Το να πει κανείς ότι το Grand Prix του Las Vegas ήταν αμφιλεγόμενο είναι το ελάχιστο.
Η ηχηρή μειοψηφία, ειδικά στην Ευρώπη, ήταν εναντίον. Η σιωπηλή πλειοψηφία που μένει μακριά από το βάλτο των κοινωνικών δικτύων δεν ήταν ακριβώς θετική στις συζητήσεις πάνω από τον καφέ ή μπροστά από την τηλεόραση. Το ξεκάθαρο της περίπτωσης δεν άφηνε εξάλλου ιδιαίτερα περιθώρια στην ερμηνεία. Ναι, το χρήμα είναι πάντα ο σημαντικότερος παράγοντας, αυτό που δίνει την κατευθυντήρια γραμμή, αλλά υπάρχει κυνήγι χρήματος στην επαναφορά της Zandvoort, μιας πίστας γνωστής από το παρελθόν της Formula 1 και από άλλα πρωταθλήματα, προκειμένου το άθλημα να τραβήξει την πορτοκαλοντυμένη στρατιά του Max Verstappen, και υπάρχει και κυνήγι χρήματος στη διεξαγωγή τρίτου αγώνα στις ΗΠΑ ενώ υπάρχουν από παντού αιτήματα για διεξαγωγή Grand Prix, σε άλλο ένα νέο σιρκουί πόλης, με την πόλη αυτήν τη φορά να είναι η πρωτεύουσα του τζόγου και της υπερβολής. Νομίζω βλέπετε τις διαφορές.
Και τουλάχιστον στην αρχή, οι εχθροί του Grand Prix του Las Vegas έδειξαν να δικαιώνονται. Το τριήμερο ξεκίνησε τραγελαφικά, σε σημείο που να βγει από τις συνηθισμένες στήλες και μεταδόσεις των αθλητικών και να περάσει στα καθημερινά δελτία ειδήσεων σε αρκετές χώρες, αλλά και να καταστεί διαδικτυακό αστείο και εκτός του κόσμου της Formula 1. Η συνέχεια βέβαια ήταν σαφώς πιο ομαλή και ο αγώνας κατά γενική ομολογία είχε ενδιαφέρον, όπως παραδέχτηκαν και οι περισσότεροι από αυτούς που περίμεναν, ή ακόμα και ήθελαν, να δουν αποτυχία.
Τέλος καλό, όλα καλά λοιπόν; Όχι ακριβώς. Ναι, η Κυριακή στο Las Vegas (ή το Σάββατο, για μέρος του κοινού) έδωσε θέαμα, αλλά αυτό δεν καθιστά ξαφνικά τα πάντα ρόδινα.
Ας ξεκινήσουμε πρώτα με τους λόγους για τους οποίους ο αγώνας είχε τόσο ενδιαφέρον. Δεν ανήκω σε αυτούς που πιστεύουν ότι το θέαμα στη Formula 1 πέθανε κάπου ανάμεσα στο 1990 και το 2014 (διαλέξτε εσείς την ακριβή χρονιά), αλλά σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να παραστήσω ότι το 2023 είναι χρονιά που κρατά ψηλά την αγωνία πριν και κατά τη διάρκεια των αγώνων. Η κυριαρχία της Red Bull και του Max Verstappen είναι αναμφισβήτητη και παρ’όλο που το ενδιαφέρον, τουλάχιστον το δικό μου, δεν εστιάζεται αποκλειστικά στη μάχη για τη νίκη και το πρωτάθλημα, οπωσδήποτε αυτά αποτελούν το σημαντικότερο μέρος του συνόλου και φέτος φάνταζαν και τα δύο προδιαγεγραμμένα πριν το καλοκαίρι. Ως εκ τούτου, οι αγώνες όπου η πρωτοκαθεδρία του Verstappen μπορούσε να αμφισβητηθεί έστω στα χαρτιά ήταν ελάχιστοι, πόσω μάλλον άλλο μονοθέσιο να τον ανταγωνίζεται στα ίσα. Και μόνο η εικόνα του Charles Leclerc να προσπερνά τον Ολλανδό πρωταθλητή θα έδινε από μόνη της κύρος στο Grand Prix του Las Vegas με τις συνθήκες της φετινής χρονιάς.
