Καθώς η πανδημία του COVID-19 συνεχίζει να θέτει το άθλημα σε αναμονή, τα paddock της Formula 1 περιμένουν με ανυπομονησία να δουν πότε θα μπορούν να επιτραπούν κανονικά οι αγώνες.
Προσπάθειες γίνονται ώστε να ξεκινήσει η σεζόν το καλοκαίρι από την Ευρώπη, κεκλεισμένων των θυρών, αλλά το πρωτάθλημα θα μπορούσε να συνεχιστεί μέχρι και τις αρχές του 2021.
Η έλλειψη σιγουριάς σχετικά με το πότε θα επιστρέψει στους αγώνες το άθλημα, έχει κάνει τις ομάδες να προβούν σε μέτρα προστασίας του μέλλοντός τους, με ένα από τα πιο σημαντικά μέτρα που υιοθετήθηκαν να είναι η χρήση των φετινών μονοθεσίων και το 2021.
Διατηρώντας τα ίδια μονοθέσια για μια ακόμα σεζόν, οι ομάδες θα γλιτώσουν ένα τεράστιο ποσό που θα πήγαινε σε εξέλιξη και δημιουργία νέου σασί. Η καθυστέρηση αυτή στους τεχνικούς κανονισμούς για το 2022 πλέον, αλλά και η απαγόρευση εργασιών εξέλιξης πάνω στους νέους κανονισμούς μέσα στη φετινή χρονιά επίσης συμβάλλουν στο να μείνουν χαμηλά τα κόστη.
Αλλά, όσο σημαντικές και αν είναι αυτές οι αποφάσεις, έρχονται και με αρνητικές συνέπειες για το προϊόν της Formula 1 του χρόνου. Το άθλημα μπορεί να βρεθεί σε τεράστια ανάγκη για λύσεις ως προς τα προσπεράσματα για το 2021.
Η δυσκολία των οδηγών στα προσπεράσματα έχει υπάρξει αντικείμενο συζήτησης εδώ και αρκετά χρόνια. Με τις αναθεωρήσεις που έγιναν στους αεροδυναμικούς κανονισμούς το 2017, τα μονοθέσια έγιναν τα γρηγορότερα στην ιστορία της F1, με τεράστια ποσά κάθετης δύναμης, αλλά παράλληλα έγιναν και τα χειρότερα όσον αφορά τις προσπεράσεις.
Ο “βρώμικος αέρας” που φεύγει προς τα πίσω από τα μονοθέσια, έχει οδηγήσει σε ανάγκη για μεγαλύτερο delta (χρονική διαφορά του πίσω με το μπροστά μονοθέσιο) ώστε να γίνει ένα προσπέρασμα, ενώ αρκετά είναι και τα παράπονα των οδηγών πάνω σε αυτό το θέμα.
Το 2019 έγιναν προσπάθειες να διορθωθεί η κατάσταση, κάνοντας μικρές αλλαγές στους αεροδυναμικούς κανονισμούς. Οι εμπρός πτέρυγες απλοποιήθηκαν, ενώ οι πίσω έγιναν πιο πλατιές και λίγο πιο χαμηλές ώστε να μειωθεί το ποσό του τυρβώδους αέρα που έφευγε από τα μονοθέσια, θεωρητικά δίνοντας το δικαίωμα για πιο εύκολες μάχες.
Αλλά αυτοί οι κανονισμοί δεν κατάφεραν να αλλάξουν πολλά. Ο επικεφαλής τεχνικός αρμόδιος της F1, Pat Symonds, παραδέχτηκε τον Ιανουάριο πως οι αλλαγές πρόσφεραν “ελάχιστα” οφέλη, οδηγώντας σε παράπονα των οδηγών μέσα στη χρονιά.
Οι δυσκολίες σε αυτό το κομμάτι δείχνουν πως θα γίνουν μεγαλύτερες όταν η φετινή σεζόν ξεκινήσει, δεδομένης και της επιπλέον απόδοσης που θα έχουν βρει τα μονοθέσια. Επίσης, η απόφαση για διατήρηση των περσινών ελαστικών της Pirelli αναμένεται να δημιουργήσει σε κάποιες ειδικά ομάδες θέματα υπερθέρμανσης.
