Αν και οι επίσημοι κανονισμοί για το 2021 δεν έχουν ακόμα οριστικοποιηθεί, οι γενικές ιδέες βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο. Παρακάτω παρατίθενται ορισμένα χαρακτηριστικά που θα διαθέτουν τα νέα μονοθέσια, με βάση τις σκέψεις που υπάρχουν.
Στην παραπάνω εικόνα φαίνονται με αριθμούς οι λεπτομέρειες των νέων μονοθεσίων, τα οποία είναι αποτέλεσμα της προσπάθειας της F1 να δημιουργήσει μονοθέσια που να μπορούν να ακολουθούν πιο κοντά τα προπορευόμενά τους.
Ποιοι είναι οι βασικοί πυλώνες που θα στηριχθούν τα νέα μονοθέσια;
- Υπάρχει η γενική ιδέα για πιο χαμηλές ‘μύτες’ στις μπροστινές πτέρυγες. Στη μέχρι τώρα εκδοχή η μύτη είναι προσαρτημένη στο επίπεδο τμήμα της πτέρυγας, θυμίζοντας τα μονοθέσια της δεκαετίας του ’90.
- Το μπροστινό προφίλ της πτέρυγας έχει μια μικρή κλίση προς τα πάνω, με σκοπό να βελτιώσει τη ροή του αέρα κάτω από το μονοθέσιο και να άρει τους αγωγούς αέρα κάτω κάτω από το μονοθέσιο για το ‘ground effect’.
- Τα πλαϊνά κάθετα τμήματα της εμπρός πτέρυγας έχουν στρογγυλεμένες γωνίες ώστε να μειωθεί το ενδεχόμενο του να τρυπήσει κάποιο ελαστικό σε περίπτωση επαφής μεταξύ δύο μονοθεσίων. Με τους νέους κανονισμούς που έχουν πιο πλατιές εμπρός πτέρυγες, αυτό καθίσταται πιο πιθανό.
- Η χαμηλή μύτη του μονοθεσίου, χωρίς ειδικές διαμορφώσεις, δείχνει την απλοποίηση που επιλέγεται στο κομμάτι της αεροδυναμικής.
- Οι ζάντες των τροχών ενδέχεται να έχουν καλύμματα ώστε να βελτιωθεί η ροή του αέρα και να γίνει λιγότερο διαταραγμένη.
- Τα τύμπανα των φρένων είναι απλοποιημένα και έχουν μικρότερη συνεισφορά στην αεροδυναμική.
- Οι μπροστινοί τροχοί καλύπτονται με δυο ανακλαστήρες, οι οποίοι βοηθούν στο να κατευθύνεται ο βρώμικος αέρας από το προφίλ του ελαστικού προς το κάτω μέρος του μονοθεσίου αντί να ανυψωθεί και να κατευθυνθεί γύρω από το μονοθέσιο, προκαλώντας τύρβη για τα μονοθέσια που έπονται.
- Εδώ ξεκινά ένας μεγάλος αγωγός Venturi στο κάτω μέρος του μονοθεσίου. Η θέση που ξεκινά είναι εκεί που αυτή τη στιγμή υπάρχουν οι πλαϊνές διαμορφώσεις στα τωρινά μονοθέσια.
- Το halo έχει καλύτερη ενσωμάτωση στον συνολικό σχεδιασμό του μονοθεσίου.
- Η περιοχή σε εκείνο το σημείο δεν είναι απόλυτα επίπεδη γιατί υπάρχει περίπτωση να ενταχθούν αγωγοί Venturi εκεί.
- Ο ψηλότερος διαχύτης είναι πολύ πιο ισχυρός από τον τωρινό, κάτι που σημαίνει πως το μεγαλύτερο μέρος της κάθετης δύναμης θα παράγεται κάτω από το μονοθέσιο.
- Η πίσω πτέρυγα έχει μια απλή επιφάνεια για τη μείωση της διαταραχής της ροής και βοηθά στο να εκτρέπεται η ροή του αέρα ψηλά με έναν διπλό στρόβιλο.
Τι είναι όμως το ground effect;
Λίγες λεπτομέρειες τώρα όσον αφορά το ‘groung effect’ το οποίο απ’ ότι φαίνεται θα πρωταγωνιστεί στα μονοθέσια του 2021. Αποτελεί μια ειδική διαμόρφωση στο πάτωμα του μονοθεσίου, η οποία εισήχθη στο άθλημα για πρώτη φορά από τη Lotus στα τέλη της δεκαετίας του ’70, ενώ καταργήθηκε από τη FIA το 1983. Στο πάτωμα των μονοθεσίων υπήρχε ειδική διαμόρφωση καναλιών για τη ροή του αέρα, ενώ στα πλαϊνά του μονοθεσίου υπήρχαν ειδικά παραπετάσματα τα οποία χαμήλωναν. Αυτό δημιουργούσε κάτω από το μονοθέσιο συνθήκες σημαντικής υποπίεσης, κάτι που είχε σαν αποτέλεσμα το μονοθέσιο να “κολλάει” με το έδαφος. Άρα υπήρχε η δυνατότητα για επίτευξης μεγαλύτερων ταχυτήτων χωρίς τον κίνδυνο εκτροπής των μονοθεσίων.
Πάνω σε αυτό θα βασιστούν και τα μονοθέσια του 2021, τα οποία στο πάτωμα θα διαθέτουν μια σειρά από αγωγούς Venturi οι οποίοι θα τροφοδοτούν έναν διπλό διαχύτη που θα παράγει το μεγαλύτερο μέρος της κάθετης δύναμης των μονοθεσίων.
Παράλληλα θα εξαλειφθούν άλλα στοιχεία των τωρινών μονοθεσίων που συμβάλλουν στην εύρεση κάθετης δύναμης, όπως οι ειδικές διαμορφώσεις στις εμπρός πτέρυγες και οι πολύ λεπτομερείς διαμορφώσεις στα πλαϊνά των μονοθεσίων.
Γενικά, υπάρχει κάποια αισιοδοξία σχετικά με τα νέα μονοθέσια στο κομμάτι της κάθετης δύναμης. Ενώ στα τωρινά μονοθέσια υπολογίζεται ότι χάνουν το 45% της κάθετης δύναμής τους όταν βρίσκονται πίσω από έναν αντίπαλο σε απόσταση δύο μονοθεσίων, με το νέο σχεδιασμό οι εκτιμήσεις μιλούν για απώλεια κάθετης δύναμης της τάξης του 5-10%.
Στη F1 υπάρχει η ελπίδα να έλθουν με τις ομάδες σε συμφωνία σχετικά με τους νέους κανονισμούς μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου, έτσι ώστε μετά να μπορούν να προχωρήσουν στην επιβεβαίωσή τους από το Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού της FIA μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!