Επόμενος σταθμός στο αφιέρωμα του F1fan.gr για το 2024 η Aston Martin, μια ομάδα χωμένη και χαμένη στη μέση του grid, με βλέψεις για πολύ ψηλότερα από τα επίπεδα της περσινής σεζόν, αλλά και ένα τρανταχτό ονοματεπώνυμο πλέον στην ομάδα της.
No man’s land. Αυτή η φράση ίσως είναι ό,τι πιο ταιριαστό για να περιγράψει τη χρονιά που είχε η Aston Martin στο 2024. Η ομάδα της οποίας ιδιοκτήτης και βασικός επενδυτής είναι ο Lawrence Stroll τερμάτισε για ακόμα μια χρονιά στην ίδια θέση, όμως αυτό μόνο ανησυχία και προβληματισμούς μπορεί να προκαλέσει.
Αφενός, η συγκομιδή σε σχέση με το 2023 και η επαφή με τις πρώτες θέσεις ήταν αρκετά πιο αραιή φέτος, ενώ ο πακτωλός επενδύσεων στον οργανισμό, που έφερε την Aston να μπαίνει φέτος σε ολοκαίνουριο, υπερσύγχρονο εργοστάσιο, δεν κατάφερε μέσα στο 2024 να ανατρέψει την πορεία που ήδη από την αρχή στο Bahrain διαφαινόταν.
Αν και βαθμολογήθηκε σε 16 από τα 24 GP της σεζόν, ουδέποτε κατάφερε μια από τις δύο AMR24 να βρεθεί ψηλότερα από την 5η θέση στη Σαουδική Αραβία, τον 2ο αγώνα της χρονιάς. Από εκεί και μετά, η πορεία ήταν ευθεία, ακόμα και καθοδική σε κάποιες περιπτώσεις.
Βασικό πρόβλημα για το οποίο τα στελέχη της ομάδας αλλά και οι οδηγοί μίλησαν ανοιχτά ήταν η εξέλιξη του μονοθεσίου και το πόσο συχνά κάποιες αναβαθμίσεις που έδειχναν στα CFD και την αεροσήραγγα να είναι σημαντικές βελτιώσεις, στην πίστα δεν απέδιδαν τα αναμενόμενα και μάλιστα έφερναν ακόμα και πισωγυρίσματα.
Αυτό φαίνεται και στην πορεία της ομάδας μέσα στη χρονιά. 7/7 σε βαθμολογήσεις στην αρχή της σεζόν ακολουθήθηκαν από μια φθίνουσα πορεία, ναδίρ της οποίας ήταν το 0/4 στα GP της αμερικάνικης ηπείρου.
Στο παραπάνω θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ακόμα ένας (σημαντικός) παράγοντας, που ακούει στο όνομα Fernando Alonso. Ο Ισπανός έχει ξανά και ξανά αποδείξει πως όσο έχει δυνάμεις θα παίρνει το 101% απ’ ό,τι οδηγεί σε όλα τα τερέν.
Επομένως, τις περισσότερες φορές τα αποτελέσματα στην πίστα ήταν…υπερτονισμένα από το οδηγικό ταλέντο του Ισπανού παρά τον αμιγή ρυθμό του πακέτου της ομάδας του Silverstone.
Και κάπου εκεί εντοπίζεται και ένα δεύτερο πρόβλημα για την ομάδα, το οποίο καμία επένδυση και καμία συμφωνία με μεγάλα στελέχη (περισσότερα σε λίγο για το τελευταίο) δεν θα μπορέσει να επιλύσει.
Η ομάδα δείχνει διαρκώς να λειτουργεί με…ενάμιση οδηγό. Τόσο απλά. Μπορεί να μην είναι ένας επικίνδυνος ή εντελώς ατάλαντος οδηγός, όμως ο Lance Stroll, είναι ένας μέτριος οδηγός με συγκεκριμένο ταβάνι, το οποίο υπό άλλες συνθήκες μια ομάδα δεν θα ανεχόταν εις το διηνεκές εάν στόχος της είναι ο πρωταθλητισμός.
Εάν η Aston Martin και o Lawrence Stroll θέλουν να γίνουν η επόμενη κραταιά δύναμη του σπορ, θα πρέπει να παρθούν πολλές δύσκολες αποφάσεις στο δρόμο. Μια εξ’ αυτών δείχνει και η αντικατάσταση του γιου του, Lance, με έναν αρκετά πιο αποδεδειγμένο οδηγό που να μπορεί αρχικά να κοντράρει τον 42χρονο και αειθαλή Alonso αλλά και να ηγηθεί των garage όταν ο τελευταίος αποφασίσει να αποσυρθεί οριστικά.
