Υπάρχουν αυξημένα σημάδια από τον μεγάλο ασθενή της σημερινής Formula 1, την McLaren-Honda, πως τα προβλήματα με την απόδοση και την αξιοπιστία είναι πολύ μεγαλύτερα από όσο αντιλήφθηκαν στην αρχή και είναι εποχή που πρέπει να παρθούν σημαντικές αποφάσεις.
Η μία από τις επιλογές που έχει πέσει στο τραπέζι είναι η αλλαγή προμηθευτή κινητήρων – αλλά τι περικλείει η επιλογή αυτή;
Όλες οι απαντήσεις παρακάτω.
Πέρα από τον στόχο να πάει το αυτοκίνητο πιο γρήγορα και χωρίς να καταρρέει, υπάρχουν πολλοί και πολύ σημαντικό λόγοι που θα παίξουν τον ρόλο τους στην επιλογή της McLaren, όπως οι οικονομικοί, οι απαιτήσεις από τους μηχανικούς και ένα μακροπρόθεσμο πλάνο.
Και υπάρχει φυσικά και το μεγάλο ερωτηματικό του Fernando Alonso. Είπε ξεκάθαρα πως θέλει να μείνει στην Formula 1 και μετά το 2017, μιας και δεν θέλει η καριέρα του να τελειώσει τόσο άδοξα σε ένα μη ανταγωνιστικό μονοθέσιο οπότε και ο Eric Boullier είπε στα ισπανικά μέσα ενημέρωσης τι βήματα θα ακολουθήσει η ομάδα για να σιγουρέψει την παραμονή του στην McLaren.
«Πιστεύω πως ο Fernando είναι ειλικρινής με εμάς, όπως και εμείς είμαστε με αυτόν. Αρχικά ήθελε να δει πως θα είναι τα καινούργια μονοθέσια. Και πιστεύω πως του αρέσει η καινούργια F1. Θέλει να είναι ανταγωνιστικός επειδή έχει το ταλέντο να δείξει στον κόσμο και στον εαυτό του.Και πρέπει να είμαστε ανταγωνιστικοί για να τον κρατήσουμε χαρούμενο. Αν είμαστε ανταγωνιστικοί θα είναι χαρούμενος, αν όχι θα πάρει τις αποφάσεις του…»
Άρα τι θα έκανες στην θέση της McLaren;Υπάρχουν 3 επιλογές:
- Να μείνει με την Honda καθώς λύνουν τα προβλήματά τους, αλλά να πιέσουν σε ένα σχέδιο που να περικλείει και μια εξωτερική βοήθεια ώστε να σιγουρέψουν πως ένα ανταγωνιστικό προϊόν θα παραχθεί.
Πλεονεκτήματα
: Τα 100+ εκατομμύρια ευρώ που έρχονται κάθε χρόνο υπό μορφή χορηγίας συν οι δωρεάν κινητήρες, η πληρωμή των μισθών των οδηγών, σταθερότητα, εργοστασιακή υποστήριξη.
Μειονεκτήματα: Η σεζόν του 2017 οδεύει προς την καταστροφή, ο Alonso είναι πιθανόν να φύγει, δύσκολα να προωθήσεις το μονοθέσιο για χορηγίες το 2018 με τόσο χαμηλή ανταγωνιστικότητα.
- Ενεργοποιεί δικλίδα ασφαλείας στο συμβόλαιο με την Honda το τέλος του 2017 ή να την πιέσει να αποσυρθεί και βρίσκει κινητήρα από άλλον προμηθευτή το 2018.
Πλεονεκτήματα
: Συνέχεια χορηγίας το 2017, ειδικά αν η Honda αποσυρθεί και καλέσει άλλες ομάδες για προμήθεια κινητήρων από το 2018 και μετά.
Μειονεκτήματα: Διαγραφή της σεζόν του 2017, λίγοι πόντοι. Ο Alonso σχεδόν σίγουρα θα κοιτάξει για άλλα λιμάνια.
- Τα χαλάει με την Honda και ξαναφτιάχνει το μονοθέσιο του 2017 γύρο από τον νέο κινητήρα.
Πλεονεκτήματα
: Η ομάδα είναι πιθανόν να μπορεί να ανταγωνιστεί πιο πάνω από τις μεσαίες ομάδες ύστερα από την Ισπανία (ενώ έχει ξεκινήσει την σεζόν με Honda) και πιθανόν να φτάσει τους 100 πόντους, περισσότερες ελπίδες να μείνει ο Alonso, καλύτερες πιθανότητες να προσελκύσει χορηγούς.
