Ανασκόπησης συνέχεια στο grid του 2024, με τη Williams να τερματίζει στην 9η θέση και να βιώνει θετικά και (πολλά) αρνητικά ορόσημα μέσα στη χρονιά. Οι ελπίδες για το 2025, ωστόσο, είναι μεγάλες.
Μετά την 10η και τελευταία Sauber (προσεχώς Audi), η ανασκόπηση του F1fan.gr για τη χρονιά που σε λίγες ημέρες θα περάσει και επίσημα στο χρονοντούλαπο της ιστορίας συνεχίζει με την επόμενη της κατάταξης, Williams Racing.
Για τη Williams, το 2024 είχε αρκετά πάνω-κάτω, συχνά θυμίζοντας ένα τρενάκι λουνα παρκ συναισθημάτων και προσδοκιών.
Μετά και την 7η θέση το 2023, την έναρξη της εποχής Vowles στην ομάδα και την 100% μεταστροφή του Alex Albon σε εσωτερικό ηγέτη των garage, υπήρξαν (έστω και επικοινωνιακά), οι εντυπώσεις πως η ομάδα ήταν πεινασμένη για περισσότερα φέτος.
Η αλήθεια, ωστόσο, ήταν κάπως διαφορετική. Στο Grove υπήρχε (και ενδεχομένως εξακολουθεί να υπάρχει σε ένα, μικρότερο, βαθμό) αδυναμία στις πολύ γρήγορες και άμεσες κατασκευαστικές διαδικασίες, απόρροια ετών χωρίς σημαντικές επενδύσεις σε νέα μηχανήματα, τεχνικές και μεθόδους.
Αυτό, με απλά λόγια, σήμαινε πως η αλλαγή κατεύθυνσης στο σχεδιασμό μεταξύ της FW45 και της FW46 χρειαζόταν χρόνο να επιτευχθεί. Εν ολίγοις, το μονοθέσιο που θα ξεκινούσε το 2024 δε θα ήταν βελτιστοποιημένο, με γνωστές και χτυπητές αδυναμίες, μεγαλύτερη εκ των οποίων το μεγάλο του βάρος.
Αυτό, αποτυπώνεται πλήρως στα αποτελέσματα της ομάδας στο πρώτο τρίτο της σεζόν: συγκομιδή μόλις 2 βαθμών στο ιδιαίτερο GP του Μονακό, με τρεις συνολικά εγκαταλείψεις για τους Albon και Sargeant στο σημείο αυτό.
Παρά το γεγονός πως η Alpine είχε ξεκινήσει ως μακράν το χειρότερο μονοθέσιο του grid, η Williams έδειχνε να παλεύει με τη Sauber για τα…σπόρια. Παρά τις δύο γενναίες 11ες θέσεις του Albon σε Σαουδική Αραβία και Μελβούρνη, το μονοθέσιο δεν ήταν στο επίπεδο που θα έπρεπε για πιο συχνή παρουσία στους βαθμούς.
Με τους (αργούς) ρυθμούς της ομάδας, ήρθαν αναβαθμίσεις, και αυτό σταδιακά αποτυπώθηκε στα αποτελέσματα, κυρίως του Albon. Στο δεύτερο τρίτο της σεζόν, ο Ταϋλανδός πήρε ακόμα δύο ένατες θέσεις σε Silverstone και Monza (δύο εντελώς διαφορετικές πίστες στα χαρακτηριστικά τους), ενώ ευθύς αμέσως ακολούθησε και μια έβδομη θέση στο Αζερμπαϊτζάν, το καλύτερο αποτέλεσμα του οργανισμού για το 2024.
Τροχοπέδη στην εξέλιξη και το πόσο θα μπορούσε η ομάδα να επενδύσει σε αναβαθμίσεις ήταν το budget που έπρεπε να διαθέσει σε ζημιές από ατυχήματα. Ούσα μακράν η πρωταθλήτρια στο συγκεκριμένο στατιστικό, η Williams κλήθηκε να δώσει σε ζημίες το συνολικό ποσό των 8.210.000 βρετανικών λιρών (μαζί με τα ατυχήματα του Colapinto που ακολουθεί).
Περίπου 10 εκατομμύρια ευρώ δηλαδή, στην εποχή του cost cap των 145 εκατ. Σε καμία περίπτωση ιδανικό σενάριο το να πρέπει να δώσεις πάνω από το 6,5% του budget σου σε κάτι αποφευκτέο…
Μέσα στη σεζόν η ομάδα κλήθηκε να πάρει επίσης δύσκολες αποφάσεις: σε πολλές περιπτώσεις τα συχνά ατυχήματα άφηναν τα garage χωρίς αρκετά εξαρτήματα τελευταίου spec, με τον Sargeant (συχνότερα) να γυρίζει σε old spec μέρη για να μπορέσει να κατέβει στον αγώνα.
