Με την FIA να εφαρμόζει κάποιες αλλαγές στους καθρέφτες των μονοθεσίων της F1 από το 2023, επανήλθε ως θέμα συζήτησης η χρήση τεχνολογίας πίσω καμερών αντί των κλασικών καθρεφτών, με τον Νικόλα Τομπάζη να αναλύει το ζήτημα.
Με τους σχεδιαστές αυτοκινήτων πάντα πρόθυμους να προσαρμόζουν τους καθρέφτες ώστε να παρεμβαίνουν όσο το δυνατόν λιγότερο στη ροή του αέρα πάνω από το αυτοκίνητο, η FIA έπρεπε εδώ και καιρό να επιβάλει το μέγεθος και τη θέση τους για λόγους ασφαλείας, μέσω των κανόνων της.
Αλλά για ένα άθλημα τόσο υψηλής τεχνολογίας όπως η Formula 1, φαίνεται σχεδόν εκπληκτικό το γεγονός ότι εξακολουθεί να βασίζεται σε μια τόσο αναχρονισμένη φιλοσοφία όπως οι καθρέφτες που ήταν πάντα παρόν στα αυτοκίνητα από τότε που αγωνίστηκαν για πρώτη φορά.
Πράγματι, σε μια εποχή που έχουμε υπερακριβή GPS, ενσωματωμένες κάμερες και ψηφιακή επεξεργασία υψηλής ταχύτητας, θα φαινόταν λογικό η F1 να κάνει το βήμα και να εισάγει μια τεχνολογία αιχμής στο συγκεκριμένο θέμα.
Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι υπάρχει μια πιθανότητα οι καθρέφτες να αντικατασταθούν από κάμερες πίσω όψης που θα μετέφεραν όσα γίνονται πίσω σε μια μικρή οθόνη στο cockpit.
Η ιδέα να έχουμε πίσω κάμερες και οθόνες στο cockpit δεν είναι κάτι καινούργιο στη F1 και υπήρξαν συζητήσεις πριν από αρκετά χρόνια μεταξύ των οδηγών και της FIA για το θέμα.
Ο Carlos Sainz είπε το 2018: «Προτείναμε να έχουμε κάμερες, αντί για έναν απλό καθρέφτη, κάτι που έχουν σε άλλες κατηγορίες και νομίζω ότι η FIA θα το λάβει υπόψη της. Δεν είναι όμως κάτι που έχει διευκρινιστεί ακόμα.»
«Είναι μια πρόταση των οδηγών, γνωρίζουμε ότι οι οδηγοί άλλων κατηγοριών το έχουν. Νομίζω ότι το έχουν στο WEC. Δεν σημαίνει ότι θα έρθει, αλλά θα μπορούσε να είναι μια επιλογή».
Οι ψηφιακές οθόνες στο πιλοτήριο χρησιμοποιούνται πράγματι τακτικά σε άλλες κατηγορίες και έκαναν το ντεμπούτο τους πριν από το 2012 στα σπορ αυτοκίνητα, όταν η Audi τις χρησιμοποίησε στο R18 της στο Le Mans 24 Hours.
Σήμερα είναι κάτι συνηθισμένο στο WEC και χρησιμοποιούνται επίσης σε άλλες κατηγορίες όπως το DTM.
Όμως, ενώ η FIA γνωρίζει πόσο καλά δουλεύουν αλλού, εξακολουθούν να υπάρχουν μερικά μεγάλα εμπόδια προτού αυτές οι οθόνες αυτοκινήτου μπορούν να κάνουν τη μετάβαση στη F1.
Ο τεχνικός διευθυντής σχεδιασμού μονοθεσίων της FIA Νικόλας Τομπάζης εξήγησε τρία κρίσιμα ζητήματα που πρέπει να ξεπεραστούν πριν ληφθούν υπόψη για την F1.
Όταν ρωτήθηκε για την συγκεκριμένη τεχνολογία, είπε: «Το έχουμε εξετάσει. Υπάρχουν τρία ζητήματα που πρέπει να επιλυθούν.»
«Το ένα είναι ότι δεν υπάρχει πολύς χώρος για μια οθόνη στο cockpit. Δεύτερον, χρησιμοποιείται μερικές φορές σε κλειστά αυτοκίνητα που έχουν μάλλον σκοτεινές συνθήκες μέσα. Λόγου χάριν, ξέρετε τι συμβάινει όταν βγάζετε το τηλέφωνό σας στο φως του ήλιου, επομένως δεν θα θέλατε οι οδηγοί να στραβοκοιτάζουν για να δουν αν μπορούν να δουν αν υπάρχει κάτι στο πίσω μέρςο. Υπάρχει λοιπόν κι αυτό.»
