Τη μείωση της χρήσης μαύρης και πορτοκαλί σημαίας, γνωστή στους οπαδούς του αθλήματος και ως meatball – κεφτές -, φαίνεται να επεξεργάζεται κατά το motorsport.com η FIA, ύστερα από μια σειρά αμφιλεγόμενων περιπτώσεων εμφάνισής της φέτος.
Οι ομάδες θα είναι τώρα αυτές που θα έχουν την ευθύνη για την κατάσταση του μονοθεσίου τους και την απόδειξη ασφαλείας του στους ιθύνοντες μετά το τέλος του αγώνα σε περίπτωση που έχει υποστεί ζημιές, σε μια κίνηση που θυμίζει αρκετά την παραπομπή στις ομάδες των περιπτώσεων εξόδου από την πίστα και αλλαγής θέσεων στην αρχή της σεζόν.
Ο «κεφτές» χρησιμοποιείται ως εντολή προς τους διαγωνιζόμενους να μπουν στα pits για επισκευές, σε περίπτωση που το μονοθέσιό τους έχει υποστεί ζημιές που το καθιστούν ανασφαλές για το υπόλοιπο grid. Ο οδηγός έχει μέχρι το τέλος του επόμενου γύρου για να υπακούσει.
Έγινε η συζήτηση της εβδομάδας ύστερα από τη μη χρήση της στο Grand Prix των ΗΠΑ, που οδήγησε τη Haas να καταθέσει διαμαρτυρία κατά των Red Bull και Alpine για τα μονοθέσια των Sergio Perez και Fernando Alonso.
Η αμερικάνικη ομάδα από την άλλη είχε πέσει θύμα της σημαίας τρεις φορές νωρίτερα μέσα στο 2022, σε Καναδά, Ουγγαρία και Σιγκαπούρη, και τις τρεις φορές για την μπροστινή αεροτομή του Kevin Magnussen.
Η Haas είχε κάνει λόγο για εύνοια προς τις μεγάλες ομάδες και στοχοποίησή της τότε και ακολούθως, όταν ο Perez είχε ανάλογη ζημιά στη δική του αεροτομή στις ΗΠΑ και ο Alonso βρέθηκε για πολλούς γύρους με κρεμάμενο καθρέφτη που τελικά αποκολλήθηκε, δε δίστασε να καταδείξει τη φαινομενική άνιση μεταχείριση και να ζητήσει την τιμωρία των δύο οδηγών.
Τα πράγματα περιέπλεξε ακόμα περισσότερο το ότι ο Perez τελικά κρίθηκε αθώος ύστερα από επίδειξη φωτογραφιών της Red Bull που έγιναν δεκτές ως αποδείξεις ασφαλούς συμπεριφοράς της σπασμένης αεροτομής παρόλο που τμήμα της τελικά αποκολλήθηκε κατά τη διάρκεια του αγώνα, προκαλώντας θυμηδία σε αρκετούς καθώς, στον αντίποδα, ο Fernando Alonso έλαβε ποινή 30 δευτερολέπτων που τον έριξε εκτός βαθμών, αναιρώντας την ανάκαμψή του μετά τη σύγκρουση με τον Lance Stroll.
Η ποινή αυτή αναιρέθηκε τελικά με τη σειρά της την Παρασκευή, όχι επειδή κρίθηκε άδικη αλλά επειδή αποφασίστηκε ότι η Haas κατέθεσε τη διαμαρτυρία της με καθυστέρηση χωρίς να υπάρχουν λόγοι ανωτέρας βίας.
Με τις απόψεις για το όλο θέμα να διίστανται όσον αφορά το δίκαιο της κίνησης αλλά να συγκλίνουν όσον αφορά κακοδιαχείριση εκ μέρους της FIA, αποκαλύφθηκε ότι ο πρόεδρος Mohammed Ben Sulayem έχει ξεκινήσει έρευνα σκοπού πάνω στη χρήση της μαύρης και πορτοκαλί σημαίας.
