Αρκετές βασικές αλλαγές στο αρχικό πλάνο των Andretti-Cadillac έχουν προκαλέσει μια αλλαγή στάσης από τη F1.
Η δήλωση της Formula 1 τη Δευτέρα ότι προχωρά με σχέδια για να επιτρέψει την συμμετοχή στη General Motors θα μπορούσε να θεωρηθεί ως μια πλήρης ανατροπή στη στάση από τα αφεντικά της σειράς.
Μόλις τον Ιανουάριο η FOM δήλωσε ότι μια αίτηση των Andretti-Cadillac για να μπουν από κοινού στην F1 απορρίφθηκε επειδή δεν θεώρησε ότι αυτό που προτάθηκε θα πρόσθετε αξία στο πρωτάθλημα.
Σε ένα δελτίο τύπου που εκδόθηκε τότε και αφορούσε κυρίως το 2025, η F1 είπε: «Η διαδικασία αξιολόγησής μας έχει αποδείξει ότι η παρουσία μιας 11ης ομάδας δεν θα προσέφερε, από μόνη της, αξία στο πρωτάθλημα.
«Ο πιο σημαντικός τρόπος με τον οποίο ένας νεοεισερχόμενος θα φέρει αξία είναι να είναι ανταγωνιστικός. Δεν πιστεύουμε ότι ο αιτών θα ήταν ανταγωνιστικός συμμετέχων.»
Η απόρριψη εκείνη την εποχή πυροδότησε διαμάχη και άφησε τον Andretti να αντεπιτίθεται –και να στέλνει τα παράπονά του στους Αμερικανούς πολιτικούς– στην προσπάθειά του να αναγκάσει μια επανεξέταση. Συνέχισε επίσης να προχωρά με τις προετοιμασίες του αυτοκινήτου για το 2026 στη νέα βάση στο Silverstone, παρόλο που δεν φαινόταν να υπάρχει δρόμος για να πάρει είσοδο.
Επανερχόμαστε στο σήμερα, και η στάση της F1 είναι πολύ διαφορετική. Εκεί που κάποτε η πόρτα έκλεισε στο πρόσωπο του Andretti παρά τη συμμετοχή της General Motors, τώρα υπάρχουν ανοιχτές αγκάλες.
Τι άλλαξε λοιπόν;
Μέρος του εξαρτάται από τις εμπλεκόμενες προσωπικότητες, αλλά περισσότερο περιλαμβάνει τις αλλαγές στην έννοια του σχεδίου που το καθιστούν μια πολύ διαφορετική προοπτική στα μάτια της F1.
Έγινε αντιληπτό ότι στην τρισέλιδη ανακοίνωση που εξέδωσε τη Δευτέρα η FOM σχετικά με το συμμετοχή, δεν υπήρχε ούτε μία αναφορά στο όνομα Andretti.
Αντίθετα, ο μόνος υπαινιγμός για τη συμμετοχή οποιουδήποτε από τα προηγούμενα μέρη ήταν μια σειρά σχετικά με τους «συνεργάτες στην TWG Global» – την εταιρεία που διευθύνει ο Dan Towriss, ο οποίος ανέλαβε τις δραστηριότητες στην Andretti Global όταν ο Michael Andretti παραιτήθηκε από τη θέση.
Ο Michael Andretti και η F1 δεν φαινόταν να τα πηγαίνουν καλά, αλλά ήταν η απόφασή του να απομακρυνθεί από την καθημερινή εμπλοκή στην ομάδα που έφερε την εξέλιξη των γεγονότων που οδήγησαν στο σήμερα. Επειδή η έξοδος του Andretti άνοιξε την πόρτα στον Towriss να ακολουθήσει μια ρεαλιστική προσέγγιση και να συνειδητοποιήσει ότι, εάν επρόκειτο να βρει έναν τρόπο να πείσει την F1 να εγκρίνει μια συμμετοχή, τα πράγματα θα έπρεπε να γίνουν με διαφορετικό τρόπο με πολύ μεγαλύτερη συμμετοχή από τη General Motors.
Έτσι, όταν αρχικά ήταν ένα αυτοκίνητο του Andretti που θα ήλπιζε τελικά να έχει κινητήρα της General Motors, αλλά θα είχε κινητήρες Renault αρχικά, το σχέδιο που τίθεται τώρα στο τραπέζι δεν μοιάζει καθόλου με το αρχικό.
Τώρα πρόκειται να είναι ένα αυτοκίνητο της General Motors, το οποίο πιθανότατα θα γίνει μια πλήρης εργοστασιακή ομάδα από το 2028 – ακόμα κι αν αρχικά σημαίνει ότι θα έχει κινητήρες Ferrari ή Honda στο ενδιάμεσο.
Τα ίδια μέρη θα συμμετέχουν ναι, αλλά από την οπτική πλευρά της F1 δύο εντελώς διαφορετικές προοπτικές όσον αφορά την προσθήκη αξίας στο πρωτάθλημα.
Ας μην ξεχνάμε ότι αυτό ακριβώς έλεγε η FOM μέχρι τον Ιανουάριο – ότι υπήρχε ένας τρόπος που η εμπλοκή της GM θα μπορούσε να αναπροσαρμοστεί για να περάσει η έγκριση.
