Σε μια προσπάθεια να κάνουν το πρωτάθλημα πιο δελεαστικό για νέους κατασκευαστές, η FIA μαζί με τον διοργανωτή του WRC σκέφτονται την προοπτική της υιοθέτησης ενός cost cap, στα πρότυπα της Formula 1.
Από το 2021 η F1 και από το 2022 η Formula E έχουν πλαφόν στα budget των ομάδων που διαγωνίζονται σε αυτά, ώστε να αποφευχθεί η κατάσταση του παρελθόντος, όπου όποιος είχε τη θέληση και την οικονομική ευκολία μπορούσε να υπερξοδέψει και να αυξήσει τις πιθανότητές του να βρεθεί στην κορυφή.
Αυτή τη στιγμή, το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Rally δεν διαθέτει αντίστοιχο σύστημα, με τις Toyota, Hyundai και M-Sport Ford να ξοδεύουν όσα θέλουν και όσα μπορούν στα προγράμματά τους.
Από το WRC, ωστόσο, πιστεύουν πως τα κόστη της κατηγορίας Rally1 έχουν αρχίσει να ξεφεύγουν από τις αρχικές προβλέψεις, με τα αγωνιστικά της υβριδικής κατηγορίας να εκτιμάται πως κοστίζουν έκαστος 1 εκατομμύριο ευρώ. Την ίδια στιγμή, τα αγωνιστικά της Rally2 κατηγορίας έχουν ταβάνι τις 200.000 ευρώ.
WRC και FIA αποκάλυψαν πως το cost cap είναι μια ιδέα που έχει πέσει στο τραπέζι για το μέλλον του πρωταθλήματος, ως μέρος της ευρύτερης συζήτησης για το μακροπρόθεσμο μέλλον του θεσμού, στην προσπάθεια που γίνεται για προσέλκυση περισσότερων κατασκευαστών.
“Υπάρχει μια συνεχής συζήτηση αυτή τη στιγμή”, δήλωσε στο Motorsport.com ο Peter Thul, ανώτερος αθλητικός διευθυντής του WRC.
“Θυμάμαι όταν είχε γίνει εκτίμηση κόστους για τα τωρινά αγωνιστικά. Δεν θα σας πω τον αριθμό, όμως ξεφεύγει λίγο προς τα κάτω σε σχέση με την πραγματικότητα”.
“Ναι, πρόκειται για άθλημα που έχει να κάνει πολύ με την τεχνολογική πρόοδο και οι μηχανικοί δουλεύουν ώστε να παράξουν τα ταχύτερα αγωνιστικά. Αλλά το πλαφόν στα έξοδα είναι πολύ σημαντικό”.
“Πρέπει να ρίξουμε τα κόστη. Οι επικεφαλής των Rally1 ομάδων πρέπει να πάνε στα διοικητικά συμβούλια των ομάδων τους και να δικαιολογούν τις επενδύσεις τους, σίγουρα”.
WRC Promoter has committed to a return to @rallydeportugal 🇵🇹
Read more ⬇️
— World Rally Championship (@OfficialWRC) May 16, 2023
Υποστηρικτικός προς τη συγκεκριμένη ιδέα είναι και ο γνώριμος από τη Formula 1, Cyril Abiteboul. Ο Γάλλος θεωρεί πως ένα cost cap θα προσέδιδε αξία στις μπράντες που δραστηριοποιούνται στο άθλημα, ελκύοντας επιπλέον φίρμες στο WRC.
“Το ένα πράγμα που θες και πρέπει να κάνεις είναι να θέσεις υπό έλεγχο τα έξοδα και να δεις πως, ακολούθως, θα δώσεις προστιθέμενη αξία”, δήλωσε ο Abiteboul στο Motorsport.com.
“Στο τέλος της ημέρας, έχει να κάνει με το τί κερδίζεις από την επένδυσή σου (ROI, return on investment) που θα συγκριθεί με άλλες επιλογές σε πρωταθλήματα για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Υπάρχει πλαφόν στη Formula 1, υπάρχει και στη Formula E, γιατί όχι και εδώ;”.
“Πρέπει να βρούμε τρόπο να ρίξουμε τα κόστη και, μετέπειτα, πως θα δώσουμε επιπλέον αξία στο άθλημα. Που θέλουμε πραγματικά να δώσουμε την αξία ενός αγωνιστικού; Θέλουμε προηγμένα αεροδυναμικά συστήματα; Μου αρέσει η αεροδυναμική, αλλά ας την αφήσουμε για τον τομέα που πρέπει να βρίσκεται στο προσκήνιο, δηλαδή τη Formula 1”.
“Πρέπει να βρούμε τρόπο να κάνουμε τα αυτοκίνητα εντυπωσιακά στην όψη αλλά δείχνουν όντως έτσι με τις μεγάλες πίσω πτέρυγες; Δεν πείθομαι και ιδιαίτερα”.
“Ας το δούμε με μια νέα οπτική. Είμαι υπέρ μιας λύσης με πλήρη εξηλεκτρισμό, όπου το rally θα μπορεί να γίνει υπό πλήρη χρήση ηλεκτρισμού υπό συγκεκριμένες περιστάσεις. Αυτό όμως δεν μπορείς να το πετύχεις με τα υβριδικά. Τα υβριδικά είναι κάτι που δεν χρειαζόμαστε”.
Αν και επίσης πιστεύει πως τα κόστη των ομάδων πρέπει να πέσουν, ο Jari-Matti Latvala, επικεφαλής της Toyota, δεν θεωρεί πως ένα cost cap στα πρότυπα της F1 είναι και η βέλτιστη λύση.
“Το μόνο πρόβλημα που βλέπω έχει να κάνει με το πώς θα κάνουμε φτηνότερη την κατασκευή των αγωνιστικών. Είναι πολύ ακριβά και αυτό είναι τομέας που θεωρώ επιδέχεται βελτίωσης”.
“Δεν θεωρώ πως κατ’ ανάγκη το cost cap βοηθά. Η ερώτηση που πρέπει να κάνουμε είναι ‘πως μπορούμε να κάνουμε πιο φτηνή τη λειτουργία των αυτοκινήτων’;”.
Στην προσπάθειά του το WRC να κάνει το προϊόν πιο ελκυστικό προς το κοινό, κατά τα πρότυπα που ακολούθησε η Liberty Media όταν απέκτησε το 2017 τη F1, θέλει να επεκταθεί και σε μεγάλες αγορές και να τραβήξει και νέους κατασκευαστές, λειτουργώντας την κορυφαία του κατηγορία μόλις με τρεις αυτή τη στιγμή. Το εάν θα καταφέρει να το πετύχει όλο αυτό με ένα cost cap ωστόσο, την εποχή που η αυτοκινητοβιομηχανία “ψάχνεται” ενεργά ως προς το τί είναι το (κερδοφόρο) μέλλον για τον κλάδο, παραμένει αμφίβολο.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!