Η πρόσληψη τεχνικών από τη Formula 1 συνέβαλε ξεκάθαρα σε μια πρόσφατη και διαρκή αλλαγή στο τοπίο του MotoGP, με τον ρόλο των μηχανικών να αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία. Να πως προέκυψε αυτή η αλλαγή.
Η τελευταία σημαντική συνεισφορά των Ιαπώνων κατασκευαστών στον υψηλού επιπέδου ανταγωνισμό MotoGP ήταν το απρόσκοπτο κιβώτιο ταχυτήτων, που παρουσιάστηκε από τη Honda το 2011. Εκείνη την εποχή, ήταν μια ισχυρή καινοτομία. Ωστόσο, το σύστημα που σου επιτρέπει να αλλάζεις ταχύτητες χωρίς κοψίματα, είχε ήδη χρησιμοποιηθεί για πολλά χρόνια στη Formula 1 και οι μηχανικοί του HRC το προσάρμοσαν απλώς στις μοτοσυκλέτες.
Πριν ολοκληρώσει εκείνη τη σεζόν, η Ducati είχε καταφέρει να αντιγράψει το απρόσκοπτο και να το εισαγάγει στα πρωτότυπά της, έστω και όχι πλήρως. Ο κατασκευαστής από το Borgo Panigale χρειάστηκε περισσότερο από ένα χρόνο για να τελειοποιήσει το σύστημα, ενώ η Yamaha δεν το είχε μέχρι το 2013. Οι υπόλοιποι κατασκευαστές δεν μπόρεσαν να το αναπτύξουν μέχρι δύο χρόνια αργότερα.
Η συνέργεια των τμημάτων μηχανικής και των δύο αθλημάτων στη Honda διευκόλυνε την ενσωμάτωση ενός στοιχείου από τη Formula 1. Από εκείνη τη στιγμή, το βλέμμα των δίτροχων μηχανικών στρέφεται όλο και περισσότερο στο «άλλο paddock», με στόχο την εισαγωγή νέων λύσεων που αυξάνουν τις επιδόσεις των μοτοσυκλετών, με την αεροδυναμική να είναι το πιο εξερευνημένο έδαφος ειδικά από τη Ducati. Σε αυτή τη μετάβαση, οι Ιάπωνες κατασκευαστές έχουν μετακινηθεί από την ηγεσία της καινοτομίας στο κυνήγι των Ευρωπαίων.
Τα τελευταία χρόνια, εκτός από αυτές τις ιδέες, ορισμένες ομάδες έχουν προχωρήσει λίγο πιο πέρα, εισάγοντας άμεσα το ταλέντο και τη γνώση της Formula 1. Το πιο προφανές παράδειγμα είναι αυτό της Aprilia, η οποία στα τέλη του 2018 ανακοίνωσε την άφιξη του Massimo Rivola, νέος Διευθύνων Σύμβουλος της αγωνιστικής ομάδας από τη Noale που είχε εργαστεί ως αθλητικός διευθυντής στη Ferrari, στην οποία είχε ενταχθεί από την Toro Rosso.
Από την άφιξη του Rivola, η Aprilia έχει μετατραπεί από μια ανώνυμη ομάδα στο παγκόσμιο πρωτάθλημα σε διεκδικήτρια του τίτλου, με μια από τις καλύτερες μοτοσυκλέτες στο grid. Σύμπτωση? Σίγουρα όχι. Με την άφιξη του Rivola, ο τεχνικός διευθυντής Romano Albesiano μπόρεσε να συγκεντρωθεί στην εξέλιξη, ξεχνώντας τη διαχείριση και την οργάνωση της ομάδας. Επιπλέον, ο πρώην αθλητικός διευθυντής της Ferrari εφάρμοσε δομικές αλλαγές και προσέλαβε συμβούλους με προηγούμενη εμπειρία στη Formula 1, όπως τον γνωστό μηχανικό και πρώην αρχιμηχανικό της Ferrari, Luca Marmorini.
