Ο τεχνικός διευθυντής της Alfa Romeo, Jan Monchaux, υποστήριξε ότι οι αλλαγές στους αεροδυναμικούς κανονισμούς για τη σεζόν του 2023 στην F1 επέτρεψαν στις ομάδες να ανακτήσουν μισό δευτερόλεπτο ανά γύρο.
Τα όρια του δαπέδου έχουν αυξηθεί φέτος, όπως και ο “λαιμός” του διαχύτη κάτω από το μονοθέσιο, κίνηση που έκανε η FIA για να μειώσει τις πιθανότητες να εμφανιστεί ξανά το porpoising στα μονοθέσια.
- Τι είναι όμως τελικά (χονδρικά) το porpoisinig;
Οι νέοι κανονισμοί που θεσπίστηκαν για το 2022 είδαν την επιστροφή του ground effect για πρώτη φορά μετά από τέσσερις δεκαετίες και έφεραν μαζί τους ένα αεροδυναμικό φαινόμενο που στην καθομιλουμένη έγινε γνωστό ως “porpoising”. Καθώς τα αυτοκίνητα αναπτύσσουν ταχύτητα, η δύναμη που τα “τραβάει” κάτω αυξάνεται, συμπιέζοντας ουσιαστικά την ανάρτηση.
Ωστόσο, ανάλογα με τις συνθήκες, το στήσιμο του αυτοκινήτου και τη διαμόρφωση της πίστας, η ροή του αέρα κάτω από το αυτοκίνητο μπορεί να σταματήσει. Έτσι, η δύναμη που τραβάει το μονοθέσιο κάτω θα μηδενιστεί και η ανάρτηση θα επανέλθει στο αρχικό της ύψος. Στη συνέχεια, η ροή του αέρα δημιουργεί ξανά την έλξη προς τα κάτω και η διαδικασία ξεκινά ξανά.
Οι ανησυχίες σχετικά με τον αντίκτυπο που είχε αυτό στην υγεία των οδηγών έφερε αλλαγές στα μέσα του έτους, με ένα όριο στο “επίπεδο των κάθετων ταλαντώσεων” που μπορούσαν να αποκτήσουν τα αυτοκίνητα.
Ενώ αυτό σχεδιάστηκε ως προσωρινή λύση κατά τη διάρκεια της σεζόν, οι αλλαγές στο δάπεδο και στον διαχύτη είναι πια μόνιμες λύσεις.
- Επιπτώσεις της αλλαγής των κανόνων της F1
“Η αλλαγή αυτή του κανόνα, ήρθε με ας πούμε απώλεια χρόνου στο μισό δευτερόλεπτο ανά γύρο,” σχολίασε ο Monchaux της Alfa Romeo.
“Δεν έχω καμία αμφιβολία ότι οι περισσότερες ομάδες θα έχουν ανακτήσει πια αυτές τις απώλειες. Το θέμα είναι πόσα περισσότερα έχει κάθε ομάδα καταφέρει να κερδίσει με το μονοθέσιο για την έναρξη της σεζόν,” συνέχισε.
“Αλλά ακόμα πιο σημαντικό για εμάς είναι το τι περισσότερο μπορείς να κερδίσεις κατά τη διάρκεια της σεζόν, επειδή ξεκινήσαμε πολύ δυνατά πέρυσι και κάποια στιγμή δυσκολευτήκαμε λίγο περισσότερο για να φέρουμε επιπλέον απόδοση στο μονοθέσιο.”
Η Alfa Romeo τερμάτισε έκτη στο πρωτάθλημα κατασκευαστών του 2022, ισόβαθμη στους βαθμούς με την “αναγεννημένη” στο τελείωμα Aston Martin, αλλά καταφέρει να επικρατήσει στις ισοβαθμίες στην τελική βαθμολογία.
Το μεγαλύτερο μέρος της επιτυχίας της ελβετικής ομάδας ήρθε στο πρώτο τρίμηνο της σεζόν. Μάλιστα, η παρακμή ήταν τόσο εμφανής που η ομάδα πρόσθεσε μόλις τέσσερις βαθμούς στο σύνολό της μετά από μια διπλή βαθμολόγηση στο Καναδικό Grand Prix τον Ιούνιο!
- Τι κρατάνε από το 2022;
“Αν υπάρχει ένα πράγμα που μάθαμε επίσης πέρυσι, είναι ότι η σεζόν δεν τελειώνει μέχρι τον τελευταίο γύρο στο Abu Dhabi. Στον τελευταίο αγώνα τερματίσαμε στην 6η θέση, όντας μόλις μισό δευτερόλεπτο μπροστά από τον οδηγό της Aston Martin Sebastian Vettel,” θύμησε ο Monchaux.
“Αν και είχαμε τα καλά μας και τα κακά μας ως ομάδα, κάτι που νομίζω ότι ήταν πολύ σαφές από όλες τις αξιολογήσεις που κάναμε, δεν μπορούμε να τα παρατήσουμε… Ο πρώτος αγώνας θα είναι αυτό που είναι”, πρόσθεσε.
“Ίσως να είναι πολύ καλός, ίσως να απογοητευτούμε λίγο. Ναι, εντάξει, γυρίζουμε σελίδα, γιατί υπάρχουν ακόμα 22 αγώνες.”
“Δεν έχω καμία αμφιβολία ότι αυτά τα παιδιά, αλλά και η ομάδα στο σπίτι, οι 500 άνθρωποι, θα πιέσουν πολύ σκληρά για να ανακτήσουμε στη συνέχεια ό,τι πρέπει να ανακτήσουμε, εάν χρειάζεται ή να χτίσουμε ένα πλεονέκτημα, αν τελικά είμαστε στο πάνω μέρος της κατάταξης,” είπε κλείνοντας.
Η Alfa Romeo έχει ήδη βρεθεί στην πίστα με το μονοθέσιό της για το 2023, την C43, πραγματοποιώντας το καθιερωμένο shakedown.
Θα συμμετάσχει μαζί με τις υπόλοιπες εννέα ομάδες σε τριήμερες δοκιμές προετοιμασίας στο Μπαχρέιν την επόμενη εβδομάδα, στις 23-25 Φεβρουαρίου, πριν από τον εναρκτήριο αγώνα της χρονιάς στην ίδια τοποθεσία από τις 3-5 Μαρτίου.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!