Από το 1968, όταν και η διαφημιστική χορηγία επετράπη στην Formula 1, οι εταιρίες πληρώνουν τεράστια ποσά για να τοποθετήσουν το λογότυπό τους πάνω στα μονοθέσια. Στα πρώτα χρόνια του πρωταθλήματος τα αυτοκίνητα ήταν στα εθνικά τους χρώματα, και το κοντινότερο πράγμα σε χορηγία ερχόταν από τις εταιρίες ελαστικών και καυσίμων, που παρείχαν δωρεάν τα προϊόντα τους σε αντάλλαγμα ένα μικρό logo δίπλα στα αρχικά του οδηγού.
Αρχικά, η ανοιχτή χορηγία απαγορευόταν. Το 1968 όμως η BP και η Shell αποσύρθηκαν από την F1 με την Firestone επίσης να αλλάζει τακτική και να χρεώνει τις ομάδες για την παροχή ελαστικών. Μετά την έντονη αντίδραση των ομάδων ώστε να αυξηθούν τα έσοδα η χορηγία επετράπη για πρώτη φορά. Αυτό φυσικά ήταν και η πιο σημαντική εμπορική κίνηση στην ιστορία του αθλήματος.
O Colin Chapman, ιδιοκτήτης της Team Lotus, αμέσως υπέγραψε μια εμπορική συμφωνία 85,000 λιρών ενός χρόνου με την Imperial Tabacco. Με μια κίνηση που σόκαρε τους πάντες, ο Chapman έβαψε τα μονοθέσια στα χρώματα του χορηγού και τα μονοθέσια που έτρεξαν στο Grand Prix του Monaco άφησαν για πρώτη φορά το παραδοσιακό βρετανικό πράσινο και χρησιμοποίησαν μια βαφή που θύμιζε τα πακέτα Gold Leaf.
Μετά από αυτό, δεν υπήρχε επιστροφή. Σήμερα περισσότερες από 300 φίρμες βρίσκονται στο πρωτάθλημα και ξοδεύουν πάνω από ένα δισεκατομμύριο ευρώ ετησίως.
1950: Ferrari
Το πιο παλιό και συνάμα δυνατό brand της Formula 1 δεν έρχεται από κάποια εξωτερική εταιρία αλλά από μια ομάδα. Από την αρχή του παγκοσμίου πρωταθλήματος είχαμε πολλές ιταλικές ομάδες αλλά μόνο μία υπάρχει αδιάκοπα από τότε. H Ferrari είναι η πιο δημοφιλή ομάδα και ταυτόχρονα η παλαιότερη και η πιο επιτυχημένη με 16 πρωταθλήματα κατασκευαστών. Και φυσικά το αλογάκι άρρηκτα συνδεδεμένο με τα μονοθέσιά της.
1950: Shell
Στις πρώτες μέρες του αθλήματος, οι μόνοι ενδιαφερόμενοι ήταν αυτοί που είχαν άμεση σχέση με την ουσία του σπορ, όπως οι προμηθευτές ελαστικών και καυσίμων. Η Shell συνεργάστηκε με την Ferrari, κάτι που συνεχίζεται μέχρι σήμερα, ενώ οι πετρελαϊκές εταιρίες παραμένουν μεταξύ των μεγαλύτερων χορηγών ακόμα και τώρα.
1967: Ford
Οι κυρίαρχοι στα πρώτα πρωταθλήματα κινούνταν με μοτέρ που κατασκεύαζε η ίδια εταιρία που έκανε και το πλαίσιο, άρα ήταν παιχνίδι μόνο για εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτων. Αυτό άλλαξε όταν η Ford αποφάσισε να ρίξει έναν δυνατό και αξιόπιστο κινητήρα, τον DFV, σε μορφή πελατειακού. Αυτό γρήγορα έγινε η επιλογή για τους περισσότερους στο grid, επιτρέποντας ανεξάρτητες ομάδες όμως η Lotus, Tyrrell και φυσικά McLaren να θριαμβεύσουν.
1968: Gold Leaf
Η πρώτη καπνοβιομηχανία που μπήκε στο άθλημα μετά από την συμφωνία με την Lotus το 1968 και που άλλαξε τον τρόπο που θα αντιμετωπιζόταν η χορηγία από εδώ και πέρα στο παγκόσμιο πρωτάθλημα της Formula 1.
1972: John Player Special
Η διάσημη μαύρη και χρυσή βαφή των Lotus παρουσιάστηκε το 1972 και απέδειξε πως τα μονοθέσια στα χρώματα των χορηγών μπορούν να είναι και όμορφα. Ο συνδυασμός αυτός εγκαταλείφθηκε το 1987, αλλά οι περισσότεροι ακόμα το αναγνωρίζουν.
1973: Marlboro
Η Marlboro μπήκε στο πιο γρήγορο σπορ του κόσμου το 1973, αρχίζοντας την διάσημη συνεργασία της με την McLaren τον επόμενο χρόνο. Άλλαξε στην Ferrari το 1996 και είναι η μόνη εταιρία τσιγάρων που είναι ακόμα συνυφασμένη με το άθλημα.
1976: Durex
Όταν η Durex χορήγησε την ομάδα της Surtees το 1976, ξεσήκωσε θύελλά αντιδράσεων από τους δημοσιογράφους πως έριχνε το ήθος του αθλήματος. Και αυτό δεν ήταν παρά μόνο η αρχή, μια και ακολουθώντας το παράδειγμά της τα λογότυπα του Penthouse και το σουηδικό γκρουπ ABBA εμφανίστηκαν στα μονοθέσια.
