Brawn και Symonds εξηγούν πως ως μέρος των σχεδίων της F1 να έχει μηδενικό ισοζύγιο ανθρακούχων εκπομπών έως το 2030, το άθλημα πρωτοπορεί σε ένα υποκατάστατο 100% βιώσιμο καύσιμο που όχι μόνο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μονοθέσια F1 από το 2026, αλλά είναι σημαντικό να χρησιμοποιηθεί από τα περισσότερα αυτοκίνητα δρόμου σε όλο τον κόσμο.
Μέχρι το 2030, αναμένεται ότι θα κυκλοφορούν σχεδόν δύο δισεκατομμύρια αυτοκίνητα στο δρόμο, με μόνο το 8% αυτών να είναι αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEVS). Αυτό σημαίνει ότι χρειάζονται άλλες λύσεις για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα.
Ο Επικεφαλής Τεχνικός Αξιωματούχος της F1, Pat Symonds, ηγείται της ομάδας που επικεντρώθηκε στη δημιουργία αυτού του επαναστατικού καυσίμου και έχει αφιερώσει μήνες βαθιάς έρευνας για τη δημιουργία του προϊόντος καλύτερης ποιότητας για το 2026.
«Ήταν μια συναρπαστική πρόκληση», λέει ο Symonds. «Την στιγμή που μίλησα για πρώτη φορά σε ανθρώπους για αυτό, κανείς δεν ήξερε για τι μιλούσα και για να είμαι ειλικρινής δεν είμαι σίγουρος ότι κι εγώ ήξερα, οπότε έχω κάνει τρομερά πολλή έρευνα για αυτό. Έχουμε συνεργαστεί στενά με τη FIA, η οποία έχει μερικούς πολύ καλούς ειδικούς στα καύσιμα και είχαμε μεγάλη βοήθεια από τον συνεργάτη μας ARAMCO.»
Η επανάσταση των καυσίμων έχει ήδη ξεκινήσει, με τη νέα γενιά αυτοκινήτων της F1 να τρέχουν με καύσιμο «E10» – ένα μείγμα 90% καυσίμου και 10% ανανεώσιμης αιθανόλης – φέτος.
«Το 10% της αιθανόλης που καταναλώνουμε τώρα είναι απολύτως βιώσιμο», λέει ο Symonds. «Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τύποι αιθανόλης, που ποικίλλουν σε ποιότητα, αλλά αυτή είναι μια πραγματική πράσινη αιθανόλη – τόσο πλήρως βιώσιμη».
Το καύσιμο που θα καταναλώσει η F1 σε λίγο περισσότερο από τρία χρόνια θα είναι μοναδικό και θα δημιουργηθεί εργαστηριακά. «Τα καύσιμα E προσφέρουν μια τόσο υπέροχη ευκαιρία», λέει ο Ross Brawn – Διευθύνων Σύμβουλος της F1, Motorsports.
«Εργαζόμαστε σε ένα καύσιμο E όπου ο κύκλος του άνθρακα είναι εντελώς ουδέτερος, επομένως ο άνθρακας που χρησιμοποιείται για την παραγωγή αυτού του καυσίμου είναι η ίδια ποσότητα με τον άνθρακα που εκπέμπεται από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Σημαίνει ότι οι κινητήρες δεν προσθέτουν τίποτα στο διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα.»
«Η μεγάλη απήχηση είναι όταν βρίσκουμε αυτή τη λύση, να μπορείτε να τη χρησιμοποιήσετε στο αυτοκίνητό σας, χωρίς να κάνετε αλλαγές στον κινητήρα. Θα έχουμε σχεδόν δύο δισεκατομμύρια κινητήρες εσωτερικής καύσης στον πλανήτη και όποια ηλεκτρική λύση βρούμε, όποια λύση υδρογόνου βρούμε, θα υπάρχουν ακόμα δύο δισεκατομμύρια αυτοκίνητα. Υπάρχουν μέρη του κόσμου όπου αυτά τα αυτοκίνητα δεν θα αλλάξουν σε ηλεκτρικά.»
«Αν ρίξουμε ένα καύσιμο που έχει πολύ μικρότερο αντίκτυπο στο περιβάλλον σε αυτά τα αυτοκίνητα, είναι μια θετική αλλαγή και θα στείλουμε ένα ισχυρό μήνυμα ότι αυτός είναι ένας εφικτός τρόπος. Όλες οι εταιρείες πετρελαίου που εργάζονται στην F1 είναι όλες αφοσιωμένες σε αυτό. Θα είναι ένα φανταστικό επίτευγμα και ένα φανταστικό μήνυμα στον κόσμο ότι υπάρχουν και άλλες λύσεις».
Η μετάβαση από το 10% των ανανεώσιμων πηγών καυσίμων το 2022 στο 100% μέσα σε λίγα μόλις χρόνια είναι φιλόδοξη, καθώς απαιτεί ταχεία αύξηση της παραγωγής του προϊόντος. Αλλά ο Symonds λέει ότι η F1 είναι στο στόχο.
«Δουλεύουμε με την ARAMCO και έχουμε δοκιμάσει ως τώρα 39 υποκατάστατα μείγματα καυσίμων», λέει ο Symonds. «Αυτό μας βοήθησε να κατανοήσουμε τις επιπτώσεις των διαφορετικών τύπων μιγμάτων που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε σε ένα βιώσιμο καύσιμο. Τα δοκιμάζουμε σε μια μονοκύλινδρη μονάδα ισχύος της Formula 1, επομένως είναι αντιπροσωπευτική δοκιμή – και νομίζω ότι αυτό βοήθησε στην επιτάχυνση της προόδου μας».
Και προσθέτει: «Η ARAMCO θα παράγει καύσιμα από δύο εργοστάσια, ένα στη Σαουδική Αραβία και ένα στην Ισπανία. Θα υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που θα θέλουν το προϊόν από αυτούς, αλλά αυτοί, όπως και πολλοί άλλοι προμηθευτές ενέργειας που συμμετέχουν στη Formula 1, είναι περισσότερο από ικανοί να παράγουν αυτό που χρειαζόμαστε».
Για περισσότερα από 70 χρόνια, η F1 βρίσκεται στην αιχμή της καινοτομίας, αναπτύσσοντας την πιο αποδοτική μονάδα ισχύος και υβριδικά συστήματα που δημιουργήθηκαν ποτέ. Τώρα το άθλημα επικεντρώνεται στο να βοηθήσει στην οδήγηση μιας πράσινης επανάστασης για ολόκληρο τον πλανήτη.
«Η F1 ανέκαθεν ωθούσε την τεχνολογία εκπληκτικά καλά και πρωτοστάτησε στην αυθεντική τεχνολογία που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε επιβατικά οχήματα και αυτοκίνητα δρόμου και ούτω καθεξής», λέει ο Brawn. «Έχουμε έναν εκπληκτικά αποδοτικό κινητήρα εσωτερικής καύσης.
«Αυτή η ιδέα ότι όταν θέτετε τον ανταγωνισμό, εάν τον θέσετε με τους σωστούς στόχους – εάν ο στόχος είναι το καλύτερο βιώσιμο καύσιμο, τότε οι κατασκευαστές θα ρίξουν εκατομμύρια στην ανάπτυξη για να προσπαθήσουν να το επιτύχουν και στη συνέχεια θα έχουμε όλα τα οφέλη για το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.»
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!