Αφού έφυγε από το Maranello, ο Marmorini είχε δημιουργήσει ένα γραφείο με το οποίο ήθελε να βοηθήσει στην ανάπτυξη των κινητήρων αγωνιστικών αυτοκινήτων. Ωστόσο, μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του ήταν η συνεργασία του στην ανάπτυξη του RS-GP, που σύμφωνα με πληροφορίες είναι η πιο ισορροπημένη μοτοσυκλέτα στο grid. Τότε ήταν η σειρά της Yamaha να ζητήσει τον Marmorini για να προσπαθήσει να βρει τους υπολειπόμενους ίππους από τη μοτοσυκλέτα του Fabio Quartararo κάτι που τόσο πολύ ισχυρίζεται ο Γάλλος.
«Είναι καλό και κακό. Από τη μία πλευρά, αυτά τα εξαρτήματα διασφαλίζουν ότι πηγαίνουμε όλο και πιο γρήγορα. Από την άλλη, αυτό κάνει το άθλημά μας πολύ πιο περίπλοκο», απάντησε ο Quartararo όταν ρωτήθηκε αν ήταν καλό που το MotoGP κοιτάζει ολοένα και περισσότερο στη Formula 1.
Ο τρέχων παγκόσμιος πρωταθλητής παραδέχεται ότι, όσον αφορά την εξέλιξη, οι Ιάπωνες κατασκευαστές έχουν χάσει έδαφος σε σύγκριση με τους Ευρωπαίους: «Οι Ιταλοί κατασκευαστές, που είναι οι καλύτεροι στην εισαγωγή αυτών των συσκευών, προσπαθούν πάντα να τελειοποιούν στο μέγιστο και πηγαίνουν στο όριο των κανόνων. Παίζουν πολύ καλά τα χαρτιά τους και έχουν κάνει ένα βήμα μπροστά αν τους συγκρίνουμε με τους Ιάπωνες», σχολίασε ο αναβάτης της Yamaha.
Ακόμη και στη Ducati έχουν ρίξει ματιές στη Formula 1, ειδικά σε έναν τομέα τόσο περίπλοκο όσο αυτός της αεροδυναμικής. Με την πρόσληψη της Gigi Dall’Igna το 2014, ενός από τους τεχνικούς γκουρού του πρωταθλήματος, ο κατασκευαστής από το Borgo Panigale έκανε ένα πολύ σημαντικό άλμα προς τα εμπρός όσον αφορά την ανάπτυξη. Αλλά ακόμη και πριν τον Dall’Igna η Ducati αναζητούσε ανθρώπους από τη Formula 1, έχοντας επίσης προσπαθήσει να επικοινωνήσει με έναν πρώην μηχανικό της Ferrari, τον Max Bartolini.
«Νομίζω ότι το να κοιτάς προς τη Formula 1 είναι καλό. Οτιδήποτε μας βοηθά να βελτιώσουμε τις δυνατότητές μας και να κερδίσουμε απόδοση είναι θετικό και αποφέρει καρπούς, οπότε μου φαίνεται καλό», αναγνώρισε ο Pecco Bagnaia όταν του έκαναν την ίδια ερώτηση με τον Quartararo.
Ωστόσο, ο Πιεμοντέζος διαφωνεί από τον Γάλλο σε σχέση με το γεγονός ότι οι Ιάπωνες κατασκευαστές έχουν «κοιμηθεί» μπροστά στην προέλαση των Ευρωπαίων. «Η Yamaha είναι από τα φαβορί φέτος, πέρυσι κέρδισε το πρωτάθλημα και το 2020 κέρδισε η Suzuki. Αυτή τη στιγμή λοιπόν οι Ιάπωνες κατασκευαστές κερδίζουν. Σίγουρα οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές βελτιώνονται, αλλά κάτι λείπει ακόμα », σχολίασε η αιχμή του δόρατος της Ducati, μιας ομάδας που δεν έχει κατακτήσει τον παγκόσμιο τίτλο από το 2007, όταν ο Casey Stoner έγινε παγκόσμιος πρωταθλητής MotoGP.
Αναλυτική και στοχαστική, η γνώμη του Andrea Dovizioso είναι πάντα μια άποψη που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη. Για αυτόν, αρκεί να κοιτάξει κανείς τους χρόνους και τον αριθμό των διεκδικητών για το βάθρο κάθε Κυριακή για να καταλήξει σε ένα συμπέρασμα: «Τα τελευταία χρόνια, το MotoGP έχει γίνει ένα πρωτάθλημα στο οποίο οι μηχανικοί έχουν αποκτήσει καθοριστικό βάρος, μεγαλύτερο από ό,τι στο παρελθόν. Υπό αυτή την έννοια, η άφιξη τεχνικών του διαμετρήματος αυτού στη Formula 1 βοηθάει πολύ, είναι η κατεύθυνση στην οποία βαδίζουμε εδώ και χρόνια».
