Μια σε βάθος ματιά στα συστήματα πέδησης των μονοθέσιων της Formula 1 στο Circuit de Monaco.
Από τις 23 έως τις 26 Μαΐου, το Circuit de Monaco θα φιλοξενήσει τον 6ο αγώνα του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Formula 1 του 2019. Η διαδρομή που τρέχει στους δρόμους του πριγκιπάτου του Μονακό φιλοξενεί τα πιο προηγμένα μονοθέσια στον κόσμο χωρίς διακοπή από το 1955, αν και το πρώτο GP της Formula 1 πραγματοποιήθηκε εδώ το 1950.
Το πόσο κοντά έρχονται τα μονοθέσια στις προστατευτικές μπαριέρες Armco απαιτεί από τους οδηγούς να αποδώσουν με μεγάλη ακρίβεια: η κακή πέδηση, ακόμα και κατά λίγα εκατοστά, θα μπορούσε να οδηγήσει σε συντριβή στα προστατευτικά κιγκλιδώματα και εγκατάλειψη από τον αγώνα.
Για το λόγο αυτό, τα συστήματα πέδησης πρέπει να λειτουργούν καλά μέχρι την καρό σημαία. Δεν είναι εύκολο έργο γιατί κάθε αυτοκίνητο πρέπει να φρενάρει περίπου 870 φορές κατά τη διάρκεια του GP.
Το Μονακό είναι ένα από αυτές τις πίστες που ξεχωρίζουν για ένα υψηλό αεροδυναμικό φορτίο και ένα σημαντικό ποσοστό του χρόνου πέδησης, αλλά αυτά τα τμήματα πέδησης δεν είναι ιδιαίτερα έντονα.
Παρά το ότι τα τμήματα πέδησης είναι κατά μέσο όρο μόνο ελαφρώς έντονα, αυτή η διαδρομή είναι απαιτητική παρ ‘όλα αυτά από τα φρένα, ειδικά λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που φτάνουν οι δαγκάνες και το υγρό φρένων.
Στο παρελθόν, οι θερμοκρασίες στις δαγκάνες και του υγρού φρένων έφθαναν σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα, σε μερικές περιπτώσεις προκαλώντας μόνιμη ατμοποίηση όταν το υγρό μέσα στη δαγκάνα βράζει. Αυτό οδήγησε σε αυξημένη διαδρομή πεντάλ, η οποία προκαλεί την πιο αργή απόκριση των φρένων.
Τώρα, το έργο των τεχνικών της Brembo για την ψύξη των φρένων έχει ανακουφίσει αυτά τα προβλήματα και η αύξηση του αριθμού των οπών εξαερισμού προσφέρει επιπλέον ασφάλεια.
Σύμφωνα με τους τεχνικούς της Brembo, που ταξινόμησαν τις 21 πίστες στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα, το Circuit de Monaco εμπίπτει στην κατηγορία των πιστών που παρουσιάζουν μεσαία δυσκολία στα φρένα. Σε μια κλίμακα από 1 έως 5, έχει 3 στο δείκτη δυσκολίας.
Η ζήτηση στα φρένα κατά τη διάρκεια του GP
Παρά το γεγονός ότι είναι η μικρότερη πίστα στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα, μετρώντας μόνο 3.337 μέτρα, το Μονακό είναι το δεύτερο με τα περισσότερα τμήματα πέδησης ανά γύρο: υπάρχουν 11, πέντε περισσότερα από το Μόντρεαλ, το οποίο θεωρείται μία από τις πιο απαιτητικές διαδρομές για τα συστήματα πέδησης. Η απαίτηση από τα φρένα δεν συσχετίζεται άμεσα με τον αριθμό των τμημάτων πέδησης, ούτε με το χρόνο πέδησης. Στη πίστα του Μονακό, οι οδηγοί χρησιμοποιούν τα φρένα τους για 18μιση δευτερόλεπτα σε κάθε γύρο, που αντιστοιχεί στο 27% της συνολικής διάρκειας του αγώνα και είναι το ρεκόρ για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα.
Δεδομένου ότι οι ευθείες δεν είναι πολύ γρήγορες, με τη μερική εξαίρεση καθώς τα αυτοκίνητα εξέρχονται από τη σήραγγα και τη Mirabeau, η πέδηση δεν υπερβαίνει ποτέ τα 2,6 δευτερόλεπτα. Και υπάρχουν 5 στροφές όπου η μέγιστη επιβράδυνση δεν φθάνει ούτε καν τα 3G. Αυτό μεταφράζεται σε μια μέση επιβράδυνση στα 3G, η οποία είναι σχεδόν 2 μονάδες χαμηλότερη από εκείνη που καταγράφηκε στο Μόντρεαλ. Τα πολυάριθμα τμήματα πέδησης σημαίνουν ότι η ποσότητα ενέργειας που απορροφά κάθε αυτοκίνητο κατά την πέδηση σε ολόκληρη την πορεία του GP είναι πραγματικά υψηλή: 239 kWh.
Από τη γραμμή εκκίνησης έως την καρό σημαία, οι τεχνικοί της Brembo προβλέπουν ότι κάθε οδηγός θα εφαρμόσει φορτίο 61,5 τόνων στο πεντάλ του φρένου. Με άλλα λόγια, οι οδηγοί θα πρέπει να εφαρμόζουν δύναμη πάνω από 600 κιλά στο πεντάλ του φρένου κάθε λεπτό του αγώνα.
Τα πιο απαιτητικά τμήματα πέδησης
Από τα 11 τμήματα πέδησης στο Circuit de Monaco, μόνο δύο ταξινομούνται ως απαιτητικά στα φρένα, δύο είναι μεσαίας δυσκολίας και επτά είναι ελαφρά.
Το πιο δύσκολο τμήμα πέδησης είναι μετά τη σήραγγα (στροφή 10): τα μονοθέσια φτάνουν με ταχύτητα 297χλμ/ω και φρενάρουν για λιγότερο από 2½ δευτερόλεπτα (για να είμαστε ακριβείς 2,48 δευτερόλεπτα) για να επιβραδυνθούν στα 89χλμ/ω: καταφέρνουν να το κάνουν μόνο σε 118 μέτρα. Σε αυτό το σημείο, οι οδηγοί υποβάλλονται σε επιβράδυνση 4,5 G και πρέπει να εφαρμόσουν φορτίο 144 kg στον πεντάλ των φρένων.
Στη Mirabeau (στροφή 5) από την άλλη πλευρά, η ταχύτητα πέφτει από 232χλμ/ω σε 75χλμ/ω, αλλά το μονοθέσιο έχει πέδηση για 2.52 δευτερόλεπτα και διανύει 91 μέτρα. Το φορτίο στο πεντάλ (116 κιλά) και η επιβράδυνση (3.6 G) είναι χαμηλότερα.
Η μέγιστη ταχύτητα (298 χλμ/ω) επιτυγχάνεται αμέσως μετά τη γραμμή εκκίνησης προς την S.te Devote: η στροφή δεν είναι τόσο έντονη ώστε τα αυτοκίνητα να μπορούν να φτάσουν στα 108χλμ/ω, με πέδηση για μόλις 2,12 δευτερόλεπτα.
Τα στοιχεία είναι μία ευγενική προσφορά για τους επισκέπτες του F1fan.gr από τη www.brembo.com
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!