1977: Renault
Όταν η γαλλική εταιρία πρωτοεμφανίστηκε στο σπορ το 1977, τα μοτέρ της ήταν τόσο αναξιόπιστα που το αυτοκίνητο είχε το ψευδώνυμο η Κίτρινη Τσαγέρα (σ.σ. βλέπετε κάποιον συσχετισμό με μια ομάδα του σήμερα;). Αλλά το 1979 ήταν νικήτρια, ξεκινώντας την εποχή του τούρμπο και ρίχνοντας από την κορυφή τον κινητήρα DFV.
1980: TAG
Η Techniques d’Avant Garde (ΤΑG) ξεκίνησε με χορηγία στην πρωταθλήτρια Williams το 1980, πριν αγοράσει μέρος των μετοχών της McLaren το 1983 (και που κατέχει μέχρι σήμερα). Δύο χρόνια αργότερα, αγόρασε την Heuer. Η χορηγία της στην McLaren είναι από τις μακροβιότερες στην Formula 1, για 30 σεζόν. Το 2016 αποχώρησε από την McLaren προς την Red Bull αφήνοντας άφωνους τους πάντες.
1983: Honda
Η big “H” έχει τρέξει στην Formula 1 είτε σαν κατασκευαστής είτε σαν προμηθευτής κινητήρων αλλά η μακράν πιο επιτυχημένη εποχή ήταν στα τέλη του ’80 και αρχές ’90. Αρχικά με την Williams και ύστερα με την διάσημη συνεργασία της με την McLaren έγραψε ιστορία κερδίζοντας όχι μόνο 6 πρωταθλήματα στην σειρά από το 1986 μέχρι το 1991, αλλά και με μία ιδιαίτερα εμφατική κυριαρχία.
1985: Nacional
Οι περισσότεροι χορηγοί των οδηγών είναι δύσκολα διακριτοί, αλλά η βραζιλιάνικη εθνική τράπεζα ήταν διαφορετική περίπτωση. Για 9 συνεχόμενες σεζόν το λογότυπο ήταν συνώνυμο με τον θρύλο του αθλήματος Ayrton Senna, εμφανιζόμενη στο εμβληματικό κίτρινο κράνος και μπλε καπέλο του.
1986: Benetton
H ιδέα ένας κατασκευαστής ρούχων ως ιδιοκτήτης ομάδας στην Formula 1 το 1986 έμοιαζε σουρεαλιστική, αλλά η Benetton έδειξε πως το είχε πάρει σοβαρά κερδίζοντας 2 τίτλους οδηγών και έναν κατασκευαστών. Η επιτυχία της έδειξε το δρόμο με την Red Bull να ακολουθεί το παράδειγμα.
1991: 7Up
Μπορεί να υπήρξε μόνο για μια σεζόν αλλά η 7UP Jordan ψηφίζεται τακτικά σαν ένα από τα πιο όμορφα βαψίματα στην F1. Ηταν επίσης το μονοθέσιο που οδήγησε ο Michael Schumacher στο ντεμπούτο του.
1997: Bitten & Hisses
Καθώς η Formula 1 πλησίαζε σε μια εποχή χωρίς καπνοβιομηχανίες, οι ομάδες έπρεπε να σκεφτούνε όλο και πιο ευφάνταστα αυτοκόλλητα για τους αγώνες που απαγορευόταν. Το πιο διάσημο από αυτά ήταν το φίδι στην μύτη της Jordan με το λογοπαίγνιο Bitten & Hisses αντί Benson & Hedges. Όλα αυτά έληξαν το 2005 οπότε και απαγορεύτηκε κάθε διαφήμιση τσιγάρων στο πρωτάθλημα.
2002: TOYOTA
Ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων από την Ιαπωνία μνημονεύεται για τους τελείως λάθους λόγους. Μπαίνοντας στο πρωτάθλημα το 2002 δαπανούσε υπέρογκα ποσά κάθε χρόνο έχοντας συχνά το μεγαλύτερο budget μεταξύ των ομάδων σε αναζήτηση της δόξας. Το αποτέλεσμα; Καμία νίκη και 5 τερματισμοί στο βάθρο. Το μεγαλύτερο παράδειγμα πως τα λεφτά δεν φέρνουν την επιτυχία στην F1…
2007: Red Bull
H Red Bull γυρόφερνε στην F1 για πολλά χρόνια μέχρι να αποφασίσει να αγοράσει την δικιά της ομάδα το 2005. Αρχικά δεν έδειχνε ιδιαίτερα δυνατή, αλλά αυτό άλλαξε μετά το 2010 που έβαλε φτερά και έγινε το πιο γρήγορο ποτό του κόσμου με 4 πρωταθλήματα οδηγών και κατασκευαστών.
2014: The Windmill Inn
Η χορηγία αυτή είναι η ένδειξη της κρίσης που βρίσκεται σήμερα το άθλημα, όταν η μικρή εταιρία από το Sussex και μπήκε σαν χορηγός στην Caterham που αναζητούσε απεγνωσμένα ρευστό σε σημείο που παλαιότερα θα έμπαιναν μόνο μεγάλες εταιρίες του μεγέθους της GE ή Dell.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!