Το αυτοκίνητο ασφαλείας με τη σειρά του, που ανακάτεψε την τράπουλα της στρατηγικής και κράτησε τις διαφορές χαμηλά, τα μονοθέσια κοντά και τα προσπεράσματα στο τραπέζι, δεν προέκυψε από το πουθενά. Το χάος στην πρώτη στροφή οφειλόταν σε σημαντικό βαθμό στη χαμηλή πρόσφυση της πίστας (και σε λάδια, κατά τα λεγόμενα οδηγών), που ήταν αποτέλεσμα της αναγκαστικής φρέσκιας ασφαλτόστρωσης σε συνδυασμό με τη χρήση της επιφάνειας ανάμεσα στις διαδικασίες από την κυκλοφορία. Η έξοδος του Norris ήρθε ως αποτέλεσμα ανωμαλίας του οδοστρώματος σε συνδυασμό ξανά με την προβληματική χαμηλή πρόσφυση. Το ότι αέρας και οδόστρωμα ήταν κρύα και τα ελαστικά δύσκολα έφταναν – και διατηρούνταν – σε ιδανική θερμοκρασία πρόσθεσε στο συγκεκριμένο θέμα, με σχολιαστές του Sky Sports να παρατηρούν κάποια στιγμή ότι η πρώτη φάση του αγώνα έμοιαζε με κάτι ανάμεσα σε τυπικές συνθήκες και συνθήκες για… ενδιάμεσα ελαστικά. Ίσως λίγο υπερβολικό, αλλά το πνεύμα σαφές.
Υπαρκτά τα σημεία ενδιαφέροντος λοιπόν, αλλά και συγκυριακά. Σε αυτό να προστεθεί ότι από μόνη της και χωρίς αυτές τις συγκυρίες, η πίστα όντως δε φάνηκε να προσθέτει κάτι αγωνιστικά. Οπωσδήποτε είναι ζήτημα άποψης, αλλά προσωπικά βρήκα τη χάραξη αδιάφορη έως κακή. Δεν είμαι εχθρός των μεγάλων ευθειών και λατρεύω τις γρήγορες πίστες, αλλά την ταχύτητα στη Formula 1 και την ανάδειξη των ικανοτήτων των μονοθεσίων δεν την κάνουν τόσο οι ευθείες, όσο οι γρήγορες στροφές. Ωραίο το drag racing κατά μήκος της ατελείωτης Strip, αλλά υπάρχει λόγος που οι Eau Rouge-Raidillon, οι Maggotts-Becketts-Chapel ή η Parabolica είναι τόσο δημοφιλείς στον κόσμο του μηχανοκίνητου αθλητισμού και ειδικά των Grand Prix. Το Las Vegas από την άλλη συνδυάζει τις μεγάλες ευθείες του με αργές και άχαρες γωνίες και καμπύλες που αφαιρούν τόσο από την ταχύτητα της πίστας, όσο και από το αγωνιστικό της βάθος.
Από κει και πέρα, όλα τα υπόλοιπα αρνητικά του τριημέρου δεν εξαφανίζονται ως δια μαγείας επειδή ο αγώνας πήγε καλά. Και τα αρνητικά αυτά δεν είναι λίγα.
Ο Toto Wolff μπορεί να είπε αγριεμένα και υβριστικά σε δημοσιογράφο ότι η φαρσοκωμωδία του FP1 δεν ήταν «μαυρισμένο μάτι» για τη Formula 1, ότι αποκόλληση καλύμματος έχει ξανασυμβεί στο παρελθόν και ότι κανείς δε θα το θυμόταν την επόμενη μέρα, αλλά η πραγματικότητα είναι άλλη και ο επικεφαλής της Mercedes προφανώς το ξέρει. Ναι, τα πρώτα ελεύθερα δοκιμαστικά στο Μπακού το 2019 ακυρώθηκαν για τον ίδιο λόγο, αλλά δεν είχε προηγηθεί ένας χρόνος διαφημίσεων και υπερβολών από τη Liberty Media και τη Formula 1 για το πόσο καταπληκτική θα ήταν η διεξαγωγή, ούτε είχαν δαπανηθεί μισό δισεκατομμύριο δολάρια από την ίδια την ιδιοκτήτρια του αθλήματος για να διεξαχθεί πάση θυσία ένας αγώνας ανάμεσα σε καζίνο.
