Μπορεί οι ομάδες να έχουν φέρει μια σειρά αναβαθμίσεων για ένα πιο low-drag στήσιμο στο Spa, ωστόσο η πιθανή βροχή στις σημερινές κατατακτήριες δημιουργεί δεύτερες σκέψεις και διλήμματα.
Τα προγνωστικά του καιρού για σήμερα και αύριο στο Spa είναι αρκετά διφορούμενα, με πιθανότητα βροχής να υπάρχει στις σημερινές κατατακτήριες, ενώ ο αγώνας εκτιμάται πως θα γίνει σε στεγνές συνθήκες, κάτι που δημιουργεί θεωρητικά έναν πονοκέφαλο στην κατάστρωση της στρατηγικής των ομάδων.
Σε στεγνές συνθήκες, το Spa-Francorchamps είναι μια πίστα που θέτει στο προσκήνιο την αεροδυναμική αποδοτικότητα: η κάθετη δύναμη εξακολουθεί να είναι σημαντικός παράγοντας, καθώς θα πρέπει τα μονοθέσια να μπορούν να κινούνται με υψηλές ταχύτητες στις γρήγορες και εναλλασσόμενες καμπές του δεύτερου χρονομετρημένου, όμως η επίτευξη υψηλής τελικής είναι κρίσιμο κομμάτι. Έτσι, υπάρχει η τάση να προτιμώνται λιγότερο φορτωμένες πτέρυγες, ώστε να μειώνεται και η αεροδυναμική αντίσταση των μονοθεσίων στις ευθείες.
Στον αντίποδα, οι βρόχινες συνθήκες απαιτούν εντελώς διαφορετική προσέγγιση, καθώς είναι σημαντικό να υπάρχει υψηλό φορτίο στα ελαστικά υπό συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης ώστε να διατηρούνται στο σωστό θερμοκρασιακό παράθυρο λειτουργίας και να διασφαλίζεται πως οι οδηγοί θα μένουν στο δρόμο. Στην περίπτωση αυτή, άρα, απαιτείται το μονοθέσιο να παράγει περισσότερη κάθετη δύναμη, και δεν προτάσσεται η αεροδυναμική απόδοση, καθώς σπάνια χρειάζεται τα μονοθέσια να “τελικιάσουν” στις ευθείες.
Ένας οδηγός που εποφθαλμιεί τις πρώτες θέσεις του grid δεν θέλει επ’ ουδενί να θυσιάσει τις κατατακτήριές του, καθώς αυτό μπορεί να προκαλέσει σοβαρό πρόβλημα στην προσπάθειά του στον αγώνα να ανελιχθεί. Ταυτόχρονα, ωστόσο, δεν θέλει να έχει έναν αγώνα που θα καλείται για 44 γύρους να παλεύει γύρω του με μονοθέσια που στις ευθείες θα είναι 10 και 20 km/h ταχύτερα. Έτσι, οι ομάδες καλούνται να βρουν τη χρυσή τομή γύρω από αυτή τη “διελκυστίνδα”.
Το παράθυρο αλλαγών εκτός parc ferme, το οποίο ξεκινά με το τέλος του Q1, είναι μικρό, ακόμα και με κατ’ εξαίρεση εγκρίσεις που θα δοθούν για αλλαγές στις καιρικές συνθήκες.
Οι κλίσεις στην εμπρός πτέρυγα μπορούν να προσαρμοστούν, όμως μόνο με τη χρήση εξαρτημάτων του μονοθεσίου που έλαβαν μέρος στις κατατακτήριες. Έτσι, εάν μια ομάδα επιλέξει να χρησιμοποιήσει πτέρυγα υψηλής κάθετης δύναμης στις κατατακτήριες, τότε δε μπορεί να προχωρήσει σε άλλο spec πτέρυγας χωρίς ποινή.
Όταν η Διεύθυνση Αγώνα αποφασίζει πως υπάρχει αλλαγή καιρικών συνθηκών, οι κανονισμοί αναφέρουν ότι “τα εξαρτήματα που ορίζονται στα Άρθρα 3.13.3 και 3.13.4 των “Τεχνικών Κανονισμών” μπορούν να αλλαχθούν, το οποίο ισχύει για αεραγωγούς φρένων εντός του σώματος του τροχού. Οι αλλαγές στα spec των πτερύγων αναγκάζουν τον οδηγό να εκκινήσει από το pitlane στον αγώνα.
