Η δεύτερη υβριδική σεζόν στην ιστορία του WRC βρίσκεται προ των πυλών, ωστόσο υπάρχουν χτυπητές αλλαγές σε σχέση με την προηγούμενη σεζόν.
Δεδομένων των γιγαντιαίων αλλαγών, ιδίως από τεχνολογική σκοπιά, που ήρθαν στην περσινή σεζόν, ίσως το 2023 φαντάζει αρκετά ίδιο στα μάτια του θεατή.
Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν ισχύει, μιας και η νέα σεζόν χαρακτηρίζεται από επιπλέον αλλαγές. Από αλλαγές στα οδηγικά line-up, έως και μικρές αλλαγές στους τεχνικούς κανονισμούς, αυτές είναι οι αλλαγές που θα δούμε του χρόνου στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Rally.
Αλλαγές οδηγών
Καμία από τις ομάδες της κορυφαίας, Rally1, κατηγορίας δεν διατήρησε το ίδιο οδηγικό lineup εν συγκρίσει με το 2022.
Οι παγκόσμιοι πρωταθλητές, Toyota Gazoo Racing, αν και δεν έφεραν κάποιον νέο οδηγό, άλλαξαν τη δομή του ήδη υπάρχοντος, δίνοντας full-time συμμετοχή στον Takamoto Katsuta, ο οποίος θα τρέξει με το εργοστασιακό Rally1 GR Yaris της ομάδας στους αγώνες που δεν θα λάβει μέρος ο Sebastien Ogier.
Τον συγκεκριμένο ρόλο κατείχε πέρυσι ο Esapekka Lappi, ο οποίος πλέον γίνεται κάτοικος Alzenau, ερχόμενος σε συμφωνία με την Hyundai. Ο Φινλανδός θα τρέξει και στους 13 αγώνες της σεζόν με την κορεάτικη φίρμα, δίπλα στον παραμένοντα Thierry Neuville και τον άρτι αφιχθέντα Craig Breen, ο οποίος θα μοιραστεί το τρίτο εργοστασιακό i20 με τον Dani Sordo, σε έναν ρόλο που πέρυσι είχε ο Oliver Solberg.
Η έξοδος του Breen από την M-Sport έδωσε στην ομάδα τη δυνατότητα να δελεάσει ξανά πίσω στις τάξεις της τον Ott Tanak. Ο Εσθονός πρωταθλητής του 2019, διέκοψε πρόωρα το τριετές του συμβόλαιο με τη Hyundai, με τη συγκεκριμένη σχέση να μην δουλεύει και για τους δύο.
Ο Tanak επιστρέφει σε μια ομάδα που έχει δηλώσει πως θεωρεί οικογένειά του, πλάι στον Malcolm Wilson, έναν άνθρωπο που λειτούργησε ως μέντορας του όταν έκανε τα πρώτα του βήματα στον χώρο του WRC.
Τα ίδια garage με τον Tanak θα μοιράζεται για όλο το 2023 ο Pierre-Louis Loubet, στην πρώτη full-time σεζόν του νεαρού Γάλλου, ενώ ακόμα δεν έχει γίνει γνωστό ποιος οδηγός (ή και ποιοι οδηγοί) θα οδηγήσουν καθ’ όλο το 2023 το τρίτο εργοστασιακό Ford Puma Rally1 της ομάδας.
Το νέο πρόγραμμα
Τα αρχικά πλάνα για το 2023 έκαναν λόγο για 14 αγώνες. Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν υλοποιήθηκε, το μέγεθος του προγράμματος να μένει στους 13 αγώνες, όσους και το 2022. Υπάρχουν όμως σημαντικές αλλαγές στους προορισμούς.
Τα πληρώματα θα κάνουν την ερχόμενη σεζόν δύο ταξίδια στην αμερικάνικη ήπειρο: ένα για το Rally Χιλής και ένα για το Rally Μεξικό.
Επίσης, έχουμε το εντελώς νέο-format του τριεθνούς Rally, το οποίο θα λάβει χώρα σε Γερμανία-Αυστρία-Τσεχία, με τις ειδικές διαδρομές του τετραημέρου να διασχίζουν τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης. Το service park θα στηθεί στη Γερμανία.
Εκτός προγράμματος έμεινε το Rally Ypres του Βελγίου, καθώς και το Rally Ισπανίας. Επίσης εκτός έμεινε και η Νέα Ζηλανδία. Φυσικά, το Rally Acropolis έχει συμβόλαιο και για το 2023, ενώ γίνεται αντιληπτό πως υπάρχουν εν εξελίξει συζητήσεις και για περαιτέρω παραμονή του στο πρόγραμμα. Μέχρι στιγμής, ωστόσο, δεν έχει ανακοινωθεί κάποια επέκταση.
Λιγότερες δοκιμές
Από το 2023, έρχονται σημαντικές αλλαγές στο συγκεκριμένο σκέλος. Προηγουμένως, κάθε κατασκευαστής είχε τη δυνατότητα μιας ημέρας δοκιμών για κάθε Ευρωπαϊκό αγώνα του πρωταθλήματος ανά οδηγό, ενώ πλέον θα έχει συνολικά 21 ημέρες καθ’ όλη τη σεζόν, με μέγιστο της 7 για κάθε οδηγό (3 εργοστασιακά αγωνιστικά x 7 ημέρες = 21 ημέρες δοκιμών).