Μειονεκτήματα: Τεράστια προσπάθεια από τους μηχανικούς ώστε σε 2 μήνες να φτιάξουν στην ουσία ένα καινούργιο μονοθέσιο, τεράστια απώλεια χορηγίας από την Honda που δεν ξέρουμε αν είναι σε θέση να την αντέξει η McLaren, πληρωμή για την αγορά των κινητήρων, πελατειακά μοτέρ, ντροπιαστική υποχώρηση για την Honda, θα εκθέσει και όσα πιθανόν προβλήματα έχει το σασί και που τώρα δεν φαίνονται.
Είτε η 2η είτε η 3η επιλογή θα ήταν απροσδόκητη, αλλά είναι σίγουρο πως κάτι πήγε πολύ λάθος στην επικοινωνία μεταξύ McLaren και Honda και δεν μπορούμε να τις αποκλείσουμε.
Στο λανσάρισμα της MCL32 ο τεχνικός διευθυντής της Honda Yusuke Haseqawa είπε πως το μοτέρ του 2017 θα είναι στα ίδια επίπεδα με αυτό της Mercedes του 2016.
«Εξελίξαμε την μηχανή μας ξανά, με ένα πολύ χαμηλότερο κέντρο βάρους όπως και χαμηλότερο συνολικό βάρος. Αυτό σημαίνει πως έχουμε μεγάλη πρόκληση μπροστά μας, και είμαι περήφανος που η ομάδα έκανε τόσο καλή δουλειά για αυτή τη σεζόν. Φυσικά, δεν μπορούμε να υποσχεθούμε κάτι, αλλά οι στόχοι μας είναι καθώς προχωράει η σεζόν να πιάσουμε τους πρώτους οπότε και θα πιέζουμε μέχρι τέλους.»
«Δεν ξέρω πόση εξέλιξη ελπίζει η Mercedes να κάνει. Αλλά φυσικά ελπίζουμε να πετύχουμε όπως ο καλύτερος κινητήρας, ο οποίος είναι της Mercedes, αλλά δεν ξέρουμε πόση δύναμη βγάζουν τώρα. Αλλά αισθάνομαι πως δεν είμαστε πολύ πίσω από αυτούς, και πως θα τους φτάσουμε στο ξεκίνημα της σαιζόν.»
Η πραγματικότητα η οποία εκτεθήκαμε στην Βαρκελώνη είναι άλλη, ότι ο κινητήρας δεν ήταν στα ίδια επίπεδα με αυτόν της… Honda στις αρχές του 2016, και φαίνεται πως ο Hasegawa δεν γνώριζε τα ακριβή δεδομένα από τους μηχανικούς στην Ιαπωνία, ούτε και οι μηχανικοί της McLaren που βασίζονται στην Honda.
Η εμπιστοσύνη είναι ένα περίεργο πράγμα, ειδικά στην F1, είναι δύσκολη μεταξύ των team mate όπως έχουμε δει πολλές φορές, αλλά μεταξύ των ομάδων είναι βασική προϋπόθεση.
Οπότε και θα έχουμε κάποιες σκληρές συζητήσεις για το που θα πάει αυτή η συνεργασία.
Αν πάνε για την επιλογή νούμερο 2 ή την «πυρηνική» νούμερο 3, σημαίνει πως η ομάδα πρέπει να βάλει ένα πελατειακό μοτέρ από άλλον κατασκευαστή. Οι νέοι κανονισμοί λέμε πως ένας από τους κατασκευαστές πρέπει να τους προμηθεύσει.
Με την Ferrari να είναι ο άσπονδος εχθρός της McLaren, αποκλείεται εξ ’ορισμού. Η Renault δεν έχει αρκετά άτομα στο προσωπικό ώστε να υποστηρίξει μια τέταρτη ομάδα οπότε μένει η Mercedes που έχει τον απαραίτητο αριθμό ατόμων να το πράξει, ειδικά μετά την φυγή της Manor.
Όσο για τους κανονισμούς, λένε πως οι βάσεις πρέπει να είναι συγκεκριμένες, αλλά είναι πιο περίπλοκο από αυτό. Η Brawn το 2009 άλλαξε με μεγάλη επιτυχία σε Mercedes και τελευταία η Toro Rosso ειδοποιήθηκε πολύ αργά για την αλλαγή σε μηχανή Ferrari.
Ορίστε τι χρειάζεται για να αλλάξεις μηχανή στην F1.
