Λοιπόν έχουμε και λέμε. Σάββατο μεσημεράκι και χαζεύεις με το τηλεκοντρόλ στο χέρι. Περνάς από το Eurosport και πέφτεις πάνω στις κατατακτήριες περιόδους του WTCC. Ωραία λες θα δούμε και κάτι της προκοπής.
Ξεκινάνε όλοι στο τέλος μένουν λιγότεροι και πάλι λιγότεροι και τέλος τέλος 5. Βγαίνει ο ταχύτερος από αυτούς τους πέντε π.χ. ο Lopez και σκέφτεσαι και εσύ λογικότατα ότι αυτός θα εκκινήσει από την pole position αύριο στον αγώνα. Σωστά;Όοοοοοοοοοοοοοχι αναγνώστη (μα που πήγε το μυαλό σου) γιατί εκείνη την ώρα ακριβώς ακούς τον σχολιαστή να λέει πως “ο Lopez είναι ο ταχύτερος του qualifying και αύριο θα ξεκινήσει από την έκτη θέση” και κάπου εκεί αρχίζεις να αναρωτιέσαι αν πήγες τουαλέτα, πόσο ήπιες χθες το βράδυ και άλλα πολλά.
Και εδώ έρχεται το F1fan.gr να σου λύσει όλες τις απορίες. Είσαι έτοιμος; Σίγουρα; Γιατί θα σε εξετάσω μετά.
Qualifying 1
Εδώ όλοι είναι μέσα. Η περίοδος έχει διάρκεια 20 λεπτά στις κανονικές πίστες ενώ σε αυτές που διεξάγονται σε δημόσιους δρόμους η διάρκεια φτάνει στα 30 λεπτά. Οι 12 ταχύτεροι προκρίνονται για την επόμενη περίοδο ενώ οι αποκλεισθέντες μπαίνουν σε καθεστώς parc ferme μην μπορώντας να πραγματοποιήσουν καμία απολύτως εργασία στο αυτοκίνητο τους. Πέντε λεπτά διάλειμμα και…
Qualifying 2
Εδώ αρχίζουμε να το μπερδεύουμε λίγο. Ξεκινώντας από τα βασικά η διάρκεια του είναι 10 λεπτά στις κανονικές πίστες ενώ σε αυτές που διεξάγονται σε δημόσιους δρόμους η διάρκεια φτάνει στα 15 λεπτά. Τώρα όμως δεν επιτρέπεται να συμμετάσχουν όλοι. Για να συμμετάσχει κάποιος στο Q2 θα πρέπει είτε να ακολουθεί το πρωτάθλημα είτε να είναι απολύτως σύννομο με τις κατηγορίες του WTCC. Γιατί το λέω αυτό; Γιατί στο WTCC μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή και αυτοκίνητα ή οδηγοί που συμμετέχουν στα εθνικά πρωταθλήματα με τους εκάστοτε τεχνικούς κανονισμούς αρκεί να είναι συγκρίσιμα μεγέθη με τα ήδη υπάρχοντα αυτοκίνητα του θεσμού. Οι 5 ταχύτεροι προκρίνονται για την επόμενη περίοδο ενώ οι αποκλεισθέντες μπαίνουν σε καθεστώς parc ferme μην μπορώντας να πραγματοποιήσουν καμία απολύτως εργασία στο αυτοκίνητο τους. Πέντε λεπτά διάλειμμα και…
Qualifying 3
Εδώ τα πράγματα είναι πιο ξεκάθαρα. Έχουμε τους πέντε πρώτους του Q2 που δικαιούνται να κάνουν ένα γρήγορο γύρο. Ξεκινούν με αντίστροφη σειρά (δηλαδή ο πέμπτος του Q2 κάνει πρώτος την προσπάθεια του, ο τέταρτος του Q2 δεύτερος κ.ο.κ.).
Επειδή όμως εδώ είναι WTCC δεν είναι παίξε γέλασε υπάρχει συγκεκριμένη διαδικασία για το Q3. Έχουμε και λέμε. Τα πράσινα φώτα ανάβουν και παραμένουν αναμμένα για είκοσι δευτερόλεπτα. Αυτό είναι είναι και το χρονικό όριο που έχει ο πέμπτος του Q2 να βγει από το pit lane. Τώρα 30 δευτερόλεπτα αφού περάσει την γραμμή εκκίνησης/τερματισμού τα φώτα στο pit lane ξαναγίνονται πράσινα και πάλι για 20 δευτερόλεπτα με τον επόμενο να πρέπει σε εκείνο το χρονικό διάστημα να βγει στην πίστα. Αν τώρα κάποιος δεν προλάβει τότε αυτόματα αποκλείεται από την διαδικασία τα φώτα παραμένουν κόκκινα για 100 δευτερόλεπτα και ξαναγίνονται πράσινα για τον επόμενο της διαδικασίας. Α και για να μην το ξεχάσω. Ο γύρος εισόδου και ο γύρος εξόδου του κάθε συμμετέχοντα στο Q3 δεν πρέπει να είναι αργότερος από τον ταχύτερο χρόνο x2 που έχει σημειώσει είτε αυτός σημειώθηκε στο Q1 είτε στο Q2 και σε αυτή την περίπτωση όποιος ολοκληρώνει την προσπάθεια του μπαίνει σε καθεστώς parc ferme μην μπορώντας να πραγματοποιήσει καμία απολύτως εργασία στο αυτοκίνητο του.
