Με τη νέα σεζόν του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Rally να ξεκινά σε λίγες ημέρες με το Rally Monte Carlo, είναι ώρα να ρίξουμε μια ματιά σε όλα όσα αλλάζουν τη φετινή σεζόν στο WRC!
Το 2024 ήταν μια χρονιά με καθηλωτικό ενδιαφέρον για τον κόσμο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Rally. Χωρίς τον Kalle Rovanpera σε πλήρη καθήκοντα, ο τίτλος έδειχνε πως θα άλλαζε χέρια μετά από δύο χρόνια, με τη σεζόν να μην προσφέρεται για προβλέψεις απ’ το ξεκίνημά της.
Εν τέλει αυτό κι έγινε, με τους δύο τίτλους να κρίνονται στο νήμα του τερματισμού, στο Rally Ιαπωνίας, όπου ο Thierry Neuville ήταν αυτός που εκμεταλλεύτηκε το νέο βαθμολογικό σύστημα με τον πιο αποδοτικό τρόπο, ενώ η Toyota διατήρησε τα σκήπτρα στους Κατασκευαστές με ένα επικό φινάλε, αν και όλα έδειχναν να έχουν χαθεί μετά το Rally Acropolis του Σεπτεμβρίου.
Πλέον, όμως, οι ομάδες έχουν κάνει reset και βρίσκονται στην τελική ευθεία για την έναρξη της επόμενης σεζόν το επόμενο Σαββατοκύριακο στις χιονισμένες Γαλλικές Άλπεις. Πόσα, όμως έχουν αλλάξει μέσα στους τελευταίους μήνες;
Τέλος στο…και πέντε οι υβριδικές μονάδες
Πέραν οποιασδήποτε αμφιβολίας, η μεγαλύτερη αλλαγή ενόψει 2025 είναι η απόρριψη των υβριδικών μονάδων από τα αγωνιστικά της Rally1 κατηγορίας. Ο ασκός του Αιόλου άνοιξε από το Rally Acropolis, τον περασμένο Σεπτέμβριο. Εκεί, η Compact Dynamics, προμηθευτής των υβριδικών μονάδων, εξέδωσε ανακοίνωση για τη διαχείριση των μπαταριών που ουσιαστικά περιέπλεκε σε μεγάλο βαθμό τα πράγματα για τις ομάδες.
Έκτοτε, μπήκε κανονικά στο κάδρο τη συζήτηση να φύγουν εντελώς οι μπαταρίες από τα αγωνιστικά, παρά το γεγονός πως υπήρχε συμβόλαιο με τον προμηθευτή και για το 2025.
Τελικά, την τελευταία στιγμή αυτό ήταν που αποφασίστηκε, με τις ομάδες να καλούνται και επίσημα την τελευταία στιγμή να προχωρήσουν σε αλλαγές στα αγωνιστικά τους ώστε να εξυπηρετήσουν αυτή την απόφαση.
Δεν επρόκειτο για απλές αλλαγές. Προφανώς, και δεν έφτανε το να ξηλωθούν όλα τα εξαρτήματα του υβριδικού συστήματος και…that’s it. Με το ελάχιστο επιτρεπτό βάρος να αλλάζει και να μειώνεται, οι κατασκευαστές καλούνται να αναδιαμορφώσουν όλο το packaging των μηχανικών μερών, επιλέγοντας που να προσθέσουν επιπλέον ballast εάν χρειαστεί για να έρθει το επιθυμητό, πλέον, πλαφόν των 1180 kg.
Επίσης, οι ομάδες είχαν ξεκινήσει να επενδύουν τα token εξέλιξής τους υπό τη σκοπιά του υβριδικού πακέτου. Μια τέτοια αλλαγή της τελευταίας στιγμής σίγουρα ανατρέπει τα πλάνα σε Cumbria, Alzenau και Jyvaskyla και δημιουργεί αναμπουμπούλα στις ομάδες. Όχι και τόσο ιδανικό σενάριο για ένα πρωτάθλημα παγκόσμιας εμβέλειας, το οποίο θέλει να έρθει πιο κοντά στα πρότυπα οργάνωσης της F1.
Casually rallying along a cliff edge, as you do#WRC | #RallyeMonteCarlo 🇲🇨 pic.twitter.com/V2tU8eLyml
— FIA World Rally Championship (@OfficialWRC) January 15, 2025
Νέο (ξανά) βαθμολογικό σύστημα
Οι αλλαγές δεν σταματούν στους τεχνικούς κανονισμούς για το 2025. Από τον διοργανωτή, επιλέχτηκε να υπάρξουν τροποποιήσεις και στο βαθμολογικό σύστημα, ένα κανονικό μήλο της έριδος το 2024.
