Ο επικεφαλής σασί της Scuderia αποκάλυψε τους λόγους που η ομάδα του έπιασε ταβάνι με την εξέλιξη του μονοθεσίου του 2023, κάτι που σημαίνει πως του χρόνου αναμένεται ένα σημαντικά διαφορετικό μονοθέσιο από την ομάδα.
Η Ferrari μπήκε στο 2023 με ένα μονοθέσιο που ουσιαστικά ήταν εξέλιξη αυτού του 2022, ένα μονοθέσιο που στις αρχές της περσινής χρονιάς ανταγωνιζόταν στα ίσα την RB18, όντας μάλιστα και ταχύτερο σε ορισμένες πίστες.
Η SF-23, λοιπόν, αποδείχτηκε ένα αρκετά δυνατό μονοθέσιο σε απαιτήσεις ενός γρήγορου γύρου. Ωστόσο, το συγκεκριμένο πλεονέκτημα ρυθμού έφθειρε γρήγορα σε συνθήκες αγώνα, με το μονοθέσιο να αντιμετωπίζει σοβαρά ζητήματα αεροδυναμικής αστάθειας, ειδικά σε πίστες με υψηλές θερμοκρασίες και μεγάλα επίπεδα κάθετης δύναμης.
Έτσι, στο Maranello ξεκίνησε ένα τεράστιο project ταχείας και επιθετικής εξέλιξης του μονοθεσίου. Αποτέλεσμα αυτού ήταν να βρεθούν μονάδες κάθετης δύναμης στο μονοθέσιο, ενώ και αρκετές αδυναμίες αντιμετωπίστηκαν με μια σειρά αναβαθμίσεων (όπως η υπερθέρμανση των ελαστικών). Ωστόσο, ακόμα και με αυτές, δεν κατέστη σχεδόν ποτέ εφικτό η SF-23 να αντιμετωπίσει την RB19 σε καταστάσεις αγώνα.
Ο επικεφαλής του τμήματος σασί της ιταλικής ομάδας, Enrico Cardile, εξήγησε σε συνέντευξή του πως η ομάδα του ανακάλυψε πολύ νωρίς μέσα στο 2023 πως η SF-23 είχε ένα σασί που ήταν περιοριστικός παράγοντας στο τί θα μπορούσε να επιτευχθεί από πλευράς εξέλιξης.
“Το μονοθέσιο του 2023 εξελίχτηκε ως συνέχεια αυτού του 2022, προσπαθώντας να βελτιωθούν κάποιοι περιορισμοί που είχε το προηγούμενο μονοθέσιο”, δήλωσε ο Cardile σε συνέντευξη με media.
“Συνολικά, ο στόχος μας επιτεύχθηκε, επειδή το μονοθέσιο στην πίστα συμπεριφερόταν ακριβώς όπως είχε εξελιχτεί”.
“Το πρόβλημα ήταν πως σύντομα ανακαλύψαμε ότι η κατεύθυνση που πήραμε δεν ήταν η πιο επικερδής. Έτσι, αναθεωρήσαμε εσωτερικά τους στόχους μας στο κομμάτι της αεροδυναμικής εξέλιξης. Το πρώτο βήμα ήταν να φέρουμε το πακέτο αναβαθμίσεων της Άνοιξης, όπου αλλάξαμε πάτωμα και κάλυμμα. Στη συνέχεια, ακολούθησε το πακέτο της Αυστρίας”.
“Ύστερα, ωστόσο, φτάσαμε στους περιορισμούς της συγκεκριμένης αρχιτεκτονικής αναφορικά με το τί μπορούσαμε να πετύχουμε με το συγκεκριμένο σασί”.
Surf’s up 😎 🏄♂️ pic.twitter.com/USS4cSLP21
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) December 11, 2023
Υπό το cost cap, το ενδεχόμενο εισαγωγής B-spec μονοθεσίων, όπως γινόταν παλαιότερα, είναι πλέον ανέφικτο. Έτσι, το αρχικό σασί μιας ομάδας όπως επίσης και η εσωτερική διαρρύθμιση του εξοπλισμού περιορίζουν το τί μπορεί να εξελιχτεί μέσα σε μια σεζόν.
