Την πιθανότητα υιοθέτησης ενεργητικών συστημάτων αεροδυναμικής, πέραν του DRS, εξετάζουν στη F1 ενόψει των επόμενων μεγάλων αλλαγών στο σπορ, που θα έρθουν το 2026, μαζί με τις αλλαγές στις μονάδες ισχύος.
Η νέα μεγάλη αναθεώρηση των κανονισμών στη F1 απέχει μόλις τρία χρόνια, με τους κανονισμούς του 2026 να στρέφονται πρωτίστως γύρω από τις νέες μονάδες ισχύος, αλλά να περιλαμβάνουν όμως και εισαγωγή των επονομαζόμενων ενεργητικών συστημάτων αεροδυναμικής.
Τί είναι αυτά όμως; Πρόκειται για κινητά μέρη πάνω στο μονοθέσιο που επηρεάζουν την αεροδυναμική του συμπεριφορά. Αν και ακόμα η συζήτηση γύρω απ’ αυτά είναι θεωρητική, θεωρείται πως η χρήση τους μπορεί να μειώσει επιπλέον την αεροδυναμική αντίσταση των μονοθεσίων, οδηγώντας σε πιο αποδοτικά μονοθέσια.
Τα ενεργητικά αεροδυναμικά συστήματα, τα οποία απαγορεύτηκαν από το σπορ πίσω στο 1969, έχουν δει δυο εναλλακτικές τους να επανεμφανίζονται ανά τα χρόνια: αρχικά, υπήρχαν οι προσαρμόσιμες εμπρός πτέρυγες της διετίας 2009-2010, ενώ από το 2011 έγινε η εισαγωγή του DRS, ενός συστήματος που μεταβάλλει με το πάτημα ενός κουμπιού την πίσω πτέρυγα, μειώνοντας τα επίπεδα αεροδυναμικής αντίστασης στις ευθείες.
Αυτήν ακριβώς τη δυνατότητα των συστημάτων αυτών θέλουν να εκμεταλλευτούν οι ιθύνοντες του σπορ, στο κυνήγι της επίτευξης μεγαλύτερης απόδοσης των μονοθεσίων, θετικό παράγωγο της οποίας θα είναι και οι μειωμένη κατανάλωση καυσίμων και συνεπώς κι οι ρύποι.
“Θέλουμε να ξοδεύουμε λιγότερη ενέργεια σε επίπεδο γύρου”, δήλωσε στο The Race F1 Tech Show podcast ο Νικόλας Τομπάζης, επικεφαλής της FIA σε τεχνικά θέματα μονοθεσίων.
“Δεν θέλουμε να καίμε πολύ καύσιμο σε έναν γύρο. Και το προσαρμόζουμε αυτό και από πλευράς μονάδας ισχύος, αυξάνοντας την ηλεκτρική συνιστώσα και μειώνοντας τη συνεισφορά της ΜΕΚ”.
“Συνολικά, όμως, για να καταναλώνει ένα μονοθέσιο λιγότερο καύσιμο, θα πρέπει να ξοδεύεται και λιγότερη ενέργεια ώστε να κινηθεί εντός του αέρα. Αυτό σημαίνει, με άλλα λόγια, μικρότερη αεροδυναμική αντίσταση”.
“Ισοδύναμα, δεν θέλουμε να περιορίσουμε την ταχύτητα με την οποία κινούνται τα μονοθέσια στις ευθείες. Η προφανής λύση, άρα, είναι να εξετάσουμε, για παράδειγμα, τις κινητές πίσω πτέρυγες ή κάτι αντίστοιχο, το οποίο θα επέτρεπε στα μονοθέσια να έχουν στις ευθείες λιγότερη αεροδυναμική αντίσταση”.
Μια τέτοια λύση θα ήταν αρκετά διαφορετική, στην πράξη, από το υπάρχον DRS, όπως κι αν αυτό συνεχίσει να υπάρχει στη F1 από το 2026.
After 15 victories, seven poles, and 454 points, @Max33Verstappen finally gets his hands on the drivers’ championship trophy for 2022 🤩🏆#F1 #FIAPrizeGiving pic.twitter.com/0sHoZNofTh
— Formula 1 (@F1) December 9, 2022
Στόχος είναι να έχει ένα μονοθέσιο δύο στησίματα συνολικά, ένα για τις στροφές και ένα για τις ευθείες, και να μπορεί αυτό να εναλλαχθεί από τον οδηγό για λόγους αποδοτικότητας.
Αυτή η λύση θα είναι διαθέσιμη συνεχώς στις ομάδες, ξεφεύγοντας από τη λογική του ενός δευτερολέπτου για τη χρήση του DRS, που υπάρχει σήμερα.