Το σύστημα που επιλέχτηκε την περασμένη σεζόν έγινε με γνώμονα να υπάρχει ενδιαφέρον και ανάγκη για πίεση όλες τις ημέρες των Rally. Αυτός ο στόχος φαίνεται να επιτεύχθηκε, με τις Κυριακές να είναι πλέον αρκετά πιο γεμάτες για τα πληρώματα.
Αυτό που χάθηκε στο μεσοδιάστημα, ωστόσο, είναι η αξία της νίκης στο Rally. Δεν ήταν λίγες οι φορές που ο νικητής ενός Rally είχε αρκετά μικρότερη συγκομιδή από άλλα πληρώματα, σενάριο που “έπαιξε” πολύ σε περιπτώσεις που το πρώτο πλήρωμα του Σαββάτου απολάμβανε μεγάλη διαφορά από τον επόμενο.
Έτσι, οι 18 βαθμοί του Σαββάτου ενδεχομένως να έμεναν τόσοι, ενώ οι συνολικά 12 (7+5) βαθμοί της Κυριακής να προστίθεντο σε μια μετριοπαθή συγκομιδή 10 βαθμών του Σαββάτου και να έφτασαν τους 22 για ένα πλήρωμα που εν τέλει ίσως τερμάτισε 2ο ή ακόμα και 3ο.
Αυτή η διαφορά 4 βαθμών, ωστόσο, δεν αποτυπωνόταν στα χρονόμετρα το απόγευμα της Κυριακής…
Έτσι, επιλέχτηκε το σύστημα του 2024 να δεχτεί ένα μικρό λίφτινγκ, με την πλάστιγγα να γέρνει πλέον περισσότερο υπέρ του νικητή, κατόπιν και σκληρής κριτικής από οδηγούς με απήχηση, όπως ο Sebastien Ogier.
Εν ολίγοις, δεν θα υπάρχει απονομή δυνητικών βαθμών από το Σάββατο, με τον νικητή του Rally να καρπώνεται 25 βαθμούς το μεσημέρι της Κυριακής, όπως γινόταν από το 2010 έως και το 2023.
Οι ειδικές της Κυριακής θα απονείμουν και πάλι επιπλέον βαθμούς, αλλά σε format 5-4-3-2-1 για τα πέντε ταχύτερα πληρώματα, ενώ η Power Stage παραμένει απαράλλαχτη. Αυτό σημαίνει πως το μέγιστο που μπορεί να πάρεις κάποιος από ένα event είναι οι 35 βαθμοί.
Σενάρια για μεγαλύτερη συγκομιδή βαθμών από το πλήρωμα που δεν θα κερδίσει εξακολουθούν να υπάρχουν και με τις αλλαγές αυτές. Είναι σαφές, ωστόσο, πως μετριάζονται οι πιθανότητες αυτές…
Νέος προμηθευτής ελαστικών
Και οι αλλαγές δεν σταματούν με τα παραπάνω. Το 2025 σηματοδοτεί και την αλλαγή προμηθευτή ελαστικών για το WRC, με τη Hankook να παίρνει το tender για την προμήθεια γομών στα πληρώματα και να αντικαθιστά την Pirelli.
Μπορεί να έχουν γίνει αρκετά χιλιόμετρα δοκιμών με όλες τις ομάδες, για να δοθεί πολύπλευρο feedback στην κορεάτικη φίρμα, ωστόσο οι νέες γόμες αποτελούν αστάθμητο παράγοντα, ειδικά για πολύ ιδιαίτερα event όπως το επερχόμενο Rally Monte Carlo.
Είναι σε θέση τα ελαστικά να αλλάξουν άρδην τις ισορροπίες δυναμικότητας; Από μόνα τους ίσως και όχι, αλλά είναι μια παράμετρος μη αμελητέα, ενώ θα πρέπει προσοχή να δοθεί και στο πόσο ανθεκτικά είναι τα νέα αυτά ελαστικά, μιας και το WRC γίνεται σε ανώμαλο δρόμο, με τα κλαταρίσματα να αποτελούν συχνό φαινόμενο κατά το παρελθόν.
Adrien Fourmaux’s initial feedback has been positive 🛞 pic.twitter.com/CPDXB9w1dR
— FIA World Rally Championship (@OfficialWRC) January 6, 2025
Αλλαγές σε πληρώματα
Και πάμε τώρα σε πιο αναμενόμενες αλλαγές, που συμβαίνουν λίγο-πολύ κάθε χρόνο. Το 2024 ήταν μια χρονιά που Toyota και Hyundai κονταροχτυπήθηκαν για τα καλά, με τη διαφορά ανάμεσα στους δύο κατασκευαστές να δείχνει πιο μικρή από ποτέ.