“Γινόμαστε όλο και πιο γρήγοροι”, δήλωσε ο εν ενεργεία παγκόσμιος πρωταθλητής, Lewis Hamilton. “Θα δείτε κατά πάσα πιθανότητα λιγότερες προσπεράσεις. Φαντάζομαι πως αυτό θα γίνει γιατί φέτος έχουμε περισσότερη κάθετη δύναμη και περισσότερη αντίσταση, η οποία επηρεάζει το μονοθέσιο που βρίσκεται πίσω περισσότερο”.
Ο Max Verstappen ήταν πιο ευθύς σχετικά με το θέμα: “Απλά τα πράγματα είναι χειρότερα από πέρυσι. Υπό συγκεκριμένες συνθήκες μπορείς ακόμα να προσπεράσεις, εάν κάποιος έχει φθαρμένα ελαστικά για παράδειγμα. Αλλά αν απλά δείτε τα μονοθέσια, είναι απλά χειρότερα τα πράγματα φέτος σε σχέση με πέρυσι. Έτσι, αυτό θα κάνει τα πράγματα λίγο πιο δύσκολα φέτος”.
Όταν η φετινή σεζόν ξεκινήσει, το γεγονός πως τα συγκεκριμένα μονοθέσια θα τρέχουν και την επόμενη σεζόν, μονάχα να επιβαρύνει το πρόβλημα μπορεί για το 2021, ειδικά στο τέλος της χρονιάς που θα έχει ολοκληρωθεί και η εξέλιξη. Οι ομοιότητες μεταξύ της RP20 και της W10 σημαίνει πως εξαρτήματα από αυτή τη διαδικασία σχεδιασμού θα βρίσκονται στο grid για 3 χρόνια!
Ένας παράγοντας που θα μπορούσε να βοηθήσει την κατάσταση είναι η πιθανότητα ενός συστήματος μαρκών (token) για το 2021. Με βάση αυτό, οι ομάδες προσπαθούν να περιορίσουν την εξέλιξη για του χρόνου. Αυτό, θα απέτρεπε τα μονοθέσια από το να αναβαθμιστούν σημαντικά σε όλους τους τομείς τους.
Παρ’ όλα αυτά, η ανάγκη για λύση στο κομμάτι των προσπεράσεων θα μπορούσε να δώσει το δικαίωμα στους νομοθέτες της F1 να γίνουν λίγο πιο δημιουργικοί. Η Liberty έχει εκφράσει και στο παρελθόν την επιθυμία της να ταρακουνήσει λίγο τα πράγματα, κάνοντας προσομοιώσεις για όλα τα είδη σεναρίων, κάτι που δείχνει το πόσο είναι ανοιχτή σε αλλαγές.
Ο αρχισυντάκτης του Autosport Grand Prix, Alex Kalinauckas, πρόσφατα έγραψε σχετικά με πιθανά κόλπα που θα μπορούσε να δοκιμάσει η F1. Ιδέες όπως το Attack Mode σε στυλ Formula E, ή και ανεστραμμένα grid ίσως φαντάζουν παρατραβηγμένα στο να υλοποιηθούν στη F1. Αλλά εάν υπάρχει κατάλληλη στιγμή να δοκιμαστούν, τότε αυτή είναι σίγουρα το 2021.
Η καθυστέρηση των νέων τεχνικών κανονισμών και η διατήρηση των τωρινών μονοθεσίων ήταν αναγκαία βήματα για την υποστήριξη των ομάδων. Όμως, την ώρα του τελευταίου αγώνα για το 2021, πολλοί οδηγοί ενδεχομένως να βιώνουν τις αρνητικές συνέπειες των αποφάσεων που λήφθηκαν αυτό τον καιρό.
Με όλα αυτά, ίσως και οι λιγότερες προσπεράσεις να είναι ένα μικρό τίμημα που θα πληρώσει η F1, ώστε να διασφαλίσει την υγεία της ίδιας, αλλά και των 10 ομάδων που τρέχουν στο πρωτάθλημα.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!