Με τη Mercedes να εκφράζει και επίσημα την πρόθεσή της για έφεση πάνω στις αποφάσεις της FIA στο χθεσινό Grand Prix του Abu Dhabi, τί ακολουθεί για την οριστικό ξεκαθάρισμα της υπόθεσης;
Η Mercedes, βλέποντας το πρωτάθλημα να χάνεται μέσα από τα χέρια του Lewis Hamilton στον χθεσινό αγώνα, έκανε ένσταση πάνω σε δύο αποφάσεις της Διεύθυνσης Αγώνα που σύμφωνα με τη γερμανική ομάδα αλλοίωσαν το αποτέλεσμα.
Αν και οι αποφάσεις αυτές απορρίφθηκαν μετά τις χθεσινοβραδινές ακροάσεις με τους αγωνοδίκες, στη Mercedes δεν έχουν πρόθεση να το βάλουν κάτω, εκφράζοντας και επίσημα την πρόθεσή τους να κάνουν έφεση, πηγαίνοντας την υπόθεση στο Διεθνές Δικαστήριο Εφέσεων (ICA).
Αν και η ένσταση της Mercedes εχθές ήταν για δύο αποφάσεις, λογικά θα πάει στο ICA μόνο για τη μία, αυτή που επηρέασε περισσότερο το τελικό αποτέλεσμα και είναι η επιλογή της Διεύθυνσης Αγώνα να επιτρέψουν σε ορισμένα μόνο από τα ντουμπλαρισμένα μονοθέσια να μπουν στον γύρο των προπορευόμενων, ενώ το αυτοκίνητο ασφαλείας αποσύρθηκε στον ίδιο γύρο που δόθηκε η εντολή αυτή.
Τί είναι το Διεθνές Δικαστήριο Εφέσεων;
To ICA αποτελείται από 18 έως 36 δικαστές συνολικά. Κατά την εκδίκαση μιας έφεσης, συναπαρτίζεται ένα πάνελ από 3 έως και 8 δικαστές, όπως και στην περίπτωση της Mercedes. Οι δικαστές είναι ανεξάρτητοι από το σώμα της FIA και δεν θα πρέπει να έχουν οποιαδήποτε σχέση με κάποια ομάδα ή οδηγό (ή δικηγόρους αυτών) ώστε να εξασφαλιστεί διαφάνεια.
Υπάρχει το δικαίωμα οι ομάδες να απαιτήσουν ένας από τους 8 δικαστές της λίστας να μην συμμετάσχει, ενώ ένας τουλάχιστον απ’ τους δικαστές θα πρέπει να έλθει από πρόταση τουλάχιστον 5 ομάδων της F1.
Το ICA έχει την ικανότητα να επιβάλει ποινές σε οδηγούς και ομάδες (εκ των υστέρων ή και για την επόμενη σεζόν), να ανατρέψει ή αλλάξει τα αποτελέσματα των αγώνων, ή ακόμα και αυτά του πρωταθλήματος. Το τελευταίο, είναι και ο λόγος που η Mercedes θέλει απεγνωσμένα να πάει την υπόθεση εκεί, καθώς θεωρεί πως υπάρχει η νομική βάση να αλλάξει χέρια ο τίτλος.
Τα επόμενα βήματα
Πλέον, στη Mercedes έχουν μπροστά τους 96 ώρες από τη στιγμή που εκδήλωσαν την πρόθεσή τους να ασκήσουν έφεση ώστε να την επιβεβαιώσουν και επίσημα και να εκκινήσουν τις προκαταρκτικές τους ενέργειες. Το χρονικό πλαίσιο για τις ενέργειες αυτές κλείνει το πρωί της Πέμπτης αν και είναι μια τυπικότητα το συγκεκριμένο όριο.
Μετά απ’ αυτό, η έφεση θα μπορούσε να διαρκέσει μήνες. Οι κανονισμοί της FIA πάνω στα Δικαστικά και Πειθαρχικά ζητήματα αναφέρουν:
10.6.4: Ο ασκών την έφεση (Mercedes) θα έχει τουλάχιστον 15 μέρες να καταθέσει τους λόγους της έφεσής του, και ο αντίδικός τους θα έχει επίσης 15 μέρες ώστε να παρουσιάσει τις απαντήσεις του. Θα υπάρξει επίσης μια περίοδος τουλάχιστον 15 ημερών μεταξύ της κατάθεσης της υπεράσπισης και της ακρόασης.