«Οι μηχανές οδηγούνται τώρα διαφορετικά, έχουν εισαχθεί πολλές πτυχές που βοηθούν τον αναβάτη, επειδή οι μηχανικοί έχουν αναλάβει πλήρως την πρωτοβουλία στα έργα. Πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η αλλαγή λειτουργεί. Είτε μας αρέσει είτε όχι, έτσι είναι τα πράγματα», είπε ο αναβάτης από το Forlì, ο οποίος έτρεξε με την Ducati για αρκετές σεζόν, όπου συγκρούστηκε με τον Dall’Igna σχετικά με την κατεύθυνση ανάπτυξης των Desmosedici.
Μπορεί να φαίνεται οριακό, αλλά είναι ξεκάθαρο πόσο απρόβλεπτο έχει γίνει το MotoGP με την αύξηση του ρόλου των μηχανικών, των οποίων ο αντίκτυπος αφαιρεί μέρος της σημασίας από τον αναβάτη. Τα τελευταία τρία χρόνια, τρεις διαφορετικοί αναβάτες έχουν κερδίσει τον τίτλο με τρεις διαφορετικές μοτοσυκλέτες: ο Marc Marquez (Honda) το 2019, ο Joan Mir (Suzuki) το 2020 και ο Fabio Quartararo (Yamaha) το 2021, κάτι που συνέβη τελευταία φορά μεταξύ 2006 και 2008, με τους Nicky Hayden (Honda), Casey Stoner (Ducati) και Valentino Rossi (Yamaha). Ποτέ στην ιστορία τέσσερις διαφορετικοί αναβάτες και ομάδες δεν κατάφεραν να κερδίσουν την κορυφαία κατηγορία σε τέσσερα συνεχόμενα χρόνια, κάτι που θα μπορούσε να συμβεί αν ο Aleix Espargaró στεφθεί με την Aprilia αυτή τη φορά.
Εδώ είναι μια ακόμα σαφής αλλαγή τάσης: μεταξύ 2019 και 2022 έως και 15 οδηγοί κατάφεραν να κερδίσουν ένα Grand Prix, κάτι που ήταν αδιανόητο μέχρι πριν από λίγα χρόνια. Για παράδειγμα, μεταξύ 2013 και 2016, όλες οι νίκες μοιράστηκαν μεταξύ των Marquez, Rossi, Jorge Lorenzo και Dani Pedrosa.
Το ρολόι, για τους υπόλοιπους, δείχνει ότι οι διαφορές γίνονται όλο και μικρότερες. Απλώς ρίξτε μια ματιά στους χρόνους οποιωνδήποτε δοκιμών τις τελευταίες σεζόν για να το καταλάβετε. Και αυτό μπορεί να επεκταθεί στην Κυριακή. Πράγματι, ο Aleix Espargaró τερμάτισε ένατος στο Grand Prix της Αργεντινής 2019, περισσότερο από 25 δευτερόλεπτα πίσω από τον νικητή Marquez. Το 2022, το περιθώριο μεταξύ του νικητή (Aleix) και του ένατου (Marco Bezzecchi) ήταν μόνο 12 δευτερόλεπτα, και αυτό συμβαίνει επειδή ο αναβάτης της Aprilia χρειάστηκε μισό λεπτό λιγότερο από τον Márquez (2019) για να ολοκληρώσει τον αγώνα.
Τι πιστεύουν στην άλλη πλευρά του φράχτη; Ένας πολύ έμπειρος πρώην μηχανικός της Ferrari μίλησε σχετικά με το αν είναι καλό για το MotoGP να κοιτάξει στη Formula 1. «Στην F1 υπάρχουν ορισμένοι τομείς που είναι πολύ πιο προηγμένοι από ό,τι στο MotoGP. Από αεροδυναμική, σε κινητήρες, κιβώτια ταχυτήτων, αναρτήσεις ή απλά στη διαχείριση ομάδων εργασίας μηχανικών διαφορετικών περιοχών. Στο MotoGP το μέγεθος των ομάδων είναι μικρότερο», εξηγεί ο διάσημος τεχνικός.
