Η Honda λέει ότι δεν έχει κλείσει την πόρτα σε μια επιστροφή στη Formula 1 το 2026, καθώς παρακολουθεί τα σχέδια του αθλήματος για ένα μέλλον με καύσιμα μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα.
Ο Ιάπωνας κατασκευαστής εγκατέλειψε τους αγώνες Grand Prix στα τέλη του περασμένου έτους, με τη μητρική του εταιρεία να θέλει να εκτρέψει τους πόρους της προς την τεχνολογία μηδενικών εκπομπών στα αυτοκίνητα δρόμου.
Ωστόσο, δεν γύρισε τελείως την πλάτη του στους αγώνες Grand Prix, με τη Red Bull να αναλαμβάνει τη λειτουργία των κινητήριων μονάδων Honda που βοήθησαν τον Max Verstappen στο πρωτάθλημα οδηγών.
Επιπλέον, έγινε συμφωνία ώστε η Honda να συνεχίσει την κατασκευή, τη συναρμολόγηση και την υποστήριξη των κινητήρων, με τα σήματα της Honda Racing Corporation (HRC) να εμφανίζονται στα αυτοκίνητα Red Bull και AlphaTauri.
Η επιτυχία του τίτλου της Honda το 2021 και η μεγάλη ώθηση της F1 για ένα μέλλον με καύσιμα μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα πριν από τη μετάβασή της σε νέους κανόνες και βιώσιμα καύσιμα από το 2026, έχουν προκαλέσει εικασίες ότι ο Ιάπωνας κατασκευαστής μπορεί να είναι έτοιμος για επιστροφή.
Τέτοιες συζητήσεις τροφοδοτήθηκαν από μια επίσκεψη το περασμένο Σαββατοκύριακο στο Grand Prix της Αυστρίας από ανώτερο προσωπικό της Honda, συμπεριλαμβανομένου του CEO της Honda Toshihiro Mibe, του προέδρου της Seiji Kuraishi, καθώς και του προέδρου της HRC Koji Watanabe και του διευθυντή της Yasuaki Asaki.
Και ενώ η εταιρεία επιμένει ότι δεν έχει υπάρξει επίσημη αλλαγή πλεύσης σχετικά με το αγωνιστικό project της F1, έχει παραδεχτεί ότι παρακολουθεί στενά πώς προχωρούν οι συζητήσεις για τους νέους κανόνες που αφορούν τους κινητήρες του 2026.
Μιλώντας στο Red Bull Ring, ο Watanabe είπε: «Η Formula 1 είναι η κορυφαία κατηγορία μηχανοκίνητου αθλητισμού, επομένως παρακολουθούμε πάντα τι συμβαίνει στον κόσμο της F1. Φυσικά, μόλις τελειώσαμε και ολοκληρώσαμε τις δραστηριότητές μας, επομένως τίποτα δεν έχει συζητηθεί εντός της εταιρείας Honda για τη σεζόν 2026. Κανένα σχέδιο λοιπόν.»
Φρόντισε όμως να αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο μιας πιθανής επιστροφής: «Αλλά δεν είναι μια πόρτα ολότελα κλειστή. Καταλαβαίνω ότι η F1 συζητά να κατασταλάξει στους κανονισμούς για το 2026 και σίγουρα η κατεύθυνση είναι η ουδετερότητα άνθρακα. Αυτή είναι η ίδια κατεύθυνση με εμάς. Έτσι δεν χρειάζεται να αποκλίνουμε από την ουδετερότητα άνθρακα λόγω της F1 πλέον. Είναι πιθανώς επίσης μια καλή ευκαιρία να μελετήσουμε μια F1 με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα. Άρα δεν είναι μια κλειστή πόρτα».
Ο Watanabe είπε ότι η Honda θα πρέπει να ολοκληρώσει πλήρως το πρόγραμμα αυτοκινήτων δρόμου ουδετερότητας άνθρακα, προτού εξεταστεί σοβαρά η επιστροφή στη F1. Ερωτηθείς ποιοι θα ήταν οι βασικοί παράγοντες για να δώσει η Honda πράσινο φως σε μια επιστροφή στη F1, ο Watanabe είπε: «Νομίζω ότι υπάρχουν αρκετοί παράγοντες που πρέπει να προσέξουμε.»
