Ο Παγκόσμιος Πρωταθλητής του 1997 βρέθηκε μέσα σε ένα Alpine του 2021 κατά τη διάρκεια μιας δοκιμής στη Monza μετά το Ιταλικό Grand Prix, και περιέγραψε την εμπειρία του ως εντελώς διαφορετική από την τελευταία φορά που οδήγησε μονοθέσιο Formula 1. Μάλιστα φρόντισε να εκθειάσει την μεγάλη πρόοδο στην αεροδυναμική.
Η Formula 1 που άφησε πίσω του ο Jacques Villeneuve το 2006 είναι ένας πολύ διαφορετικός κόσμος από αυτόν που είναι σήμερα, ένας κόσμος που πολλοί υποστηρικτές μνημονεύουν ως την τελευταία αυθεντική, κλασική εποχή του αθλήματος.
Μερικά πράγματα παρέμειναν ίδια. Οι πίστες, κάποιες ομάδες, ο Fernando Alonso ή ακόμα και η δυσκολία στο προσπέρασμα, ενώ άλλα άλλαξαν δραστικά, από την υγεία και την ασφάλεια που διέπει το πρωτάθλημα, ως τα αυτοκίνητα που έχουν οι σημερινοί οδηγοί.
Ακόμη και τα οργανικά κομμάτια στη μέση των ανθρακονημάτων είναι διαφορετικής σύστασης από αυτά πριν 16 χρόνια, όταν ο Villeneuve έκανε την τελευταία του εμφάνιση στο Γερμανικό Grand Prix του 2006.
Αυτές τις μέρες, οι οδηγοί είναι νεότεροι από ποτέ και είναι πλέον όλοι στο επίκεντρο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης – κάτι που βρισκόταν εν τη γενέσει του, στις μέρες του Villeneuve.
Ωστόσο, ο Παγκόσμιος Πρωταθλητής του 1997 βρέθηκε πίσω από το τιμόνι ενός μονοθεσίου της F1 στη Monza λίγες μέρες μετά το Ιταλικό Grand Prix – όπου μίλησε για την εμπειρία του να οδηγείς το μονοθέσιο της Alpine του 2021.
Ο νικητής του Indianapolis 500 του 1995, σοκαρίστηκε από το πώς εμφανίστηκε από το πουθενά η μυϊκή του μνήμη, παρόλο που δεν είχε οδηγήσει όχημα F1 στη Monza από τότε που τερμάτισε στην 11η θέση στον αγώνα του 2005 για τη Sauber.
«Το αυτοκίνητο ήταν πραγματικά πολύ σταθερό, είναι πολύ απλό στην οδήγηση, αλλά υπάρχει τόσο πολύ πρόσφυση, τόσο πολύ κράτημα», ξεκινά.
«Η ταχύτητα είναι αδιανόητη. Ο εγκέφαλός σας δυσκολεύεται πραγματικά να το καταλάβει αυτό. Είστε καρφωμένοι στο έδαφος και νιώθετε σαν να παρακολουθείτε μια ταινία στο fast – forward. Είναι πραγματικά εντυπωσιακό.»
«Μετά τους γύρους στον προσομοιωτή και βλέποντας τους Ocon και Alonso να οδηγούν, είδα πού ήταν το σημείο φρεναρίσματος. Σκέφτηκα: «Εντάξει, ο εγκέφαλός σου θυμάται τα πάντα, τις αγωνιστικές γραμμές και οτιδήποτε από 15-16 χρόνια πριν.»»
«Ακόμη και οι σανίδες πέδησης όπου πρέπει να φρενάρεις, πώς πρέπει να το κάνεις, όλα είναι εκεί. Η οδηγική μνήμη είναι εκεί. Αλλά όταν έχεις αυτή τη μνήμη που επήλθε από την οδήγηση με εκείνα τα αυτοκίνητα, πατάς φρένο και τελειώνοντας το φρενάρισμα, η στροφή είναι ακόμα 50 μέτρα μακριά!»