Οδηγικά, αυτό επηρεάστηκε ασφαλώς σε μεγάλο βαθμό από την part-time συμμετοχή του Kalle Rovanpera, του οδηγού που την περίοδο 2022-2023 έδειξε να είναι το αδιαμφησβήτητο σημείο αναφοράς για τα πληρώματα.
Πλέον, όμως ο Φινλανδός επιστρέφει με πρόσω ολοταχώς, διψασμένος για ακόμα ένα τίτλο στην καριέρα του. Δίπλα του θα βρεi τους Evans και Katsuta, τον part-timer Ogier και την φρέσκια προσθήκη του Sami Pajari, που έχει τα φόντα να φέρει το κάτι παραπάνω τους Ιάπωνες.
Η Hyundai δεν έμεινε με δεμένα τα χέρια όμως. Το 2024 είδε πως το format του μοιράσματος του τρίτου i20 N ανάμεσα σε διαφορετικούς οδηγούς δεν απέδωσε, έτσι έκλεισε τον οδηγό που εντυπωσίασε περισσότερο μέσα στη σεζόν, τον Adrien Fourmaux. Ο Γάλλος, δίπλα στους Neuville και Tanak είναι μια αρκετά υπολογίσιμη δύναμη, δίνοντας τη δυνατότητα στην ομάδα του Cyril Abiteboul να ποντάρει και στα τρίτα της αγωνιστικά όποτε χρειαστεί και δυσκολέψουν τα πράγματα.
Αποδυναμωμένη δείχνει πως θα μπει, τέλος, η M-Sport. Χάνοντας τον Fourmaux, έναν άνθρωπο που της έφερε 4 βάθρα πέρυσι, η ομάδα του Malcolm Wilson επέλεξε να κάνει αυτό που ξέρει καλύτερα απ’ τον καθένα: να επενδύσει σε νέο ταλέντο.
Υπό τη λογική αυτή, ο Gregoire Munster θα παραμείνει στην ομάδα, έχοντας αφήσει θετικό πρόσημο το 2024, ενώ δίπλα του θα καθίσει ο Josh McErlean, που θα αποτελέσει ερωτηματικό το πόσο ανταγωνιστικός θα είναι στην πρώτη του χρονιά σε έναν ιδιαίτερα απαιτητικό ρόλο. Επίσης, η part-time συμμετοχή του Martins Sesks, που εντυπωσίασε όταν κλήθηκε να τρέξει, αποτελεί ακόμα ένα σημείο προσοχής για το πιο διάσημο “φυτώριο” ταλέντου στο WRC.
Μεγαλύτερο πρόγραμμα και νέα event
Τέλος, δεν αποτελεί γεγονός πως το ενδιαφέρον για το WRC έχει αρχίσει να παίρνει τα πάντα του την τελευταία τριετία, με όλο και περισσότερες χώρες να ενδιαφέρονται να βάλουν τη σημαία τους στο καλεντάρι του κορυφαίο Πρωταθλήματος Rally.
Έτσι, οι 13 αγώνες του 2024 θα γίνουν 14 φέτος, με την προσθήκη της Σαουδικής Αραβίας ως φινάλε της σεζόν, μια προσθήκη εντελώς διαφορετικού τερέν που συμπληρώνει τη γκάμα του θεσμού. Η μετακίνηση του Rally Safari στο Πάσχα σίγουρα μεταβάλλει το τί θα βρουν μπροστά τους οι ομάδες στην Κένυα, ενώ αλλαγή στο πρόγραμμα θα υπάρχει και για το Rally Acropolis, που επιστρέφει στον παραδοσιακό Ιούνιο.
Πέραν της Σαουδικής Αραβίας, νέο event για το WRC θα είναι και αυτό στα Κανάρια Νησιά, ενώ νέα είσοδος θα είναι και το Rally Παραγουάης που μαζί με το Rally Χιλής συνθέτουν ένα κανονικό “american leg” στο πρόγραμμα του WRC.
Επιλογίζοντας, η φετινή χρονιά δείχνει να έχει έναν ακόμα μεγαλύτερο βαθμό αβεβαιότητας από το περασμένο, πλέον, 2024. Νέα αγωνιστικά, νέες διαδρομές, νέα ελαστικά, αλλά και νέες δυναμικές εντός των ομάδων αναμένεται να αποτυπωθούν στα χρονόμετρα και τις βαθμολογήσεις με τον ιδιαίτερο και μοναδικό τρόπο που χαρακτηρίζει ένα μηχανοκίνητο άθλημα σαν το WRC, όπου το στοιχείο του απρόβλεπτου είναι καθημερινότητα για πληρώματα και ομάδες.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!