Ο χορός των αποκαλύψεων των νέων μονοθεσίων για το 2017 καλά κρατεί, με την McLaren να είναι η πιο πρόσφατη παρουσίαση με το Tarocco orange σε πρώτο πλάνο. Αλλά έχουμε δει κάποια ομάδα στην F1 να βρίσκει τρύπα στους κανονισμούς του 2017; Θα αλλάξει αν βρεθεί το τοπίο ανάμεσα στους ανταγωνιστές για τον παγκόσμιο τίτλο;
Η επιτυχία στην Formula 1 βρίσκεται στο να έχεις το ταχύτερο μονοθέσιο, μακράν πιο συχνά από το να μην το έχεις, και υπάρχουν αρκετά παραδείγματα που η ομάδα διάβασε έξυπνα τους κανονισμούς και βρέθηκε με πλεονέκτημα στην κούρσα για το πρωτάθλημα. Αλλά ο Rob Smedley της Williams μας προειδοποίησε πως ο τρόπος που οι νέοι κανονισμού έχουν γραφτεί αφήνουν ελάχιστα περιθώρια για τέτοια πλεονεκτήματα.
Οι ομάδες που ξεκίνησαν νωρίτερα την εξέλιξη για το 2017 θα βρίσκονται σε δυνατότερη θέση, μιας και θα είναι οι πρώτες ομάδες που θα ξέρουν με ακρίβεια τι δουλεύει και τι όχι στα αεροδυναμικά τούνελ και τις εικονικές προσομοιώσεις.
Μερικές όπως μπορούν να βρουν την χρυσή, κρυφή λεπτομέρεια που θα τους δώσει τον ζητούμενο πλεονέκτημα. Η Brawn GP, μαζί με την Williams και Toyota, χρησιμοποίησαν τον διάσημο πλέον διπλό διαχύτη το 2009 που η πρώτη είχε τόσο μεγάλο πλεονέκτημα ώστε μέχρι τα μέσα της χρονιάς – και ενώ η απόδοση των υπολοίπων να έχει αυξηθεί – να πάρει τον τίτλο.
Ο Smedley δεν απέκλεισε την πιθανότητα να υπάρχουν τρύπες στους κανονισμούς του 2017, αλλά εξήγησε πως τέτοιες ευκαιρίες γίνονται ολοένα και πιο σπάνιες μιας και πλέον οι ομάδες παίζουν μεγάλο ρόλο στον σχηματισμό τους.
Μιλώντας πάνω στο θέμα, είπε: «Κάθε φορά που ένα καινούργιο μπουκέτο κανονισμών έρχεται, τουλάχιστον κατά την διάρκεια της καριέρας μου, αυτά τα ανοίγματα γίνονται όλο και μικρότερα. Ο λόγος είναι πως οι τεχνικοί κανονισμοί, κατά ένα μεγάλο μέρος τους, γράφονται από μηχανικούς που προέρχονται μέσα από τις ομάδες. Οι οποίοι είναι και τα μυαλά που ψάχνουν να βρουν τις τρύπες αυτές. Αλλά καθώς οι κανόνες γράφονται, και επειδή είναι μια δουλειά συνεργασίας που γίνεται από τους ίδιους ανθρώπους που ψάχνουν τις ασάφειες στους κανονισμούς, τότε οι ασάφειες αυτές μένουν απέξω εξ αρχής»
«Υπάρχουν παραθυράκια στους κανονισμούς; Φυσικά. Τα βρήκαμε εμείς ή κάποιος άλλος; Θα δούμε!»
Πέντε από τα καλύτερα παραθυράκια στην F1
Οι σχεδιαστές της F1 παρήγαγαν μερικά εκπληκτικά και πρωτοπόρα οχήματα κατά την διάρκεια των πρωταθλημάτων. Μερικά ιστορικά παραδείγματα είναι το ground-effect το ’60 και ’70, η Tyrell με τους 6 τροχούς το 1976 και η Braham με τον ανεμιστήρα το 1978.