Ένα πράγμα που ο Villeneuve δεν περίμενε τόσο πολύ ήταν η πρόοδος στην αεροδυναμική κατά τη διάρκεια της απουσίας του.
Αν και ήταν κάτι περίπλοκο το 2006, 16 χρόνια ανάπτυξης και έρευνας σημαίνουν μια πλήρη αναθεώρηση του τρόπου με τον οποίο αναπτύσσεται η αεροδυναμική στην F1 – με τον Καναδό να περιγράφει το φαινόμενο της αεροδυναμικής σαν ένα «αλεξίπτωτο».
«Ακόμη και χωρίς φρένο, αισθάνεσαι σαν ένα αλεξίπτωτο να φρενάρει το αυτοκίνητο», παρατηρεί.
«Δεν θυμάμαι να είχα ποτέ την ευκαιρία να οδηγήσω ένα τόσο σταθερό αυτοκίνητο. Φοβόμουν ότι δεν μπορούσα να κρατήσω το κεφάλι στη θέση του, αλλά τα κατάφερα. Απόψε, θα υποφέρω από τον πόνο!»
Πριν την δοκιμή στη Monza κι εν όψει του Grand Prix του Βελγίου, ο Villeneuve πέρασε λίγο χρόνο στον προσομοιωτή της Alpine, ώστε να μπορεί τουλάχιστον να πάρει μια ιδέα για το τι να περιμένει από το πραγματικό μονοθέσιο.
Η εμπειρία του έκανε να νιώθει ναυτία, αφού αυτό που ένιωθε στον προσομοιωτή δεν είναι αυτό που περιμένει ο εγκέφαλος καθώς δέχεται εικονικά τα ερεθίσματα της οδήγησης με ένα μονοθέσιο.
«Με έκανε να αρρωστήσω», λέει. «Όταν πατάτε το πεντάλ του φρένου, ο εγκέφαλός σας νομίζει ότι βρίσκεστε σε ένα μονοθέσιο της F1, ξεχνάει ότι είστε σε έναν προσομοιωτή.»
«Νομίζει ότι παίρνετε τη δύναμη G, ενώ δεν την λαμβάνετε. Υποτίθεται ότι δέχεστε δύναμη στο κεφάλι και τα χέρια σας, αλλά δεν την δέχεστε. Αντί να νιώθεις το βάρος των ζωνών, δέχεσαι το βάρος του καθίσματος – είναι το αντίθετο από αυτό που πρέπει να νιώθεις.»
«Τότε ο εγκέφαλος λέει: «Ωχ, κάτι δεν πάει καλά εδώ, σαν να έχεις πάρει μερικά μανιτάρια ή κάτι τέτοιο.» Γι’ αυτό ο εγκέφαλος προσπαθεί να σε αρρωστήσει – νομίζει ότι πήρες κάτι που δεν έπρεπε, σαν να έχεις δηλητηριαστεί.»
«Εφόσον ο εγκέφαλός σας μπορεί να διαχωρίσει το πραγματικό με τον προσομοιωτή, τότε είστε εντάξει – όταν όμως γίνεται τόσο αληθινό, είναι που ο εγκέφαλός σας νομίζει ότι βρίσκεστε σε ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο, και προκαλεί αυτή την αντίδραση.»
«Αν μου δώσετε ένα χειριστήριο XBOX, κανένα πρόβλημα γιατί φρενάρω με το δάχτυλο – είμαι σε ένα παιχνίδι, το διαχωρίζω άμεσα, κανένα πρόβλημα. Αλλά βάλε με στο σπίτι με ένα πεντάλ φρένου, τότε είναι που αρρωσταίνω».
Ο Villeneuve ήταν σε θέση να σημειώσει αξιοσέβαστους χρόνους γύρου στην δοκιμή του στο μονοθέσιο του 2021, αν και παραδέχτηκε ότι προσέγγισε πολύ προσεκτικά το Ascari σικέιν λόγω της φύσης της πίστας που ευνοεί τις υψηλές ταχύτητες.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!