Βρισκόμαστε πλέον μόνο ένα μήνα μακριά από την έναρξη της σεζόν του MotoGP για το 2023 και, σύμφωνα με όσα βγαίνουν παραέξω από τα paddock, δεν έχει λήξει η συζήτηση που διεξάγεται μεταξύ αναβατών, ομάδων και της Dorna σχετικά με το πόσο θα πληρωθούν οι αναβάτες για το 2023.
Το ζήτημα ήταν αναμενόμενο, δεδομένης της μυστικότητας που οδήγησε στην ανακοίνωση σοκ της Dorna το περασμένο καλοκαίρι ότι φέτος θα υπάρχουν αγώνες σπριντ όχι σε μερικά επιλεγμένα GP –όπως συμβαίνει στη Formula 1– αλλά σε κάθε μεμονωμένο αγώνα, τη στιγμή που ήδη μιλούσαμε για το μεγαλύτερο καλεντάρι στην ιστορία του MotoGP, που τώρα πια συμπεριλαμβάνει τον αστρονομικό αριθμό των 42 αγώνων!
Η ριζοσπαστική αυτή απόφαση ανακοινώθηκε στον αυστριακό γύρο του περσινού πρωταθλήματος, κάτι που έμαθαν οι αναβάτες μόνο όταν ρωτήθηκαν από μέλη των μέσων ενημέρωσης, μετά τη διαρροή της ατζέντας μιας μυστικής συζήτησης μεταξύ της Dorna και των αρχηγών των ομάδων.
Μια διαδικασία που ο επικεφαλής της σειράς αγώνων Carmelo Ezpeleta παραδέχτηκε έκτοτε ότι ήταν λάθος, σημαίνει ότι τώρα ζητείται από τους αναβάτες να κάνουν διπλάσια δουλειά, δεδομένου του πρόσθετου στρες που προέρχεται από τα έξτρα κόκκινα φώτα που θα σβήσουν (ακόμα και αν το νέο το πρόγραμμα του Σαββατοκύριακου δεν περιλαμβάνει το κλασικό FP4, κι άρα περίπου ίδια χιλιόμετρα την μέρα του Σαββάτου).
Επιπρόσθετα, προκύπτει ένας ακόμη δύσκολος γρίφος, ιδιαίτερα για τις ομάδες. Με τα σπριντ να έρχονται από το πουθενά αφού το μεγαλύτερο μέρος του grid είχε ήδη υπογράψει συμβόλαια για τις επόμενες σεζόν, αυτά τα συμβόλαια προφανώς ανέφεραν όρους όπως μπόνους νίκης και βάθρων.
Εάν είστε επικεφαλής μιας ομάδας MotoGP με έναν αναβάτη που έχει ήδη υπογράψει ένα δυνατό συμβόλαιο και κάνατε έναν προϋπολογισμό γύρω από αυτό, το τελευταίο πράγμα που θέλετε είναι αυτοί οι αναβάτες να έχουν διπλάσιες ευκαιρίες να εξαργυρώσουν αυτά τα μπόνους.
Δεν μιλάμε για μικρά νούμερα εδώ: ένα εργοστάσιο όπως η Ducati, που είχε μια μοτοσυκλέτα στο βάθρο σε κάθε γύρο του 2022, θα μπορούσε εύκολα να είχε καταβάλει κάπου περίπου 10 εκατομμύρια ευρώ σε πληρωμές μπόνους, χάρη στο (ομολογουμένως ασυνήθιστο) σύστημα πληρωμής χαμηλότερων από τον μέσο όρο μισθών σε συνδυασμό με υψηλά δέλεαρ και πιθανά μπόνους.
Επομένως, δεδομένου ότι η βασική αιτία του προβλήματος πηγάζει από τον τρόπο με τον οποίο η Dorna έλαβε την απόφασή της για τους αγώνες σπριντ πίσω από κλειστές πόρτες, τι κάνει για να λύσει αυτό το πρόβλημα; Πρακτικά τίποτα.
Πρόσφατα σχόλια από τον Ezpeleta στην ισπανική εφημερίδα AS φανερώνουν ότι δεν είναι κάτι στο οποίο πιστεύει ότι πρέπει να εμπλακεί – και κατέρριψε τα σχόλια του θρύλου μάνατζερ Carlo Pernat που υποδηλώνουν ότι μπορεί να γίνουμε μάρτυρες μιας απεργίας των αναβατών.
«Αυτό είναι πρόβλημα μεταξύ των αναβατών και των ομάδων», επέμεινε ο Ezpeleta. «Δεν έχω καμία σχέση με τα χρήματα που κερδίζουν οι αναβάτες της ομάδας. Αυτό είναι ένα πρόβλημα κάθε αναβάτη με την ομάδα του και ας το σκεφτούν αυτοί.»
«Όσο για αυτό που είπε ο Pernat, ο Carlo είναι ο Carlo και δεν μπορώ να το πάρω πολύ πιο σοβαρά. Είναι αστείο, γιατί έχει το τηλέφωνό μου και δεν μου λέει τίποτα. Δεν μου τηλεφωνεί ποτέ, οπότε κάτι πρέπει να πηγαίνει στραβά με αυτόν για να μην με παίρνει τηλέφωνο. Όλοι αυτοί οι φόβοι… Είναι πολύ εύκολο να πεις αυτά τα πράγματα, αλλά κατά πόσο ισχύουν;».
Αυτή η στάση αντιπροσωπεύει ένα ακόμη παράδειγμα του πώς η Dorna βλέπει το πιο πολύτιμο αγαθό της: τους αναβάτες. Είτε υπάρχει πραγματική πιθανότητα απεργίας (κάτι που ομολογουμένως φαίνεται απίθανο) είτε όχι, οι παραπάνω δηλώσεις είναι ευθεία βολή εναντίον των αναβατών, ένα γκρουπ που ενώ είναι διχασμένο, περιέχει μέλη πολύ πρόθυμα να μιλήσουν για έννοιες όπως ένα σωματείο δρομέων.
Και, ας είμαστε ειλικρινείς, εάν οι ομάδες τους προτίθενται να παίξουν τέτοιου είδους παιχνίδι, κανείς δεν θα κατηγορήσει τους αναβάτες αν αναλάβουν συλλογική δράση. Στην τελική, αυτοί θα κληθούν να τρέξουν μισή σεζόν παραπάνω από ότι συμφώνησαν.
Η απεργία δεν είναι μια εντελώς άγνωστη έννοια στις μέρες μας στον επαγγελματικό αθλητισμό, με το Major League Baseball να βλέπει μια δίμηνη διακοπή το 2022 αφού ομάδες και παίκτες δεν μπόρεσαν να συμφωνήσουν με νέους όρους και με παίκτες ράγκμπι από την Ουαλία να σκέφτονται παρόμοια δράση στη μέση του τουρνουά Six Nations της φετινής χρονιάς.
Υπάρχει, φυσικά, μια μέση λύση που μπορεί να βρεθεί μεταξύ ομάδων και αναβατών στο MotoGP – και δεδομένων των συνθηκών υπό τις οποίες έχει προκύψει αυτό το ζήτημα, δεν θα ήταν γελοίο να ελπίζει κανείς ότι η Dorna θα μπορούσε να παίξει ρόλο μεσολαβητή ή ακόμα και να βάλει το δικό της χέρι στην τσέπη για να καλύψει τουλάχιστον ένα μέρος του ελλείμματος. Αν και αν κάτι μας έχει δείξει ως τώρα η Dorna είναι πως πρωτίστως ενδιαφέρεται για το δικό της κέρδος.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!