Η FIA αποκάλυψε τα σχέδια της για την τροποποίηση των υπάρχοντων κανονισμών, καθώς θέλει να μεταβάλλει την “επιδείνωση” της ικανότητας των μονοθεσίων της Formula 1 να ακολουθούν το ένα το άλλο, με τους ισχύοντες κανόνες να εισέρχονται αισίως στη δεύτερη σεζόν τους.
Οι σημερινοί αεροδυναμικοί κανονισμοί της F1 εισήχθησαν το 2022, με το ground effect να είναι η φιλοσοφία πίσω από την παραγωγή κάθετης δύναμης, σε μια προσπάθεια να μειωθεί το ίχνος και η τυρβώδης περιοχή που αφήνουν πίσω τα νέα μονοθέσια. Τα φαινόμενα αυτά, επηρεάζουν τα μονοθέσια που ακολουθούν, με αποτέλεσμα να μειώνεται η κάθετη δύναμή τους, γεγονός που προκαλεί μεγαλύτερη φθορά των ελαστικών και υπερθέρμανση.
Αυτό το ζήτημα θεωρήθηκε και ο λόγος για τον οποίο το άθλημα δεν παρουσίαζε αρκετά αμφίρροπους αγώνες τα προηγούμενα χρόνια, με τις αλλαγές να γίνονται σε αυτή τη βάση και να δείχνουν, έστω και αρχικά, να λειτουργούν στην πρώτη σεζόν εφαρμογής τους το 2022.
Όμως, καθώς οι κανονισμοί με την φιλοσοφία του ground effect, εισέρχονται στη δεύτερη σεζόν εφαρμογής τους, οι ομάδες έχουν βρει περισσότερους τρόπους για να αυξήσουν την κάθετη δύναμη που παράγουν, πράγμα που σημαίνει ότι το να μένουν τα μονοθέσια το ένα κοντά στο άλλο είναι πλέον ξανά ένα θέμα, αν και όχι τόσο κακό όσο πριν.
Το θέμα έγινε πιο εμφανές μετά τις δηλώσεις των οδηγών που βρέθηκαν στο βάθρο στο Ιταλικό Grand Prix του 2023. Αυτοί δεν ήταν άλλοι από τους Max Verstappen, Sergio Perez και Carlos Sainz, οι οποίοι συμφώνησαν ότι το να ακολουθείς ένα άλλο μονοθέσιο γίνεται όλο και πιο δύσκολο…
Στη Monza, το θέμα ήταν τόσο σοβαρό για τον Sainz, με τον Ισπανό να φτάνει στο σημείο να πει:
“Αρχίζει να γίνεται λίγο σαν το 2021 ή το 2020, όπου είναι δύσκολο να το ακολουθήσεις.”
Μιλώντας σε συνέντευξή του στην ιταλική έκδοση του Motorsport.com, ο διευθυντής μονοθέσιων της FIA, Νικόλας Τομπάζης, σχολίασε τα όσα είπε ο Sainz σχετικά με το επαναλαμβανόμενο πρόβλημα και αποκάλυψε τα σχέδια του διοικητικού συμβουλίου της F1 για την επίλυσή του!
“Αν πάρουμε τα μονοθέσια που υπήρχαν στην F1 το 2021, με την υπόθεση ότι βρίσκονται δύο μήκη από το προπορευόμενο μονοθέσιο, έχαναν περισσότερο από το 50% του αεροδυναμικού φορτίου,” είπε.
“Με τα μονοθέσια του 2022, υπήρχε μόνο 20% μείωση του αντίστοιχου φορτίου. Τώρα όμως βρισκόμαστε στο 35% περίπου. Σίγουρα υπήρξε επιδείνωση και, σε αυτό το σημείο, ο Carlos έχει δίκιο! Έχουμε εντοπίσει αυτά στα οποία πρέπει να δράσουμε,” αποκάλυψε, δείχνοντας πως η τεχνική ομάδα της FIA είναι ήδη έτοιμη να επιληφθεί επί του θέματος.
“Μελετάμε λύσεις για το 2025,” συνέχισε ο Τομπάζης. “Έχουμε εντοπίσει ορισμένα σημεία των μονοθεσίων στα οποία πρέπει να δράσουμε, όπως το endplate της μπροστινής πτέρυγας, τα πλάγια του δαπέδου και τα πτερύγια στο εσωτερικό των τροχών (γύρω από τους αγωγούς των φρένων). Θα μπορούσαμε να θεσπίσουμε κάπως πιο περιοριστικούς κανόνες σε αυτούς τους τομείς,” σχολίασε ο Έλληνας μηχανικός.
“Είναι σαφές ότι δεν έχουμε πλέον το πλεονέκτημα του 2022 και, ως εκ τούτου, γνωρίζουμε ότι υπάρχει δουλειά που πρέπει να γίνει,” υποστήριξε ο πρώην μηχανικός της Ferrari και της McLaren.
Αυτό επαναλαμβάνεται κατά τη διάρκεια της ιστορίας της F1, καθώς οι ομάδες πάντα αναζητούσαν τρόπους για να αυξήσουν τις επιδόσεις των μονοθεσίων τους βρίσκοντας πάντα παραθυράκια στους κανονισμούς. Έτσι, παρόλο που η FIA μπορεί να επιβάλει αυστηρά μέτρα σε ορισμένες πτυχές, ο Τομπάζης παραδέχτηκε ότι δεν μπορεί να ελέγξει όλα όσα κάνουν οι ομάδες, όπως έκανε με τις εύκαμπτες πτέρυγες που φέρεται να ανέπτυξε η Aston Martin το 2023.
Ο Τομπάζης, συγκεκριμένα, δήλωσε:
“Έχουμε το δικαίωμα να ενεργήσουμε σχετικά με εύκαμπτα μέρη του μονοθεσίου όταν βλέπουμε κάτι που δεν μας πείθει, επειδή ο κανονισμός λέει ότι τα μέρη πρέπει να είναι άκαμπτα, στερεωμένα και ακίνητα. Στην πραγματικότητα, γνωρίζουμε ότι αυτό δεν είναι “αυστηρά” εφικτό, οπότε υπάρχει το δικαίωμα να εφαρμόσουμε την κοινή λογική.”
“Οι κανονισμοί δεν μας επιτρέπουν να ενεργούμε σε πράγματα που δεν μας αρέσουν στα αυτοκίνητα,” επισήμανε. “Υπάρχουν αρκετές πτυχές στην ερμηνεία των αεροδυναμικών κανονισμών που δεν μας αρέσουν αυτή τη στιγμή, αλλά για να αλλάξουμε κάτι θα πρέπει να περάσουμε από τις διαδικασίες για να πετύχουμε μια ευρεία συναίνεση,” πρόσθεσε.
“Κάποιες φορές έχουμε προσπαθήσει να αλλάξουμε πράγματα, αλλά δεν πετύχαμε πάντα το αποτέλεσμα που θέλαμε. Πιστεύω ότι το 90% των κανονισμών είναι σύμφωνο με αυτό που θέλαμε και υπάρχει ένα 10% που, εκ των υστέρων, θα το είχαμε κάνει με διαφορετικό τρόπο,” κατέληξε ο διευθυντής της FIA.
Η F1 θα κάνει το ντεμπούτο της με νέες μονάδες ισχύος και μονοθέσια την σεζόν του 2026, γεγονός που καθιστά μια αλλαγή κανονισμών ένα χρόνο πριν από αυτή τη σημαντική αλλαγή αρκετά ενδιαφέρουσα…
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!