Αλλά ας δούμε 5 πρόσφατα παραδείγματα από μονοθέσια που εκμεταλλεύτηκαν έξυπνα αυτά τα παραθυράκια.
Mass damper
H Renault εξέλιξε το σύστημα mass dumper – ένα βάρος ανάμεσα σε δύο ελατήρια – ώστε να βοηθήσει με τους κραδασμούς και τις αναπηδήσεις του ελαστικού για το μονοθέσιο πρωταθλητής R25 το 2005.
Αλλά το σύστημα αυτό, που η Renault επίσης χρησιμοποίησε στην R26 και που αντιγράφτηκε από τις άλλες ομάδες, απαγορεύτηκε από την FIA μετά το Γαλλικό Grand Prix το 2006.
Πλαινοί καθρέπτες
Η Ferrari ήταν η πρώτη ομάδα που μετέφερε τους καθρέπτες στα πλαινά του μονοθεσίου το 2006 με πολλές ομάδες όπως η Renault και η Red Bull να ακολουθούν ώστε να κερδίσουν αεροδυναμικό πλεονέκτημα.
Αλλά ύστερα από έντονα παράπονα για την ορατότητα, η FIA τους απαγόρευσε και υποχρέωσε τις ομάδες να τους τοποθετούν στα πλαινά του cockpit μετά το Κινέζικο Grand Prix του 2010.
Διπλός διαχύτης
Όπως ανέφερα πιο πάνω, η Brawn GP, Williams και Toyota, άρχισαν τη σεζόν του 2009 με έναν διπλό διαχύτη στο πίσω μέρος του μονοθεσίου αφού παρατήρησαν ένα κενό στους κανονισμούς. Η κατασκευή αυτή δημιουργούσε τεράστια μεγέθη κάθετης δύναμης την στιγμή που η F1 έκοψε πάρα πολλά αεροδυναμικά βοηθήματα ώστε να την μειώσει.
Πολλές ενστάσεις έγιναν, αλλά η FIA αποφάσισε πως ήταν νόμιμος με τους υπόλοιπους να τρέχουν να προλάβουν τις εξελίξεις…
F-duct
H McLaren εμφανίστηκε στις αρχές του 2010 με το F-duct τοποθετημένο στην MP4-25. Το σύστημα έδινε ένα αεροδυναμικό πλεονέκτημα, με τους οδηγούς να μπορούν να οδεύσουν τον αέρα από τον αεραγωγό στο μπροστά μέρος του μονοθέσιου (στο f της Vodafone, εξού και η ονομασία που δόθηκε από τα media) μέσω του shark fin ώστε να καταλήξει στην πίσω αεροτομή αλλάζοντας την πίεση που της ασκείται και κατ’ουσίαν την τελική ταχύτητα.
Γρήγορα αντιγράφτηκε από τους υπολοίπους, αλλά θεωρήθηκε ότι έκανε τους οδηγούν να ασχολούνται περισσότερο με κάτι εκτός του τιμονιού, καθώς ενεργοποιούσαν τη λειτουργία με το γόνατό τους, και συμφωνήθηκε από τις ομάδες και τη FIA να μη το χρησιμοποιήσουν από το 2011.
Κρυφές κάμερες
Το 2014, η Red Bull προσπάθησε να βάλει της υποχρεωτικές κάμερες μέσα στην μύτη ώστε να έχει το ελάχιστο δυνατό αντίκτυπο στην αεροδυναμική του αυτοκινήτου. Παρόλο που τέτοια προσέγγυση αποτρέπονταν από τους κανονισμούς, η ομάδα υποχρεώθηκε να βάλει τις κάμερες σε κανονική θέση μετά το Μονακό της ίδιας σεζόν.
Ποιά είναι η γνώμη σας λοιπόν για τα κενά στους κανονισμούς; Υπάρχουν κάποια άλλα άξια αναφοράς;
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!