Με τη Ferrari να ανακάμπτει φέτος από τη χειρότερη σεζόν της τα τελευταία 40 χρόνια, το 2021 ήταν προδιαγεγραμμένο να είναι μια σεζόν αναδόμησης και σχεδιασμού ενόψει του μέλλοντος.
Με τις μεγάλες αλλαγές στους αεροδυναμικούς κανονισμούς του 2022 και την περιορισμένη εξέλιξη που επετράπη φέτος ώστε να μειωθούν τα κόστη, η πιο ιστορική και πετυχημένη ομάδα της F1 πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της σεζόν προσπαθώντας να μάθει να κάνει σωστά τα βασικά.
Αυτό, οδήγησε σε μια σεζόν με αξιοσημείωτη βελτίωση για τη Scuderia σε κάθε σημείο που σηκώνει στατιστική. Η ομάδα τερμάτισε 3η στους Κατασκευαστές, κάτι που είναι μεγάλο άλμα από την 6η θέση του 2020, ειδικά αν συνυπολογιστεί πως έπρεπε να παλέψει με τη McLaren για αυτή τη θέση, η οποία βρίσκεται σε σταθερή βελτίωση από το 2018 και ύστερα.
Μάλιστα, η Ferrari μάζεψε 192.5 βαθμούς περισσότερους από το 2020, κατέκτησε δύο pole και πέντε βάθρα φέτος. Οι δύο οδηγοί της Carlos Sainz και Charles Leclerc τερμάτισαν στην 5η και 7η θέση στους Οδηγούς, πετυχαίνοντας διπλές βαθμολογήσεις στους 17 από τους 22 αγώνες του φετινού πρωταθλήματος.
Μάλιστα, μόνο σε έναν αγώνα φέτος η Ferrari απέτυχε να πάρει έστω και έναν βαθμό, στο GP της Γαλλίας, όπου, παρά το γεγονός πως οι θέσεις εκκίνησης ήταν καλές, η υπέρμετρη φθορά ελαστικών της SF21 έριξε τα δύο κόκκινα μονοθέσια στις πίσω θέσεις.
Δεν είναι μόνο τα πρώτης τάξης στατιστικά που μαρτυρούν πως στη Ferrari έχουν βρει το σωστό δρόμο. Φέτος, ο τρόπος που προσεγγίζουν τους αγώνες από πλευράς εκτέλεσης και στρατηγικής είναι σαφώς ανώτερος από το 2020, όπου το 48% των pitstop της ομάδας ήταν κάτω από τα 3 δευτερόλεπτα, φέρνοντάς τη 9η στη σχετική κατάταξη.
Φέτος, αυτό το ποσοστό έφτασε στο 73%, και την τρίτη θέση στον αντίστοιχο πίνακα. Επίσης, το μέσο pitstop στα γκαράζ της βελτιώθηκε από 2.72 σε 2.55 δευτερόλεπτα, χρόνος σημαντικός εφόσον μιλάμε για τη Formula 1.
“Τρέξαμε ένα αρκετά μεγάλο πρόγραμμα ώστε να επιλύσουμε την κατάσταση, τόσο με το μονοθέσιο επειδή υπήρξαν τεχνικά χαρακτηριστικά που είχαμε και έφερναν αποτελέσματα, όσο και με τα παιδιά (το πλήρωμα των ομάδων) με την προπόνηση και τη μεθοδολογία που χρησιμοποιούμε”, εξήγησε ο αγωνιστικός διευθυντής της Ferrari, Laurent Mekies.
“Σήμερα, στο κριτήριο αυτό είμαστε τρίτοι και όχι κατά τύχη, είμαστε τρίτοι και στους βαθμούς. Έτσι, θεωρώ πως αποτελεί καλή αναπαράσταση του πώς η δουλειά στο παρασκήνιο οδηγεί σε καλύτερους αγώνες και αυτό ισχύει για τα pitstops, τη διαχείριση ελαστικών, τη στρατηγική αγώνα και πολλά πράγματα”.
Αν και φέτος στη Ferrari δε βρέθηκαν υπό κανονικές συνθήκες να παλεύουν για τη νίκη, η μάχη της με τη McLaren για την 3η θέση στους Κατασκευαστές αποτέλεσε μια άτυπη μάχη τίτλου στο Maranello. Οι δύο ομάδες ήταν αρκετά κοντά όλη τη σεζόν. Ωστόσο, ένα καλό σερί της ιταλικής ομάδας στο τέλος της σεζόν, της έδωσε αέρα 47.5 βαθμών στο τέλος της σεζόν από την ομάδα του Woking.