“Η λύση αυτή θα είναι εύχρηστη συνεχώς”, σχολίασε ο Τομπάζης. “Εξετάζουμε λύσεις που ξεπερνάνε τους περιορισμούς του DRS”.
“Είναι λίγο πιο περίπλοκο, επειδή θα υπάρχουν δύο καταστάσεις υπό τις οποίες θα κινείται το μονοθέσιο, συν το DRS”.
Αν και υπήρχε η πεποίθηση πως η φετινή αλλαγή κανονισμών ενδεχομένως να καθιστούμε και μη αναγκαίο πλέον το DRS, τα οφέλη που ήρθαν με αυτή δεν είναι τόσο μεγάλα ώστε να δικαιολογούν μια άμεση απομάκρυνση του συστήματος αυτού.
Ο Τομπάζης πιστεύει πως το DRS μάλλον θα παραμείνει κομμάτι της F1 μακροπρόθεσμα, δεδομένων των προβλημάτων που προκαλεί ο τυρβώδης αέρας. Η ακριβής μορφή που θα έχει όμως το DRS μετά την αλλαγή του 2026 δεν έχει οριστικοποιηθεί και έχουν υπάρξει προτάσεις να χρησιμοποιείται αντιστρόφως, δηλαδή να επιβραδύνει ένα προπορευόμενο μονοθέσιο. Το πιο πιθανό, πάντως, είναι να συνεχίσει με τη μορφή που είναι γνωστό τα τελευταία 12 χρόνια.
“Πιστεύω πως θα συνεχίσει να υπάρχει”, δήλωσε ο Τομπάζης σχετικά με το εάν είναι ρεαλιστικό πλάνο η απομάκρυνση του DRS μελλοντικά.
“Πρέπει επίσης να λάβουμε υπόψη πως για το 2026 είναι πιθανό να έχουμε, ή μάλλον θέλουμε να έχουμε, μονοθέσια με, συνολικά, λιγότερη αεροδυναμική αντίσταση. Προχωράμε, λοιπόν, σε σημαντική μείωση της αντίστασης, στο κυνήγι της επίτευξης μεγαλύτερων αποδόσεων”.
“Και αυτό περιλαμβάνει και κάποια κινητά αεροδυναμικά συστήματα, κατ’ ανάγκη. Κατά κάποιο τρόπο, αυτά είναι σαν το DRS. Έτσι, δεν προβλέπω πως σύντομα θα δούμε μονοθέσια χωρίς DRS”.
Με τα κινητά αεροδυναμικά συστήματα να είναι, όπως όλα δείχνουν, στο τραπέζι των συζητήσεων των νέων κανονισμών, δεν υπάρχουν κάποια πλάνα για επανεισαγωγή των ενεργητικών αναρτήσεων, οι οποίες αφαιρέθηκαν από τα μονοθέσια το 1993.
Η επαναφορά του έχει συζητηθεί εκ νέου στο σπορ, πιθανώς με ένα σύστημα κοινό για όλους που θα έχει περιορισμένη λειτουργικότητα, επιτρέποντας προσαρμογές στο ύψος του μονοθεσίου από το έδαφος, ως μέτρο μείωσης της αντίστασης.
Ο Τομπάζης, όμως, πιστεύει πως μια τέτοια επιλογή θα έκανε λιγότερο δύσκολη την οδήγηση των μονοθεσίων, ενώ ενδεχομένως να άνοιγε δρόμους στις ομάδες για εκμετάλλευση του συστήματος με τρόπο ανεπιθύμητο προς τη FIA.
Επίσης, τόνισε πως η μείωση της αντίστασης από την ενεργητική ανάρτηση είναι αμελητέα σε σχέση με τα κινητά αεροδυναμικά μέρη.
“Όντως έχει επίδραση (η ενεργητική ανάρτηση), αλλά όχι τόσο μεγάλη όσο οι κινητές πτέρυγες”. απάντησε ο Τομπάζης.
“Και η ενεργητική ανάρτηση μπορεί να έχει θέματα επίσης. Μπορεί να ανοίξει όλων των ειδών τις γκρίζες ζώνες για έλεγχο της συγκεκριμένης πλατφόρμας από τις ομάδες”.
“Θέλουμε επίσης η οδήγηση των μονοθεσίων να δυσκολεύει τους οδηγούς, δεν θέλουμε να τους επιτρέψουμε να προσαρμόζουν εύκολα την ισορροπία του μονοθεσίου, καθώς αυτό θα έκανε πιο εύκολη την οδήγηση γι’ αυτούς”.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!