Ο Αμερικάνος, ωστόσο, δεν δικαίωσε μέσα στο 2024 την ψήφο εμπιστοσύνης που πήρε. Σταθερά πίσω από τον (πιο έμπειρο) teammate του, και συχνά πρωτοπόρος και συνήθης ύποπτος σε ατυχήματα και έξοδα για την φειδωλή Williams, ο Sargeant είδε τη θέση του μετά την Ολλανδία να χάνεται, με τη σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι ένα ατύχημα αρκετά “χαζό” υπό το πρίσμα του επιπέδου της F1.
Η διάδοχη κατάσταση έφερε πρόωρα στην ομάδα τον Αργεντίνο Franco Colapinto, έναν οδηγό που ξεκίνησε σαν πυροτέχνημα στην ευκαιρία που ανέλπιστα του δόθηκε: 12ος στον πρώτο του μόλις αγώνα, ενώ δύο βαθμολογήσεις σε Αζερμπαϊτζάν και Austin (με μια 11η θέση ενδιάμεσα στην απαιτητική Σιγκαπούρη) τον σύστησαν για τα καλά στα paddock.
Δείχνοντας να πιάνει τον “ταύρο” από τα κέρατα (pun για τις φήμες που ήθελαν τη Red Bull να τον σκέφτεται ακόμα και για παρτενέρ του Max Verstappen), ο Αργεντίνος σύντομα ανακάλυψε πως η F1 είναι ένας περίπλοκος κόσμος, που χρειάζεται σταθερή επαγρύπνιση για να μείνει κάποιος στην κορυφή. Τα πρώτα του 5 καλά αποτελέσματα έδωσαν τη θέση τους σε 3 εγκαταλείψεις στους τελευταίους 4 αγώνες, με σημαντική συνεισφορά και στα έξοδα της ομάδας.
Remembering the good times 👏
James, Alex and Franco reminisce on Baku and a sneaky bottle of champagne, in the latest episode of Team Torque 🍾 ⬇️
— Williams Racing (@WilliamsRacing) December 22, 2024
Ο Colapinto έδειξε αφενός πως το έχει πολύ περισσότερο από τον Sargeant, όμως ούτε αυτό ήταν αρκετό για να του εξασφαλίσει θέση στο grid του 2025. Δεν ήταν δική του ευθύνη βέβαια αυτό…
Πριν κληθεί να γίνει super-sub, η Williams είχε ήδη ανακοινώσει επίσημα το οδηγικό της δίδυμο για το 2024, μια ανακοίνωση που αποτελεί φάρο ελπίδας για την ερχόμενη σεζόν.
Δίπλα στον Alex Albon θα βρίσκεται από του χρόνου ένας οδηγός με εμπειρία από Ferrari, McLaren και Renault, ένας πιλότος που φημίζεται για την εργασιακή του ηθική και την επιμέλεια με την οποία συνεργάζεται με τους μηχανικούς του.
Ο Carlos Sainz λοιπόν αναμένεται να είναι η νέα προσθήκη στο οδηγικό ρόστερ, μια κίνηση που είχε πολλά χρόνια να πετύχει η Williams, πιθανώς συγκρίσιμη με την προσέλκυση του Felipe Massa, πίσω στο 2014.
Συμφωνία που κέρδισε σίγουρα ο ίδιος ο Vowles και ασφαλώς καθοδηγήθηκε από τις ελάχιστες επιλογές που είχε διαθέσιμες ο Sainz για του χρόνου, η αναμενόμενη συνεργασία έχει δημιουργήσει όρεξη στο Grove για το 2025, η οποία φάνηκε και με το “καλησπέρα” του 2024: συμμετέχοντας στις δοκιμές του Abu Dhabi post-season, σε ολόλευκο outfit με ξεκάθαρη στοχοπροσήλωση στο βλέμμα, ο Sainz θα κάνει τον δεύτερο χρόνο με ένα μονοθέσιο που οδηγούσε πρώτη φορά στη ζωή του, ενώ οι φήμες κάνουν λόγο για εντυπωσιακό αποτέλεσμα εν συγκρίσει του πώς είχε αποδώσει η ομάδα στο τριήμερο του GP που προηγήθηκε, στην ίδια πίστα.
Η Williams, πλέον, έχει κάθε λόγο να ελπίζει πως το (φαινομενικό) πισωγύρισμα του 2024 δεν θα επαναληφθεί του χρόνου. Με ένα από τα καλύτερα ρόστερ της σύγχρονης ιστορίας της, και ένα μονοθέσιο που σταθερά εξελίσσεται, τους αξιόπιστους κινητήρες της Mercedes στην πλάτη και έναν team principal που ήδη έχει φέρει αλλαγή στα εκ των έσω, αποτελεί μονόδρομο η βελτίωση το 2025.
Σε αντίθετη περίπτωση θα γίνει λόγος για πανωλεθρία, τόσο της ομάδας, όσο και του Sainz στην επιλογή που έκανε.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!