Ενόψει της νέας σεζόν στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Rally, η οποία ξεκινά μέσα στον Ιανουάριο, αριθμούμε όλα όσα αναμένεται να κάνουν το 2024 μοναδικό.
Το 2023 ανήκει στα βιβλία της ιστορίας του WRC και τυπικά, με το 2024 να έχει μπει για τα καλά και το Rally Monte Carlo να βρίσκεται λίγες μόνο ημέρες μακριά.
Με αρκετές αλλαγές να έχουν λάβει χώρα μέσα στον Δεκέμβριο, τόσο αναφορικά με τις ομάδες και τα πληρώματα, όσο και με τη διεξαγωγή του ίδιου του σπορ, η νέα σεζόν αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς έχει τη δυνατότητα να προσφέρει μια μάχη τίτλου που χρόνια είχε να δει το άθλημα.
Πάμε, λοιπόν, να δούμε τις αλλαγές που αναμένεται να ταράξουν περισσότερα τα νερά μέσα στο 2024!
Λείπει ο Rovanpera, χορεύουν οι υπόλοιποι!
Περισσότερο από κάθε άλλη αλλαγή, η απόφαση του Φινλανδού να μην τρέξει full-time το 2024, επιλέγοντας να βρει χρόνο για ξεκούραση και γέμισμα μπαταριών, αλλάζει άρδην τη δυναμική στη μάχη του τίτλου.
Αυτή, εκ προοιμίου δείχνει πως θα έχει τρεις μνηστήρες. Thierry Neuville, Ott Tanak και Elfyn Evans θα είναι οι μοναδικοί οδηγοί που θα λάβουν μέρος και στα 13 Rally και έχουν δείξει πως μπορούν να χτυπήσουν το πρωτάθλημα, με τους Rovanpera και Ogier να συμπληρώνουν με part-time συμμετοχές.
Η συγκεκριμένη, περίπλοκη δυναμική, ενδέχεται να φέρει τη μάχη του τίτλου μέχρι και τον τελευταίο αγώνα στην Ιαπωνία, ενώ μην εκπλαγείτε εάν εν τέλει ο πρωταθλητής δεν είναι αυτός με τις περισσότερες νίκες, αλλά αυτός με την μεγαλύτερη σταθερότητα και τις λιγότερες εγκαταλείψεις.
Rovanpera και Ogier θεωρείται δεδομένο πως θα πάρουν βάθρα και νίκες, με τον νεαρό Φινλανδό να ήταν το αδιαφιλονίκητο φαβορί εάν συμμετείχε κανονικά. Ωστόσο, το τοπίο είναι πολύ θολό και αυτό δημιουργεί ενθουσιασμό για μια μάχη χωρίς τέλους και χωρίς σαφές φαβορί.
Time to celebrateeee 🍾 pic.twitter.com/5sjaSx9qc4
— World Rally Championship (@OfficialWRC) December 31, 2023
Νέο σύστημα βαθμών, νέα έθιμα
Πρόκειται για μια νέα αλλαγή, που δεν έχει δοκιμαστεί. Αυτό ασφαλώς αυξάνει το ρίσκο αλλά κάνει και πιο “ανοιχτά” τα πάντα για τη μάχη του πρωταθλήματος.
Η αλλαγή αυτή ήταν μέρος της προσπάθειας του WRC να γίνει πιο ελκυστικό τις Κυριακές, εκεί που συχνά παρατηρούσε κάποιος το φαινόμενο των πληρωμάτων που πήγαιναν στο “ρελαντί” για να φυλάξουν λάστιχο για τους bonus βαθμούς της Power Stage.
Πλέον, ο ταχύτερος στο σύνολο των ειδικών της Κυριακής θα παίρνει μερίδιο από τους συνολικά 25 βαθμούς που δίνονταν μέχρι πρότινος στον πρώτο της γενικής όλου του τριημέρου. Αυτό σημαίνει πως, εάν κάποιος θέλει να φύγει με 30 βαθμούς από ένα Rally, καλό θα είναι να πηγαίνει στο τέρμα κάθε μέρα, χωρίς εξαίρεση.
Πολωνία και Λετονία ανακατεύουν την τράπουλα των event, Safari σε γνωστές ημερομηνίες
Μπορεί ο αριθμός 13 να παρέμεινε στο πρόγραμμα του WRC, μπορεί να μην έγινε εφικτό να αυξηθεί ο συγκεκριμένος αριθμός αλλά ούτε και να επισκεφτεί το άθλημα χώρες όπως οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Σαουδική Αραβία για ακόμα μια σεζόν, παρά το γεγονός πως βρίσκονται στην ατζέντα του, ωστόσο και στο κομμάτι αυτό είχαμε σημαντικές αλλαγές.
