικά και οικονομικά θέματα. Σκοπός αποτελούσε η ανάπτυξη ενός πακέτου κανονισμών”.
“Δεχτήκαμε τη γνώμη των ομάδων και των μετόχων πάνω στις αλλαγές. Πιστεύουμε ξεκάθαρα πως πετύχαμε τους στόχους που θέσαμε προς επίτευξη. Αυτοί οι κανονισμοί είναι ένα σημαντικό και καίριο βήμα, ωστόσο, πρόκειται για μια συνεχιζόμενη διαδικασία και θα συνεχίσουμε να τους βελτιώνουμε και να κάνουμε επιπλέον βήματα, έτσι ώστε να δώσουμε τη δυνατότητα στο άθλημα να αναπτυχθεί και να ανταποκριθεί πλήρως στις προοπτικές του”.
“Μια από τις πιο σημαντικές πρωτοβουλίες που αντιμετωπίζουμε με τους νέους κανονισμούς είναι ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος του αθλήματός μας. Έχουμε ήδη τους πιο αποδοτικούς κινητήρες στον κόσμο, και στις επόμενες εβδομάδες θα δημοσιεύσουμε τα σχέδια για περαιτέρω μείωση και εξάλειψη του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της Formula 1. Πάντα βρισκόμασταν στην αιχμή του δόρατος της αυτοκινητοβιομηχανίας και πιστεύουμε πως μπορούμε να παίξουμε ηγετικό ρόλο και σε αυτό το σημαντικό ζήτημα, επίσης”.
Οι δηλώσεις του Carey, υποστηρίχθηκαν και από τον πρόεδρο της FIA, Jean Todt, ο οποίος σχολίασε: “Ύστερα από πάνω από δύο χρόνια έντονης έρευνας και ανάπτυξης, στενής συνεργασίας με τους συνεργάτες μας στη Formula 1, και με την υποστήριξη των ομάδων και των οδηγών, των σχεδιαστών πιστών, του προμηθευτή ελαστικών, Pirelli, και όλων των μετόχων της F1, η FIA είναι περήφανη που ανακοινώνει σήμερα τους κανονισμούς που θα ορίσουν το μέλλον του αθλήματος, από το 2021 και έπειτα”.
“Είναι μια μεγάλη αλλαγή στον τρόπο που λειτουργεί ο μηχανοκίνητος αθλητισμός, και για την πρώτη φορά, έχουμε αντιμετωπίσει τα τεχνικά, τα αγωνιστικά και τα οικονομικά θέματα όλα μαζί. Οι κανονισμοί του 2021 ήταν μια πραγματικά συνεργατική προσπάθεια και πιστεύω πως είναι ένα εξαιρετικό επίτευγμα”.
Ποιοι είναι όμως αυτοί οι κανονισμοί:
Η φιλοσοφία πίσω από τον σχεδιασμό των μονοθεσίων, βασίζεται στη δημιουργία ενός όμορφου συνόλου που θα συμπεριλαμβάνει απλουστευμένη εμπρός πτέρυγα, μεγαλύτερη πίσω πτέρυγα, μεγαλύτερη συνεισφορά του πατώματος στην αεροδυναμική, συστήματα ελέγχου του βρώμικου αέρα που παράγεται από τα ελαστικά, απλουστευμένη ανάρτηση και ελαστικά μικρού προφίλ, με ζάντες 18 ιντσών.
Παρ’ όλο που όπως φαίνεται και στην παραπάνω εικόνα, τα μονοθέσια του 2021 έχουν ωραία χαρακτηριστικά, το αρχικό ενδιαφέρον δεν δόθηκε εκεί. Το κομμάτι στο οποίο Formula 1 και FIA έριξαν τη μεγαλύτερη βαρύτητα ήταν η δυνατότητα για πιο κοντινές μάχες μεταξύ των μονοθεσίων, με λίγα λόγια μείωση της απώλεια κάθετης δύναμης για το μονοθέσιο που ακολουθεί.
Με τα σημερινά μονοθέσια, παρατηρείται πτώση της κάθετης δύναμης περίπου 40%. Με τον σχεδιασμό για το 2021, αυτή η πτώση φτάνει στο 5-10%. Η ροή αέρα που εκτρέπεται από το μονοθέσιο είναι πλέον πιο “καθαρή” (λιγότερες αναταραχές) και κατευθύνεται ψηλότερα απ’ ότι τώρα. Αυτό, ενισχύει τη δυνατότητα για τον οδηγό που βρίσκεται από πίσω να ακολουθεί κατά πόδας, κάτι που αυξάνει τις πιθανότητες για μάχη και προσπέραση.