Εκτός από τους προϋπολογισμούς, ένα από τα μειονεκτήματα του MotoGP σε σύγκριση με τη Formula 1 είναι το μέγεθος των ομάδων, πράγμα που σημαίνει ότι υπάρχει λιγότερη εξειδίκευση και ότι ορισμένα μέλη της ομάδας πρέπει να κάνουν λίγο από όλα. Και αυτό είναι ένα από τα σημεία που τονίζει ο πρώην μηχανικός της Ferrari όταν ρωτήθηκε τι μπορεί να φέρει το προσωπικό και το ταλέντο της Formula 1 στους δύο τροχούς.
«Πάνω από όλα, εμπειρία σε άλλες τεχνολογίες και εξειδίκευση. Μια ομάδα της Formula 1 αποτελείται από 1500 άτομα, ενώ μια ομάδα MotoGP είναι πολύ μικρότερη. Γνωρίζοντας πώς να διαχειρίζεστε αυτούς τους ανθρώπους, τοποθετήστε τους στους τομείς όπου χρειάζονται και βεβαιωθείτε ότι κανείς δεν θα παρέμβει ή θα σταθεί απέναντι σε άλλους. Αυτό είναι σημαντικό στη Formula 1 και θα είναι ζωτικής σημασίας στο MotoGP καθώς οι ομάδες μεγαλώνουν. Όλες οι ομάδες της Formula 1 έχουν κάνει αυτή τη μαθητεία κατά τη διάρκεια της ανάπτυξής τους», εξηγεί.
Τα μοντέλα του MotoGP είναι εξαιρετικά εξελιγμένα, κανείς δεν αμφιβάλλει, αλλά υπάρχουν ακόμα στοιχεία που θα μπορούσαν να βελτιωθούν. «Τα τελευταία χρόνια, το MotoGP έχει προσαρμόσει τις τεχνολογίες της Formula 1. Το απρόσκοπτο κιβώτιο ταχυτήτων είναι παρόν στη Formula 1 από το 2005, οι πνευματικές βαλβίδες υπάρχουν για πάνω από 30 χρόνια. Πριν από είκοσι χρόνια, όταν οι κινητήρες της Formula 1 είχαν φυσική αναρρόφηση, ήδη παρείχαν πάνω από 300 ίππους ανά λίτρο. Υπάρχει πολλή τεχνολογία που μπορεί να περάσει από άκρη σε άκρη», προτείνει ο μηχανικός.
Και ας μην ξεχνάμε την πτυχή που έχει μεγαλώσει και μεταμορφώσει περισσότερο το MotoGP τα τελευταία χρόνια: την αεροδυναμική. Ωστόσο, σύμφωνα με τους περισσότερους ειδικούς της Formula 1, αυτός ο τομέας είναι ακόμα στα σπάργανα στο MotoGP.
«Αυτός ο τομέας είναι μικρός στο MotoGP, αλλά κρίσιμος στη Formula 1. Η μεταφορά τεχνολογίας μπορεί να είναι τεράστια: από τον τρόπο χρήσης του CFD (Computational Fluid Dynamics) μέχρι τον τρόπο εργασίας στην αεροδυναμική σήραγγα. Υπάρχουν 120 άτομα σε μια ομάδα της Formula 1 αφιερωμένα μόνο στην αεροδυναμική, χωρισμένα σε ομάδες εργασίας. Στο MotoGP είναι μια μικρή ομάδα που φροντίζει όλη τη μοτοσυκλέτα. Η εμπειρία και τα λάθη που έχουν ήδη γίνει στη Formula 1 μπορεί να είναι καθοριστικά για την εξοικονόμηση χρόνου στο MotoGP», λέει ο μηχανικός.
Δεν είναι θέμα αντιγραφής της Formula 1, ούτε μετατροπής του MotoGP σε Formula 1 σε δύο τροχούς. Είναι να εκμεταλλευτείς τα χρόνια εμπειρίας, οργάνωσης και τεχνολογίας που έχει το πρωτάθλημα αυτοκινήτου σε σύγκριση με της μοτοσυκλέτας για να πετύχεις το καλύτερο, εξοικονομώντας βήματα και αποφεύγοντας τα ίδια λάθη.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!