Αρχικά, έχουμε την είσοδο δύο νέων αγώνων σε σχέση με το 2023, με τον έναν εξ’ αυτών να είναι εντελώς άγνωστο τερέν για τα πληρώματα.
Η Πολωνία είναι παλιός γνώριμος του WRC με αρκετές παρουσίες και ισχυρή παράδοση στα Rally. Μην ξεχνάμε, άλλωστε, τη σταθερή συμμετοχή οδηγών όπως ο Kajetan Kajetanowicz καθώς και την M-Sport Πολωνίας, ένα τμήμα με μεγάλη συνεισφορά στις μικρότερες κατηγορίες του WRC.
Η Πολωνία σε πολλά πράγματα θυμίζει την ταχύτατη Φινλανδία, ωστόσο είναι ακόμα πιο δύσκολη και τρελή σαν event. Στενότεροι δρόμοι, πιο μεγάλες ευθείες, μεγαλύτερο κοινό να παρατάσσεται πλάι στις χωμάτινες διαδρομές, συνθέτουν ένα σκηνικό που δύσκολα θα αποτύχει να δώσει έναν ανταγωνιστικό και χορταστικό αγώνα.
Ο βενιαμίν του προγράμματος είναι η Λετονία, η οποία παίρνει τη θέση της γειτόνισσας Εσθονίας, στην ευρύτερη περιοχή της Βαλτικής. Ο μοναδικός με αξιοσημείωτη εμπειρία από τις ειδικές της περιοχής της Liepaja είναι ο Kalle Rovanpera, έτσι, εάν πάρει μέρος τελικά εκεί, θεωρείστε τον ως το Νο.1 φαβορί.
Όπως κάθε νέο event, ωστόσο, η Λετονία έχει μπροστά της την ευκαιρία να εντυπωσιάσει το παγκόσμιο στερέωμα του μηχανοκίνητου αθλητισμού. WRC και εντυπωσιακά τοπία συνήθως πάνε χέρι-πόδι, και η Λετονία έχει μπροστά της μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να ανέβει τουριστικά.
Ερωτηματικό αποτελεί το κατά πόσο το κοινό της χώρας, ένα κοινό που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστό για την αγάπη του για το καμένο λάστιχο, θα αγκαλιάσει τη διοργάνωση και θα γεμίσει τις ειδικές. Δεδομένου, ωστόσο, ότι η γειτονική Εσθονία είχε να επιδείξει πολύ μεγάλες προσελεύσεις, ενώ όλη η ευρύτερη περιοχή της κεντρικής-ανατολικής-βόρειας Ευρώπης αγαπά τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, τα πράγματα δείχνουν καλά εκ πρώτης όψεως.
Τέλος, μπορεί στην περίπτωση της Κένυας να μην μιλάμε για προσθήκη, μιας και το ιστορικό Rally βρίσκεται ήδη εντός καλενταριού, όμως η μετακίνησή του στην παραδοσιακή, πρότερη ημερομηνία του, σίγουρα αλλάζει τα δεδομένα για το τριήμερο του αγώνα.
Πλέον, το Rally Safari μετακινείται από τον Ιούνιο σε Μάρτιο, κάτι που δημιουργεί εντελώς νέα καιρικά δεδομένα για έναν αγώνα που χορεύει τανγκό με τις τροπικές συνθήκες στη Σαβάνα της χώρας.
Which round will we see you at? 🤩 pic.twitter.com/H8k9OwMgph
— World Rally Championship (@OfficialWRC) January 1, 2024
Τι θα καταφέρει ο Abiteboul ως απόλυτος κλειδοκράτορας στη Hyundai;
Μεγάλο ρόλο στο ποιος θα βρεθεί στην κορυφή στην Ιαπωνία τον προσεχή Νοέμβριο έχει ο Cyril Abiteboul. Ο Γάλλος, πλέον, είναι ο απόλυτος κυρίαρχος εντός του οργανισμού της Hyundai Motorsport, έχοντας όλους τους πόρους και τις ευθύνες λήψης αποφάσεων στα χέρια του, προκειμένου να μετουσιώσει τα χρήματα και το οδηγικό ταλέντο σε αποτελέσματα και τίτλους.
Η Hyundai είχε κατά το παρελθόν επίσης πολύ πετυχημένους και ικανούς team principals, με τον Andrea Adamo να παίζει σωστά το παιχνίδι ανάμεσα σε Tanak και Neuville, δύο οδηγούς που σαφώς αξίζουν και θέλουν να είναι το αδιαφιλονίκητο Νο.1 εντός της ομάδας τους.