“Είναι σημαντικό όταν είσαι σε μια μάχη τόσο αμφίρροπη όσο αυτή, η εκτέλεση του αγώνα να είναι σε κορυφαίο επίπεδο”, δήλωσε ο Mekies.
“Η φετινή σεζόν δεν είχε δικαιολογίες για εμάς. Και έτσι, ακόμα και εάν το μονοθέσιο δεν ήταν τόσο γρήγορο όσο θα θέλαμε, παλέψαμε σα να κρίνεται ο τίτλος”.
Η ανάγκη για βελτίωση του τρόπου που προσεγγίζεται ο αγώνας ήταν κάτι που ο Sainz είχε προσέξει από τις πρώτες μέρες που άλλαξε στρατόπεδο απ’ τη McLaren για τη Ferrari, μια ομάδα που έχει περάσει από τον πάτο της κατάταξης και έχει ακονίσει τα επιχειρησιακά της δόντια, απαλλαγμένη από την πίεση των μεγάλων προσδοκιών για αποτελέσματα.
“Για μένα, ήταν πολύ μεγάλο πράγμα αυτό (η εκτέλεση των αγώνων)”, δήλωσε στο Motorsport.com ο Ισπανός. “Όταν ήρθα στην ομάδα στην αρχή της σεζόν, πραγματικά ένιωθα πως θα έπρεπε να βελτιωθούμε στον τρόπο που προσεγγίζουμε τη στρατηγική του αγώνα και τη διαχείριση ελαστικών. Οι πρώτοι αγώνες ήταν πολύ δύσκολοι σχετικά με αυτό το κομμάτι”.
Η βελτίωση στο πώς κυλούσε το αγωνιστικό τριήμερο στα κόκκινα γκαράζ αποτυπώνεται από ακόμα ένα στατιστικό: το 2020 στη Ferrari είχαν 6 DNF, ενώ φέτος μονάχα 1 (καθώς και ένα DNS του Leclerc στο Μονακό), ενώ είχε τους περισσότερους τερματισμούς εντός top-10 από κάθε άλλη ομάδα.
Ωστόσο, το σημείο που έχρηζε μεγαλύτερης προσοχής από την ομάδα ήταν η βελτίωση του ρυθμού του μονοθεσίου, το οποίο ήταν και το μεγαλύτερο πρόβλημα το 2020. Αυτό, επετεύχθη σε μεγάλο βαθμό φέτος, καθώς η Ferrari στις περισσότερες περιστάσεις πάλευε στην κορυφή του midfield, ενώ και η διαφορά ρυθμού σε σχέση με τη Mercedes, το σημείο αναφοράς με βάση και τα αποτελέσματα στους Κατασκευαστές, μειώθηκε.
Το 2020, η μέση διαφορά Mercedes-Ferrari στις κατατακτήριες ήταν 1.34 δευτερόλεπτα. Φέτος, αυτή η τιμή έπεσε στα 0.64 δευτερόλεπτα, ενώ στους πρώτους αγώνες είχε πέσει μέχρι και στα 0.4 δευτ., μεγαλώνοντας καθώς η σεζόν προχωρούσε και στη Mercedes υπήρχε η ανάγκη για βελτίωση στη μάχη του πρωταθλήματος.
“Ξέρουμε πλήρως πως δεν έχουμε κλείσει τη διαφορά με τον πρώτο και τα 6 δέκατα είναι ακόμα μεγάλη διαφορά”, δήλωσε επί του θέματος ο Mattia Binotto.
“Αλλά ο στόχος ήταν να μειωθεί η διαφορά. Ξέραμε επακριβώς την κατάσταση που ήμασταν το 2020 και θεωρώ πως, όντας ρεαλιστές, ήταν ανέφικτο να κλείσουμε εντελώς τη διαφορά”.
Τα κέρδη της Ferrari σε ρυθμό αγώνα ήταν μικρότερα, αλλά και πάλι έδειξαν σημάδια πολύ καλής βελτίωσης, με τη διαφορά απ’ τη Mercedes να πέφτει από τα 1.1 δευτερόλεπτα το 2020 στα 0.8 φέτος, μια διαφορά που οφείλεται και στο γεγονός πως η Ferrari εγκατέλειψε την εξέλιξη ενόψει 2022 νωρίτερα απ’ τη Mercedes.