Κατά το motorsport.com, η έρευνα έχει την καθολική υποστήριξη των ομάδων και ξεκινά από τη δήλωση των αγωνοδικών στο Austin ότι οι ίδιοι δε θεώρησαν ασφαλή την περίπτωση του Alonso, παρά την απόφαση της διεύθυνσης του αγώνα να μη χρησιμοποιήσει τη σημαία.
Η απόφαση αυτή ήταν φυσικά και η αιτία οργής της Haas, η οποία έχει κατ’επανάληψη γίνει αποδέκτης του «κεφτέ».
Επισήμως, η χρήση της μαύρης και πορτοκαλί σημαίας περιγράφεται στο Διεθνή Αθλητικό Κώδικα της FIA, βάσει του οποίου «αυτή η σημαία πρέπει να χρησιμοποιηθεί για να πληροφορήσει τον εμπλεκόμενο οδηγό ότι το μονοθέσιό του έχει μηχανικά προβλήματα που είναι πιθανό να βάλουν σε κίνδυνο τον ίδιο ή άλλους και σημαίνει ότι πρέπει να σταματήσει στα pits του τον επόμενο γύρο.
Όταν τα μηχανικά προβλήματα έχουν διορθωθεί ικανοποιητικά κατά τον επικεφαλής επιθεωρητή, το μονοθέσιο μπορεί να επιστρέψει στον αγώνα.»
Η χρήση του «κεφτέ» συζητήθηκε σε συνάντηση των μάνατζερ των ομάδων στην πίστα Autodromo Hermanos Rodriguez πριν τα πρώτα δοκιμαστικά της Παρασκευής για το Grand Prix Μεξικού.
Η συνεχιζόμενη συζήτηση αφορά τη μελλοντική χρήση της σημαίας στους προσεχείς αγώνες, με τους υπεύθυνους να φαίνεται να τείνουν προς την αποφυγή της αυτόματης προειδοποίησης για οτιδήποτε, καθώς οι ομάδες έχουν στη διάθεσή τους τεράστιο όγκο δεδομένων προκειμένου να αποδείξουν αν ένα μέρος είναι ασφαλές, ακόμα και αν έχει υποστεί ζημιές.
Αυτό αφήνει τη Formula 1 σε διαφορετική θέση από άλλες διοργανώσεις που χρησιμοποιούν τον Κώδικα, καθώς εκεί η έλλειψη δεδομένων αφήνει στην κρίση των υπεύθυνων του αγώνα το αν χρειάζεται κάποιος οδηγός να προβεί σε επισκευές λόγω ανασφαλούς κατάστασης του οχήματός του.
Κανόνες επισήμως δεν αλλάζουν, καθώς η FIA εξακολουθεί να διατηρεί το δικαίωμα επέμβασης σε περίπτωση που κάποιο μονοθέσιο κριθεί επικίνδυνο, αλλά πλέον σε πρώτη φάση η ευθύνη βαραίνει τις ομάδες, οι οποίες εξακολουθούν να είναι υποχρεωμένες να αποδείξουν ότι, ανά πάσα στιγμή, τα μονοθέσιά τους είναι ασφαλή.
Φυσικά, προβλήματα μπορούν να προκύψουν και με αυτήν την προσέγγιση, καθώς οπωσδήποτε θα οδηγήσει σε περισσότερες διαμαρτυρίες κατά περιπτώσεων μονοθεσίων που συνεχίζουν κατόπιν σύγκρουσης και παράλληλα μέγιστης εκμετάλλευσης των ορίων από τις πληγείσες ομάδες, που ενδεχομένως θα στηριχτούν στα δεδομένα τους για να υποστηρίξουν ακόμα και ακραίες καταστάσεις ως ασφαλείς. Οι συνέπειες θα φανούν στους αγώνες (ή και μετά από αυτούς).
Πηγή: motorsport.com
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!