Για τη Ferrari, οι περιορισμοί προέρχονταν κυρίως από την πλευρά των sidepods, με την επιλογή της ομάδας να τοποθετήσει τις διατάξεις προστασίας από πλευρικές συγκρούσεις όσο ψηλότερα ήταν εφικτό, εν τέλει να βγαίνει σε κακό και να “στοιχειώνει” την ομάδα.
“Οι περιορισμοί μας βρίσκονταν κυρίως στην πλευρά του σασί, επειδή η βασική διαφορά του μονοθεσίου μας με αυτό της Red Bull ήταν στην περιοχή κάτω από την εισαγωγή αέρα και στην περιοχή των sidepods. Το δικό μας σχέδιο ήταν πιο “παχύ” από της Red Bull”, εξήγησε ο Cardile.
“Ο λόγος ήταν πως χρησιμοποιούσαμε τη συγκεκριμένη περιοχή του σώματος του μονοθεσίου για να αυξήσουμε την πίεση του αέρα τοπικά, ώστε να ελέγξουμε τον τυρβώδη αέρα των ελαστικών. Από την άλλη, το να “σκάψουμε” κάτω από την είσοδο των πλαϊνών αεραγωγών μας έδινε τη δυνατότητα για καλύτερη ροή αέρα στο πίσω μέρος του μονοθεσίου, ωφελώντας στο κομμάτι του φορτίσου στην πίσω ανάρτηση. Ύστερα, όμως, θα έπρεπε να βρούμε από άλλο σημείο τον τρόπο να διαχειριστούμε τον βρώμικο αέρα από τα ελαστικά”.
“Έχοντας αυτό το πιο ‘παχύ’ sidepod δεν χρειαζόταν να κάνουμε τη μορφή του σασί ιδιαίτερα τρισδιάστατη, επειδή βάλαμε τα ηλεκτρονικά ακριβώς κάτω από τους αεραγωγούς ψύξης. Η δομή πλευρικών συγκρούσεων (SIS) τοποθετήθηκε στο υψηλότερο επιτρεπτό ύψος βάσει κανονισμών επειδή βρήκαμε βρήκαμε επίδοση μέσω της επιλογής αυτής να ‘καθαρίσουμε’ την άνω επιφάνεια του εμπρός μέρος του πατώματος”.
“Μόλις κάτι τέτοιο αποφασιστεί, μετά για να πετύχεις διαφορετικούς στόχους θα πρέπει να κάνεις διαφορετικά σχέδια. Έτσι, η τοποθέτηση των ηλεκτρονικών και ο σχεδιασμός του SIS, άμεσα έγιναν ο βασικός μας περιορισμός”.
“Στην περίπτωσή μας, η αλλαγή τους θα συνεπαγόταν αλλαγή σασί και κιβωτίου ταχυτήτων. Βασικά ένα εν πολλοίς νέο μονοθέσιο, κάτι που ήταν ανέφικτο κατά τη διάρκειας αυτής της σεζόν, για πολλούς λόγους”.
Πίσω από την κυριαρχία της RB19, η οποία έδειξε να λειτουργεί το ίδιο καλά σε κάθε συνθήκη και περίσταση, όλες οι υπόλοιπες ομάδες αντιμετώπισαν κατά τη διάρκεια του 2023 τεράστιες αποκλίσεις ρυθμού ανά πίστα και καιρικές συνθήκες.
Μέσα στη σεζόν που μόλις τελείωσε, Ferrari, Mercedes, Aston Martin και McLaren είχαν ανά καιρούς το δεύτερο ταχύτερο μονοθέσιο, ενώ σε άλλους αγώνες έδειχναν να βρίσκονται σημαντικά πιο πίσω σε ρυθμό.
Ο Cardille πιστεύει πως η Ferrari έχει καταγράψει πολύ λεπτομερώς όλες τις αδυναμίες που προέκυψαν το 2023, όπως η αεροδυναμική ασυνέπεια και η υπέρμετρη φθορά. Αυτές, εκτιμά πως οφείλονται κυρίως στην αεροδυναμική του μονοθεσίου, ενώ δεν θεωρεί πως ο σχεδιασμός της ανάρτησης επηρεάζει το συγκεκριμένο σημείο.
Ο χάρτης αεροδυναμικής του μονοθεσίου επίσης καθόρισε και το πόσο ευαίσθητη θα ήταν η SF-23 στα τετακέ και την απώλεια του πίσω μέρους, κάτι που αμφότεροι οι οδηγοί της ομάδας, Carlos Sainz και Charles Leclerc, βίωσαν κατά περιπτώσεις φέτος.