Επίσης, δεν είχε ακολουθήσει η αποπομπή των θεατών από τις κερκίδες επειδή οι καθυστερήσεις έσπρωξαν την ήδη οριακή ώρα διεξαγωγής στα ξημερώματα, πέρα από τα ωράρια του προσωπικού ασφαλείας της πίστας και των οδηγών των λεωφορείων των ξενοδοχείων. Αποπομπή που, να σημειωθεί, δε συνοδεύτηκε από αποζημίωση. Τα λεφτά για τα γελοιωδώς ακριβά εισιτήρια δεν επεστράφησαν στα άτομα που είδαν 8 λεπτά δράσης από τα 120 τα οποία περίμεναν, πριν υποχρεωθούν να αποχωρήσουν χωρίς να φέρουν καμία ευθύνη. Μόνο ένα κουπόνι 200 δολαρίων για το εξίσου γελοιωδώς ακριβό διαδικτυακό μαγαζί του αγώνα δόθηκε, σαφώς χαμηλότερης αξίας από το εισιτήριο, για προϊόντα υπερτιμημένα στο έπακρο και μόνο σε αυτούς που είχαν πληρώσει μονοήμερο. Για όσους είχαν εισιτήρια τριημέρου, δεν υπήρξε καμία μέριμνα. Η υπόθεση οδήγησε σε μαζική μήνυση κατά του διοργανωτή και, όπως και αν ολοκληρωθεί εν τέλει, κάθε άλλο παρά σε καμάρι και κόσμημα του ημερολογίου αναδεικνύει τον αγώνα.
Ακόμα και αν σχολιάσει κανείς ότι δε θα συμβαίνουν κάθε χρόνο τέτοια ωραία, και πιο γενικά μιλώντας οι συνθήκες διεξαγωγής θα θεωρούνταν ενδεχομένως απαγορευτικές για πολλά άλλα Grand Prix. Η Formula 1 δεν είναι ακριβώς το άθλημα των φτωχών εδώ και πολλές δεκαετίες, αλλά όπως προειπώθηκε, οι τιμές των εισιτηρίων για το Las Vegas ήταν εξωφρενικές ακόμα και με αυτά τα δεδομένα, σε σημείο που κάτοικοι ΗΠΑ να σχολιάζουν ότι είναι φτηνότερο το ταξίδι με αεροπλάνο στην Ευρώπη και τα εισιτήρια για αγώνα εκεί από το να πάνε μέχρι το Las Vegas και να πληρώσουν την είσοδο. Το πρωτάθλημα σε καμία περίπτωση δεν είναι χαμηλών τόνων, αλλά η παρουσία «διασημοτήτων», οι κιτς τελετές έναρξης και απονομής και η γενική υπερβολή ξένισαν όχι μόνο τους Ευρωπαίους, που έκαναν λόγο για «αμερικανιές», αλλά και το υποτιθέμενα συνηθισμένο κοινό των Αμερικάνων, με πολλούς να το βρίσκουν τραβηγμένο.
Σε αυτό προσθέστε τις ώρες διεξαγωγής, μακράν εκτός κάθε ορίου συγκριτικά με οποιονδήποτε άλλο αγώνα. Κάποιοι μπορεί να σχολιάσουν ότι στόχος ήταν οι Αμερικάνοι και όχι οι Ευρωπαίοι θεατές, αλλά αν αυτό όντως ισχύει, τότε γιατί ολόκληρη η ανατολική ακτή των ΗΠΑ βρέθηκε αντιμέτωπη με μεταμεσονύχτιες ώρες παρακολούθησης, λες και ο αγώνας γινόταν στην Ιαπωνία; Είτε έχει να κάνει με την άρνηση της πόλης για διεξαγωγή νωρίτερα μέσα στην ημέρα, καθώς οι δρόμοι είναι απαραίτητοι για την κυκλοφορία, είτε επειδή η Liberty Media θέλει οπωσδήποτε ο γκλαμουράτος αγώνας να γίνει υπό τους προβολείς, το μόνο βέβαιο είναι ότι όλοι βγαίνουν χαμένοι και αυτό πριν καν φτάσει κανείς στις ασυνήθιστα χαμηλές για τα μονοθέσια και τα ελαστικά θερμοκρασίες της νύχτας ή τα προαναφερθέντα θέματα με τους θεατές, για τα οποία επίσης ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό το χρονοδιάγραμμα.
