Στο Κινεζικό Grand Prix δόθηκε ο τίτλος του 1000ού αγώνα της Formula 1, ένα ορόσημο που έχει προσελκύσει την προσοχή από τους οπαδούς και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Είναι μια έξυπνη τακτική μάρκετινγκ η οποία έχει ξεκάθαρα επιτύχει τον στόχο της πριν από τον αγώνα της Shangai, αλλά όταν σβήσουν τα φώτα αυτό το Σαββατοκύριακο, θα είναι πραγματικά η 1000ή φορά που οδηγοί της Formula 1 θα διαγωνιστούν σε Grand Prix ή απλά εξαπατόμαστε;
Η απάντηση δεν είναι ξεκάθαρη, αλλά μείνετε μαζί μας.
Ένα άμεσο πρόβλημα είναι το τι μπορεί να θεωρηθεί ως Grand Prix, και αν η ερμηνεία μπορεί να επεκταθεί και για αγώνες που σήμερα δε θα θεωρούνταν ποτέ σε αυτή την κατηγορία.
Για παράδειγμα, από το 1950 ως το 1960, το Indianapolis 500 συμπεριλαμβανόταν στη λίστα αγώνων του πρωταθλήματος αλλά πολλοί λίγοι οδηγοί της F1 συμμετείχαν. Αυτό σήμαινε πως πως κερδιζόταν από Αμερικανούς οδηγούς οι οποίοι συνήθως συμφωνούσαν να τρέξουν κάτω από τους δικούς του κανόνες. Έτσι αυτοί οι 11 αγώνες που έλαβαν χώρα στην Indiana πληρούν πράγματι τα κριτήρια ενός Grand Prix;
Εάν όχι, τότε τι συμπεραίνουμε για τον νικητή του Indy 500 το 1953 και 1954 Bill Vukovich;
Δεν οδήγησε ποτέ καν κάποιο μονοθέσιο της Formula 1, αλλά οι νίκες του σήμαιναν πως στο πρωτάθλημα τερμάτισε 6ος και 7ος αντίστοιχα εκείνες τις χρονιές. Το άθροισμα των 19 πόντων σε πέντε αγώνες ακόμα υπάρχει στην ιστορία της F1 και ο θάνατος του στο Indy 500 του 1955 ήταν τεχνικά ο πρώτος θάνατος για οδηγό που συμμετείχε στο πρωτάθλημα της F1.
Οι κανόνες ήταν ένα σημαντικό θέμα κατά τα πρώτα χρόνια του παγκόσμιου πρωταθλήματος. Το 1952 η Alfa Romeo αδυνατούσε να χρηματοδοτήσει κάποιο αυτοκίνητο, έτσι αποσύρθηκε πριν ξεκινήσει η σεζόν, με την British Racing Motors (BRM) να αποσύρεται επίσης πριν από έναν αγώνα στο Τορίνο τον Απρίλιο.
Αυτό άφησε τη Ferrari σαν τη μόνη σοβαρή διεκδικήτρια του τίτλου, έτσι οι διοργανωτές του πρωταθλήματος αποφάσισαν να τρέξουν αγώνες με τα χαρακτηριστικά της Formula 2 αλλάζοντας τους κινητήρες που χρησιμοποιούνταν, επιτρέποντας σε περισσότερες ομάδες να εισέλθουν στο άθλημα (και πάλι η Ferrari κέρδισε κάθε αγώνα). Το ίδιο πράγμα έγινε το 1953, έτσι μπορείτε επίσης να πείτε πως αυτές οι πρώτες σεζόν ήταν πρωταθλήματα της F2 και όχι της F1.
Αν προσθέσουμε τους αγώνες Indy 500 και τα πρωταθλήματα του 1952 και 1953, τότε 26 Grand Prix που συμπεριλαμβάνονται στο άθροισμα της Formula 1 δεν είχαν ποτέ κάποιο μονοθέσιο της F1 σε αυτούς. Είναι εύκολο να ισχυριστεί κανείς πως έχουν υπάρξει μόνο 974 Grand Prix από τον πρώτο αγώνα στο Silverstone το 1950, και αυτό σημαίνει πως είμαστε τουλάχιστον μια σεζόν μακριά από τον πραγματικό 1000ό αγώνα.
Ισοδύναμα είναι πιθανό να πούμε πως υπάρχουν πάνω από 1000 Grand Prix, αφού υπήρχε μια πληθώρα αγώνων και πριν το αποκαλούμενο ως πρώτο το 1950.
Ο πρώτος αγώνας που γενικά θεωρήθηκε ως Grand Prix έγινε νωρίς στο 1906, στο Le Mans, και τον κέρδισε ο Ούγγρος οδηγός Ferenc Szicz. Το Grand Prix του Monaco διοργανώνεται από το 1929 και υπήρχαν δύο Grand Prix στο Silverstone το 1948 και 1949 πριν τον “πρώτο” αγώνα.
Και μετά υπάρχουν τα Grand Prix εκτός του πρωταθλήματος, αγώνες της F1 που ποτέ δεν συνεισέφεραν στα στατιστικά του παγκοσμίου πρωταθλήματος αλλά και πάλι έλαβαν χώρα και ήταν μέχρι ένα σημείο πολύ δημοφιλή. Υπήρχαν πολλά από αυτά, στην πραγματικότητα για πολλά χρόνια υπήρχαν περισσότερα Grand Prix εκτός πρωταθλήματος παρά εντός του.
Τα πι διάσημα παραδείγματα είναι το International Trophy, το οποίο έλαβε χώρα στο Silverstone μεταξύ 1949 και 1978 και ο Race of Champions, ο οποίος διοργανωνόταν στο Brands Hatch από το 1965 ως το 1983.
Οι αγώνες αξιοποιούνταν από τις ομάδες για περαιτέρω δοκιμές και για να ετοιμάσουν τα αυτοκίνητά τους για τους Ευρωπαϊκούς αγώνες του παγκόσμιου πρωταθλήματος, αλλά αποτελούσαν σοβαρή υπόθεση και κερδίζονταν από σοβαρούς οδηγούς. Απλά δείτε τη λίστα των νικητών του International Trophy: Alberto Ascari (1949), Stirling Moss (1956 και 1961), Jackie Stewart (1965 και 1973), Emerson Fittipaldi (1972) και Niki Lauda (1975) όλοι είναι τέτοιοι οδηγοί.
Έτσι που μας αφήνει όλο αυτό;
Συνοπτικά, πουθενά ακριβώς, η καρό ιστορία της Formula 1 σημαίνει πως είναι σχεδόν απίθανο να αποσαφηνιστεί ποιος αριθμός είναι το Κινέζικο Grand Prix, ακόμα και αν έχει προκαλέσει έντονη θέρμη.
H 1000ή φορά που θα βαθμολογηθούν οδηγοί για το παγκόσμιο πρωτάθλημα; Ναι. Το 1000ό Grand Prix; Σε καμία περίπτωση.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!