Οι αλλαγές ωστόσο, δεν περιορίζονται μονάχα στα μονοθέσια. Με τους νέους κανονισμούς, μπαίνει πλέον όριο στις αναβαθμίσεις που μπορεί να φέρει κάθε ομάδα στα αγωνιστικά Σαββατοκύριακα. Αυτό γίνεται με σκοπό την μείωση των κοστοβόρων πολέμων αναβαθμίσεων μεταξύ των ομάδων, οι οποίοι ενδέχεται να οδηγήσουν σε λιγότερο ανταγωνιστικό grid μακροπρόθεσμα.
Συν τοις άλλοις, πλέον θα υπάρχουν εξαρτήματα που θα είναι ίδια για όλες τις ομάδες (όπως οι αντλίες καυσίμων), εξαρτήματα με προκαθορισμένο σχεδιασμό (όπως τα μπουλόνια) και περιορισμός στη συχνότητα αντικατάσταση εξαρτημάτων όπως τα τύμπανα των φρένων.
Οι μονάδες ισχύος παραμένουν ίδιες με τις τωρινές, όμως τα συστήματα εξατμίσεων είναι πλέον στη λίστα εξαρτημάτων με περιορισμένο αριθμό μέσα στη χρονιά, ο οποίος θα είναι καθορισμένος στα 6 σετ ανά οδηγό.
Οι αλλαγές που προκύπτουν οδηγούν στην αύξηση του βάρους των μονοθεσίων κατά 25 kg. Αυτό εν πολλοίς οφείλεται στα νέα ελαστικά, στις αλλαγές στο σασί και στα υλικά των μονάδων ισχύος με σκοπό τη μείωση του κόστους. Αποτέλεσμα είναι τα μονοθέσια να είναι πιο αργά απ’ ότι τα τωρινά.
Τα κιβώτια ταχυτήτων θα έχουν πιο πολλούς περιορισμούς στον σχεδιασμό τους, οι προδιαγραφές τους θα είναι συγκεκριμένες και παγιωμένες έτσι ώστε να περικοπεί η έρευνα σε αυτό τον τομέα. Οι θερμαντικές κουβέρτες των ελαστικών, δεν θα απαγορευτούν όπως αρχικά ήταν σχεδιασμένο, αλλά θα παραμείνουν για το 2021 και το 2022, με κάποιους περιορισμούς ωστόσο.
Στο πνεύμα της περικοπής του κόστους εντάσσεται και ο περιορισμός στο κομμάτι της έρευνας στις αεροσήραγγες. Πλέον, τίθεται πλαφόν στο πόσες φορές μπορεί κάθε ομάδα να χρησιμοποιήσει την αεροσήραγγα για δοκιμές μέσα σε μια εβδομάδα, με έμφαση πλέον να δίνεται στο υπολογιστικό περιβάλλον, με χρήση CFD προγραμμάτων (προγράμματα υπολογιστικής ρευστοδυναμικής).
Άλλος ένας τομέας που θα δει αλλαγές είναι αυτός της μορφής με την οποία διεξάγονται τα Grand Prix. Συγκεκριμένα, η συνέντευξη τύπου δεν θα δίνεται πλέον Πέμπτη, αλλά Παρασκευή, πριν την πρώτη περίοδο δοκιμών. Επίσης, από την έναρξη του P3 και ύστερα, τα μονοθέσια θα βρίσκονται σε καθεστώς parc ferme (ρυθμίσεις αγώνα). Επίσης, στην τρίτη περίοδο δοκιμών, οι ομάδες θα πρέπει να επαναφέρουν τα μονοθέσιά τους στις “προδιαγραφές αναφοράς”, οι οποίες δίνονται προς εξέταση πριν το P1. Σαν αποτέλεσμα, όποιες αλλαγές γίνονται σε μέρη των μονοθεσίων στις δοκιμές, θα πρέπει να αφαιρούνται.
Τέλος, κάθε ομάδα θα πρέπει να χρησιμοποιήσει σε τουλάχιστον δύο περιόδους δοκιμών μέσα στη σεζόν, οδηγούς που έχουν τρέξει σε λιγότερα από δύο Grand Prix στην καριέρα τους. Αυτό το μέτρο γίνεται με σκοπό την ανάδειξη περισσότερων οδηγών της νέας γενιάς.
Όπως έχει φανεί και από τα παραπάνω, μεγάλη σημασία δίνεται στον περιορισμό του κόστους. Αυτό, διαφαίνεται και από τ’ ότι για τις ομάδες πλέον ορίζεται πλαφόν στο μπάτζετ. Κάθε ομάδα, έχει μπάτζετ στα $ 175m τον χρόνο. Αυτό το μπάτζετ περιλαμβάνει όλα όσα γίνονται για επιδόσεις εντός πίστας. Απ’ αυτό εξαιρούνται τα κόστη για το marketing, οι μισθοί των οδηγών και των κορυφαίων τριών ανθρώπων από το team κάθε ομάδας.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!