Φάση 1η. Απάντηση στις μεγάλες ερωτήσεις: Ποια είναι τα στοιχεία απόρριψης θερμότητας; Πώς το λάδι και το νερό ψύχεται και πού πάνε σωλήνες; Ποια είναι η διάταξη ψύξης; Υπάρχουν τομείς στα sidepods που χρειάζονται εκ νέου σχεδιασμό; Πώς η πίσω ανάρτηση θα συνδεθεί με το νέο κινητήρα; Πώς συνδέετε με το κιβώτιο ταχυτήτων;
Φάση 2η. Απάντηση στις μηχανικές ερωτήσεις: Πού είναι οι δίσκοι, οι άξονες που βγαίνουν από τον κινητήρα προς την αντλία καυσίμου, το ERS; Μερικές φορές τα μέρη αυτά είναι ενσωματωμένα στο πίσω μέρος του πλαισίου, μορφοποιημένα γύρω από τη δεξαμενή καυσίμου και αν είναι διαφορετικά από τη νέα μονάδα θα μπορούσε να σημαίνει ένα νέο σχεδιασμό πλαισίου. Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει πως το σασί χρειάζεται να ελεγχθεί ξανά από την FIA ώστε να πάρει το τελικό οκ.
Φάση 3η. Ηλεκτρονικά: Η μονάδα ελέγχου για την μπαταρία μπορεί να έχει τοποθετηθεί διαφορετικά. Μερικοί την βάζουν πάνω από την μπαταρία. Η μπαταρία είναι περίπου 30 εκατοστά x 30 εκατοστά, με βάθος περίπου 120 χιλιοστά και βρίσκεται κάτω από τη δεξαμενή καυσίμων, ακριβώς πίσω από τον οδηγό. Το να μετακινήσεις τον εγκέφαλο είναι πραγματικά πολύ δύσκολο.
Φάση 4η. Οι λεπτομέρειες: Πώς η καλωδίωση διατρέχει το μονοθέσιο; Τα πάντα είναι δεμένα όσο πιο σφιχτά γίνεται, κάτω από το «δέρμα» ενός μονοθεσίου F1 και οι τυχών τροποποιήσεις μπορούν να απαιτούν αναθεωρήσεις στο αμάξωμα και αυτό σημαίνει χάσιμο και άλλου χρόνου αεροδυναμική σήραγγα. Οι σχέσεις μετάδοσης είναι σημαντικές και ακόμα ένα άλλο βασικό μέλημα. Έχουν οριστεί για τη σεζόν με βάση τους αριθμούς στην ισχύ και ροπή που γνώριζαν από την αρχή. Αλλά μια νέα μηχανή θα έχει διαφορετικές τιμές και αυτό μπορεί να απαιτεί νέες σχέσεις. Η κατασκευή διαρκεί κάπου 10 εβδομάδες, ή και 4 εβδομάδες και κατασκευάζονται από εξωτερικούς προμηθευτές.
Σε περίπτωση που η McLaren πήγαινε για την 3η περίπτωση, ιδανικά θα είχε ένα μήνα να κάνει τον επανασχεδιασμό και κατασκευή, και ακόμα έναν μήνα να ελέγξει το σασί. Ιδανικά.
Ένα νέο μονοθέσιο κάνει περίπου 4000χλμ στις δοκιμές της Βαρκελώνης πριν την αρχή του πρωταθλήματος. Οπότε από το σημείο που έχεις ένα λειτουργικό μονοθέσιο με το νέο κινητήρα, σημαίνει πως θες τουλάχιστον τόσο χρόνο ώστε να πεις πως έχεις ένα αξιόπιστο σύνολο.
Το σύνολο αυτό είναι κάπου στους 800 γύρους μια κανονικής πίστας, κάτι που σημαίνει πως οι πρώτοι 4 αγώνες μετά το λανσάρισμα του «νέου» μονοθεσίου θα είναι πραγματικά δύσκολοι. Οπότε αν υποθετικά προγραμμάτιζε αλλαγή τώρα, θα μιλάγαμε για εμφάνιση μετά την Ισπανία και κάπου στο Baku θα είχε ένα πακέτο που δουλεύει καλά. Άρα 12 αγώνες πάνε χαμένοι, στην καλύτερη περίπτωση. Είναι τρομακτική οπισθοδρόμηση και μεγάλος πονοκέφαλος, ειδικά κατά την διάρκεια της σεζόν…
Αλλά, εφόσον έχουν ήδη πονοκέφαλο, τι πιστεύεται θα πράξουν; Περιμένουμε τα σχόλιά σας!
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!