Never change, Fernando.@PepperstoneFX pic.twitter.com/LeFYqC0HK9
— Aston Martin Aramco F1 Team (@AstonMartinF1) January 6, 2025
Κάπου εδώ μπαίνει μια τελεία στην κριτική και αλλάζουμε σελίδα. Γιατί μπορεί το 2024 να αποτέλεσε πισωγύρισμα στην πίστα, όμως εντός της σεζόν ο Stroll κατάφερε κάτι που ίσως αποτελέσει τη μεγαλύτερη παρακαταθήκη του στην ομάδα: να δώσει τα χέρια με τον ένα, μοναδικό και περίφημο Adrian Newey!
Τα λόγια περισσεύουν όταν μιλάμε για τον κορυφαίο αεροδυναμική στην ιστορία του αθλήματος. Είναι απλώς ο άνθρωπος που όπου έχει πάει έχει καταφέρει να φέρει καινοτομίες, νίκες και τίτλους στις ομάδες του. Williams, McLaren και εσχάτως Red Bull αποτελούν ζωντανές αποδείξεις πως όταν ο Newey βάζει το μαγικό του χέρι, μια ομάδα μπορεί να πρωταγωνιστήσει με αξιώσεις.
Αυτό ήθελε και ο Stroll για την Aston, μια ομάδα που εξελίσσεται, ωστόσο δεν έχει χτίσει ουδέποτε το mentality του πρωταθλητή: να φέρει έναν άνθρωπο που θα αλλάξει τα πάντα στο τεχνικό τμήμα. Και το κατάφερε με το ανάλογο ποσό.
Έτσι, ο Newey που επέλεξε να αλλάξει παραστάσεις μετά από 19 χρόνια στο Milton Keynes δεν πήγε στη Ferrari να συνεργαστεί με τον Lewis Hamilton, δεν επέστρεψε στη McLaren με την οποία ίσως και να έχουν μείνει εκκρεμότητες από τα early 2000s, μα προτίμησε να πάει σε ένα νέο project με μοναδικό εγγυητή τον Καναδό μεγιστάνα.
Τα καλά νέα για το μέλλον της βρετανικής ομάδας δεν τελειώνουν εκεί όμως. Μέσα στη χρονιά που μας πέρασε έγινε ακόμα ένα αποφασιστικό βήμα προς ένα μέλλον που θα φέρει την ομάδα στην κορυφή. Από το 2026 και ύστερα, Aston Martin και Honda συμφώνησαν για αποκλειστική τεχνολογική συνεργασία, με την Aramco επίσης να μπαίνει στη σχέση αυτή ως αποκλειστικός πάροχος καυσίμων και λιπαντικών.
Με απλά λόγια, η Aston θα είναι από το 2026 μια πλήρως εργοστασιακή ομάδα με δικό της κινητήρα, πλήρως ενσωματωμένο και σε συναρμογή με το σασί και την αεροδυναμική, δια χειρός Adrian Newey!
Η ομάδα του Silverstone αποτελεί αυτή τη στιγμή ένα ζωντανό παράδειγμα εγχειρήματος που βρίσκεται σε πλήρη κίνηση: νέο εργοστάσιο, νέα αεροσήραγγα, μεταστροφή σε εργοστασιακή ομάδα και συμφωνίες με μεγάλα στελέχη σε επίπεδο management δείχνουν πως ο οργανισμός βρίσκεται σε οργασμό αλλαγών με στόχο τίποτα λιγότερο από την κορυφή.
Δεν είναι πολλές φορές που μπορεί ο φίλος της F1 να γίνει μάρτυρας ενός τέτοιου ζωντανού project. Ο Stroll έχει βαλθεί να γίνει ιδιοκτήτης πρωταθληματικής ομάδας και θα κάνει τα πάντα για να το πετύχει. Πιθανό ανάχωμα σε αυτό δείχνει να αποτελεί η επιμονή στον γιο του, η οποία δεν μπορεί πλέον να εξηγηθεί με επιχειρηματικούς ή αγωνιστικούς όρους, καθώς και η έλλειψη κατεύθυνσης που ιστορικά έχει πλήξει project με μεγάλα πορτοφόλια (βλέπε Toyota).
Τα κομμάτια του παζλ που πρέπει να συμπληρώσει μια ομάδα στη F1 για να πατήσει κορυφή είναι πολλά. Ένα-ένα, λάθος το λάθος, η Aston δείχνει να τα βρίσκει.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!