Και αφού τελειώσαμε τις τρεις περιόδους του qualifying πάμε να δούμε και τι σημαίνουν.
Ξεκινώντας ανάποδα. Οι πέντε πρώτοι του Q3 βαθμολογούνται για το πρωτάθλημα ως εξής.
Ο πρώτος 5 βαθμούς
Ο δεύτερος 4 βαθμούς
Ο τρίτος 3 βαθμούς
Ο τέταρτος 2 βαθμούς
Ο πέμπτος 1 βαθμό
Παράλληλα σχηματίζουν τις πέντε πρώτες θέσεις του κυρίως αγώνα που είναι ο απογευματινός. Το υπόλοιπο grid του απογευματινό αγώνα για τις θέσεις 6-12 καθορίζεται από το Q2 και οι θέσεις 13-τέλος από το Q3.
Τώρα σε ότι αφορά τον μεσημεριανό αγώνα που είναι και ο πρώτος αγώνας της ημέρας οι θέσεις 1-10 καθορίζονται από το Q2 αλλά ανάποδα. Δηλαδή ο δέκατος ταχύτερος του Q2 εκκινεί πρώτος, ο ένατος δεύτερος,ο όγδοος τρίτος κ.ο.κ.. Οι θέσεις 11-12 από το Q2 και οι θέσεις 13-τέλος από το Q3.
MAC 3
Ναι τελειώσαμε τις κατατακτήριες των οδηγών.Καθορίσαμε ποια θέση θα πάρουν στο grid και του πρώτου αγώνα αλλά και του δεύτερου. Ναι είπαμε και το ποιοι θα πάρουν βαθμούς από την συγκεκριμένη διαδικασία και πόσους.
Αλλά δεν τελειώσαμε. Γιατί μετά από όλο αυτό η FIA αποφάσισε να θεσπίσει και μια ξεχωριστή βαθμολογική κατηγορία για τους κατασκευαστές. Γιατί μέχρι τώρα τα πράγματα ήταν απλά και ας τα περιπλέξουμε μωρέ και λίγο.
Έτσι λοιπόν για την χρονιά που διανύουμε έχουμε πέντε διαφορετικές μάρκες αυτοκινήτων: τις Chevrolet, Citroen, Honda, LADA και Volvo (αλφαβητική σειρά). Από αυτές τις πέντε μόνο η Chevrolet δεν συμμετέχει στο πρωτάθλημα κατασκευαστών. Οι υπόλοιπες τέσσερις δικαιούνται να συμμετάσχουν στην διαδικασία MAC3 αν και εφόσον έχουν τρία αυτοκίνητα στο grid. Οπότε προς το παρόν η Volvo εξαιρείται της διαδικασίας λόγω του ότι συμμετέχει μόνο με δύο αυτοκίνητα. Κατά την διάρκεια του τεχνικού ελέγχου δηλώνονται τρεις οδηγοί από κάθε μάρκα ανεξαρτήτως αν συμμετέχουν με την εργοστασιακή ομάδα ή με κάποια δορυφορική και στήνονται ο ένας δίπλα στον άλλον. Με το που σβήσουν τα κόκκινα φώτα και τα τρία αυτοκίνητα θα πραγματοποιήσουν δύο γύρους με τον χρόνο να μετράει από την ώρα που θα σβήσουν τα κόκκινα φώτα μέχρι την ώρα που θα περάσει την γραμμή εκκίνησης/τερματισμού το τρίτο αυτοκίνητο.
Οι κατασκευαστές βαθμολογούνται ως εξής:
Ο πρώτος 10 βαθμούς
Ο δεύτερος 8 βαθμούς
Ο τρίτος 6 βαθμούς
Ο τέταρτος 4 βαθμούς
Ο πέμπτος 0 βαθμούς κ.ο.κ.
Σε περίπτωση ισοπαλίας απονέμονται οι ίδιοι βαθμοί και στους δύο κατασκευαστές ενώ ο τρόπος που βγάινουν τα αυτοκίνητα από το pit lane θυμίζει αρκετά την διαδικασία του Q3 με το όριο να μην είναι 20 δευτερόλεπτα αλλά 45.
Κάπου εδώ τελειώσαμε την περιγραφή του τρόπου διεξαγωγής του qualifying. Απλό έτσι;
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!