Αυτό σημαίνει πως η υπόθεση θα μπορούσε να τραβήξει μέχρι τις 30 Ιανουαρίου ώστε να γίνει η ακρόαση. Ωστόσο, αυτό δεν είναι και τόσο σίγουρο μιας και στο ίδιο άρθρο αναφέρεται επίσης: “Όταν οι περιστάσεις το απαιτούν, ο Πρόεδρος της Ακρόασης, μετά από σύσκεψη με τις ενδιαφερόμενες πλευρές, μπορεί να μειώσει τα χρονικά όρια της λήψης των στοιχείων”.
Με την ερχόμενη Πέμπτη, στο Παρίσι να γίνεται η ετήσια τελετή απονομής, όπου ο Max Verstappen θα σηκώσει το τρόπαιο του πρωταθλητή, ενδέχεται η ακρόαση να λάβει μέρος μέχρι τότε ύστερα από πιέσεις της FIA, ώστε να μπορεί να υπάρχει το τελικό αποτέλεσμα πριν το συγκεκριμένο gala.
Τι θα συμβεί στην ακρόαση
Και οι δύο πλευρές θα παρουσιάσουν τα επιχειρήματά τους στο πάνελ των δικαστών. Εκπρόσωποι της FIA μπορούν επίσης να καταθέσουν τα δικά τους επιχειρήματα και εγκεκριμένοι μάρτυρες ενδέχεται επίσης να κληθούν. Δεν υπάρχει συγκεκριμένη χρονική περίοδος για τη διάρκεια της ακρόασης, ούτε για το πόσο θα πάρει στους δικαστές να λάβουν την απόφαση.
Αυτή, θα ληφθεί από απλή πλειοψηφία μεταξύ των δικαστών που έχουν οριστεί για την ακρόαση, με έναν απ’ αυτούς, αυτόν που ορίζεται ως Πρόεδρος της Ακρόασης να έχει την αποφασιστική ψήφο σε περίπτωση ισοψηφίας.
Και μετά την ακρόαση, τί;
Ανεξάρτητα από την έκβαση της ακρόασης και το ποιος θα βγει ωφελούμενος απ’ αυτή, η πλευρά που θα χάσει δεν αναμένεται να το αφήσει εκεί, πηγαίνοντας την έφεση στο επόμενο επίπεδο. Το μόνο σενάριο στο οποίο αυτό δεν φαίνεται να συμβαίνει μεν, είναι να τιμωρηθεί η Red Bull αλλά επιδερμικά, με τον Verstappen να μην χάνει τον τίτλο που κατέκτησε εχθές στη Yas Marina.
Μέχρι και η ίδια η FIA θα μπορούσε να ασκήσει έφεση κατά της απόφασης που θα βγάλει το ICA.
Το επόμενο, και τελικό, βήμα, είναι η υπόθεση να πάει στο CAS, το Δικαστήριο Διαιτήτευσης για τα Αθλήματα (Court of Arbitration for Sport). Το CAS, ιδρύθηκε το 1984 στην Ελβετία από τη ΔΟΕ ώστε να είναι το κορυφαίο δικαστικό σώμα για όλες τις διαμάχες στον αθλητισμό.
Συνήθως, το CAS καλείται να λάβει αποφάσεις σε θέματα anti-doping, όπως και τον αποκλεισμό της Ρωσίας από τους Ολυμπιακούς του 2016 λόγω συστηματικών ζητημάτων doping στους αθλητές της.
Επίσης, έπαιξε σημαντικό ρόλο και στο ποδόσφαιρο, απορρίπτοντας το ban που είχε αρχικά μπει στη Mancherster City για συμμετοχή σε διοργανώσεις όπως το Champions League, ενώ στον πρώην πρόεδρο της UEFA, Michel Platini, έδωσε τετραετές ban απ’ την ενασχόληση με το ποδόσφαιρο λόγω διαφθοράς και ισχυρισμών απάτης.
Όλες οι ομάδες της F1, ωστόσο, και η FIA, αναγνωρίζουν την ισχύ του CAS να ανατρέψει αποφάσεις της FIA πάνω σε συμβάντα στη Formula 1, υπό τον όρο οι κατήγοροι (δηλαδή η Mercedes στην περίπτωση αυτή) να έχουν πρώτα “εξαντλήσει όλους τους μηχανισμούς για επίλυση παραπόνων” που δίνει η ίδια η FIA, ήτοι το ICA.
Εάν η υπόθεση πάει σε επίπεδο CAS, τότε η δικαστική μάχη θα μπορούσε να κρατήσει για μήνες, και σίγουρα δεν θα έκανε καλό στο άθλημα, ενόψει και της νέας σεζόν που ξεκινά η νέα εποχή του σπορ.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!