«Όμως από τη στιγμή που αποφασίσαμε να ολοκληρώσουμε τη F1 λόγω της μαζικής παραγωγής αυτοκινήτων δρόμου και της ουδετερότητας των εκπομπών άνθρακα, πρώτα πρέπει να επικεντρωθούμε σε αυτήν την πλευρά. Στη συνέχεια, μόλις καταλάβουμε ότι μπορούμε να το πετύχουμε αυτό, μπορούμε να σκεφτούμε τη F1».
Όσον αφορά το χρονικό πλαίσιο για μια απόφαση σχετικά με μια πιθανή επιστροφή το 2026, ο Watanabe θεωρεί ότι η απόφαση πρέπει να ληφθεί μέχρι το τέλος του 2023. «Δεν ξέρω το ακριβές χρονικό πλαίσιο», είπε. «Αλλά αν θέλουμε να επιστρέψουμε στη F1 το 2026, μάλλον πρέπει να το αποφασίσουμε μέσα σε 1-1,5 χρόνο».
Ενώ η πιθανή πλήρης επιστροφή της Honda παραμένει αβέβαιη, αυτό που φαίνεται όλο και πιο πιθανό είναι η άνοδος της εμπλοκής της με τη Red Bull. Γίνονται συζητήσεις για μια στενότερη τεχνική συνεργασία, η οποία θα συνδέεται με μια αλλαγή στην εστίαση της επωνυμίας στις ομάδες της Red Bull, ώστε το όνομα «Honda» να επιστρέψει.
Ο Watanabe πρόσθεσε: «Τουλάχιστον μέχρι το 2025, η Honda θα είναι ένα είδος ομαδικού συνεργάτη και των δύο ομάδων. Και παρόλο που η λεπτομέρεια δεν έχει αποφασιστεί ακόμα, το HRC θα γίνει ένα είδος τεχνικού συνεργάτη και των δύο ομάδων μέχρι το 2025».
Πιέζοντας για μια αλλαγή προσέγγισης επωνυμίας, ο Watanabe είπε: «Πρέπει να αποφασίσουμε για την επόμενη σεζόν, αλλά προσωπικά θέλω να χρησιμοποιήσω περισσότερη Honda…Έτσι ο συνδυασμός Honda και HRC».
Πολύ ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης η υπόθεση με τα πνευματικά δικαιώματα των κινητήρων. Όταν η Red Bull ανέλαβε τη λειτουργία των κινητήριων μονάδων της Honda για αυτή τη σεζόν με το νέο τμήμα κινητήρων της, αρχικά πιστευόταν ότι η επιχείρηση με έδρα το Milton Keynes είχε αγοράσει τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας για τους κινητήρες.
Το στοιχείο του ελέγχου δικαιωμάτων ιδιοκτησίας των μονάδων ισχύος της Honda έγινε ιδιαίτερα σημαντικό κατά τη διάρκεια των συζητήσεων σχετικά με τους κανόνες του 2026, καθώς συμφωνήθηκε ότι οι νεοεισερχόμενοι θα λάβουν παραχωρήσεις για να τους βοηθήσουν να φτάσουν τη διαφορά με τους πιο καταξιωμένους κατασκευαστές.
Η Red Bull ήταν πρόθυμη να υποστηρίξει, πριν από μια πιθανή σύνδεση με την Porsche, ότι θα έπρεπε να ταξινομηθεί ως νεοεισερχόμενη, ενώ οι αντίπαλοι της απάντησαν ότι η σύνδεση της με την Honda σήμαινε ότι θα έπρεπε να ταξινομηθεί ως υπάρχων κατασκευαστής.
Ο Watanabe διευκρίνισε τώρα ότι η Red Bull δεν αγόρασε ποτέ την πνευματική ιδιοκτησία του κινητήρα – έτσι επιστρέφει στη Honda μετά τη λήξη της τρέχουσας συμφωνίας το 2025. «Μπορούν να χρησιμοποιήσουν την πνευματική ιδιοκτησία, αλλά δεν τους την πουλήσαμε», είπε. «Είναι απλώς μια μίσθωση, έγκριση χρήσης της IP.»
Κάτι που σημαίνει ότι αν οι κινητήρες της Red Bull για το 2026 έχουν το brand της Porsche, είναι πολύ πιθανό να έχει δικαίωμα στις παραχωρήσεις των νεοεισερχόμενων κατασκευαστών, διατηρώντας στα μπλοκάκια τους την τεχνογνωσία από τους υπάρχοντες κινητήρες Honda.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!