Ακόμα και μερίδα των οδηγών έδειξε ξεκάθαρα δυσαρεστημένη. Ο Verstappen δε μάσησε τα λόγια του και μόνο το χαμένο ύφος του Sergio Perez με τον παρουσιαστή να ουρλιάζει στο πρόσωπό του ή τους τρεις πρώτους να «ψάχνονται» στη λιμουζίνα μετά τον τερματισμό δίνει μια ιδέα του πόσο έξω από τα νερά τους πρέπει να αισθάνονταν αρκετοί κάτω από τα φώτα στη Strip. Το ωράριο ήταν επίσης εξαντλητικό για αυτούς και για το προσωπικό όλων των ομάδων, ειδικά σε συνδυασμό με τη βάρβαρη αλλαγή ώρας που επιφέρει η πτήση στο Abu Dhabi αμέσως μετά, κάτι που ακόμα και οι επικεφαλής των ομάδων, ανάμεσα στους θερμότερους υποστηρικτές του Las Vegas (ανεξάρτητα ή φερεφωνικά), σχολίασαν.
Στην τελική, όλα είναι ζήτημα άποψης, πολλοί μπορεί να διαφωνήσουν και ενδεχομένως να έχω άδικο, αλλά ακόμα και μετά από μια ευχάριστη παρακολούθηση το πρωί της Κυριακής, εξακολουθώ να μη βρίσκω νόημα στον αγώνα. Δεν προσέφερε κάτι που μια από τις πολλές πίστες που βρίσκονται αυτήν τη στιγμή εκτός προγράμματος μπορεί να προσφέρει. Δε φάνηκε να δίνει κάτι προς ενίσχυση του αμερικάνικου κοινού και του ενδιαφέροντός του για το άθλημα, ιδίως σε σύγκριση με όσα έχει να δώσει το Circuit of the Americas και λαμβάνοντας υπ’όψιν ότι πρόκειται για τον τρίτο αγώνα, μέσα σε ένα χρόνο, στην ίδια χώρα. Τη διαφορά στο Las Vegas την έκαναν συγκυρίες που θα μπορούσαν να προκύψουν και αλλού και από κει και πέρα σχεδόν όλα τα χαρακτηριστικά που ξεχωρίζουν το νέο Grand Prix από τα υπόλοιπα είναι είτε αρνητικά είτε εντελώς άσχετα με το αγωνιστικό κομμάτι.
Οπότε όχι. Ο καλός αγώνας δεν αναιρεί τα προβλήματα που εκ φύσεως έχει η πίστα. Αν ακυρώσεις διαδικασιών και εξώσεις θεατών δε γίνονται κάθε χρόνο, τα υπόλοιπα είναι και θα είναι εκεί. Το Las Vegas παραμένει μια υπόθεση κατ’εξοχήν εντυπωσιασμού και όχι αθλητισμού, μια άσκηση δημοσίων σχέσεων με αμφισβητήσιμα αποτελέσματα ακόμα και στο θεωρητικό κοινό της. Και η ύπαρξή του είναι απειλητική. Αν όντως αυτό είναι το νέο πρότυπο, αν αυτά που συμβαίνουν στο Vegas ξεφύγουν από το Vegas, τότε η Formula 1 οδεύει προς επικίνδυνους δρόμους. Δρόμους δυνητικά επικερδέστερους, αλλά και σαφώς πιο βραχυπρόθεσμους και με προσέγγιση που λίγο έχει να κάνει με την ουσία του πρωταθλήματος.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!