Μια σε βάθος ματιά στα συστήματα πέδησης των μονοθέσιων της Formula 1 στη πίστα της Monza
Η Formula 1 σημαίνει ταχύτητα και η υψηλότερη έκφραση της ταχύτητας βρίσκεται στο Autodromo Nazionale Monza, το οποίο θα φιλοξενήσει το ιταλικό GP στις 6 έως τις 8 Σεπτεμβρίου, τον 14ο αγώνα στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα του 2019.
________________________________________
Η πίστα της Brianza, γνωστή παγκοσμίως με το ψευδώνυμό της ως Temple of Speed, βρίσκεται μόλις 15χλμ από το Μιλάνο και χτίστηκε το 1922 ειδικά για να φιλοξενήσει το Ιταλικό Grand Prix.
Με 68 GP να έχουν γίνει εδώ, το Autodromo Nazionale Monza είναι η πιο χρησιμοποιούμενη πίστα στην ιστορία της F1. 66 αγώνες GP πραγματοποιήθηκαν στο Μονακό και 53 στο Silverstone. Για να περιορίσουν την απόδοση των μονοθέσιων, τρία chicane προστέθηκαν στη δεκαετία του ’70, τα λεγόμενα Varianti.
Η πιο πρόσφατη τροποποίηση του σχεδιασμού της πίστας έγινε το 2000, όταν άλλαξε το Variante del Rettifilo. Ο κάτοχος ρεκόρ για τον ταχύτερο γύρο στην διαδρομή με την τρέχουσα διαμόρφωση είναι ο Kimi Raikkonen: το περασμένο έτος με Ferrari όπου το ρολόι σταμάτησε στο 1:19.119. Ωστόσο, υπάρχει μια καλή πιθανότητα ότι αυτό το ρεκόρ θα πέσει αυτή τη σεζόν με τα αυτοκίνητα υψηλότερης απόδοσης.
Αυτοί οι δύο παράγοντες μεταφράζουν σημαντική πρόσθετη δύναμη στα συστήματα πέδησης των μονοθέσιων, τα οποία είναι σε θέση να αναπτύξουν μεγαλύτερη ροπή πέδησης από ό, τι πριν από 3 χρόνια. Επιπλέον, η έλλειψη αεροδυναμικού φορτίου που χρησιμοποιείται για την εκμετάλλευση των πολύ μεγάλων ευθειών σημαίνει ότι τα τμήματα πέδησης θα είναι εξαιρετικά βίαια και δύσκολο να διαχειριστούν.
Σύμφωνα με τους τεχνικούς της Brembo, που έχουν ταξινομήσει τις 21 πίστες στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα, το Autodromo Nazionale Monza είναι ιδιαίτερα απαιτητικό στα φρένα. Σε μια κλίμακα από 1 έως 5, πήρε 4 στο δείκτη δυσκολίας.
________________________________________
Η ζήτηση στα φρένα κατά τη διάρκεια του GP
Πριν από τέσσερα χρόνια, τα ταχύτερα μονοθέσια στη Monza έτρεξαν σε προκριματικούς γύρους κατά μέσο όρο με 250 χλμ/ω, ενώ πέρυσι υπερέβησαν τα 263 χλμ/ω.
Φυσικά, ο χρόνος που ξοδεύεται στην πέδηση θα είναι χαμηλός: μόλις το 11% του συνόλου του αγώνα. Δεν είναι αρνητικό ρεκόρ τα έξι σημεία πέδησης ανά γύρο. Στη Σιγκαπούρη υπάρχουν 15 τμήματα πέδησης, στο Μονακό, στη Μαρίνα της Yas, στη Βουδαπέστη και στο Μπακού υπάρχουν 11, αλλά στο Hockenheim μόνο 5.
Κατά μέσο όρο, τα φρένα εφαρμόζονται για 10,6 δευτερόλεπτα ανά γύρο, αριθμός που ξεπερνά μόνο εκείνο της πίστας του Spielberg, η οποία είναι σχεδόν ενάμιση χιλιόμετρο μικρότερη. Το γεγονός ότι υπάρχουν πολύ λίγα τμήματα πέδησης, όλα τα οποία είναι εξαιρετικά βίαια, σημαίνει ότι η μέση μέγιστη επιβράδυνση ανά γύρο είναι 4,1 G.
Ο συνδυασμός σκληρού φρεναρίσματος που αντισταθμίζεται από πολύ λίγα τμήματα φρεναρίσματος παράγει ενέργεια που διαχέεται κατά την πέδηση από κάθε αυτοκίνητο κατά τη διάρκεια ολόκληρου του GP, ευθυγραμμίζεται με τους άλλους αγώνες GP: Τα 165 kWh είναι παρόμοια με αυτά που υπάρχουν στο Spa-Francorchamps και στο Sochi.
Από τη γραμμή εκκίνησης μέχρι την καρό σημαία, κάθε οδηγός θα ασκήσει συνολικό φορτίο 31 τόνων στο πεντάλ του φρένου. Πρακτικά, η δύναμη πέδησης που εφαρμόζεται σε κάθε γύρο μετράει σχεδόν 600 kg, πράγμα που απαιτεί την εξαιρετική φόρμα των οδηγών, καθώς αντιμετωπίζουν και την πλευρική επιτάχυνση στις στροφές.
________________________________________
Τα πιο απαιτητικά τμήματα πέδησης
Τρία από τα έξι τμήματα πέδησης του Autodromo Nazionale Monza κατηγοριοποιούνται ως προκλητικά στα φρένα, το ένα είναι μεσαίας δυσκολίας και τα δύο είναι ελαφρά.
Το πιο δύσκολο για το σύστημα πέδησης είναι το πρώτο μετά τη γραμμή τερματισμού: Τα μονοθέσια φτάνουν με ταχύτητα 349 χλμ/ω και πέφτουν στα 87 χλμ/ω σε μόλις 137 μέτρα.
Για να γίνει αυτό, οι οδηγοί φρενάρουν για 2,74 δευτερόλεπτα εφαρμόζοντας φορτίο 196 kg στο πεντάλ των φρένων και υποβάλλοντας επιβράδυνση 5,6 G. Η πέδηση που γίνεται στην στροφή 4 είναι επίσης εντυπωσιακή: Τα αυτοκίνητα πέφτουν από 334 χλμ/ω σε 119 σε μόλις 2,09 δευτερόλεπτα και 117 μέτρα.
Το φορτίο στο πεντάλ είναι στα 133 κιλά και η μέγιστη επιβράδυνση είναι 4.9 G.
Η δύναμη που απαιτείται από τους οδηγούς για την ακολουθία των στροφών 6, 7 και 8, είναι έντονη: Τρία τμήματα πέδησης με επιβράδυνση που κυμαίνονται μεταξύ 2,2 G και 5 G και φορτία στο πεντάλ των 45 kg, 59 kg και 82 kg.
Τα στοιχεία είναι μία ευγενική προσφορά για τους επισκέπτες του F1fan.gr από τη www.brembo.com
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!