«Θα κοιτούσαμε διαφορετικά σε μια αίτηση για την είσοδο μιας ομάδας στο πρωτάθλημα του 2028 με μονάδα ισχύος GM, είτε ως εργοστασιακή ομάδα της GM είτε ως πελατειακή ομάδα της GM που να σχεδιάζει όλα τα επιτρεπόμενα εξαρτήματα στη βάση της», δήλωσε η F1 εκείνη την εποχή. «Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να ληφθούν υπόψη πρόσθετοι παράγοντες σε σχέση με την αξία που θα προσέφερε ο υποψήφιος στο πρωτάθλημα, ιδίως όσον αφορά την προσθήκη ενός υψηλού κύρους OEM στο άθλημα ως προμηθευτής μονάδων ισχύος».
Αυτό στη συνέχεια αποδείχτηκε βασικό, με ακόμη και τον προηγούμενο σκεπτικιστή κατά της Andretti και τον διευθύνοντα σύμβουλο της Liberty, Greg Maffei, να βοηθούν για τις εξελίξεις πριν από την πρόσφατη αποχώρησή του.
Ο ρόλος που έπαιξε ο πρόεδρος της FIA Mohammed Ben Sulayem στην αλλαγή του πλάνου της συμφωνίας δεν πρέπει επίσης να υποτιμηθεί – καθώς θεωρείται ότι ήταν βασικός στην πίεση επί της GM για τις μονάδες ισχύος. Διατήρησε επίσης την πίεση με τις συζητήσεις με τον κατασκευαστή παρά την αρχική απόρριψη του Andretti. Και αφού υπήρξε ο αρχικός υποκινητής στο άνοιγμα προς νέες ομάδες, η κίνηση της F1 να εγκρίνει κατ’ αρχήν το σχέδιο των GM/Cadillac είναι μια νίκη για το όραμά του.
Η GM έχει κάνει σίγουρα μια μεγάλη ώθηση για φτάσει σε αυτό το επίπεδο και υποσχέθηκε το είδος της επένδυσης και τα επίπεδα συμμετοχής που θα ήθελε να δει η F1.
Ο πρόεδρος του κατασκευαστή Mark Reuss δήλωσε τη Δευτέρα: «Ως η κορυφή του μηχανοκίνητου αθλητισμού, η F1 απαιτεί αριστεία και καινοτομία που πιέζει τα όρια.
«Είναι τιμή για τη General Motors και την Cadillac να συμμετέχουν στην κορυφαία σειρά αγώνων στον κόσμο και έχουμε δεσμευτεί να ανταγωνιστούμε με πάθος και ακεραιότητα για να εξυψώσουμε το άθλημα για τους λάτρεις των αγώνων σε όλο τον κόσμο. Αυτό είναι ένα παγκόσμιο στάδιο για να επιδείξουμε την τεχνογνωσία της GM στη μηχανική και την πρωτοπορία της τεχνολογίας σε ένα εντελώς νέο επίπεδο».
Ο Towriss πρόσθεσε: «Είμαστε ενθουσιασμένοι που συνεργαζόμαστε με τη General Motors για να φέρουμε μια δυναμική παρουσία στη Formula 1. Μαζί, θα συνθέσουμε μια ομάδα παγκόσμιας κλάσης που θα ενσαρκώσει την αμερικανική καινοτομία και θα προσφέρει αξέχαστες στιγμές στους οπαδούς των αγώνων σε όλο τον κόσμο. Εκτιμούμε την υποστήριξη της FIA και της FOM στην αίτησή μας και την αναγνώριση της αξίας που μπορούμε να προσφέρουμε στο πρωτάθλημα.»
Και ενώ το όνομα Andretti δεν θα αποτελεί μέρος του νέου σχεδίου της GM, δεν θα διαγραφεί εντελώς από το σχέδιο.
Ο παγκόσμιος πρωταθλητής της F1 του 1978 Mario Andretti πρόκειται να υπηρετήσει ως διευθυντής στο διοικητικό συμβούλιο της ομάδας σε μη εκτελεστικό ρόλο και χωρίς να συμμετέχει στις καθημερινές λειτουργίες.
Μιλώντας για αυτό, ο βετεράνος είπε: «Η πρώτη μου αγάπη ήταν η Formula 1 και τώρα – 70 χρόνια μετά – το paddock της F1 εξακολουθεί να είναι το αγαπημένου μου μέρος. Είμαι απόλυτα ενθουσιασμένος με την Cadillac, τη Formula 1, τον Mark Walter και τον Dan Towriss. Για να συνεχίσω να συμμετέχω σε αυτό το στάδιο της ζωής μου – πρέπει να τσιμπήσω τον εαυτό μου για να βεβαιωθώ ότι δεν ονειρεύομαι».
Ενώ ο Michael Andretti δεν θα δει τις φιλοδοξίες του να γίνει αφεντικό ομάδας F1, υποσχέθηκε τη Δευτέρα να παράσχει την πλήρη υποστήριξή του σε αυτή.
Δημοσιεύοντας στο X, είπε: «Η ομάδα Cadillac F1 αποτελείται από μια ισχυρή ομάδα ανθρώπων που έχουν εργαστεί ακούραστα για να δημιουργήσουν μια αμερικανική εργοστασιακή ομάδα. Είμαι πολύ περήφανος για τη σκληρή δουλειά που έχουν καταβάλει και συγχαίρω όλους τους εμπλεκόμενους για αυτό το σημαντικό επόμενο βήμα. Θα σας υποστηρίζω!»
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!