«Έπειτα, το τρίτο θέμα είναι ότι υπάρχει ένας χρόνος προσαρμογής της εστίασής σας από τη μια απόσταση σε μια άλλη απόσταση, την οποία επίσης ανησυχούμε λίγο και πρέπει να αξιολογήσουμε προσεκτικά.»
«Στις ταχύτητες που οδηγούν οι πιλότοι της F1, δεν πρέπει να χάσεις αυτό το μισό δέκατο του δευτερολέπτου για να προσαρμοστείς, οπότε αυτό είναι ένα ακόμη σημείο που πρέπει να εξετάσουμε.»
«Το τσεκάρουμε, και ίσως και άλλους τρόπους για να το κάνουμε, όπως ένα ηχητικό σήμα ή οτιδήποτε άλλο, αλλά είναι ακόμα σε πρώιμα στάδια».
Με την προοπτική της χρήσης ψηφιακών οθονών στην F1 να φαίνεται ακόμα μακριά, μεσοπρόθεσμα η ορατότητα προς τα πίσω θα παραμείνει πλήρως εξαρτημένη από τους καθρέφτες.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η FIA δίνει πάντα μεγάλη προσοχή για να διασφαλίσει ότι τα σχέδια των αυτοκινήτων δεν εμποδίζουν το τι μπορούν να δουν οι οδηγοί πίσω τους – και αν θα χρειαστεί παρέμβαση όπως αυτό που θα συμβεί ενόψει 2023.
Τι αλλάζει στους καθρέφτες της F1 για το 2023.
Για να βοηθήσει τους οδηγούς να βλέπουν περισσότερα στους καθρέφτες τους, η FIA επέλεξε να αυξήσει το μέγεθος της επιφάνειας του καθρέφτη για το 2023.
Η ανακλαστική επιφάνεια θα αυξηθεί σε πλάτος κατά 50 mm, πράγμα που σημαίνει ότι το σώμα του καθρέφτη πρέπει να είναι ευρύτερο και η θέση των στηρίξεων μπορεί επίσης να πρέπει να αλλάξει ως συνέπεια.
Δόθηκε η ευκαιρία στις ομάδες να δοκιμάσουν κάποιες λύσεις κατά τη διάρκεια της σεζόν σε μια προσπάθεια να δουν τι διαφορά θα μπορούσε να έχει για τους οδηγούς.
Η Red Bull ήταν η πρώτη που δοκίμασε έναν μεγαλύτερο καθρέφτη στην Ουγγαρία, ακολούθησε η Mercedes στο Βέλγιο και στη συνέχεια μια ομαδική δοκιμή με όλες τις ομάδες στο Ολλανδικό Grand Prix.
Μάλιστα η Aston Martin το είδε επίσης ως ευκαιρία όχι μόνο να επεκτείνει τις επιφάνειες του κυρίως σώματος του καθρέφτη, αλλά και να προσθέσει ένα επιπλέον κάθετο πτερύγιο, προσθέτοντας όχι μόνο κάποια επιπλέον ακαμψία και σταθερότητα στη δομή αλλά και ένα έξτρα μέσο εκτροπής ροής.
Ο Τομπάζης εξήγησε ότι οι αυξημένες διαστάσεις για το 2023 στοχεύουν κυρίως να βοηθήσουν τους οδηγούς που δεν τους άρεσε να έχουν καμπυλωτούς καθρέφτες μέσα στα πλαίσια των καθρεφτών.
«Πήγαμε για έναν καθρέφτη που είναι ελαφρώς μεγαλύτερος», είπε. «Πιστεύω ότι πήγε από τα 150 χιλιοστά στα 200 χιλιοστά, και είδαμε ότι έχει βελτιώσει την γωνιακή θέα.»
«Για ορισμένους οδηγούς, δεν έχει διαφορά, γιατί ορισμένοι οδηγοί έχουν ήδη αρκετά καμπυλωτούς καθρέφτες. Κάποιοι άλλοι οδηγοί, δεν τους αρέσει να έχουν πολύ καμπυλωτούς καθρέφτες γιατί παραμορφώνει την όρασή τους πάρα πολύ. Οπότε όλα είναι λίγο προσωπικό ζήτημα.»
«Νομίζω ότι αυτό που αλλάξαμε θα βελτιώσει την ορατότητα των οδηγών που δεν μπορούσαν να έχουν πολύ καμπυλωτούς καθρέφτες».
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!