“Αυτό δείχνει πως επί της ουσίας δε βελτιώσαμε το μονοθέσιο, ενώ ίσως άλλοι το έκαναν”, δήλωσε ο Binotto. “Θεωρώ πως από πλευράς καθαρού σχεδιασμού και εξέλιξης μέσα στον χειμώνα, η διαφορά μας πήγε από τα 1.3 στα 0.4 δευτερόλεπτα”.
“Αργότερα μέσα στη σεζόν, η διαφορά αυξήθηκε επειδή ως επιλογή της ομάδας, εστιάσαμε πλήρως στο 2022, εκτός του μετώπου της μονάδας ισχύος. Αυτό ταιριάζει και με τα νούμερα”.
O παράγοντας “Sainz”
Χωρίς αμφιβολία, το πακέτο μονοθέσιο-κινητήρα που έφερε για το 2021 και εξέλιξε εντός της σεζόν η ομάδα ήταν ένα μεγάλο βήμα από το εσωστρεφές και μίζερο 2020. Αυτό όμως δεν φτάνει να εξηγήσει από μόνο του και το άλμα τριών θέσεων στους Κατασκευαστές και τη σταθερή παρουσία ενός κόκκινου μονοθεσίου στις πρώτες θέσεις του midfield φέτος. Η σταθερότητα φέτος ακούει σε ακόμα ένα όνομα, αυτό του Carlos Sainz.
Ήρθε από τη McLaren με περγαμηνές, καθώς στο Maranello τον είχαν μελετήσει αρκετά και ήξεραν τί μπορεί να καταφέρει. Η προσαρμογή του ωστόσο στα νέα δεδομένα μιας ομάδας με απαιτήσεις, ακόμα και στη φάση που βρίσκεται, ήταν αξιομνημόνευτη. Με βασικό του όπλο τη συνέπεια, ξέροντας ποιες μάχες να δώσει και ποιες όχι, ο Ισπανός τερμάτισε best of the rest στη βαθμολογία των οδηγών, ξεπερνώντας τον teammate του Charles Leclerc, έναν οδηγό που τρέχει από το 2019 με τα χρώματα της ιταλικής ομάδας.
Η συνεισφορά του Sainz στην 3η θέση στους Κατασκευαστές είναι αν μη τι άλλο αναμφίβολη: Το 2020, ο Sebastian Vettel πέτυχε το 25,19% των βαθμών της Scuderia (33 από τους 131). Το 2021, ο Sainz πέτυχε το 50,85% (164.5 από τους 323.50) από το σύνολο των βαθμών. Είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο πως εάν ο Ισπανός δεν είχε προσαρμοστεί τόσο γρήγορα (σε βαθμό που να κάνει ένα ακραίο σερί βαθμολογήσεων από τη Στυρία ως και το Abu Dhabi) στη Ferrari ίσως να μην είχαν τερματίσει 3οι, ενώ σε καμία περίπτωση δεν θα είχαν βρεθεί εκεί εύκολα, όπως έγινε και στα τελευταία GP.
There’s just something about these photos which we just love 😍#essereFerrari 🔴 pic.twitter.com/lhjHFih2Uj
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) December 24, 2021
Επιλογίζοντας, όλη η φετινή σεζόν είναι ένα καλό αφήγημα σχετικά με τις προοπτικές της Scuderia για το 2022, που η τράπουλα αναμένεται να ανακατευτεί για τα καλά. Στη Ferrari έδειξαν πως, αν μη τι άλλο, στο Maranello υπάρχουν δυνατά μυαλά και ένα σύνολο ικανό να δουλέψει σκληρά μέσα στον χειμώνα και να βελτιωθεί όπου κι αν χρειάζεται, ενώ παράλληλα απολαμβάνει την πολυτέλεια ενός πολύ δυνατού οδηγικού διδύμου.
Ο στόχος δείχνει να αλλάζει πλέον για τη Ferrari, που από την ξεκάθαρη βελτίωση του 2021 θα αναζητήσει το κάτι παραπάνω. Μπορεί ο πήχης να μην έχει τεθεί δίπλα από τη λέξη “τίτλος” για του χρόνου, ωστόσο οι πολύ πιο τακτικές μάχες με τις Mercedes και Red Bull είναι αυτό που θα χαροποιήσει τους πάντες επί ιταλικού εδάφους το 2022.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!