Πρόκειται για σημαντική μείωση στον διαθέσιμο χρόνο δοκιμών, προσφέροντας ωστόσο περισσότερη ευελιξία, καθώς πλέον οι ομάδες δεν είναι παγιδευμένες σε ένα format δοκιμών τύπου Formula 1.
Ζώνες προθέρμανσης ελαστικών (TWZs)
Πρόκειται για προαιρετικό κομμάτι στους νέους κανονισμούς, ωστόσο κάθε διοργανωτής έχει την ευκαιρία να προσθέσει και ζώνες προθέρμανσης ελαστικών (Tyre Warming Zones, TWZs) στο format του Rally, εφόσον επιθυμεί κάτι τέτοιο.
Η συγκεκριμένη ζώνη τοποθετείται πριν από την έναρξη μιας ειδικής διαδρομής, οριοθετημένη ως περιοχή στην οποία θα μπορούν οι οδηγοί να προθερμάνουν τα ελαστικά τους (αποφεύγοντας να κάνουν κάτι τέτοιο σε δημόσιους δρόμους, όπως συνηθίζεται μέχρι στιγμής). Οι TWZs θα ξεκινούν μετά τον χρονικό έλεγχο και θα απέχουν τουλάχιστον 500 m από το σημείο εκκίνησης της ειδικής.
Επίσης, θα πρέπει να υπάρχει απόσταση τουλάχιστον 100 m από τη σήμανση “Τέλος ζώνης προθέρμανσης” και το σημείο έναρξης της ειδικής.
Τέλος το πρωινό service σε χωμάτινες ειδικές
Στις περισσότερες, αν και όχι όλες, τις περιπτώσεις θα υπάρχει πρωινό service στην πρώτη μέρα πλήρους δράσης εντός του Rally. Εάν υπάρχει νυχτερινή συγκέντρωση, θα είναι υποχρεωτικό 15λεπτο service το επόμενο πρωί.
Αυτό το 15λεπτο όμως, στα χωμάτινα Rally, καθίσταται περιττό υπό τους νέους κανονισμούς. Με τους ασφάλτινους αγώνες, το πρωινό service θα συνεχίσει να υπάρχει κανονικά.
Το χρονικό όριο που επιτρέπεται σε ένα αγωνιστικό να εξέλθει από καθεστώς parc-ferme και να υποστεί service (σε περιπτώσεις που έχει υποστεί κάποια ζημιά) δεν μπορεί να ξεπερνά τις 2 ώρες για τη Rally1 κατηγορία.
Πιο συμπυκνωμένο πρόγραμμα ειδικών
Ενώ μέχρι πέρυσι ήταν γνωστό πως τα Rally έπρεπε να είναι τουλάχιστον 2.5 μέρες σε χρονική έκταση, φέτος θα πρέπει να ξεκινούν την Πέμπτη είτε με τελετή έναρξης ή ειδικές/υπερειδικές διαδρομές. Επίσης, η τελευταία ειδική θα πρέπει να γίνεται Κυριακή και να είναι η Powerstage.
Παρ’ όλο που το 2022 δεν υπήρχε η απαίτηση για κάτι τέτοιο, όλες οι διοργανώσεις ακολούθησαν το συγκεκριμένο format.
Αυστηρότερη κατανομή ελαστικών
Όλα τα Rally1 αγωνιστικά θα έχουν μέχρι 28 σετ ελαστικών συνολικά στη διάθεσή τους για όλο το Rally και το shakedown.
Μέχρι πέρυσι, τα ελαστικά του shakedown ήταν 4 σετ και υπολογίζονταν ξεχωριστά στην κατανομή ελαστικών από αυτά του Rally. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει πλέον.
Αυστηρότερα καθορισμένες ζώνες HEV
HEV (υβριδικής/ηλεκτρικής κίνησης) ζώνες ήταν μια νέα προσθήκη το 2022, λόγω της νέας τεχνολογίας μπαταριών που εισήχθη στα αγωνιστικά.
Στις συγκεκριμένες ζώνες, ένα αγωνιστικό θα έπρεπε να κινείται υποχρεωτικά υπό την παροχή ισχύος από τις 100kW μπαταρίες του. Σκοπός τους της πρωτοβουλίας αυτής ήταν να ενισχυθεί η “πράσινη” κίνηση σε περιοχές όπως τα service park, προωθώντας τη μείωση εκπομπών ρύπων του θερμοκηπίου σε περιοχές με έντονη παρουσία ανθρώπων.
Για το 2023, μπήκε ακόμα μια επεξήγηση στη συγκεκριμένη οδηγία, η οποία αναφέρει πως: “Οι ζώνες HEV θα πρέπει να τοποθετούνται τουλάχιστον 10 km μετά το τέλος μιας ειδικής διαδρομής ώστε να επιτρέπεται η επαναφόρτιση και αναγέννηση των μπαταριών υπό κανονικές συνθήκες οδήγησης”.
Μπορεί σαν αλλαγές να μην μοιάζουν σε τίποτα με την ολική τεχνική αναθεώρηση του 2022, ωστόσο σίγουρα θα παίξουν τον ρόλο τους στις μάχες που θα δούμε φέτος, στους 13 γύρους του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Rally.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!