Τα προγνωστικά του καιρού κάνουν λόγο για μια στεγνή Κυριακή, έτσι δεν έχει ιδιαίτερη λογική το να ποντάρει κάποια ομάδα στο στήσιμο για μέγιστη κάθετη δύναμη και να ελπίζει για το καλύτερο. Επίσης, οι προσπεράσεις στο Spa είναι αρκετά πιο εύκολες σε σχέση με τις περισσότερες πίστες, έτσι εάν ένας οδηγός είναι ευάλωτος στον αγώνα λόγω στησίματος, τότε στις ευθείες θα υστερεί σημαντικά.
Αυτό το δίλημμα αφορά και το στήσιμο γύρω από τις αναρτήσεις επίσης: η ανάπτυξη υψηλών θερμοκρασιών σε βροχερές συνθήκες είναι σημαντικός παράγοντας για επίτευξη μιας καλής θέσης στο grid, όμως η διατήρησή του σε έναν στεγνό αγώνα ενέχει το ρίσκο της υπερθέρμανσης ελαστικών και άρα της υποβάθμισης της στρατηγικής που μπορεί να ακολουθήσει η ομάδα με τα ελαστικά της.
Έτσι, οι ομάδες καλούνται πλέον να επιλέξουν το βέλτιστο συμβιβασμό. Εάν είναι σίγουροι πως μπορούν να πάρουν ένα καλό αποτέλεσμα στο βρόχινο με ένα στήσιμο πιο χαμηλής κάθετης δύναμης ή εκτιμούν πως θα υπάρξουν παράθυρα στεγνού χρόνου εντός των κατατακτηρίων, τότε θα μπορούσαν να επιλέξουν να εστιάσουν σε ένα στήσιμο αγώνα υπέρ της αεροδυναμικής αποδοτικότητας και να κάνουν ελαχιστοποίηση ζημιών το Σάββατο.
He’s taking a 10-place grid penalty on Sunday, but don’t think Max Verstappen can’t win – just look what happened two seasons ago at Spa 🤩#F1 #BelgianGP @redbullracing pic.twitter.com/y81upSB5es
— Formula 1 (@F1) July 26, 2024
Ένας οδηγός που ίσως μας δείξει τί σημαίνει στήσιμο 100% για τον αγώνα είναι Yuki Tsunoda: Ο Ιάπωνας θα εκκινήσει έτσι κι αλλιώς απ’ τον πάτο του grid, καθώς πήρε πλήρως νέα εξαρτήματα στη μονάδα ισχύος του. Έτσι, η RB θα μπορούσε να στήσει το πακέτο του Tsunoda 100% για τον αγώνα, καθώς δεν αναμένεται κάποιο αποτέλεσμα σήμερα.
Και η Sauber είναι μια περίπτωση που θα μπορούσε να ακολουθήσει αντίστοιχη λογική: όντας σταθερά στις τελευταίες θέσεις του grid, Bottas και Zhou δεν έχουν κάτι να χάσουν και θα μπορούσαν να στήσουν τα μονοθέσιά τους με βλέμμα μόνο στην Κυριακή.
Και εάν δεν βρέξει σήμερα καθόλου; Τότε όλες οι παραπάνω λέξεις είναι απλά λόγια του αέρα, ενώ και οι ομάδες θα έχουν ένα (μεγάλο) πονοκέφαλο λιγότερο να προσέξουν. Ως φίλαθλοι, ωστόσο, σίγουρα οι εναλλασσόμενες συνθήκες κάνουν το άθλημα πιο όμορφο και απρόβλεπτο. Ένα Βελγικό GP με μικτές συνθήκες είναι μια πρόκληση που τεστάρει το κράμα απ’ το οποίο είναι φτιαγμένοι οι μηχανικοί και οι υπεύθυνοι στρατηγικής των ομάδων. Μην ξεχνάμε, άλλωστε, τις βρόχινες κατατακτήριες του 2021 και το grid που διαμόρφωσαν…
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!