“Θεωρούμε πως έχουμε γνώση πλέον του γιατί η επίδοσή μας φθίνει μέσα στον αγώνα. Σχετίζεται με τον χάρτη αεροδυναμικής και το ποια μέγιστη κάθετη δύναμη μπορούμε να πετύχουμε”, συνέχισε να εξηγεί ο Cardile.
“Το στήσιμο της ανάρτησης, κατ’ εμέ είναι λίγο υπερτιμημένο ως παράγοντας επειδή, στο τέλος της ημέρας, σχεδιάζεις την ανάρτηση για κέρδη στην αεροδυναμική, προσπαθώντας ταυτόχρονα να πετύχεις λογικές συνθήκες στο κομμάτι της κινηματικής”.
“Το πρόβλημα της φθοράς βρίσκεται στο πώς λειτουργεί το μονοθέσιο. Το πώς αυτό λειτουργεί καθορίζεται απόλυτα από την αεροδυναμική συμπεριφορά του μονοθεσίου. Έτσι, όλα οφείλονται στην αεροδυναμική, εκτός κι αν ο σχεδιασμός της ανάρτησης είναι καταστροφικά λανθασμένος”.
Every decision counts in Formula 1. When you trust the quality and security of your software, you can be sure that you are planning efficiently and real-time. #HCLAppScan #ScuderiaFerrari @HCLSoftware pic.twitter.com/CrgKEpGrir
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) December 14, 2023
Καθώς το μονοθέσιο του 2023 αποδείχτηκε ασύμβατο με την αεροδυναμική κατεύθυνση που η Scuderia ήθελε να κινηθεί, επιλέχτηκε η πλήρης αλλαγή σχεδίου για το 2024, αρκετά νωρίς μέσα στη χρονιά. Έτσι, αναμένεται το σχέδιο που θα δούμε σε λίγο καιρό να είναι πλήρης επανασχεδιασμός. Έτσι, αντί η ομάδα να προσπαθεί για μεγάλα πακέτα αναβαθμίσεων μέσα στο 2023, ξεκίνησε μια φάση πειραματισμού με τις επιλογές στο στήσιμο μετά την καλοκαιρινή διακοπή, ώστε να επιταχυνθεί η γνώση ενόψει του νέου μονοθεσίου.
“Το μονοθέσιο της επόμενης χρονιάς θα είναι μια εντελώς νέα σελίδα”, υπογράμμισε ο Cardile. “Διατηρήσαμε τον στόχο που θέσαμε για εμάς, όμως κατανοήσαμε πως για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, χρειαζόμαστε διαφορετικά στοιχεία στο μονοθέσιο. Έτσι, το μονοθέσιο της επόμενης χρονιάς έχει σχεδιαστεί διαφορετικά απ’ αυτό του 2022”.
Στόχος της ιταλικής ομάδας για το 2024, άρα, είναι όχι μόνο η εξέλιξη ενός μονοθεσίου με υψηλότερα επίπεδα επίδοσης, αλλά και ενός πακέτου λιγότερου ευαίσθητου και “εύθραυστου”, που να μην παρουσιάζει τεράστιες διακυμάνσεις από πίστα σε πίστα.
“Η μέγιστη επίδοση του πακέτου μας ενδεχομένως να μην απέχει πολύ απ’ την αντίστοιχη της Red Bull, όμως για να βγει αυτή απαιτείται η πλήρης προσήλωση και δέσμευση από τον οδηγό, οι σωστές περιβαλλοντικές συνθήκες, ο σωστός τύπος πίστας”, συνόψισε ο Cardile για το 2023.
“Χρειαζόμαστε πολλά, κάτι που κάνει δύσκολο το να αναπαράγουμε αυτή την μέγιστη επίδοση στον αγώνα, όπου τα ελαστικά αρχίζουν και φθείρονται και αλλάζει η ισορροπία του μονοθεσίου. Η εντύπωση που έχουμε είναι πως η πλατφόρμα του μονοθεσίου της Red Bull είναι πιο εύρωστη από τη δική μας”.
“Η Red Bull έχει επιδείξει πως δεν είναι ανέφικτο το να σχεδιάσεις ένα μονοθέσιο που να δουλεύει παντού. Είναι ζήτημα σκληρής δουλειάς, προς τους σωστούς στόχους”.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!