Ο Abiteboul, ωστόσο, θέλει να προσεγγίσει το συγκεκριμένο “πονοκέφαλο” με διαφορετικό τρόπο.
Χάρη στην πρόσφατη προαγωγή του, ως πρόεδρος της Hyundai Motorsport, διατηρώντας και τα ηνία του επικεφαλής, ο Γάλλος έχει όλη την ισχύ του οργανισμού στα χέρια του. Θα πρέπει, ωστόσο, να αποδειχθεί αρκετά σοφός στο πώς θα τη χρησιμοποιήσει, ενώ η διπλωματία σίγουρα θα είναι όπλο που θα πρέπει να έχει στο οπλοστάσιό του, εάν θέλει να φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα στην κορεάτικη φίρμα.
Ένας παράγοντας που κάνει τα πρωταθλήματα και τις μάχες τόσο μοναδικές και άφθαρτες στον χρόνο είναι οι προσωπικότητες που μπαίνουν σε αυτές. Στην περίπτωση του Abiteboul, δεν τίθεται αμφιβολία αναφορικά με το ότι είναι ένας χαρακτήρας που έλκει τους φακούς και τα μικρόφωνα, ήδη από τα χρόνια του στη F1.
Μπορεί να αποδεχτεί και ο αστέρας του 2024, εάν η Hyundai σηκώσει τίτλο/τίτλους στο τέλος της σεζόν. Μπορεί, από την άλλη, να αποδειχτεί και ο κακός λύκος της ιστορίας, ανήμπορος να μανατζάρει δύο προσωπικότητες που κατά το παρελθόν δεν είχαν τις καλύτερες σχέσεις. Όπως και να ‘χει, οι δηλώσεις του και τα πρωτοσέλιδα που θα προκαλέσουν αυτές, θα είναι σίγουρα μια σταθερά ενόψει της προσεχούς σεζόν.
The lighter side of 2023 😂🍿 pic.twitter.com/p1vTcu0tei
— World Rally Championship (@OfficialWRC) December 27, 2023
Το WRC αποκτά μακροπρόθεσμο όραμα
Ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζει το WRC τα τελευταία δύο έτη, απ’ όταν και μπήκε στην υβριδική εποχή, είναι πως του λείπει το μακρόπνοο σχέδιο. Μην ξεχνάμε πως η F1 είναι υβριδική από το 2014, ενώ 10 χρόνια έχει κλείσει η Formula E, ένα πλήρως εξηλεκτρισμένο σπορ.
Για να μπορέσει το WRC να επιβιώσει από πλευράς κατασκευαστών και να εξακολουθεί να θεωρείται σχετικό και χρήσιμο, πρέπει να υιοθετήσει ένα στοιχείο που το καθιστά μοναδικό και ανταγωνιστικό για την αγορά αυτοκινήτων.
Μια πιθανή ρότα, είναι αυτή των κινητήρων υδρογόνου, κάτι για το οποίο η Toyota μάχεται εδώ και καιρό. Μια άλλη, είναι αυτή των καινοτόμων βιοκαυσίμων, που θα μπορέσουν να προσαρμοστούν σε κινητήρες εξωτερικής καύσης βενζίνης. Ωστόσο, οποιαδήποτε απόφαση παρθεί, θα πρέπει να ξεκαθαρίζει και το τί θα γίνεται με τις μικρότερες κατηγορίες, εκεί που το budget είναι δύο και τρεις τάξεις μεγέθους μικρότερο, και η πολυπλοκότητα μόνο κακό κάνει.
Μπορεί να καθυστέρησε, ωστόσο έχει εδώ και έναν μήνα ήδη συνταθεί ομάδα εργασίας, υπό τους David Richards και Robert Reid, ασφαλώς υπό τη γενική εποπτεία του προέδρου της FIA, Mohammed Ben Sulayem, ενός ανθρώπου με χειροπιαστή αγάπη για τα Rally.
Μέχρι το τέλος του 2024, όλα δείχνουν πως θα έχει υπάρξει μια υψηλού επιπέδου χαρτογράφηση για το μέλλον του αθλήματος στην μετά-υδρογονανθρακική εποχή. Σημαντικό σε αυτή τη χάραξη είναι το να έχει γίνει με τη συμβουλή και την παρουσία κατασκευαστών, οι οποίοι θα έχουν λόγο στις αποφάσεις ενώ θα δεσμευτούν και με το άθλημα.
Κλείνοντας, ας ευχηθούμε μια εντυπωσιακή και γεμάτη εκπλήξεις και ανατροπές σεζόν στο WRC, κάτι που το άθλημα έχει σίγουρα ανάγκη.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!